Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bromsnor

Waterbron Boren En Water Weer Terug Geven

Recommended Posts

Het is mogelijk een waterbron te boren om water uit de grond te halen..

 

Maar.... Is het ook mogelijk water terug te pompen op een eenvoudige wijze? Denk hierbij dus aan het afvoerwater van een opti.

 

Ideaal zou zijn een bron voor omhoog halen water en de andere om het weer netjes terug te geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, het is niet ideaal om opgewarmd water op dezelfde diepte terug te gooien (pompen? wat dacht je van zwaartekracht?), want ondergronds heb je zoiets als 'waterwegen' en bestaat dus de kans dat je je eigen opgewarmde water weer omhoog gaat pompen waardoor het koelvermogen afgedaan wordt.

 

Maw. koud water haal je van diep, warm water laat je aan de oppervlakte terug stromen (of net onder de oppervlakte als je verdamping wenst te voorkomen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makkelijker om je meter ertussenuit te halen dan zo'n rare projecten.

(ik wil niemand aanzetten tot)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat kost water dan vandaag..

Toch geen ene drol..

 

De rioolrechten zijn hoger, dan de water rekening

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even ter info. Je zou op een locatie een tussenmeter kunnen hebben voor het water en dichtbij een rioolput kunnen zitten. Als er een aparte rioolbuis naar het pand gaat dan kun je dus zo zien waar het water vandaan komt. Je moet ook niet vergeten dat er bij veel pers rioleringsputten tegenwoorden zichtbaar is hoe vaak een pomp aan gaat. Maar het gaat er dus om dat je zo kunt zien vanaf welk pand het water vandaan komt. Dus water weer terug sturen is in deze ideaal. De 2 waterbronnen (in- / uitgang) kunnen gemakkelijk 20 meter uit elkaar geboord worden. Het lijkt me ook mogelijk om de ene 25 mtr diep te boren en de andere bv slecht 15 mtr.

 

@ponix ook het is dus mogelijk.

 

@starter 2.0 valt niet mee met een tussenmeter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet alle bronnen zijn microbiologisch en/of chemisch schoon.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat kan.

 

Je kan het alleen niet zelf. Een ervaren "mannetje" kan een bron aanboren en het geloosde water op een andere diepte weer terug laten lopen.

 

Kijk eens bij de mensen die een warmtepomp gebruiken. (want dat is een opti eigenlijk ook)

 

Er zijn trouwens ook andere manieren om een opti te kunnen gebruiken zonder water te verbruiken. Denk aan,

 

-split versie

-Verdampingskoeler

-koelen met open water

-Koelen met een (groot) reservoir

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is niet echt de meest low profile en goedkope oplossing maar een infiltratiekorf kan prima je water afvoeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik zal niet roepen dat iets onmogelijk is en als je toch gek gaat doen dan zijn dat opties, maar dan nog moet je bodem daar voor geschikt zijn en dat weet het door Racker genoemde 'mannetje' vast wel. Echt diep boren kost een duit, dus de hollander in mij zou zoeken naar een simpelere oplossing zonder een modderbad te maken. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Put slaan, kost hier zo'n 125 pleuro.

Met garantie op water..

 

Soms heb je idd pech en heb je roest water.

Soms heb je pech en zit je net "mis".

 

Dan sla je 3 meter verder op een nieuwe put en dan "kan" het maar zo drinkwater zijn..

Soms op 6/7 meter en 3 meter verder op 15 meter nog niks....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was wel voor vuurwerkbunker sprinkler installatie. Weet niet of er nog verschil in zit? Bron is bron toch

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soms, verbaas je je er over wat "men" wel niet durft te vragen.

 

Ik zie dat bij mij op het werk ook altijd.. (groot Nederlands bedrijf), die laten ook werkzaamheden uitvoeren door derden en hangt dan een prijskaartje aan, dat je zegt,

Ik had het voor de helft gedaan, en er dan nog dik op verdient..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer goed om dat water weer terug te pompen! Veel beter voor de natuur. :wub:

Bovendien, omdat je een gesloten systeem hebt, hoef je netto minder hoogte te overwinnen en dan hoef je minder hard te pompen wat weer stroom spaart. Als laatste zie ik geen probleem met dat terugpompen want als water gemakkelijk naar je "tappunt" kan stromen kan het net zo makkelijk bij je "uitstroompunt" wegstromen.

