Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jarro

Plantjes Laten Groeien Op Assen

Recommended Posts

yheeeps,

 

heb eigenlijk een vraagje,

toen ik stoned wasat ik met een idee en vroeg mij af of deze stelling juist is.

 

zouden onze goddelijke plantjes niet supergoed groeien op assen? (bvb als we iedere keer de as van onze pit laten vallen in e bloempot).

 

omdat in deze assen stoffen zitten die niet zo makkelijk geoxideerd kunnen worden bij zukke lage temperaturen.

 

 

greeeetzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen idee wat je met pit bedoeld, en dit snap ik ook niet:

 

omdat in deze assen stoffen zitten die niet zo makkelijk geoxideerd kunnen worden bij zukke lage temperaturen.

 

wel weet ik dit:

 

zuiver hout-as is een bron van K (kali/kalium?)

 

gk organics heeft bijv palmboom-as

 

http://www.guanokalo...m-tree-ashes-uk

 

 

 

 

verder was dit het eerste wat ik tegenkwam op google:

 

http://blog.natuurli...of-in-een-klap/

FRANK ANRIJS

8 DECEMBER 2013

Houtas: Warmte, Kalkvervanger en Meststof in één Klap

 

 

houtas.jpg?resize=250%2C187

Houtas: Warmte, Kalkvervanger en Meststof in één Klap

 

W

Wat is houtas?

 

De houtassen uit een kachel zijn perfect herbruikbaar in de tuin, op voorwaarde dat u zuiver hout stookt. Wanneer u hout stookt met verf of lijm dan mag u deze niet gebruiken. Door het verbranden vervliegt de stikstof en de zwavel, de andere mineralen blijven behouden. Dit zorgt ervoor dat de 13 noodzakelijke mineralen alle aanwezig zijn in houtas ( zonder stikstof en zwavel). Naast deze hoofdmineralen zitten er ook veel sporenelementen in de as, bomen halen met hun diepe wortels vele soorten mineralen op.

 

 

 

 

 

tabel-houtas.png?resize=240%2C488

Klik voor grotere tabel

 

Er zijn wel grote verschillen in de samenstelling, zo bevatten harde houtsoorten (eik, beuk, ..) veel meer mineralen dan zachte houtsoorten. Er zitten ongeveer 5 maal zoveel mineralen in de as van eikenbomen als in die van bv. een naaldboom. Houtas werd al in de tijd van de Romeinen gebruikt als meststof, maar het gebruik piekte in de 18de eeuw. Toen was er een kalium-koorts, waardoor er een ware handel in houtas ontstond. Bomen in Amerika werden massaal geveld en verbrand, de assen werden uitgevoerd naar bv. Groot-Britannië.

De as bevat grote hoeveelheden kalium, fosfor en calcium. Hierin zit de sterkte van houtas, het is een échte meststof, maar ook meteen de zwakte! In een bodem die al een neutrale of hogere pH heeft, kunt u geen houtas gebruiken. De pH zou te sterk verhogen met kwalijke gevolgen van dien.

Gebruiken als meststof

 

Veel mensen vragen mij deze dagen of ze houtas kunnen en mogen gebruiken in de tuin. Ik vertel dan altijd hoe wij het gebruiken, maar het kan, afhankelijk van uw bodem en indeling van uw tuin, veel meer gebruikt worden.

Allereerst zeker zijn dat u enkel zuiver hout verbrandt!

Wij stoken van ons eigen hout, dat elke winter gekapt wordt in onze houtkanten. Alle as wordt terug op ons domein verspreid, te beginnen bij de bessenstruiken. Deze bessen hebben graag veel kalium, houtas is hier dus een ideale meststof voor. Ook smeerwortel wordt beloond met een rijke gift, net als de bessenstruiken vraagt deze plant veel kalium.

Verder gaat er ook een deel in de composthopen, de rest wordt terug in de houtkanten verspreid.

Wij gebruiken geen houtas op onze bedden, onze pH is al aan de hoge kant en houtas zou een te groot risico vormen. Maar wanneer u een lage pH heeft en normaal bijkalkt, kunt u veel beter houtas gebruiken. Het verhoogt de pH én levert belangrijke extra meststoffen.

Ook op een gazon wordt dikwijls houtas gebruikt. In plaats van de jaarlijkse kalkgift en voorjaarsbemesting, kunt u gewoon wat houtas uitstrooien.

Laatste tip

 

Houtas is heel licht en gaat gemakkelijk vliegen. Wanneer u het wilt uitstrooien moet u voorzichtig zijn dat niet alles gewoon gaat vliegen, dicht bij de grond open strooien dus.

Uitstrooien tijdens regen is geen optie, omdat as die nat wordt, gaat samenkoeken. Hierdoor gaat de as niet mooi verdeeld zijn maar echt in brokken op de grond terecht komen. Hierdoor gaan er problemen ontstaan want as die te geconcentreerd is, gaat verbranding geven van de planten.

Indien u een houtkachel heeft, probeer dan alleszins de houtas te gebruiken in de tuin. Wees voorzichtig, overdrijf niet in de hoeveelheden – beter te weinig geven dan teveel.

Heeft u nog extra tips over houtas, of ben ik ergens compleet in de fout gegaan? Laat het mij weten in de reacties hieronder!

 

PS: Volgens mij wisten boeren 100-den jaren geleden heel goed wat ze met de as van houtvuren moesten aanvangen. Het zijn wij in onze moderne tijden die zulke basiszaken vergeten zijn :-).

 

PPS: Een tijdje na het schrijven van dit artikel kreeg ik volgend uittreksel in mijn mailbox:

fukuoka-ashes.png?resize=398%2C255

 

 

zelf geen ervaring mee :P

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...