Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

420man010

Orange Bud Moeder/kweek Leerproces

Recommended Posts

Hallo allemaal!

 

Een hele tijd geleden heb ik een paar keer een klein kweekje gehad maar ben er toen mee gestopt om prive omstandigheden.

Ik heb eigenlijk niet veel ervaring dus ik hoop van dit projectje en hopelijk van jullie kwekerts te leren.

 

Ik heb momenteel een bubblegum kweekje staan waarin ik veel fouten heb gemaakt maar waar ik wel enorm veel van leer.

Probeer ze momenteel te redden van de verdrinkingsdood terwijl ze nog ongeveer 3 weken te gaan hebben :innocent:

Maar goed, dat terzijde.

 

Aangezien growshops in mijn buurt vaak moeilijk doen als je maar voor een paar plantjes komt EN als je dan stekken krijgt ze slecht zijn, heb ik besloten maar zelf er wat aan te gaan doen.

Paar jaar geleden had ik een goede stekkenboer maar helaas.

 

Ik heb dus zero ervaring in moederplanten en stekken maken en ga ondanks dat het me moeilijk lijkt mijn best doen er wat van te maken.

Voordeel er van uiteindelijk is zelfvoorzienend te zijn en een soort te kweken waar ik zelf ook gek op ben.

 

Nu heb ik dus 10 Orange bud reguliere zaden gekocht bij Dutch Passion.

Zaai en stek aarde heb ik van een tuincentrum.

De aarde heb ik ingewaterd met 1/2 dosis wortelbooster (denk dat dat veiliger is dan volledige dosis)

Zaadjes staan ongeveer onder 3-5 mm aarde.

Ze staan onder de T-neon 2x75 Watt maar ik denk dat ik er 1 lamp uit ga halen aangezien ik het alleen maar voor de warmte nodig heb momenteel.

Over de koffiebekertjes (met gaatjes aan de onderkant, el cheapo) heb ik plastic folie gespannen voor een broeikaseffectje tot ze er uit komen.

 

gallery_43009_17736_1718668.jpg

 

 

 

De temperatuur komt nu op zo'n 25 graden dus wil ik weten hoe warm het wordt onder 1 lamp.

Scheelt ook weer een beetje stroom als het kan.

Eventuele afzuiging komt trouwens van het hok er naast waar ik dan de stekken wil laten bloeien om te zien wat voor geslacht het is.

 

 

gallery_43009_17736_762267.jpg

 

 

Naast dit heb ik voor de eventuele stekken ook een propagator, seramis, scalpel, stekpluggen, stekpoeder en wortelbooster in huis.

Propagator is een beetje groot met 60x40 ofzo voor de hoeveelheid die ik nodig heb maar goed, beter te groot dan te klein. :rolleyes2:

 

Doel is om 1 goede moederplant over te houden dus in het bloeihok kijk ik naar hoe goed ze groeien en wat de uiteindelijke opbrengst per plant is.

Als ik het goed begrijp zijn de meningen over de maximale leeftijd van een moederplant verdeeld op het internet.

Er zijn mensen die om de zoveel tijd een nieuwe moeder uit een stek trekken en anderen doen er jaren mee.

Als iemand dergelijke ervaringen heeft lees ik er graag over :punk:

 

Ik hoop dat naast ikzelf anderen ook wat van mijn avontuur kunnen leren.

 

Tot ziens! :dope:

Edited by 420man010
  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen koffiebekers gebruiken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je serieuze antwoorden wilt eerst even je avatar verwisselen denk dat dat wel de meest gehate man is .. :whistle:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je serieuze antwoorden wilt eerst even je avatar verwisselen denk dat dat wel de meest gehate man is .. :whistle:

is toch gewoon een ouwe vent met een sjaal? :whistle:

Geen koffiebekers gebruiken..

Was vergeten potjes mee te nemen maar zodra ze geworteld zijn gaan ze zo snel mogelijk er uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haal die akelige foto eens weg man!

