Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jordyy

Lichtelijk Verbrande Bladpuntjes

Recommended Posts

Hallo medegrowers,

 

Sinds 4 dagen heb ik last van verbrande bladpuntjes bij 2 plantjes. Ik kweek op potgrond zal zo een foto plaatsen gebruik voedingslijn aptus en geef van de dinge die ik moet geven net 5 druppels van ieder. Heb helaas geen ec meter ph altijd 6,0 6,1 hopr hraag ban jullie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,je zit wat hoog in je voeding gewoon tussen door en water beurtje,kan ook komen door te drogen grond daar loopt de ec ook van op ,maar et valt nog mee met je puntjes ik heb ze erger gezien

Hopelijk kun je hier wat mee mvg xl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb nu 4 dagen afgezuurd water gegeven het lijkt alsof de kleine blaadjes waar de topopbouw begint lichtelijk geel wordt waar kan dit op duiden? Maak straks foto met lamp uit gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten zagen er toch gewoon goed uit? Wellicht heel lichtjes overvoed, maar na vier dagen zonder voeding zullen ze nu wel honger hebben en dus lichtere niewue uitgroei vertonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt alleen er zijn er een paar met lichte verkleuring wat boven aan begint begon dus met geel wordende punten en het bovenste blad lijkt in zijn geheel wat lichter te worden, ik weet niet of potgrond zware bemeste grond is? Maar ik heb al die tijd al maar heel weinig voeding gegeven moet ik niet langzaam toch wat meer gaan geven dat ik nu een tekort krijg maak morgen foto gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

zonder foto is het maar gissen natuurlijk :whistle:

welk grondje heb je gebruikt?

 

ik wacht de foto even af...

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_21787_16399_1396628.jpg

 

gallery_21787_16399_1380801.jpg

 

Zien jullie gelige vlekjes op foto 1 en geel worden van de bovenkant snap er helemaal nix van moet wel erbij zeggen dat ik echt amper tot geen voeding heb gegeven ik kweek op potgrond van landgoed. Slechte keuze ik weet het temperatuur is in orde 24-26 lamp aan 17-20 lamp uit ph 6,0 ec kan ik helaas niet meten. Is dit een tekort ? Zal wel moeten toch als ik geen voeding geef? Ben vandaag maar gestart met voeding op de helft van de aangegeven dosis van het aptus kweekschema. Voor mij lijkt dit op een stikstof / ijzer probleem kan iemand mij aub helpen? Gr jordyy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag 350 ml water per plant gegeven tot mijn verbazing hingen de bovenste bladeren omlaag teveel water dus! Ik geef ook elke dag tussen de 250/300 ml per dag maar dat komt omdat morgen mij. Tensio weer op 660 staat .. Beste is 3 a 4 x in de week water geven toch? Miss dat die geelheid boven in komt door teveel water want elke dag is teveel lijkt me.. Help me Aub

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.growweedeasy.com/overwatering

Volgena deze website geef ik echt teveel water ik denk dat ik nu eens 2 dagen even geen water geef dan want vandaag na die 350 ml hingen er 4 echt belabberd bij.. Beste kan ik probere maandag 300ml dinsdag nix woensdag 300 ml donderdag nix vrijdag weer water en dan zondag ook weer? Is dit een goede wijze om de bladere weer goed terug groen te krijgen? Betekend dat mijn tensiometer gewoon gefuckt is. Kan iemand mijn bevinding beoordelen? Of kan iemand mij tips geven?

 

Jordyy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou de pot eens op moeten tillen. Als die zwaar is dan staat de plant te nat en als de pot licht is dan kan er wat water bij.

 

Check ook of de tensiometer buis nog wel vol staat en of die goed vast zit in de grond. Soms helpt het ook om even vlak naast de tensiometer te wateren. Dan komt die kegel weer even goed vast te zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik vindt elke dag mijn potten erg ligt maar toch blijft mijn gevoel dat ik teveel watet geef tensiobuis loopt elke keer leeg zeker elke dag ik snap er nix meer van..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de pot licht is en de tensiometer geeft aan dat de pot droog staat dan zit het er dik in dat je juist te weinig water geeft.

