Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

smellowmellow

3X 60Liter Dwc

Recommended Posts

High All!!

 

Verveling was toegeslagen hier, tijd voor wat anders dan het gesleep met zakken aarde. Heb mezelf een klein beetje zitten verdiepen in het DWC-verhaal! Dus daarbij gingen de handen jeuken en vond ik het tijd om zelf eens wat in elkaar te knutselen!

 

Vandaag een 3-tal bakken met deksels binnengekomen van 60x40x27,5cm. Diverse kranen en pvc stukken waren al aanwezig, Zit alleen nog te wachten op een kruis-stuk 32mm. (Niet bij de bouwmarkt verkrijgbaar dus, vijverspeciaalzaak the place too be.) Met die tik van mij wou ik geen 2 normale T-stukken doen. :innocent:

 

Tevens een bubbleclonertje, meer voor de lol!

Hiervoor een opbergbakje van de Action genomen. Een 10-tal gaten van 32mm in de deksel gemaakt. (trapezeboor gebruikt, deksel is nogal fragiel) Beetje alu-tape, slangetjes en bruisstenen. Oud luchtpompje van het aquarium genomen. (100ltr/u). Per toeval paste de deksel van de propagator die ik had er perfect op! :) Kosten al met al ongeveer 15 eurotjes.

 

Eindresulaat, spacy bakkie!

gallery_41643_17551_87664.jpg

 

Ok, dan de bakken..

gallery_41643_17551_2538140.jpg

 

Elke bak word voorzien van een gat waardoor een pvc stuk van 1"/32mm in past. (wat ik nu bij de middelste bak nog niet doe omdat ik nog geen maat heb van het eerder genoemde kruis-stuk 32mm) Gaten wederom geboord met de trapezeboor. En dan krijg je zoiets!

 

Het gat!

gallery_41643_17551_2099439.jpg

 

Zelfde gat met flens.

gallery_41643_17551_2214766.jpg

gallery_41643_17551_1349066.jpg

 

Vanavond later nog wel een update met verdere vorderingen.

 

De hardware in de bakken

 

Zover mogelijk aan de bovenzijde van de bakken gebruik ik electra wartels voor de doorvoeren van de luchtslangen (wat btw zwarte benzineleiding word ivm licht) :rtfm:

 

De 3 drie bakken staan door middel van het pvc in verbinding (wet van de communicerende vaten)

 

Elke bak krijgt een eigen kraan zodat per bak af te sluiten is bij eventuele tekorten bij 1 of 2 planten, uitloop op het einde voor het drainen van het systeem.

 

Eerst maar eens verder hobbyen, later meer!

 

Tips, suggesties, op- en aanmerkingen meer dan welkom!!

 

Grtz Smell :wave:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

smellow leuk bubbelcloner bakje wat heb je gebruikt om te stekken vast te zetten en spons?

 

veel succes met de bouw mvg xl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sponzen van de action... aan stukken geknipt... maar de gaten in de deksel zo gehouden dat er ook 3,5x3,5 stekpluggen in kunnen. (misschien makkelijk voor een zadenkweekje?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar de action niet goed voor is haha heeft volgens mij nog meer kweek klanten dan en growshop, wou ook bubbelkloner gaan maken als ik de perfecte moeder gevonden heb om me stekken dan te laten wortelen, ma vind et en mooi bakjes ervoor en nog es goedkoop wat wil je nog meer mvg xl

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ja, het is dat ik het luchtpompje e.d. nog had.. maar ja, dat zal je ook de kop niet kosten. Misschien ben je dan totaal max 30 euro kwijt.. De meneer die voor me stond ging met 30 pakken compact aarde de deur uit.. Waar zal die die nou voor nodig hebben? :innocent:

Mijn eerste ronde met dit systeem zal wel uit zaad gekweekt worden.. in de tussentijd maar op zoek naar een geschikte moeder dus word struinen naar goed reg. zaad.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk bezig man :D

 

ik volg je zeker.

