Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
lufthegreenstuf

De Winterslaap Van Lgs

Recommended Posts

hallo iedereen en welkom in mijn nieuwe topic :wave:

 

om mijn winterslaap stressvrij door te komen heb ik besloten om een indoor rondje op te starten.

ik ben redelijk nieuw in het hele indoor gebeuren en kan wel wat hulp van jullie gebruiken.

ik heb 2 keer eerder een dr100 vol gezet met plantjes maar daar zijn toentertijd de nodige fouten bij gemaakt.

 

de benodigdheden voor dit nieuwe project;

Secret Jardin dr120

600 watt lamp

buisafzuiger 1150 m3 (had een 800m3 besteld maar dit was een foutje in mijn voordeel)

koolstoffilter Rhino pro 975m3

climate mini controller

250 m3 buisafzuiger en 135 m3 badkamer afzuiger als actieve inlaat

2 ventilatieroosters voor passieve luchtinlaat

90 watt ledlamp

72 watt tl lamp

 

na een degelijke discussie is de keuze gevallen op de soort mega power plant van spliff seeds.

omdat het een flinke tent is, komen er 9 dames in te staan.

als voeding heb ik een starterspakket en een bak met wormenmest bij sannie gehaald.

als substraat wil ik canna terra professional grond van de lokale growshop gaan gebruiken

ik heb 250 liter canna grond liggen maar ik weet nog niet precies hoeveel ik daarvan nodig heb

 

voor het voor groeien gebruik ik een 90 watt led lamp en een 72 watt tl lamp.

de plantjes gaan eerst in 5 liter potjes met een mix van cocopeat en zaai en stekgrond met wormenmest.

als ze dan groot genoeg zijn zet ik ze in emmers met canna grond, opgewaardeerd met wormenmest en 2 buffertabs per plant.

en dan krijgen ze halverwege de bloei nog de bac bio bloeivoeding

 

nu eerst even een paar plaatjes

gallery_28379_13612_2048439.jpg

 

gallery_28379_13612_4482388.jpg

 

gallery_28379_13612_4251576.jpg

 

gallery_28379_13612_1276247.jpg

 

gallery_28379_13612_3873716.jpg

 

 

een aantal vragen waar ik nog mee zit;

 

kom ik nog belangrijke voeding of hardware te kort?

 

kan ik tijdens het voor groeien de planten iedere dag 1 plekje doorschuiven zodat ze gemiddeld allemaal dezelfde hoeveelheid licht krijgen?

of krijgt de planten dan te veel stress door het wisselen van de lichtbronnen?

 

de grondmix voor het voor groeien heb ik uit een topic van sannie,

maar ik weet niet wat voor meng verhoudingen ik daarbij moet aanhouden?

 

hoeveel wormenmest moet ik gebruiken en

hoeveel kan ik direct bij het voor groeien in het grondmengsel doen?

 

hoe groot moeten mijn voor groei potjes zijn?

ik heb nu voor 5 liter gekozen maar ik weet niet of dat te groot of te klein is?

 

hoeveel grond hebben de planten uiteindelijk nodig in deze opstelling?

 

 

hopelijk kunnen jullie deze gekke buitenkweker een beetje op weg helpen in de jungle van snoeren en slangen :head_hurts_kr:

 

greetz,

lufthegreenstuf

  • Like 14

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hè LGS,

 

Ik ben zelf ook beginner dus kan je helaas niet echt adviseren, maar ik kijk graag met je mee!

 

Succes hoor....gaat vast goedkomen gezien je buiten ervaring die ik gezien heb.....

 

Gr Coops

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorgroeien zou ik enkel doen met zaai en stekgrond, wormenmest zou ik niet doen, 'voeding' hebben ze niet nodig bij de start. Eerst flink laten wortelen en dan overpotten in je uiteindelijk medium met je schimmels en buffertabletten. Ik laat ze 2weekjes staan in de zaaien stek en dan zet ik ze over..

 

 

Waarom onder LED als je ook kan voorgroeien onder HPS :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke topicstart!

Succes met je kweek.

Dat doorschuiven is geen probleem voor de planten denk ik.

Maar witte potten is niet zo handig. Volgens mij hebben wortels het liever compleet donker. Zitten er drainagegaten in?

