Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ariedeknaller

Ontwerp Nieuw Hok, Opti-Dimlux Etc

Recommended Posts

Beste forumleden,

 

ik wil de kerstvakantie gebruiken om een nieuw hok te bouwen.

 

Ik heb 6m bij +/- 3m beschikbaar. Ik heb al een Opti6000.

 

Ik wil 8 dimlux expert 600 op gaan hangen met een controller.

 

eb/vloeden op RFX. (misschien eerste lichting op aarde om te testen)

 

Zie bouwplan :

 

gallery_40843_17733_188839.jpg

 

 

Verder ga ik de voedingsvaten onder de vloer plaatsen (houten verdiepingsvloer), dit ivm gewicht.

 

Wat zal ik doen met CO2 ? ik ben geen fan van waakvlammetjes :-) Zou een fles afdoende zijn ? of moet ik dan met 100kg gaan zeulen iedere cyclus (=dus geen optie)

 

Ik wil gipsvezelplaat gaan gebruiken vanwege brandveiligheid & orcafolie als afwerking.

 

Alle tips/tricks en suggesties zijn welkom !

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De opzet ziet er leuk uit, alleen zou ik niet eerst n rondje aarde doen, want het moet er ook allemaal weer uit... Waakvlammetje ontkom je in deze opzet niet echt aan ben ik bang. Suc6 met bouwen! Ik ga begin voorjaar ook n zelfde soort vernieuwing doen maar dan met 6x dimlux, dus ik blijf je volgen voor wat ideeën.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes, leuk projectje..

 

Kan je niet 2 extra lampen op dat oppervlakte gebruiken? ik heb begrepen dat als je veel oppervlakte heb (18m2) dat je opticlimate het makkelijker kan koelen..

 

Succes ik ga je volgen..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie tekening.

 

Ik zou gangpad weglaten .

 

voedingsvat onder je hele kweekruimte , kan heel mooi werken ( je verliest wel wat hoogte) , ik heb het zo gehad bij moederplanten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hè man. Ik gebruik ook flessen met de 6000. Ik gebruik 1 fles per 9 dagen op 700 ppm. Op 900 7 dagen.

goed te doen dus. Ik ben ook geen fan van vuur. Vlam is makkelijk 700 graden.

ook ik zou gangpad weglaten. Je kunt over de kratten/potten lopen. Als je er een plank overheen legt. Over de hoeken althans.

mijn 6000 draait met gemak 14x600

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ dropshot, lekker meelezen, altijd leerzaam

 

@bluelab, de OC is voor 10 lampen (6000w), Met dimlux op boost modus zit je met 8 lampen op 5520w. Of de OC in een grote ruimte makkelijk kan koelen is mij niet bekend. Theoretisch is er misschien meer ruimte voor de warmte om te verspreiden en dus voor de OC makkelijker te behappen ? (racker ?)

 

@knakenpoetser, Ik wilde mn voedingsvat gewoon onder de vloer zetten, op de ondergelegen verdieping zeg maar. Omdat ik bang ben dat de puntbelasting van zon groot vat niet fijn is voor de houten balken van de vloer.....

 

@ starter, hoevel KG flessen hebben we het dan over ?

 

Gangpad weglaten is inderdaad wel makkelijker, ivm eb/vloed. dus die houden we erin.

En een voedingscomputer gaat er ook komen met deze opzet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@starter, Dat is idd goed te doen, +/- 70kg voor een cyclus dus.

 

Als je uit ervaring spreekt, kunnen er nog wel 2 lampjes bij, maar volgens mij bij groene mug trok zijn OC het niet met boosten....

Ik kan zn topics niet meer vinden ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ook rekening houden in je setup met ruimte voor extra lampen. Ik heb er nu 14 op op mpa 1.6. Zouden nog meer bij kunnen maar hij draait prima zo. Nooit t onderste uit de kan willen vind ik

 

ja ik begin op dag 21 met CO2 vN 12/12 dus ik gebruik 4 tot 6 flessen

Share this post


Link to post
Share on other sites

@knaakie, ja vloer eronder is beton, kan het vat vlak onder het plafond/vloer zetten, dus moet goed komen.

 

@starter, OC6000 is voor 10 lampen, in feite volg ik je advies dus :-) begin met 8, zie wel of er meer bij kan, de ruimte is er voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt van die branders die alleen aangaan als ze aan moeten gaan. Dus geen waakvlam maar elektrisch starten.