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondertussen blijf ik lekker bezig. :innocent:

 

De bakken met standpijpen.

gallery_41643_17551_1349289.jpg

 

De electra-wartels in de randen voor de doorvoer van luchtslangen.

gallery_41643_17551_2051770.jpg

 

Kranen erop. (op 1 bak na dus)

gallery_41643_17551_3004157.jpg

 

Het geheel hoe het ongeveer in de tent komt. (en nee, dan niet op zijn kant)

gallery_41643_17551_1914555.jpg

 

Nou mezelf ff bezig houden met de openingen in de deksels voor de 13cm netpotjes

 

Grtz Smell :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Losten luchtstenen niet op door het zuur wat je gebruikt om aan te zuren?

 

Waar heb je die bakken vandaan en wat kosten ze?

Ik wil zelf ook al een tijdje zoiets maken, maar nog niet bakken tegen gekomen voor een fatsoenlijke prijs.

 

Succes, ik volg je!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keramische luchtstenen... Daar moet je dan wel op letten.. Niet die goedkope zandkristal dingen!! Die bakken komen bij de Manutan vandaan.. Via mijn werk besteld. Volgens mij iets van 90 euro... Maar kreeg net al te horen dat ze voor mij gratis waren dit keer.. haha Ik wou ze eerst hier bestellen, maar zat 5 weken levertijd op, en als ik iets in mijn kop heb kan ik geen 5 weken wachten!! :innocent:

 

Grtz Smell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grotere luchtstenen?

 

gallery_33926_15528_887138.jpg

 

;)

 

Succes met het bouwen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx blue!

 

Ok, deksels dus alledrieafgetekend, nou maar eens goed bedenken hoe ik die gaten erin ga maken, heb wel een blumol 125mm maar denk dat ik dan het deksel sloop... Dus dan maar op mijn gemakkie met een stanley-mes.. Word een lekker werkje!! Eerst wakker worden anders zit ik zo in mijn klauwen!!

 

Grtz Smell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pffff dat was 1, wat een klotewerk!! Ach ja, je moet wat met een hobby he.. :)

 

Afgetekende deksels.

gallery_41643_17551_3272442.jpg

 

Buiten-aanzicht.

gallery_41643_17551_2320988.jpg

 

Bakkie van binnen

gallery_41643_17551_2619162.jpg

 

One down, two to go!!

 

:wave:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ziet er zeer 'clean' uit mr mellow!

interessant topic :popcorn:

 

heb je je nou alsnog in je vingers gesneden? :P

Edited by secret jardin

Share this post


Link to post
Share on other sites

SSStttt niet doorvertellen!! maar ja!! heb dus in mijn vingers gesneden... (let wel, vingers) :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

prachtig! en DWC is zoveel makkelijker dan op aarde.

en inderdaad geen gezeul meer met zakken aarde. niet meer aanvoeren, ook niet meer afvoeren. zet voor je afvoer iets van een klein netpotje of iets van fijn gaas. je wortels wil je daar niet in hebben. das zo een beetje het grootste nadeel aan dit systeem, je wortels zijn wel een stukje gevoeliger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij kan gedachten lezen... Wou al zoiets dergelijks voor de afvoer maken ivm verstopping...

 

Het is elke keer hier maar 3 of 400 liter... Er in is ook niet zo erg, maar het afvoeren is zo'n ramp hier..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na een hoop snijwerk krijg je dus zoiets..

gallery_41643_17551_3150821.jpg

 

Middelste bak moet de doorvoer nog in dus... Zo ff het kruis-stuk 32mm ophalen. Kan die er ook nog in vanavond.

 

Iemand enig idee over de deksels bekleden met reflecterend of spiegelfolie?

 

Gtrz Smell

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bekleden is hooguit zinnig zolang ze de bak niet bedekken met bladeren, maar je gaat toch geen bonzai kweken? Hooguit zinnig voor de eerste 2 weken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand enig idee over de deksels bekleden met reflecterend of spiegelfolie?

 

nee gewoon zo laten, tenzij hierdoor je water te warm wordt. alleen dat zal wel meevallen, je zal eerder moeten gaan bij verwarmen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zat ook wat meer te denken om de temperatuur van het voedingswater wat lager te houden, aangezien de deksels redelijks donkergrijs zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...