Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Goedenavond heren plantlezers en groendokters.

De topictitel verraadt het al, we heb last van rabarber. :huh:

 

De vorige run hadden we het ook, alleen toen ietsje later in de kweek, ik dacht toen aan P-tekort en heb mineraal wat super PK van Aptus bijgegeven.

Nu weet ik niet zeker of dat ook een P-tekort was.

 

Nu begint het dus eerder in de kweek.

 

Ff een korte situatieschets.

 

6x1000watt geboost naar 1150 wanneer de temp dat toelaat via controller.

 

Max temp tegen de 30C min temp rond de 24C.

Alles wordt met een logger bijgehouden.

 

48x Amnees stekken in 15ltr smartpotten op GL custom mix.

10% wormenmest, 1% Biovin, schimmels en zo nu en dan bacto`s.

3 buffertabs per pot.

 

We zitten nu op dag 24 van de bloei, sinds dag 22 ben ik licht gaan bijvoeden met Bac bloei, 1ml per liter water.

De planten worden nu om de dag gevloed met 130 liter water.

 

Ongeveer een week geleden zagen we 1 plant met de verschijnselen, paarse bladstelen en een lichter wordende plant.

Nu zien we enkele planten met de paarse bladstelen en een heel enkele met lichter wordende fanleafs.

 

We hadden die ene plant een verkruimelde buffertab gekregen omdat we dachten dat we wellicht een pot vergeten waren.

Het heeft niets uitgehaald.

 

De bloei gaat wel verder zo lijkt het.

Maar gele planten hebben minder fotosynthese en uiteindelijk minder opbrengst.

 

Dus een heel verhaal maar ik wil het helemaal duidelijk uitleggen.

Ik wil dan ook vragen naar serieuze reacties die onderbouwd zijn, zodat het overzichtelijk blijft, dus geen ik denk dit of dat aub dank u vriendelijk :P

 

Foto`s.

 

Het veldje met rechts voorin de lichtere/gele plant.

 

post-30844-0-77819700-1416859948_thumb.jpg

 

post-30844-0-55093300-1416859961_thumb.jpg

 

De gele rabarber plant.

 

post-30844-0-22674100-1416860114_thumb.jpg

 

post-30844-0-16582300-1416860128_thumb.jpg

 

post-30844-0-22640300-1416860145_thumb.jpg

 

En een andere plant met vermoedelijk een beginnend stadium.

 

post-30844-0-94186100-1416860157_thumb.jpg

 

Alvast bedankt voor de feedback.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook wel benieuwd wat dat is want ik heb dat ook een beetje..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha het lijkt erop Johnny, tis niet zozeer dat een mening geven niet op prijs wordt gesteld maar dat het vaak zo gaat dat iedereen wat roept en het ineens van alles kan zijn.

Ik denk zelf misschien een lage PH, maar onze grond ph meter is stuk gevallen, dus ik heb een nieuwe besteld.

Ik hoop op iemand die vrijwel zeker weet wat er aan de hand is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vrijwel zeker zeggen gaat moeilijk worden. Paarse stelen kan tig oorzaken hebben.

 

Zou bij je zelf nagaan wat je veranderd hebt tov wat je deed voordat je dit probleem kreeg, en daar zul je het waarschijnlijk moeten zoeken.

 

Even back to basics? Spuitsel?

 

Heeft hier niets mee te maken maar waarom je nacht op 24? beter je dag nacht wat verder uit elkaar trekken.

 

Oja, koop nou eens rfx man :P Ben je van al dat gezeik af.

Edited by supernoob
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb precies hetzelfde, zit nu in de laatste anderhalve week en het is doorgetrokken naar 2/3e van de planten..

Dacht zelf aan een N-tekort of ph probleem..

De stelen zijn van paars naar wit getrokken, en lijkt ook door te zetten in de bladeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noob, ik hoopte eigenlijk dat iemand het al eens had meegemaakt en de oorzaak had achterhaald.

Paarse bladstelen is vaker voorkomend dat kan tig redenen hebben, maar bij ons worden de plantstelen ook paarsig dus ik hoopte op wellicht minder oorzaken hierdoor.

Spuitsel kan het niet zijn, ik heb ze gedompeld in Floramite daarna overgegaan op neem-tonic.

Elders geen last van de verschijnselen.

De nachttemperatuur op 24C was toch juist top, dacht ik, of heb ik dat nu mis?

We hebben dit enige tijd geleden veelvuldig besproken op WF en destijds was iedereen het daarover eens, tijden en kennis veranderen, welke reden is er voor dag en nacht verder uitelkaar en welke waarden te hanteren?

RFX hè, ik weet het, tis een tweemans beslissing en de drempel is wat hoog :lol:

 

Tokes, met verse aarde en buffertabs lijkt een N tekort vrijwel onmogelijk.