 

Raar dat sommige meer lampen kunnen draaien dan aangeven en ik heb er 1 die minder aan kan dan aangegeven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan looppad is zonde van de ruimte. Helemaal als je met kratten werkt is dat niet nodig.

 

Als je eb en vloed doet vind ik een reservoir die lager staat dan de bak ideaal. Door de afvoer op de bodem van de bak pomp je het water als het ware omhoog en als je de pomp uitzet stroomt het water door de pomp weer naar beneden. Scheelt weer een pomp.

 

Volgens mij zijn de type nummers van de Opti's het aantal Watt dat ze aan zouden moeten kunnen. Ik denk dat ze ~4000 Btu per 1000 watt lamp aanhouden. Dus een Opti 15000 heeft ongeveer dezelfde koelcapaciteit als een 60.000 Btu airco.

 

Een beetje flinke Co2 kachel genereert 6000-8000 Btu aan warmte. Hier moet je wel rekening mee houden. Ook gaat je luchtvochtigheid enorm omhoog. Met flessen heb je hier geen last van.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt van die branders die alleen aangaan als ze aan moeten gaan. Dus geen waakvlam maar elektrisch starten.

 

Raar dat sommige meer lampen kunnen draaien dan aangeven en ik heb er 1 die minder aan kan dan aangegeven

 

ik heb air supplies gebeld en gevraagd hoe dit kan. Ze zeiden dat ze dat by jou extra zo afstellen zodat je niet te rijk wordt en geld over hebt voor donaties aan IS en coke

 

Dat klopt boef maar een vlam blijft een vlam. Ookal gaat die alleen aan voor CO2 dosering. Bij groter als de 6000 zal je moeten dat snap ik maar ik probeer t altijd te voorkomen. Mss erg para maar liever te para dan bij n fout in apparaat je locatie in de fik

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@starter, ben het met je eens, ik word ook nerveus van vlammetjes in een afgesloten ruimte waar ik niet bij ben. Tis misschien overdreven thuis in je CV/Geiser etc zit het ook, maar daar is bijna altijd iemand aanwezig en de verzekering wil ook nog wel eens iets dekken ;-) (al dan niet bij schade bij anderen!)

 

Dus ik ga ook met flessen werken, denk 50kg varianten hoef ik minder vaak te wisselen.

 

@Lucas, looppad haal ik eruit, voor de ruimte maakt het niet uit, die heb ik wel, het is wel een stuk handiger dat het dan maar één vloedbak is. Of ik door dezelfde pomp weer naar beneden laat stromen weet ik niet. Lijkt me nogal gevoelig puntje waar je behoorlijk van afhankelijk bent. kan van alles fout kan gaan. Een afvoerputje, of klep of schuif oid kan wel, die opengaat en het zwembad leeg laat lopen, zonder pomp!

 

@boef, zal alles met de locatie van je hok te maken hebben, de isolatie, de apparatuur etc etc. alles wat de temp in je ruimte beïnvloed....

Share this post


Link to post
Share on other sites

toenvallig heb ik ongeveer het zelfde hok ik heb een tijdje op aarde gekweekt gewoon potten beviel me niet toen over gegaan op kokos korrels mix (tafels) dit bevalt erg goed ik heb 12 x gavita 1000 pro opti en een co2 generator met auto start dus geen waak vlam gaat prima flessen zal ik niet gaan gebruiken zeker niet als je een opti hebt.

gangpad zou ik laten alleen niet helemaal tot acher en iets minder breed. mocht je toch op flessen gaan gebruik dan kooldioxide die flessen zijn in 2 liter te koop/huur

biertap flessen kan ook als je van je geld af wil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boef ik zou gewoon een andere kopen , als het probleemloos werkt dan verdien je zo terug ( oude terug voor grote beurt)

 

Ik snap dat het pijn in je portemonnee doet , maar je zit nu al zolang met dat gekloot met die opti .(en zo kan je nooit je bijdrage aan IS voldoen )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat heeft knakenpoetser toch met IS en relatie tot Boefje??

