Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Silver

Relais Voor 2X 600 W

Recommended Posts

Kan ik met een abb esb 24-40 230v 2x 600 w schakelen?

Ik heb er nu een tussen van 32 a maar moet worden vervangen ivm hinderlijke brommmmmm

Dank voor de uitleg

Edited by Silver

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finder vermogens relai gerbruikte ik hier. maar een davin dv12 zal ook gewoon volstaan

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finder is inderdaad een merk.

 

Wat je moet weten is:

 

- De spanning die nodig is om het relais te schakelen (doorgaans 5V, 12V of 24V)

- Wisselcontacten moeten 230VAC aan kunnen, en een stroom van ca. 10 A in jouw geval.

 

Als je zelf een kastje kunt bouwen ben je klaar voor minder als 10 euri.

 

Ik schakel zelf een tweetal relais door middel van een 12V transformator, die ik in een tijdklok steek. Hiermee is het eventueel doorfikken van de tijdklok geneutraliseerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok mannen bedankt voor de info

Het schakelbord heb ik al het is alleen het relais wat vervangen dient te worden ivm een hele irritante brom

Er zat een relais op van 32a deze wil ik vervangen voor een relais van 24a

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze: R1230A.jpg

gebruik ik, en is erg goed.

Edited by L3dnov

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Finder van hierboven kan in AC15 maximaal 1200 VA schakelen. Stel je hebt een powerfactor van 90% is dat 1080W.

De ABB ESB 24-40 kan een 1300W motor schakelen.

Ik weet niet welke voorschakelapparatuur je hebt maar ik zou als je de specs van een relais bekijkt altijd uitgaan van het laagste getal dat je kunt vinden. Dus niet alleen kijken naar 24 ampere maar even verder kijken in de specs. 1300W aan 230V is ~5,7A. Daar zit je dan met je 24A relais.

Zware trafo's belasten relais enorm en lijken op motoren.

Een EVSA heeft denk ik een iets kleiner verwoestend effect op een relais.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kheb me er ff in verdiept en t blijkt dat je met de abb esb 24 idd geen 2x600w kan schakelen

Het zou wel kunnen maar deze zal snel de geest geven

Volgens een pdf van abb kan je hps schakelen met de esb 40 en dan maximaal 6x400 w OF 3x1000w

Dus kheb zelf ook voor n 40 a relais gekozen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik een 15 KW relais voor mijn lampje (600 watt) maar een brom door een relais klinkt mij vreemd in de oren. een relais is of aan of uit. als hij toch gaat brommen kunnen de kontacten het niet aan en moet je voor groter gaan. wat ik heb is zwaar overdreven, mijn toevoer is nooit 15 KW maar op deze manier gaat hij ook nooit stuk door te veel stroom er door. en de stuurstroom is wel te overzien...

 

ik heb de beschikking over dit relais ivm mij werk, ben elektricien :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finder vermogens relay schakeld 30a 230v is ruim genoeg voor 2x600 watt vsa

 

https://www.conrad.nl/nl/vermogensrelais-30-a-serie-66-finder-668282300300-230-vac-2-no-contact-503157.html

 

 

@lednov ik denk dat jeje vergist en die uit deze link gebruikt (ze zijn er zelfde uit enkel die jij liet zien is 12volt)

@michel Wij leveren tot 150 kva generatoren dus kan ook overal aankomen xd

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...