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha, je kan de foto ook wat "pimpen" ;)

 

succes, dat is iig de manier om een mooie stabiele genitica te verkrijgen!

ik volg mee :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haal die akelige foto eens weg man!

:(

haha, je kan de foto ook wat "pimpen" ;)

 

succes, dat is iig de manier om een mooie stabiele genitica te verkrijgen!

ik volg mee :tu

Bedankt voor het volgen!

Ja ik hoop het ook, in ieder geval zorgen dat die moederplant blijft leven.

Heb wel een doos met zakjes voor moederplanten in huis dus zien of dat goed gaat komen ;)

gallery_43009_17737_33963.jpg

Gaat nooit passen maar toch

 

gallery_43009_17737_32887.jpg

 

En dit is het beste wat ik kan doen :likken:

Edited by 420man010
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen megatoeter in z'n bek? :lol:

 

een doos met zakjes voor moederplanten?!

dat moet je toch is ff verduidelijken voor me.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is van Greenhouse seeds, powderfeeding heet het.

Een zakje van 10 gram maak je 10 liter mee aan dus met de 50 zakjes die daar in zitten kan ik wel ff mee doen.

Dit is dus het doosje dat ik heb.

Een kerel die ik ken zei dat het perfect werkt dus ik dacht laat ik het maar eens proberen.

 

Powder-Feeding-mother-Plants-5-bags-a-10-grams.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 dagen verder, de foto is van deze ochtend maar net nog ff gekeken en ja hoor, weer 3 er bij! :hug:

 

gallery_43009_17736_389632.jpg

 

Dat is totaal dus 7 van de 10 tot nu toe die uit gekomen zijn, ben er al blij mee :)

 

Eentje daar zat het zaadhoesje nog vast op zijn kop, heb een klein beetje lopen pielen en het er af gekregen.

Toch bleef er nog iets bruins zitten maar ik wil niet het plantje verzieken dus ik laat het maar ff zo, misschien lost het zichzelf op.

Heb er nog een beetje water op gesproeid, misschien dat het vocht het een beetje losser weekt.

 

1 lamp in de T-neon is trouwens voldoende om de temperatuur op 22-23 graden te houden dus dat hou ik ff zo tot ze wat groter zijn.

Ik denk dat wanneer ze iets groter zijn en meer licht nodig hebben ik de 2e lamp er weer in doe en dan omlaag met die handel, moet de afzuigert ook nog ff aansluiten dit weekend maar daar dat kan ik ff niet in mijn eentje.

 

Denk dat ik toch ff een emmertje moet halen om er dan met een handdoek in neer te zetten voor iets meer luchtvochtigheid ook aangezien er haast niks aan water in het hokje staat.

Kan ik weer naar de Gamma :P

 

Wacht ff, ik heb een propagator haha

Nou ja zo staan ze er nou bij dan ;)

En goed nieuws, zag dat nummer 8 ook al onderweg was

 

gallery_43009_17736_1331208.jpg

 

 

Nou ja hopelijk morgen de laatste 2 voor de beschuit met muisjes :icecream:

 

Alle tips en suggesties welkom!

Edited by 420man010

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok er zijn er nu dus 9 boven maar heb wel een fout gemaakt.

Keek vanmorgen en zag dat aan de binnenkant van de bekers vocht kleefde.

Dus toch wel handig die bekertjes ;)

De seramis blijkbaar iets te veel water over heen gegooid en de aarde in de bekers heeft dat opgezogen.

Aarde staat dus zeiknat :thumbsdown:

 

Ik ga dus kijken wat de oplossing is maar het moet denk ik wel heel snel voordat het verziekt is.

Ik heb dus de 2e lamp er weer in gestoken zodat het 25 graden wordt, de aarde iets omgeschept zodat het weer iets luchtiger word.

 

Verder heb ik zojuist 2 plantjes heel voorzichtig uit gegraven (je staat nog te kijken van hoe lang een wortel is na 1 dag) en in verse aarde gezet met een beetje natte aarde uit het bekertje hier en daar.