 

De gevolgen daarvan zien er namelijk ook wel een beetje hetzelfde uit:

http://www.growweede...m/underwatering

 

Volg overigens zeker niet hun "juiste" methode voor het watergeven. Als de plant in potgrond staat moet je er niet zoveel in plempen dat het er aan de onderkant uit loopt, want dan verzuip je ze zeker.

 

De tensio buis kan leeg lopen omdat het ding stuk is of niet goed dicht zit, maar meestal komt het doordat de grond te droog is. Vaak trekken ze vanzelf leeg als de tensiowaarde over de 300 gaat.

 

Overgens zien de planten er prima uit toch? beetje hangende bladeren, maar toch niet dramatisch?

 

:edit: Nog vergeten, maar als de plant te droog staat en je geeft wat water dan zou je vanzelf ook de hangende bladeren weer wat moeten zien opkomen.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

:edit: Nog vergeten, maar als de plant te droog staat en je geeft wat water dan zou je vanzelf ook de hangende bladeren weer wat moeten zien opkomen.

 

En snel ook,, na 15 minuten, moet je het al kunnen zien.

 

Wat je zou kunnen doen, is een waterschaal gebruiken.

Daar hebben ze inmiddels ook echt wel het stadium toe.

Je giet dan je (voeding)water in de schaal en je aarde trekt het dan op.

 

Als je te veel geeft, blijft het staan. Dit gooi je dan wel weg..

 

Ik geef nagenoeg alle dagen mijn planten voedingswater en als ik zie, dat het "optrekken" te lang duurt.

10 min max,

Dan sla ik de volgende dag gewoon over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou mijn planten stonden er vanmorgen nog goed bij na die 350 ml water hingen andere een uur later bovenste bladeren helemaal omlaag teveel water dus. En die gelige vlekke en wat begint met gele punten zou volgens die website op water teveel lijken kan iemand dit bevestigen want het kan niet dat ik te weinig geef ze hingen echt behoorlijk omlaag toestraks zal morgen wel beter zijn vermoed ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En zoals verwacht staan de planten er vandaag weer heerlijk bij op die verkleuring na.. Zal ik beter even wachten met vandaag weer water geven en morgen weer rustig geven? Dus gewoom om de dag een ml of 300 per plant?

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omg ik kwam ervandaag pas achter dat mijn afzuiger al enige tijd uit staat en zuig alleen passief aan via zown flap die open staat kan dit geel worden van de bovenkant van de planten daarmee te maken hebben heb snel de afzuiger aangezet! Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou es met de tip van ouwe rocker aan de gang gaan en van onderen wateren,dat je planten zelf opnemen wat ze nodige hebben wat ze niet op genomen hebben eruit halen.dan de pot tillen dan weet je ongeveer hoe de pot aan moet voelen mvg xl

En tenaletijd schone lucht na binnen zuigen dus op die afzuiger letten dat die aan staat

Share this post


Link to post
Share on other sites

En zie dat je afzuurt heb je de ph meter goed geijkt in begin van de kweek.want als deze verkeerd aangeeft ga je nog meer problemen krijgen ,heb et ook al aantal keer meegemaakt toen ik afzuurde en met een joop goedkoop meter meete mvg xl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okee thanx ga ik doen maar kan dat geel worden doordat ik een week of 2 afzuiger uit heb gehad??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oow ja mijn meter is goed geijkt ja daar zit het hem niet in

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kan denk wel ma zeker weten doe ik et niet,wat wel weet os dat ze konstand verse lucht nodig hebbem mvg xl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb vandaag eens een plant in het daglicht gezet en daar vondt ik ze helemaal niet zo geel heb ze allemaal overgepot naar 18 l potten denk dat ik de voeding wat omhoog moet schroeven ze mochten wel wat donkerder zijn dus ga langzaam naar wat het schema aangeeft toe werken.

 

Jordy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...