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom niet gelijk ontkiemen in hun definitieve medium.

600 watt erboven 80 +-cm

in de loop van de week laten zakken naar 60 cm.

moet je eens zien hoeveel tijd je bespaard .

in vergelijking met iemand die eerst voor groeit onder tl.

en je hebt als voordeel dat je ze de stress van het over potten ,

en het rondjes draaien van de penwortel niet hebben .

(moet er wel bij zeggen dat het mijn persoonlijke mening is.)

succes ik kijk ook mee .

ik vond je geurilla verslag ook mooi om te lezen

Share this post


Link to post
Share on other sites

De hoeveelheid wormenmest maakt niet echt uit want je kan er namelijk niet mee overvoeden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

In tegenstelling tot VenaSnar groei ik altijd voor in zaai en stekgrond met daarbij een handje wormenmest. Zaailingen groeien daar altijd uitstekend op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

beste mensen.. ik vind het echt geweldig om gelijk zoveel leven in mijn topic te zien :jump:

 

coops, kom er lekker bij zitten, je hebt het mooiste plekje op de tribune veroverd :lol:

ik heb de vorige keer een bio sannie run gedraaid met killingfields, die zagen er supermooi uit maar helaas geen dikke opbrengst,

hopelijk gaat het deze keer beter.

 

VenaSnar, ik heb toch besloten om er wat wormenmest bij te gooien. ik doen dit vooral omdat ik ze waarschijnlijk net iets langer in de kleinere potten wil gaan voor groeien. wel heb ik nog wat minder wormenmest gebruikt dan de geadviseerde hoeveelheid.

 

Zwemvis, heel erg bedankt. ik heb er even een tijdje over gedaan. het is toch wel een hoeveelheid informatie om neer te zetten in zo'n eerste post.

ik ga denk ik de witte emmers nog eventjes intapen met ducktape, dan weet ik zeker dat ze helemaal licht dicht zijn. het is op zich best dik plastic.

de gaten zijn er nog eventjes in geboord :whistle:

 

Chucha, ik vind 600 watt iets te veel van het goede voor een paar plantjes die nog niet groter zijn dan een paar centimeter. het kost allemaal al genoeg en ik denk dat dit wattage/oppervlak beter in verhouding is voor mijn portemonnee. ik wil halverwege de bloeiperiode ook weer gaan voor groeien in een kleiner tentje voor de opvolgende run, dan maakt het ook niet uit als het voor groeien wat langer duurt. voor deze run vind ik het niet zo erg want als het goed is kan ik precies 2 rondjes draaien totdat mijn winterdepressie voorbij is :likken:

 

wiet61, sorry voor de ongewenste spam hoor maar ik wilde er zeker van zijn dat je dit niet hoeft te missen :hug:

 

BUZZ, zo iets dacht ik al een beetje. ik heb het nog eens nageplozen en op de site van sannie staat dat je er 10 tot 25% van je grond hoeveelheid van mag gebruiken. nou heb ik omgerekend zo'n 5,5% gebruikt voor deze potten dus aan overvoeding zal het niet liggen. ik kan de wormenmest ook als top dressing gebruiken dus als ze wat tekort gaan komen kan ik het er altijd achteraf nog bij doen.

 

Aquar, ik ben blij dat je dat zegt. ik had dit grondrecept uit sannie's topic dus ik had er al wel goede verwachtingen van.

ik ben heel erg benieuwd wat deze soort indoor kan klaarspelen, zeker op een mooi biologisch grondje :yummy:

 

 

8 van de 9 zaden zijn inmiddels ontkiemd en in potten gegaan,

de laatste was nog niet opengebarsten dus ik heb voor de zekerheid het 10e zaadje er ook bij gedaan.

als ik dan straks een extra plantje heb kies ik gewoon de mooiste uit, zolang het plantje maar niet teveel gaat achterlopen op de rest.

ik heb een zak zaai en stek grond van 25 liter gebruikt waarmee ik 4 x 5 liter emmers kon vullen.

de overige 5 emmers heb ik gevuld met cocopeat en dit is eerst allemaal netjes door elkaar gemengd.

aan dit mengsel is nog een half emmertje (uiteindelijk dus voor 5,5% van het totale grondmengsel) aan wormenmest toegevoegd.

per 5 liter emmer heb ik nog 6 gram schimmel toegevoegd, waarvan 2 gram dicht rondom het zaadje.

in totaal heb ik 3 liter lauw water met bacto gebruikt om de potten in te wateren

 

ik heb het 9e emmertje er alvast zonder zaadje bijgezet en al wel gevuld met het grondmengsel en de schimmels.

als het zaadje erin gaat gaan de laatste 2 grammen schimmels er ook bij.

deze pot is ook alvast ingewaterd met bacto, net als de anderen.