Maar ja, de praktijk zal het uitwijzen. Ik geloof dat tuinders met grote kassen niks anders doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf ooit wat teruggebracht op 15m afstand van de bron, maar op dezelfde diepte en doe dat een paar uur en je gaat koelvermogen verliezen omdat je gewoon je warme gedumpte water op gaat pompen bij je bron. Ik spreek dus uit ervaring. Ik heb dat destijds vervangen door een systeem met een druppelslang door een haag heen. Heb wel die haag wat vaker moeten snoeien/onderhouden.

 

125,- voor een putje? Hier beginnen ze op 250,-. Met spuiten komen ze hier niet dieper dan een meter of 15 en dat water is misschien drinkbaar (je gaat er niet dood van), maar relatief onzuiver. Wil je bij mij in de buurt gegarandeerd zuiver water, dan moeten ze op een meter of 40-60 diep zitten en afhankelijk van hoeveel water je wenst, kan dat flink in de papieren lopen en dan heb je alleen nog maar een bron, maar dat water moet ook nog omhoog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeetje wat een geld voor een bron.

Hier (zandgrond) heb je op 10 tot 15 meter geweldig helder water.

Het wordt hier een stukje vandaan zelf gebotteld.

 

Maar nogmaals, je kan pech hebben en dan moet je een paar meter verder nog een keer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle antwoorden.

Ik ga kijken wie er 2 bronnen kan boren. Zoveel water verbruikt een opti 15000 niet dus er hoeft ook niet veel terug gestuurd worden. Ik kan in ieder geval de split versie even uit m'n hoofd zetten want dat is gelukkig niet meer nodig wanneer dit allemaal gaat lukken.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prijs van het boren is erg afhankelijk van je locatie.

 

In Z limburg moet je soms wel 100meter door steenachtige grond boren terwijl je in het westen gewoon een bron kan spuiten.

 

De prijs is evenredeig natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

met een opticlimate moet je gewoon je water rekining betalen...

en om het jaar je meter omdraaien.

 

een bron slaan kan handig zijn als je op een boerderij zit.

maar in een normaal bedrijfspand is dit niet normaal, tevens kan een water bron dicht slippen.

 

dan moet er weer een bedrijf terug naar de kwekerij om te kijken naar jou bron.

ik weet niet of je daar op zit te wachten.

 

Als je een waterbron gebruikt (oppervlakte water of grondwater) dan moet je altijd een extra leiding maken naar je airco vanaf je tapwater bron.

mocht er ooit iets gebeuren met je grondwater bron

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ bromsnor. Regenpijpen zijn vaak aangesloten op de riolering ook. Dus het is wellicht te meten hoe vaak de pomp aan slaat maar dat geeft niet direct een sluitend beeld. Weet niet of dat bij jou ook het geval is.

 

Verder is water allicht niet duur maar het kan wel erg opvallend zijn bij veel verbruik. Anderzijds doen waterbedrijven geen controles. Er komt geen meterman zoals met electriciteit. Dus je kunt gewoon een lage waarde opgeven tot je gaat verhuizen of niets opgeven. Je betaalt dan wel maar je springt niet in het oog.

 

Bron is verder storingsgevoeliger dan een waterleiding. Dus wat je ook doet inderdaad altijd een waterleiding aanleggen ook!

 

Ben benieuwd naar je oplossing en je plan van aanpak! Dus als je weet wat je gaat doen of het al gedaan hebt graag even een update!

 

@ Racker. Werkt dat een beetje met zo'n verdampingskoeler?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Racker. Werkt dat een beetje met zo'n verdampingskoeler?

 

Tuurlijk, al zijn de meeste projecten gedoemt te mislukken door de onwil om zich te verdiepen in de materie. (terwijll het toch echt niet zo heel moeilijk is)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doet een verdampingskoeler feitelijk niet precies hetzelfde als een split unit al doet? Zo nee, wat zij de voordelen en nadelen van beiden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een split koelt minder als de buitenunit warmer wordt. Een verdampingskoeler kan hier beter mee overweg.

 

Een verdampingskoeler kan een hele rits opticlimates koelen, bij split krijg je dan een hele rits buitenunits.

 

Beide moeten buiten.

 

Gebruik je 1 opticlimate, dan zou ik voor de split gaan.

Gebruik je meerdere opticlimate (op 1 locatie) dan zou ik voor de verdampingskoeler gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...