Een beetje water op de bovenste laag gespoten en ff kijken wat er van is gekomen vanavond.

 

In ieder geval weer wat geleerd en hopelijk kan ik het tot een goed einde (of begin nog) leiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zat me de hele tijd dwars en heb alles overgezet.

 

Ik dacht nou ff kijken naar het laatste zaadje die ook in de blubber ligt of die aan het rotten is, anders gooi ik hem wel weg.

 

En kijk wat ie aan het doen was!

 

gallery_43009_17736_253026.jpg

 

Heb hem ("haar" hopelijk) in de aarde gezet zoals het bezig was met zichzelf los te worstelen.

Dus 10/10 en nou ben ik weer weg voordat ik op een aandachtshoer begin te lijken :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paar dagen verder nu, kan iemand mij vertellen of het goed/slecht gaat?

Ze zijn sinds gister zo en verder niks meer gedaan.

 

gallery_43009_17736_1372835.jpg

 

Luchtvochtigheid buiten propagator (waar ze niet in staan omdat anders het licht veel te hoog hangt) is echt laag, 15-20%

Kan toch niet lekker zijn voor die planten?

Temperatuur is 24-25 graden constant en de lampen staan 24/24

 

gallery_43009_17736_1364656.jpg

 

Hier trouwens paar foto's van wat er in mijn homebox xxl staat, bubblegum.

Net de laatste keer voeding gegeven, denk nog anderhalve week en dan om.

Slechte kweek door slechte stekken en veel beginnersfouten van mij.

Denk als ik er 2 ons af haal dat ik in mijn handen mag knijpen(1200 watt).

Maar ach, heb er van geleerd en dat is ook weer wat waard he.

Week geleden trouwens een topje afgeknipt omdat ik dacht dat er iets mis mee was maar wat ok bleek te zijn.

Werd er al goed stoned van in ieder geval, effect sloop er langzaam in en ik werd helemaal chill.

 

gallery_43009_17736_43981.jpg

gallery_43009_17736_1396750.jpg

gallery_43009_17736_960725.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hopelijk gaat het deze keer beter. Niet zo druk maken over de luchtvochtigheid bij zaailingen. Ze halen hun vochtbehoefte uit de grond, niet uit de lucht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt en ja ik ga denk ik van die afdek dingetjes maken voor over de bekertjes zodat de aarde niet zo snel uitdroogt en dan buiten de propagator neer zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, alles gaat goed naar mijn idee, dus ff korte update.

De plantjes beginnen nu rustig aan nieuwe blaadjes te maken.

Heb ook wat zwart/wit folie verknipt om de aarde een beetje af te dekken aangezien de toplaag heel snel droog werd onder de lampen.

 

gallery_43009_17736_1583800.jpg

 

Zaadje dat het langste op zich liet wachten doet nog steeds niet veel.

gallery_43009_17736_1074103.jpg

 

Lampen hangen ongeveer 10 cm boven de plantjes.

gallery_43009_17736_330620.jpg

 

Ondertussen heb ik in de propagator ook nog wat uit laten komen om me mee bezig te houden Bubblelicious feminised, net trouwens weer 5 zaden besteld bij nirvana, AK48 ook feminised.

Zat eerst te twijfelen maar goed, heb ze besteld en hopelijk volgende week binnen.

gallery_43009_17736_1093270.jpg

 

nu dus 4x75 watt T-neon aan het werk in dat kleine hokje, ff kijken hoe dat gaat qua warmte enzo, denk dat het wel mee zal vallen.

Morgen de timer er tussen gooien en op 18/6 zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suc6 Man!

 

Verzuip ze niet!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel moeders wil je er aan over houden?

 

 

Gr Socrates

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Lenny-666 Bedankt, ik zal het proberen :)

@Socrates ik wil er 1 aan over houden en dan later via stekken er 2 moeders aan overhouden.

Ik wil er 18 per kweek onder de 2 lampen gooien, sowieso kijken of het kweken er van een beetje makkelijk te doen is zoals bubblegum.

