Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

r3lentleSs

Ph + Ec Grond Meten !

Recommended Posts

Beste kwekers,

 

Ik had een vraag i.v.m dIt onderwerp.

 

Eerste 2x kweken heb ik dit nooit gedaan, nu zou ik toch graag deze ronde de PH en EC van mijn grond meten en weten.

Ik heb al wat rond zitten snuffelen voor de correcte manier, maar wil het toch nog eens bij jullie laten passeren.

 

Als ik het goed voor heb :

 

1) gedemineraliseerd water ( kopen bij tankstation)

 

2) paar maatbekers klaar voor gebruik

 

2) een paar monsters van je aarde nemen zodicht mogelijk bij de wortel van de plant

 

3) vervolgens zelfde hoeveelheid gedemineraliseerd water vullen bij de monsters

 

vb 100 ml aarde + 100 ml gedemineraliseerd water

 

4) Daarna wat roeren en laten rusten voor een half uurtje

 

5) Mensgel door een koffiefilter filteren in een maatbeker

 

6) PH + EC aflezen van het water

 

Stel gedemineraliseerd water is 7,0 en PH van het water = 5,8

 

Dan is dit 7,0 - 5,8 = 1,2 = 1,2 = 1,2 / 2 = 0,6

 

= 5,8 + 0,6 = 6,4

 

Hypothetisch zou dus de PH waarde van mijn grond 6,4 zijn? Klopt deze bewering ?

 

Ik ga proberen om deze keer een verslag bij te houden als ik ergens aan een camera geraak. :innocent:

Ik werk momenteel met een :

SJ DR II - 4x600w - 50 st. Bubbelgum uit zaad.

Zitten momenteel op dag 10* 18/6

PH = 6

EC = 0.95 en EC+ = 1,65

 

 

Mvg

 

R3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee.

 

Als je grond 5.8 is en je gooit daar demi-water bij 1 op 1, dan zal je ongeveer 5.8 meten. Demi/osmose etc daar zit niks in wat als een buffer reageert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je verdund met demiwater toch de stoffen die het zuur maken? Dat heeft een invloed op de pH dan toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik versta het nog altijd niet.

 

Ik zuur mijn voedingswater altijd op 6 af.

Stel dat ik een grondstaal meng met mijn gedemineraliseerd water en 30 minuten later filter, om daarna PH af te meten.

 

Hoe bereken ik dan de juiste waarde ?

 

 

R3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bereken wat je wilt om vervolgens een waarde te krijgen die niet betrouwbaar is..

 

Deze methode kan geschikt zijn om een idicatie van je zuurte graad te krijgen maar alleen maar een indicatie kan gerust een puntje of wat schelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan er iemand gewoon antwoorden op mijn vraag a.u.b

Hoe bereken ik dan een betrouwbare waarde van mijn grond ?

 

 

R3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onbetrouwbaar is deze manier van 'meten' sowieso.

 

Een ph-meting is gebaseerd op de scheikundige eigenschappen van puur h2o, waarbij h2o + h2o = h3o+ + oh- en als die 2 laatste in balans zijn is de ph 7. Als je dus een zuur toevoegt aan puur h2o waardoor de balans tussen h3o+ en oh- verstoort raakt, dan meet je die verstoring ( -log ([h3o+]) ) en dat noem je 'de ph'.

 

Daarom pak je voor zo'n 'meting' demi-water omdat je anders helemaal niks weet en doe je alsof je demi-water echt 100% puur is, niet bloot gesteld is aan lucht en dus geen invloed heeft en vervolgens maak je de enorme aanname dat je 'aarde' compleet uniform is door heel de kluit heen, dat je 1 op 1 mengt met het losse handje en dat alle stoffen daadwerkelijk overgebracht worden naar het demi-water.

 

Hoe bereken ik dan een betrouwbare waarde van mijn grond ?

 

Gewoon een goede meter kopen die ook direct in de grond kan meten.

 

http://www.agrotools.nl/meters-parameters/meten-van-grond-ph-ec-ea/index.php

Share this post


Link to post
Share on other sites

Space Cees zegt....

 

Neem een grond monster. Net onder de opervlakte. 2/3 totaal

Voeg hieraan toe 1/3 water afgezuurd op 7.01.

Goed mengen, een uurtje laten staan.

 

En dit meet je vervolgens.

De waarde die daar uit komt IS de waarde van je medium.

 

Bron.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok bedankt voor jullie antwoorden.

 

Ik ga vanavond Sticky Fingers methode toepassen en daarna vergelijken met een goedkoper PH metertje.

www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=401

 

En hopelijk liggen de waarden ongeveer gelijk (rond de 6)

 

Bedankt

 

R3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry hoor.

Maar een PH meter is DE basis van een goede kweek.

 

Ik kan je alleen maar adviseren niet zo'n goedkoop prul dingetje aan te schaffen, maar een goede.

BV.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rond de 6 +- hoeveel ? 2 puntjes hoger of 2 lager is al een groot verschil als je het echt wilt weten moet je of een grond ph meter hebben of een grond staaltje weg brengen en latn nameten weet je gelijk alles.