Wat wel zou kunnen is dat we de eerste 2 weken van boven water geven, daarna gaan we over op enkel vloeden.

De buffertabs bevinden zich ongeveer 5 tot 10cm vanaf de bovenkant van de pot, wellicht worden ze niet nat genoeg om op te lossen.

De volgende ronde maar eens 5 cm vanaf de bodem insteken.

Verder had ik idd de vorige run ook het paarsig uitslaan naar de bladeren ergens week 6 bloei en daarna lichtgeel/wit.

Destijds een grond-ph-meting gedaan en de waarden waren erg laag.

Toch vreemd omdat we niet afzuren, en de kraanwater ph hier rond de 7 is.

IK heb een nieuwe bodem-ph-pen besteld, die gaan we ff afwachten en dan weer metingen uitvoeren, desnoods ph plussen maar ik blijf het vreemd vinden.

 

Tips de goede richting in zijn nog steeds welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil het topic niet vervuilen met een ander onderwerp maar ik doe idd 21 nacht in de bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed, dan ga ik iig nacht ietsje terug schroeven, nu de rabarber nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwavel tekort denk ik.

 

Handje zwavelpoeder per m2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zag net een topic over vloeden op aarde voorbij komen. Zou het daar niet aan liggen. Te nat? Zuurstof tekort bij de wortels?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miramar, ik mis je onderbouwing.

 

Zwaveltekort kwam m`n compagnon ook mee, het is een zeer zeldzaam tekort, helemaal in de binnenteelt.

Zwaveltekort komt voor op gronden met een hoge ph, ik verdenk juist een lage ph in de grond.

 

Verder heb ik veel oude(re) verslagen nagelezen, ook daar zeggen ze dat een zwaveltekort vrijwel niet voorkomt in de binnenteelt.

Zij associëren het eerder met de 3e week standaard magnesiumtekort waar veel voedingen niet op inspelen.

 

En zo komen we dus geen reet verder en wordt het alweer gecompliceerder door giswerk.

Eerst maar de PH in de bodem meten wanneer de meter geleverd wordt.

 

Noob, ik denk juist niet dat ze te nat staan, omdat wanneer ik om de dag op locatie ben de potten til en deze juist goed drinken, de smartpot is juist geschikt om te vloeden met aarde.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je niet weet wat de oorzaak is, kun je beter nagaan wat de oorzaak zeker niet is.

 

Ze staan neem ik aan allemaal in hetzelfde medium, de groene en ook de lichtere. Als het medium overal gelijk is, heb je ook geen tekorten want de rest is groen (of lees ik het verkeerd?)

 

Je ph zou dus ook geen idiote afwijkingen kunnen hebben?

 

Wat gebeurt er als je de gele en groene van plek wisselt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 x 1000 watt wil nu niet de betweter in jou topic gaan uithangen maar dr zijn dr heel wat afgebrand hier op t forum voor minder....was een hobby forum toch ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racker, sommige andere beginnen nu de diep paarse bladstelen te krijgen en lichtere grote fanleafs, daarna volgt vaak de rabarber.

Tis wel zo dat de vijver niet overal mooi vlak meer is, we hadden enkele planten die wat lichter qua gewicht waren op die plekken.

De vijver wordt na deze run vervangen.

 

Agent Orange, jij ook bedankt voor je bijdrage.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De een spaart 100 postzegels de ander 10000 big deal een hobby heeft geen max formaat

  • Like 9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miramar, ik mis je onderbouwing.

 

Zwaveltekort komt voor op gronden met een hoge ph, ik verdenk juist een lage ph in de grond.

 

Eerst maar de PH in de bodem meten wanneer de meter geleverd wordt.

 

Komt op beide grondsoorten voor denk ik. Maar die ph meten is geen gek plan. Dan weet je het en kan je verder daarmee.

 

 

Zwaveltekort denk ik wanneer de jongste bladeren als eerst zijn aangetast. Paarse bladstelen en stammen kan je in combi zien met die bladeren bij zwaveltekort.

 

Ik heb nog eens gekeken en volgens mij komt het meer van onderin of niet? Blad wordt steeds geler en later sterft het af. Langzaam maar zeker worden ook de jongere bladeren aangetast.

Magnesium kan het best zijn hoor. Maar dan denk ik wel in combi met een te hoog kalium gehalte in je grond. Je kan nu al wat Dolomite meel strooien, of Epsom zout, dat werkt sneller. http://www.garden.org/articles/articles.php?q=show&id=68

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo als hobby boer zou ik zeggen dat ze wel meer voeding mogen en extra water ...

 

water : vooral omdat er aanzienlijk meer water verdampt dan bij plastic potten.

 

voeding vind ik wat aan de magere kant maar kan ook zijn omdat ik andere voeding gebruik.