Heb ik iets gemist??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat lucas schreef over pomp werkt wel goed hoor

 

ik heb in verleden ook zo gedaan , ik gebruikte een gootsteenputje uit wasbak daar op aangesloten leiding naar pomp, en in je vijverfoliebak waar planten staan een overloop terug naar watervat ( op de hoogte dat je wil vloeden)

 

Ik zette dan de pomp 20minuten aan , zodra pomp uitgaat loopt water weer terug in vat ( kan nooit overstromen want komt niet ineens water bij)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat lucas schreef over pomp werkt wel goed hoor

 

ik heb in verleden ook zo gedaan , ik gebruikte een gootsteenputje uit wasbak daar op aangesloten leiding naar pomp, en in je vijverfoliebak waar planten staan een overloop terug naar watervat ( op de hoogte dat je wil vloeden)

 

Ik zette dan de pomp 20minuten aan , zodra pomp uitgaat loopt water weer terug in vat ( kan nooit overstromen want komt niet ineens water bij)

 

Condensdruppels van de opti onder naar je vloer laten druppelen en een voedingscomputer erop...klaar. Wat er niet uit kan hoeft er ook niet bij. (condenswater is +96% van je watergift water)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt van die branders die alleen aangaan als ze aan moeten gaan. Dus geen waakvlam maar elektrisch starten.

 

Raar dat sommige meer lampen kunnen draaien dan aangeven en ik heb er 1 die minder aan kan dan aangegeven

 

ik heb air supplies gebeld en gevraagd hoe dit kan. Ze zeiden dat ze dat by jou extra zo afstellen zodat je niet te rijk wordt en geld over hebt voor donaties aan IS en coke

 

Dat klopt boef maar een vlam blijft een vlam. Ookal gaat die alleen aan voor CO2 dosering. Bij groter als de 6000 zal je moeten dat snap ik maar ik probeer t altijd te voorkomen. Mss erg para maar liever te para dan bij n fout in apparaat je locatie in de fik

 

Stelletje flikkers zijn het!!!11

Met die kachel zal wel los lopen man, soort geiser.

 

@starter, ben het met je eens, ik word ook nerveus van vlammetjes in een afgesloten ruimte waar ik niet bij ben. Tis misschien overdreven thuis in je CV/Geiser etc zit het ook, maar daar is bijna altijd iemand aanwezig en de verzekering wil ook nog wel eens iets dekken ;-) (al dan niet bij schade bij anderen!)

 

Dus ik ga ook met flessen werken, denk 50kg varianten hoef ik minder vaak te wisselen.

 

@Lucas, looppad haal ik eruit, voor de ruimte maakt het niet uit, die heb ik wel, het is wel een stuk handiger dat het dan maar één vloedbak is. Of ik door dezelfde pomp weer naar beneden laat stromen weet ik niet. Lijkt me nogal gevoelig puntje waar je behoorlijk van afhankelijk bent. kan van alles fout kan gaan. Een afvoerputje, of klep of schuif oid kan wel, die opengaat en het zwembad leeg laat lopen, zonder pomp!

 

@boef, zal alles met de locatie van je hok te maken hebben, de isolatie, de apparatuur etc etc. alles wat de temp in je ruimte beïnvloed....

Hok is geïsoleerd en onder de grond, je zou juist denken dat dat in mijn voordeel werkt.

 

Boef ik zou gewoon een andere kopen , als het probleemloos werkt dan verdien je zo terug ( oude terug voor grote beurt)

 

Ik snap dat het pijn in je portemonnee doet , maar je zit nu al zolang met dat gekloot met die opti .(en zo kan je nooit je bijdrage aan IS voldoen )

Zou kunnen, de kosten zijn het probleem niet. Maar weer sjouwen etc. Maar je hebt wel een punt.

 

 

Wat heeft knakenpoetser toch met IS en relatie tot Boefje??

Heb ik iets gemist??

Ze denken omdat ik een neger moslim ben dat ik gelijk voor IS ben.

Zou wel olie van ze willen kopen dat wel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar weer sjouwen etc.

 

Was toch een 3500pro?

 

:wacko: :showoff: :showoff:

 

Ding weegt minder als je vriendin.... (leest Miss Boefje ook mee?) :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

miss boefje leest hier niet mee nee.

 

En met sjouwen bedoel ik niet zo zeer gewicht maar spullen.

 

Mapito is ook sjouwen maar weegt niks

 

Snapte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...