NoNonSense 87 Posted October 5, 2014 (edited) Goedenavond De buitenwiet is bijna droog, de zomer loopt ten einde. Tijd om weer te beginnen met de binnenkweek. De afgelopen twee keer groeien waren niet optimaal. Veranderingen aanbrengen dus. Wat er volgens mij is fout gegaan en fout was aan het hok: Watergift Voeding Teveel schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid veroorzaakt door slechte lucht af en aanvoer De watergift en voedinggift kunnen natuurlijk veranderd tijdens de kweek. Voor de lucht circulatie moet natuurllijk worden aangepast. De plannen: Expantie omvang en verbtering lucht circulatie Vierkant is niet ideaal daar ben ik van op de hoogte. Helaas is het niet mogelijk om hem nog groter te maken. De isolatie wordt verbtererd. De verlichting wordt vervangen. Mijn keuze is uitgekomen op een redelijk nieuwe lamp van dimlux. http://www.puksuppor...ies-600W-EL-UHF De oude afzuiger gaat fungeren als actieve inlaat, dit omdat de verse lucht een redelijk stuk moet afleggen. De nieuwe afzuiging moet gaan lijken op zo'n set: http://www.puksuppor...ombi-pack-750m3 Op, of aanmerkingen? Heeft iemand al ervaring met deze evsa en dit armatuur? Edited October 5, 2014 by NoNonSense Quote Share this post Link to post Share on other sites
Murdoch 195 Posted October 5, 2014 (edited) 1000watter strak tegen plafond hangen. Edited October 5, 2014 by Murdoch Quote Share this post Link to post Share on other sites
NoNonSense 87 Posted October 5, 2014 Ook die van dimlux? Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted October 5, 2014 dat werkt niet optimaal nee een hok van MDF Quote Share this post Link to post Share on other sites
NoNonSense 87 Posted October 6, 2014 heb ik gemerkt ja Quote Share this post Link to post Share on other sites
NoNonSense 87 Posted October 9, 2014 3 muren; inclusief isolatie, zitten er in. Isolatie voor de vloer ook. Quote Share this post Link to post Share on other sites
sensi life 612 Posted October 9, 2014 het is een ziekte, die uitbreidingen Quote Share this post Link to post Share on other sites
NoNonSense 87 Posted October 25, 2014 @sensi, tumor hok!!! Nee dat klinkt echt verkeerd... Voorkant + plafond zitten erin! Deurtje (komen nog mdf plaatjes op) Brandblussertje boven het geheel en pow de basis is gezet. Ik heb toch maar besloten om nog een 400 watt aan te schaven deze te combineren met de al aanwezige 400 watt trafo. Waarom? 1000 watt is best duur en heb er het geld niet voor. Aangezien nieuwe afzuiger + controler ook best een uitgave is. Ik had dit idee: De nieuwe 1000 watt blablabla dimlux heeft een soft on/soft off functie. Zodat de temp en rv niet drastisch veranderen en het klimaat van dag naar nacht dus geleidelijk in elkaar overgaan. Kan ik dit nabootsen door de ene 400w een half uur eerder aan te laten schakelen en dezelfde een half uur eerder uit te schakelen? Dit resulteert dus in een 1 uur de helft minder licht, maar een geleidelijke overgang van dag naar nacht en vice versa. Is dat rendabel? Quote Share this post Link to post Share on other sites
knakenpoetser 240 Posted October 25, 2014 je kan dit gewoon doen ,het verkleint de kans op toprot. als je warme lucht (licht aan) te snel afkoelt bereik je het dauwpunt , en slaat het vocht op je toppen. Hoe geleidelijker de temp zakt , hoe beter ( eigenlijk alleen nodig laatste weken kweek) mvg Quote Share this post Link to post Share on other sites
oude rocker 2,125 Posted October 25, 2014 (edited) Een klok horen luiden knakenpoetser??? Warme vochtige lucht, kan gewoon worden afgekoeld, mits je het mollier diagram maar kent. Dat heeft niks met snel of langzaam te maken, Maar met lucht, dat nooit meer dan 100% RV kan hebben. Alleen, en daar zit de crux, warme lucht kan meer vocht bevatten dan koudere lucht. En het zal altijd neer slaan op de koudste plek in het hok.. En daar heb je dan weer pech, want je plantjes zijn normaal altijd het koudst. Ik heb spiegels aan de wand, en die zijn eerder afgekoeld, dan het plantje. Dus mijn vocht zal neer slaan op de spiegels.. Zoek maar op Mollier diagram. Tip. suggestie voor diegenen, die hier problemen hebben. Zet eens een glasplaat in je hok, waar tegen de achterkant de koude (buiten) lucht tegen aanblaast en daar gaat je lucht condenseren ipv in je toppen. Edited October 25, 2014 by oude rocker Quote Share this post Link to post Share on other sites
knakenpoetser 240 Posted October 25, 2014 (edited) blijkbaar ik dacht dat als de lucht langzaam afkoelt de kans veel minder groot is dat je vocht neerslaat op bv je toppen. ik begrijp dat dit een misvatting is? jij zegt maakt niet uit of je snel af langzaam afkoelt , als je maar het dauwpunt niet bereikt? klopt het bovenstaande nu ? bvd ps : de slowcooldown functie van opti en de lampen langzaam dimmen van dimlux/gavita hebben dus weinig nut , veel beter om te starten met verwarmen voor licht uit gaat ? of heeft het wel zin? mvg Edited October 25, 2014 by knakenpoetser Quote Share this post Link to post Share on other sites