 

 

nog een paar foto's gekregen van mijn maat die een aantal MWC's buiten op z'n balkon had staan

(MWC is mijn eigen outdoor soortje)

gallery_28379_13612_293321.jpg

 

gallery_28379_13612_2476784.jpg

 

 

de rotzooi achterin moet je maar niet op letten :whistle:

(de emmers staan op dat rooster zodat het lekwater goed kan weglopen)

gallery_28379_13612_3258947.jpg

 

gallery_28379_13612_6057429.jpg

 

 

de tl hangt er iets dichter op dan de led

gallery_28379_13612_5102552.jpg

 

 

als er wat bovenkomt zijn jullie de eerste die het horen :wave:

greetz,

lufthegreenstuf

Edited by lufthegreenstuf
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is een leuk soortje ook, ik heb de eer gehad om deze te mogen growen heerlijk wietje mega grote toppen echt niet normaal.

veel succes spiek af en toe mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

LGS indoor, de wonderen zijn de wereld nog niet uit :lol:

Succes dude.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BUZZ, ik ken alleen de northernlight special van spliff seeds en daar ben ik meer dan tevreden over.

wat voor toppen moet dat wel niet gaan worden als die soort binnen staat :innocent:

 

krasi, zo zie je maar weer, een mens gaat zich toch snel vervelen in de winter

heel erg bedankt man, ik ben benieuwd wat ik ervan kan gaan maken.

heb hier iig geen last van herten slakken en teken, dat scheelt natuurlijk al de helft :lol:

 

 

update time!

 

de ledlamp is even uit gegaan zodat ik een fatsoenlijke foto kan schieten,

ik heb nu 9 potjes met zo'n leuk mini plantje erin

gallery_28379_13612_1259883.jpg

 

 

de ledlamp is ondertussen ietsje lager opgehangen want er komt toch geen hitte van zo'n lamp af

gallery_28379_13612_1325100.jpg

 

 

de achterblijver die ik er later bij gekiempt heb staat ook al boven de grond

gallery_28379_13612_1970636.jpg

 

 

dit is de koploper op het moment

gallery_28379_13612_1129437.jpg

 

 

de rest gaat ook lekker

gallery_28379_13612_47528.jpg

 

gallery_28379_13612_2977033.jpg

 

gallery_28379_13612_5299298.jpg

 

 

 

ik heb laatst nog eens naar het zaadje gekeken wat niet wilde kiemen en nu weet ik waarom.

het arme meisje had 2 zaadjes over haar kop gekregen van moeders.

een bikkelharde survivor, dit zaadje :jump:

gallery_28379_13612_134434.png

 

 

ik heb het zaadje erbij gezet in een 2 liter potje met wat schimmels en bacto.

het is natuurlijk altijd handig om 1 reserve plantje te hebben maar wanneer dat niet meer nodig is verhuist ze naar een ander huisje toe.

gallery_28379_13612_5760097.jpg

 

 

als de plantjes klaar zijn met strekken vul ik de potten nog tot de rand aan met wat cocopeat.

leuk hoor dat indoor spelen :whistle:

 

greetz,

lufthegreenstuf

Edited by lufthegreenstuf

Share this post


Link to post
Share on other sites

LGS indoor?!?!?! Nu breekt mijn klomp! ;)

Succes LGS en ik kijk graag mee.

 

Heb je die MWC ooit al eens binnen gegrowd???