Anders switch ik naar bubblegum, welk best een vergevend soortje is :P

Ik vind beide soorten echt heel lekker om te roken, ook nog ff kijken wat de shop geeft voor orange bud hehe, hoorde dat bubblegum wel gewild is tegenwoordig.

Een beetje voor mezelf en een beetje voor de shop zeg maar.

 

Van de week kwam ik er achter dat met de lampen uit de plantjes ineens een stuk kouder stonden, 16 graden celcius :innocent:

Hopelijk dat mn feminised bubblegum plantjes nu geen herma worden.

 

Verwarming in huis staat op 20 graden maar in de hokken in de kamer word het blijkbaar 16 graden.

Met de deur van de kamer open word het wel 20 graden, heel vaag, dus licht uit/deur open (tenzij er visite is)

Denk dus sowieso overdags raampje iets minder ver open laten ook.

 

Meeste plantjes hebben nu dus een beetje een paars stammetje maar goed, laten we hopen dat het niet te veel uit gaat maken nu het allemaal in orde is.

De Orange budjes staan er nu zo bij (op die ene achterblijver na dan, die gaat de prullenbak in als die over een week nog zo doet)

gallery_43009_17736_1531232.jpg

gallery_43009_17736_936612.jpg

 

Bubble:

gallery_43009_17736_15413.jpg

Gister trouwens de AK-48 zaadjes binnen gekregen, vandaag in de zaai/stekaarde gegooid met een beetje wortelstimulator.

Ik denk dat het trouwens geen reet uit maakt of je je zaden in dat soort aarde ontkiemt of in lightmix, ik ga het volgende keer gewoon daar mee proberen.

 

Ik gebruik trouwens voeding van Plagron: Power Roots, Alga Grow, Alga Bloom en Green Sensation.

 

De uiteindelijke Orange bud kloontjes gaan de Atami Kilo-mix in (batmix) en de zaadplantjes gaan de Atami lightmix in, namelijk gelezen over slechte ervaringen met gefeminiseerd zaad en stress van zwaar bemeste aarde.

 

Volgende week maandag denk ik dat ik mijn tent met bubblegum leeg ga knippen en dan hopelijk de AK-48 er in met de Bubblegum.

Ligt er aan hoe snel die groeit etc aangezien de bubble nu een voorsprongetje heeft.

Eigen schuld natuurlijk omdat ik zat te twijfelen over wat ik ging doen.

Sinds deze week (vooral door te dunne stammetjes) beginnen ze door de extra hars door te buigen en om te vallen

gallery_43009_17736_709999.jpg

 

Denk dat dat wel een lekkere top is :icecream:

Voor de Orange bud (heb ik nog niet verteld) heb ik een hok van 1x1x2.15 waar een 600 watt in komt te hangen, voor het geval je je afvraagt waar ik alles ga laten ;)

 

Tips en advies altijd welkom en ben blij met de reacties :)

Tot de volgende keer maar weer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou wat bamboestokjes in de grond prikken en de planten aanbinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morgen naar de Gamma voor bamboestokjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken een buitenlands adres waar ze legaal 60 soorten stekken verkopen waaronder ook orange bud. Ik denk dat dat beter werkt voor een moederproject dan uit zaad. Een goede moeder selecteer je normaal uit circa 50 planten en is veel werk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@leuke Hobby klinkt goed maar ik vind het ook wel leuk een beetje vogelen joh haha :likken:

Ben verder niet zo bekend in de wietwereld en al helemaal niet in het buitenland ;)

Ik begrijp verder wat je bedoelt, zou wel een uitkomst zijn.

 

Ik heb de temperatuur op 22 graden gehouden met de afzuiger maar ik bedacht me ineens dat die temperatuur goed was voor moeders, dus ff afzuiger stukkie zachter gezet dat het 26/27 graden word en volgens mij groeien ze meteen iets harder.

Vond al dat ze zo klein bleven vergeleken met anderen op het forum.

 

Gister bleek dat de Davin tijdcontroller niet was afgeslagen, stond alles nog aan.