NoNonSense 87 Posted October 25, 2014 Het zorgt in ieder geval voor en minder abrupte temperatuurwisseling. Quote Share this post Link to post Share on other sites
knakenpoetser 240 Posted October 25, 2014 (edited) plus als je afzuiger ff door laat draaien (tijdens het geleidelijker afkoelen), voor je in tussen tijd veel lucht af ( met hoge rlv ) lijkt me dus dat mijn advies wel degelijk zin heeft. maar volgens mij heeft "oude rocker " beroepsmatig veel kennis hierover , dus ben benieuwd wat hij er van vind Edited October 25, 2014 by knakenpoetser Quote Share this post Link to post Share on other sites
oude rocker 2,125 Posted October 25, 2014 Dat heb je goed knakenpoetser.. Nononsens en jij hebben het echt wel goed hoor, Rustiger aan afkoelen is gewoon beter voor de tomaten. Alleen bij het condenseren had je het geheel niet goed begrepen. Maar eigenlijk is het heel simpel te lezen hoor zo'n diagram. Stel dat je lucht aan het einde van je cyclus 28 graden is met een RV van 45 % ofzo.. Die gaat pas bij een temp van 15.3 graden condenseren.. Als je je minimum temperaturen daar niet aan komen, nooit geen condens.. (rot is wel wat anders hoor, pas op!) De kunst met condens, is dus weten wat je kritieke grenzen zijn. Stel, dat je hokje altijd tussen 28 en 21 graden draait. Ideaal dus, dan kijk je naar het max aan vocht wat 21 graden kan hebben. Dat is,, 16 gram per kg. (1m3) Dan moet je zorgen, dat je lucht op 28 graden, niet boven de 60 % zit. Dan gaat het dus nooit condenseren. Mocht je lucht, op 28 graden wel boven de 60% komen, dan laat je je temperatuur minder ver zakken. Maar toprot kent meer oorzaken dan condens alleen hoor... Hele lange draad hier over vochtigheid en zijn problemen/opticlimate Quote Share this post Link to post Share on other sites
NoNonSense 87 Posted October 25, 2014 Thanks beiden voor het mee denken. Jullie denken dus ook dat het rendabel is? Quote Share this post Link to post Share on other sites
oude rocker 2,125 Posted October 25, 2014 Geen ervaring mee, maar Mug en Racker werken er mee. Moet je die vragen. Su6 Quote Share this post Link to post Share on other sites
NoNonSense 87 Posted November 3, 2014 Folie, het vordert langzaam, maar zeker. Quote Share this post Link to post Share on other sites
knakenpoetser 240 Posted November 3, 2014 die isolatie platen op vloer zien er wel top uit , wat zijn dat voor platen ? wat kost ze ? waar haal je ze? zijn die zacht of redelijk hard ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
NoNonSense 87 Posted November 3, 2014 Dat is piepschuim, 4 cm dik, bij gamma verkijgbaar, zacht. Quote Share this post Link to post Share on other sites
bluelab 10 Posted November 3, 2014 Neem aan dat je op de bodem ook nog gipsplaten gaat aanbrengen.. Op een zachte ondergrond zakt je pot een beetje naar beneden en daardoor kan je pot niet goed uitlekken Lijkt me ook dat je zeil eerder lek gaat op een zachte ondergrond. Quote Share this post Link to post Share on other sites
NoNonSense 87 Posted November 3, 2014 zeker. Het staat nu niet echt waterpas, er komt nog een plaat op die dat wel is. Daar over heen weer vijverfolie. Quote Share this post Link to post Share on other sites
NoNonSense 87 Posted November 7, 2014 Heb weer wat lopen knutselen. De vloer ligt er in, die totaal niet waterpas stond. Het scheelde 1,5cm. Nu is het gelukkig wel netjes waterpas. Afzuiger is er nu ook. Jezus wat is dat ding scheef. Vibraties worden er ook niet minder door, Misschien als ik er nog rubber onder zet. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
knakenpoetser 240 Posted November 7, 2014 ik zou bij je box buiten de T-reps ook nog met touw of iets vastzetten , mochten je T-reps breken dat je box wel blijft hangen.(na langere tijd warmte etc worden ze soms poreus en breken ze ineens) Is dat isolatie onder je vijverfolie hard of zakt dat erg in als je er op staat? Quote Share this post Link to post Share on other sites
NoNonSense 87 Posted November 7, 2014 Er zit 1,5 cm lucht tussen de vloerplaat (2cm dik watervast verlijmde stukken hout - geen idee hoe dat heet- schilvers) en de isolatie. Je kan er op lopen en het zakt nog niet in. Quote Share this post Link to post Share on other sites
oude rocker 2,125 Posted November 7, 2014 Haha..Lol Ik heb ook een soort contruktie, waar mijn box aan hangt. alleen heb ik daarvoor een oude fietsband gebruikt ipv die oranje dingen en ty-rips en het geluid is absoluut 0. Het enige wat je hoort, is de resonantie van de lucht die door de buis moet.. Quote Share this post Link to post Share on other sites