Share this post


Link to post
Share on other sites

johnny, je hebt mijn tentje gevonden zie ik :likken:

 

Tune, ik heb de mwc in de winter van 2012-2013 binnen gegroeid.

dat was een stekken hokje waarbij ik een heleboel verschillende soorten van buiten en van een andere indoor run had staan.

de mwc in dat hokje was ook een stek van een buitenplant, buiten was ze prima afgebloeid en binnen werd ze naar 3 weken bloei een herma :thumbsdown:

daar begin ik dus niet meer aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

IK heb jouw ook gevonden ,gister stond ik achter in jouw tent ,en je hebt me niet gezien ,hahahah .

Mooi man wat growen in een tentje ,ik zou het ook wel willen maar ik doe het niet ,hier zijn ze echt streng ,ze flikkeren je je huis uit .

Ik heb al vele jaren binnen gespeeld hoor ,dus daarom volg ik je ook ,misschien moet ik je nog iets leren , :whistle: :likken:

 

En als je dat zaadje lang zat in de grond laat zitten doet hij het dan ook niet ,dat zou leuk zijn een twee ling plant ,nog nooit vertoont hier .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die dubbele, wat is dat? Eén plant uit twee zaadjes of een stereoplant uit één zaadje?

Ik vat het niet.

:)

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

wiet61, ik hoop dat je mij nog van alles kan leren want ik snap er nog niet veel van :likken:

ik heb dat 2e kleinere zaadje eromheen laten zitten zoals op de foto. ik probeerde het eerst met een pincet los te halen maar dat lukte niet goed,

daarom heb ik haar met dat 2e zaadje een stukje onder de grond gedaan.

sinds vandaag staat ie boven en dat 2e zaadje is precies volgens plan afgeworpen onder de grond.

kijk trouwens even bovenaan de eerste pagina van mijn allereerste guerrilla topic,

daar staat een foto van een zaadje (danish gold) waar 2 wortels uit kwamen.

dit is vervolgens een tweeling geworden waarvan 1 een jongen en 1 een meisje.

linkinpark heeft in de originele mwc zadenkweek zelfs een siamees zaadje gevonden waarbij er

2 met de rug tegen elkaar vast geplakt zaten. deze hebben we tot dusverre nog niet geplant

 

zwemvis, dat was een zaadje in een zaadje met een kiempje erin.

op de foto zit het 2e kleinere zaadje nog over de kiemblaadjes heen

 

greetz,

lufthegreenstuf

Edited by lufthegreenstuf

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom niet gelijk ontkiemen in hun definitieve medium.

 

Omdat je door 1 maar nog liever 2 x overpoten een beter ontwikkeld wortelstelsel krijgt

 

In tegenstelling tot VenaSnar groei ik altijd voor in zaai en stekgrond met daarbij een handje wormenmest. Zaailingen groeien daar altijd uitstekend op.

 

Is niet nodig. als je kweekt uit zaad, heeft het plantje eerst voldoende aan zijn eigen stoffen in dat zaadje.

 

Als ik jou was,

Dan zou ik ze in kleinere donkere potten hebben gezet en niet voor kiemen maar zo in de grond..

Maar er zijn natuurlijk meer wegen naar Rome..

 

Suc6 kerel.

Wip nog wel een keer bij je binnen.

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik dacht altijd dat je het beste wortelstelsel kreeg als je het zaadje in 1 keer in de laatste/grootste pot zet,

zodat de wortels niet al 1 of 2 keer zijn gaan draaien in de oude te kleine potten?

wat zijn de voordelen van dat extra overpoten?

 

ik moet de witte potten inderdaad nog even lichtdicht maken, dat ben ik de laatste keer vergeten :oeps

hoe denk jij trouwens over de andere voeding die ik nu in huis heb? kom ik nog bepaalde dingen te kort?

ik zie sommige mensen hier zo'n enorme waslijst aan verschillende voeding aan hun water toevoegen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

 

greetz,

lufthegreenstuf

Edited by lufthegreenstuf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het wortelstelsel zich ontwikkelt, heeft het de neiging, zo snel mogelijk en zo ver mogelijk van de penwortel vandaan.

Bij stekken is het minder van belang.

 

Door een kleinere maat pot als eerste te gebruiken, zal de wortel een maximale radius hebben.

Je pot namelijk.

Op dat moment, zal zich onmiddellijk meer zij vertakkingen ontwikkelen.