Heb alle contacten los gehaald en weer vast gezet en Davin een mail gestuurd maar gelukkig deed ie het vanmorgen weer.

Nu maar ff afwachten of ik reactie krijg van Davin hierover.

 

De Orange Bud plantjes waren goed geworteld in de bekertjes zag ik

Ik heb trouwens de achterblijver weg geflikkerd, zat amper groei in en maakte mongolenblaadjes aan

 

gallery_43009_17736_349809.jpg

 

Dus heb ze in 3 liter bakken met batmix/kilomix gezet en met water/wortelstimulator er bij moet het vast wel goed komen.

Nog ff geen afdek dingetjes gemaakt, aarde staat me iets te vochtig voor het mooie.

 

gallery_43009_17736_1732452.jpg

 

Past niet allemaal lekker dus de laatste bak er maar een beetje naast gezet :( Helaas het is niet anders, misschien beetje roteren met andere planten elke dag

 

gallery_43009_17736_448931.jpg

 

Eergistermiddag waren van de 5 AK 48 zaden er al 4 uit gekomen in de propagator zonder licht er boven, ik dacht ik wacht ff met licht aan tot de 4e er uit is.

Ze groeien nogal hard zag ik de volgende ochtend

Nou ja weet ik dat ook weer.

gallery_43009_17736_1615273.jpg

Ze zijn in ieder geval alle 5 uit en met overpotten zal ik ze wat dieper moeten zetten.

 

Inmiddels de bubbletjes ook afgedekt, ze zien er best leuk uit

gallery_43009_17736_136626.jpg

 

Als laatste wat ik te melden heb is dat ik de bamboestokjes heb gekocht met wat ijzerdraad en heb er wat planten mee vast gezet wat Zwemvis zei

gallery_43009_17736_552229.jpg

gallery_43009_17736_1425931.jpg

"voelt" wat beter aan zo, vooral aangezien ze nog ff een weekje vol moeten houden nog.

 

Ff komende dagen kijken hoe de babies zich gedragen met meer warmte, misschien dat ik ze eventueel zelfs een paar dagen onder hps gooi als de feminised plantjes er onder gaan de eerste week.

De stroom gebruik ik dan toch al en ruimte is er genoeg.

Dat was het weer :wave:

 

Enige tips zeer welkom!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hogere temperatuur werkt dus echt, ze groeien ineens een stuk harder, denk 2x sneller :)

gallery_43009_17736_1137514.jpg

Dit is een beetje de beste van alle 9

gallery_43009_17736_1123961.jpg

gallery_43009_17736_1558836.jpg

 

De bubble gaat ook goed nu

gallery_43009_17736_1184966.jpg

De AK-48 was een beetje gestrekt en viel om, deze is de grootste en ze groeien lekker door

gallery_43009_17736_1477710.jpg

Zodra de bubbles en de AK48 de tent in verhuizen zal ik wel een apart verslagje er voor maken denk ik, om het een beetje overzichtelijk te houden.

 

Gister ook 7 van de rijpe bubbles geknipt, die waren er echt aan toe, de rest komt komende week.

En op 1 plant ga ik niet wachten, die gaat dan ook om

gallery_43009_17736_1296487.jpg

 

Trouwens niks terug gekregen van Davin, das wel netjes van ze.

De tijdschakelklok voor de T-neons bleek ook niet meer uit te schakelen deze week :tu

Ik heb dus 2 nieuwe klokken gehaald, iets duurdere van de Gamma, zullen misschien beter zijn dan hun goedkopere waarvan je er 3 voor 6 euro hebt ofzo.

De 2e klok heb ik er bij zodat ik de Davin op "AAN" laat staan en daar op aansluit.

Ik snap niet waarom die dingen stoppen met schakelen, helemaal die ik voor de T-neons gebruikte, dat was weliswaar een goedkope maar gloednieuw.

Ach ja we zullen zien.

 

Straks lekker chillen met schaarhash :likken:

Prettig weekend :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...