 

haze gaat in dit stadium nog sneller dan de kogeltrein en ze vreet meer dan een soldaat.

en met 15 liter potten is naar mijn idee de buffer ook zo verdwenen.

 

 

maar goed .. misschien allemaal iets te voor de hand liggend maar toch

:bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag mij af of het probleem in de grond of in de lucht zit, vandaar.

 

Het is wat frisser buiten dus je fans draaien wat langzamer dan in de voriger ronde, je geeft aan dat het de vorige keer later begon. Onderbouwen kan ik het niet maar misschien helpt t om ook eens in die richting te denken ipv alleen voeding/medium/nat/droog.

 

Normaal zou ik zeggen, zet er een plantje in voorbemeste aarde naast, maar daar heb je er al genoeg van.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miramar, idd de vergeling begint in de grote fanleafs, waarna de rest van de plant ook lichter wordt, alles begint met diep paarse bladstelen, dan verkleuring van de fanleafs, dan rabarber en vervolgens algehele verkleuring in de plant.

Bitterzout wordt idd snel opgenomen omdat je dit op de bladeren spuit, kieseriet en maerl zijn minder snel opneembare organische variaties die je kan topdressen, via het voedingswater is Ca-Mg boost van Aptus een snel opneembare.

 

Urban, ik zelf zoek het niet in de voeding en water hoek, 15ltrs waar overigens 20ltr in gaat, opgewaardeerd met wormenmest en Biovin, 3 buffertabs zou genoeg moeten zijn tot week 3 bloei.

Daarna begin ik bij te voeden, Nezen doen het overigens beter op een lage ec dan een hoge, hoge ec vinden ze wel lekker tot aan de zichtbare bloei, maar ze zijn/waren dan ook allemaal donkergroen, lichte burning tips, dus je zou denken voeding genoeg.

Water krijgen ze nu een week 2,5ltr pp per 2 dagen, dat is pittig, de potten voelen bij de volgende waterbeurt medium licht aan, niet uitgedroogd licht.

 

Racker, is begrijp het niet helemaal wat je schrijft, bedoel je koude lucht wat vanuit de slang op de planten komt, of bedoel je dat er over het algemeen minder luchtverversing plaats vind?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de pH uitgesloten hebt (nadat je een nieuwe probe hebt), dan zou misschien ook aan een blokkade kunnen denken in plaats van een tekort? Als die buffertabs zo hoog zitten en de daarvan vrijgekomen voeding niet meer doorspoelt naar beneden dan zou het daar boven in de pot wellicht op kunnen hopen? Een kalium overschot zou bijvoorbeeld de stikstof kunnen blokkeren.

 

Je zou op een paar getroffen planten ieder iets anders kunnen proberen en kijken wat dan het beste helpt. Dan weet je in ieder geval voor een volgende ronde zeker waar je op moet corrigeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Magnesium begint het voor mij steeds meer op te lijken. :

Blad trekt vanuit de bladpunt leeg

Vergeeld

Begint bij oude blad

Vaak in combi met overschot aan K (dat kan wel kloppen wat er zit voeding zat in die bodem, bijvoeden met bloom en verkruimelde tab heeft niet geholpen)

Meer voorkomend op zure bodem

 

Ik ben benieuwd naar die de ph van je grond.

 

Heb je nog een foto van de ergst aangetaste plant en 1 waarbij het net begint?

 

Zijn er al bladeren aan het harder worden? Knapperig?

 

 

edit na onderstaande post van Racker: als het vergiftiging is had ik bij de "verse" plant ook verschijnselen verwacht.

Edited by miramar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Formaldehyde, ethyleen....

 

door een mindere luchtverversing in het algemeen sneller merkbaar?

Edited by racker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietefras, ja we gaan eerst de ph meting uitvoeren, aan de hand daarvan kijken we verder.

Blokkade door de tabs vrees ik niet echt voor, wanneer de tabs niet nat genoeg zouden worden, lossen ze ook niet op dus kan er niets ophopen, heb weleens vaker onopgeloste tabs terug gevonden.

Tevens zou de plant zich dan focussen op het onderste gedeelte van de pot waar elke keer vers water met voeding is te vinden.

Planten zijn erg kundig op dat gebied, daar komt bij dat ik niet 100% zeker weet dat de pot op tabshoogte niet nat genoeg wordt.

Ik kan iig proberen een paar potten uit de vijver te halen en deze van boven water te geven, wanneer de vijver weer droog is ze er weer in te zetten.

 

Miramar, dus nu wordt de ph meting nog interessanter, ik hoop dat de meter morgen geleverd wordt.

Een pagina terug zie je een foto van de ergste en een net beginnende, die had ik beide voor het goede beeld al genomen.

 

Racker, vergiftiging dus, zou deze niet eerst in de jonge blaadjes te zien zijn dan?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...