Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
micro420

Eerste Micro Kweekkast

Recommended Posts

Goedenmorgen,

 

Zo als de titel al zegt ben ik van plan mijn eerste micro kweekkast te bouwen. Alleen heb ik wat vraagjes over het licht. Ik heb Royal Jack zaadjes van RQS en ik was van plan om 1 plantje per keer te kweken. Kast komt naast een radiator te staan waar het rond de 22 graden is.

 

Hier is mijn bouwplan:

 

Kast:

50x50x120 van 14 mm MDF, binnenkant bekleed met gouden laminaat ondervloer. (Oog wil ook wat. B) )

 

Uitlaat:

10cm buisventilator met capaciteit van 98m3/h + 150m3 koolstoffilter. Is dit overkill voor de grote van het kastje?

 

Inlaat:

Passief

 

Licht:

Daar zit ik nu een beetje mee. Ik heb een 75 watt Philips Hi-Spot halogeenlamp met kleurtemperatuur van 2700K maar ik weet niet of je ermee kunt kweken? Als dat kan zou ik nog een beetje moeten investeren in groeilamp en fitting. Of kan ik beter dit idee vergeten en meteen een 2x32 Watt T-neon set aanschaffen.

 

 

 

Gegroet,

Micro420

Edited by micro420

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi welkom op het forum.

 

Als je een kast van MDF bouwt, zorg dan dat deze goed is afgelakt. Als dit materiaal namelijk warm wordt dan kunnen er giftige gassen vrijkomen. Voor de mens niet zo erg, maar kan fataal zijn voor een plant. Het zou zonde zijn als je na 4 weken echter komt dat je plant hierdoor begint af te sterven.

 

De buisventilator lijkt mij wel prima, en kun je altijd nog met een vermogensregelaar dimmen.

 

T-Neon is overigens altijd een goed plan om onder te kweken, want je hebt altijd 2 kleuren lampen nodig: Groei 6500k, en bloei 2700k.

 

Succes met de (eerste) kweek!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem geen goud laminaat. Neem gewoon wit of zilver. Koop een fan controller dan kun je de de afzuiging dimmen tot dat de gewenste temperatuur wordt bereikt. Neem de 2 x 36 watt t neon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag micro420,

 

Ik heb zelf een kastje van 40x60x100cm binnenafmetingen met kweekruimte 40x40.

Ik heb deze uit mdf 12mm gemaakt.

De overige ruimte is voor elektra en filter.

Ik kweek ook maar 1 plant maar ik vind mijn 40x40cm eigenlijk te klein.

Voor de plant is het in mijn geval (tot nu toe) wel genoeg, maar het werkt niet zo leuk.

Mss is het een beter idee om 60x40 cm te nemen, ik weet ook niet hoe lang je lamp is.

 

En het is misschien ook eens leuk om gewoon een 2e hands kastje te zoeken met de juiste afmetingen.

Vaak goedkoper en je hebt nog een mooi kastje erbij :)

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de tips en feedback! :D

 

Ik heb zelf al mijn kasten van MDF gemaakt. Dus ik dacht om het één geheel te houden maak ik deze ook van MDF (tevens lekker cheapo, makkelijk te verwerken en zelf bouwen is toch leuker). Ik heb nog een blik witte acryl houtlak. Kan ik dat gebruiken?

Zijn die fan controllers geen 12v voor pc's? Kan ik er niet beter een dimmer tussen zetten aangezien die buisventiator 230v en 12 watt is?

 

Ik voor de rest nog niks aangeschaft, ik zit nog in de info-vergaar-fase :P.

 

Gegroet,

Micro420

Edited by micro420

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avond,

Hier een kleine update van de bouw.

 

Kast is gemaakt van 15mm MDF ipv. 14mm. De binnen afmetingen zijn 110x50x50. De deur is met oog op kromtrekken gemaakt van 18mm multiplex. Op de deur komt een houten profiel met rubberen tochtstrip om de deur lichtdicht af te sluiten.

 

IMAG1140_zps7e309121.jpg

 

Gegroet,

micro420

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ga je nu je zwart wit folie er op vast maken ?

Misschien een idee om de platen los tehalen en deze met de folie bekleden en vast zette met nietjes

En dan het geheel terug in elkaar schroeven.

 

Ga je er ook een srognet in zetten?

Edited by Bosteelt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht ik schilder eerst alles en kit het daarna af.

Vervolgens al de vertikale panelen uit 1 stuk folie te bedekken, daarvoor haal ik natuurlijk wel die voorste 2 plaatjes weg.

 

En aangezien dit de eerste keer is dat ik ga kweken ga ik het niet gebruiken maar ik maak wel de bevestigingspunten voor het net.

Edited by micro420

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Micro,

 

Ziet er goed uit :)

 

Zoals bosteelt zegt is het misschien wel eenvoudiger je folie aan te brengen als je je kastje nog uit elkaar kan schroeven?

Heb ik zelf ook wel niet gedaan maar ik denk dat het wel doen wel gemakkelijk is :D

 

Heb je al een idee voor je lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks man! :D

 

Het wordt waarschijnlijk de T-Neon set. Hoe is zwart/wit folie met warmte isolatie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke als je die voorste 2 platen weghaalt wordt het stuk makkelijker.

Die folie is niet geisoleert je kan het hokje ook op een stuk piepschuim zetten.

En je hokje snachts laten draaien of een warmtematje

Je kan de filter ook buiten de kast hangen

Edited by Bosteelt

Share this post


Link to post
Share on other sites

piepschuimplaten, kost je nog geen 5 euro voor je hele kastje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na een kleine afwezigheid en die houten kist omgetoverd te hebben naar een complete tent van 60x60x120 met een 2x 55W T-neon set, denk ik dat deze topic wel gesloten kan worden. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...