Dit zou je zolang mogelijk moeten laten gaan,

Zonder dat je heel veel draaiende wortels langs je pot rand krijgt.

 

Ook niet te veel water geven.

En dan heel eenvoudig over naar de wat grotere pot.

De wortels zijn dan zo ontwikkeld, dat er heel weinig schade zal zijn.

0% is mogelijk door ervaring.

 

Dit proces herhaald zich in deze 2e pot.

Waarna ze uiteindelijk, naar hun definitieve schoen verhuizen.

 

Daar kunnende de wortels zich dan in zijn geheel en maximaal ontwikkelen.

Ik hoef je niet uit te leggen, wat dat met je plantje doet..

 

En als je de juiste momenten goed hebt ook zonder stress.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik snap denk ik wel wat jij bedoelt.

in eerste instantie zou jij dus zaaien/ontkiemen in kleine potjes en dan nog 1-2 keer overpoten

naar een andere "kleine" pot voordat ze uiteindelijk naar de grote pot gaan.

ik zit denk ik toch nog te veel met dat buiten kweken in mijn hoofd :innocent:

als je dan een zaadje in de volle grond doet heb je juist het voordeel van zo'n groot mogelijk verspreidde wortel klomp.

maar als ik het goed begrijp is dat bij een pot niet wenselijk omdat je dan te veel wortels alleen aan de rand krijgt en de pot dan in het midden minder goed gevuld is.

 

 

de kleine plantjes hebben in het begin een klein beetje te nat gestaan :whistle:

ik heb de planten vervolgens niks meer gegeven tot aan nu en het lijkt erop dat sommige nu zachtjes aan weer dorst beginnen te krijgen.

op de foto waren de planten eigenlijk nog wel aan het slapen dus het is niet dat ze al heel dorstig lijken te zijn.

 

de reserve plant uit het dubbele zaadje staat (in het midden) ook prima boven de grond nu

gallery_28379_13612_3344920.jpg

 

 

ik zie wel wat van dat golvende blad maar bij die kleine plantjes maak ik mij nog niet zoveel zorgen over te veel/weinig water

gallery_28379_13612_1780265.jpg

 

 

deze had in het begin een paar gele puntjes maar daar heeft ze nu geen last meer van gelukkig

gallery_28379_13612_5701629.jpg

 

 

als de lamp volgens schema weer aan is gegaan krijgen ze een lekker slokje water.

daarna is het weer tijdje wachten

 

ik ben trouwens super blij met alle reacties :specool

 

greetz,

lufthegreenstuf

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Wat is dat eigenlijk voor een gezeik met dat overpotten ,dat is nergens voor nodig ,gewoon meteen in een grote pot ,wel wortelstimulatie gebruiken met de watergift .

Ik heb nog nooit een klein wortelgestel gehad ,altijd was het een bol met wortels ,daarom snap ik het niet allemaal ,sommige hier doen het allemaal zo moeilijk terwijl het makkelijk is ,geef meer water als je nu doet ,en regelmatig wat stuiven met water .zorg in het begin voor een grote luchtvochtigheid daar gedijd ons plantje goed bij ,laat het maar goed broeien .

Tenminste zo heb ik het heel veel jaren gedaan ,en grote oogsten gehaald ,ook met voeding ,zo simpel mogelijk houden ,verder de ec en ph in de gaten houden ,dan kan het bijna niet mis gaan .

Ik hou je in de gaten :whistle: :jump:

Edited by wiet61

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is algemene consensus, dat 1 of 2 keer overpoten een beter wortelgestel oplevert..

Het geen ook in diverse onderzoeken is bevestigd.

 

Dat wiet61 daar anders overdenkt is natuurlijk zijn goed recht..

Maar het is zo iets als blijven roepen dat de aarde plat is..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is algemene consensus, dat 1 of 2 keer overpoten een beter wortelgestel oplevert..

Het geen ook in diverse onderzoeken is bevestigd.

 

Dat wiet61 daar anders overdenkt is natuurlijk zijn goed recht..

Maar het is zo iets als blijven roepen dat de aarde plat is..

Heb je hier ook een bron van?

 

Mijn logica zegt mij hoe minder weerstand hoe meer wortels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...