Maar ikzelf kweek al een poosje op aarde en heb nog nooit mn ph laten meten gebruik wel elke ronde nieuwe grond .. ja is een hoop gesjouw prijs is relatief .. maar scheelt wel dit soort gezeik

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok maar wat is nu het verschil, ik heb namelijk een zeer goeie meter...

Hanna HI981405N PH/EC Combo meter Gro'Chek

 

www.growshopholland.com/meetapparatuur/1157-hanna-hi981405n-ph-ec-combo-meter-gro-chek.html

 

Dus ik kan toch de PH van van mijn mensgel ermee gaan afmeten... of moet dit ook een grond PH meter zijn ?

Ik zou het mengsel meten met mijn hanna en dan met een ph grond metertje meteen in de aarde nameten en vergelijken.

Edited by r3lentleSs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb jij speciaal water ofzo?

 

Er staan diverse topics hier over op wf ...

Moet wel ff zoeken hoor....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en in ieder topic zijn er meerdere personen, allemaal met elk hun werkwijze....wat is dan de juiste?

 

Ik weet met een grond PH meter is de beste.

 

Maar kan ik met mijn gewone PH+EC meter een waarde van de bodem bepalen, van vb. 2/3 grond en 1/3 afgezuurd op 7 water?

Of is deze meting niet betrouwbaar ?

 

R3

Share this post


Link to post
Share on other sites

De PH meet je direkt in de grond dit is dan ook een exacte meting

De ec kan je ook direkt meten met ec grondmeter doe dit 20 min. na het watergeven echter wij gebruiken de grond ec meter als activiteiten meter :

Gaat de ec omlaag dan geven we iets hoger ,blijft hij gelijk dan houden we het zo gaat de ec omhoog dan gaan we of spoelen of lager geven.

met demiwater is het puur inducatief je weet namelijk nog steeds niet wat er inzit .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog 1 tip van tuintjuh meet goed of meet niet de methodes die ik hier lees zijn echt waardeloos!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry hoor.

Maar een PH meter is DE basis van een goede kweek.

 

Ik kan je alleen maar adviseren niet zo'n goedkoop prul dingetje aan te schaffen, maar een goede.

BV.

Mijn ervaring met zo'n ding waren ronduit triest iedere keer als ik hem eikte (en dit deed ik iedere keer als ik kwam )gaf ie verloop aan.

Ik zeg deze moet je hebben,kost wel wat maar dan heb je wel wat http://www.leplantage.nl/Hanna-Hi-9813-EC-pH-meter.<-- de nieuwe hiervan is nog ff beter ivm temp sensor

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hanna is redelijk maar deze is beter: EUTECH Cyberscan Pc WP 300/03K voor grond en water Ph+Ec+Temp .

Maar het belangrijkste wordt hier telkens vergeten want aan ec waarde heb je nix je moet weten waar de EC uit bestaat!

en dan kom je toch echt op andere instrumenten uit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een pH meter met 1 punts calibratie kun je eigenlijk nooit vertrouwen. Probleem is namelijk dat het verloop ook kan veranderen en met 1 punts calibratie corrigeer je eigenlijk alleen de offset. Zeker als je in de buurt van een pH van 7 calibreert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ik ga dan wss gewoon de volgende ronde een grond ph+ec meter aanschaffen dan.

Bedankt voor de informatie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik me EC meet en kijk naar de plant,kom ik een heel eind en ik draai errug goed.

Maar iedereen heb zo zijn eigen manier.

Succes in ieder geval met je nieuwe meter :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een combi meter lijkt me nou niet direct een goede meter.

Belangrijk is wel, dat er een temp sensor in zit.

 

En met alleen of juist met nieuwe aarde ben je er echt niet hoor.

De ene aarde is nl zuurder dan de andere.

Belangrijk dus om te weten wat de PH van je "nieuwe aarde" is voor dat je start.

Deze ook voor de start brengen naar een PH van 5.8.

 

Aarde wat je in de growshop haalt, heeft meestal deze waarde al wel.

Tuinaarde zeer zeker niet!!

 

Noot:

En vol punt meer of minder, betekend ook onmiddellijk een keer zo zuur of basische.

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze ronde ga ik nog geen meter kunnen aanschaffen, vrees ik..

 

Onze aarde is een samenstelling van helft Bio Bizz All mix en helft universele potgrond, dus PH gaat wss dan niet optimaal zijn.

Wat is het beste dat ik zou doen dan ?

 

Ik wil meteen een kwaliteitsvolle grond PH - EC meter kopen, en geen goedkope maar kan dit voorlopig niet veroorloven.

 

R3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem gewoon een light mix aarde dan zit je zo en zo goed.

Ik kon in mijn regio met special mix van gold label, 1 component aarde van H&G,draaien zonder dat ik hoefde af te zuren.(of aan te zuren).

Maar dat ligt een beetje aan hoe je PH waarde is na het toevoegen van de 1 component voeding.

Kan je niet van een bekende een meter lenen zodat je kan kijken wat de waardes zijn na het toevoegen van de voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...