Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

NoNonSense

Hok Vergroting Nononsense

Recommended Posts

Goedenavond

 

De buitenwiet is bijna droog, de zomer loopt ten einde. Tijd om weer te beginnen met de binnenkweek. De afgelopen twee keer groeien waren niet optimaal. Veranderingen aanbrengen dus.

 

Wat er volgens mij is fout gegaan en fout was aan het hok:

  • Watergift
  • Voeding
  • Teveel schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid veroorzaakt door slechte lucht af en aanvoer

De watergift en voedinggift kunnen natuurlijk veranderd tijdens de kweek. Voor de lucht circulatie moet natuurllijk worden aangepast.

 

De plannen:

 

Expantie omvang en verbtering lucht circulatie

gallery_39103_17562_10620.png

 

Vierkant is niet ideaal daar ben ik van op de hoogte. Helaas is het niet mogelijk om hem nog groter te maken.

 

De isolatie wordt verbtererd.

 

gallery_39103_17562_7323.png

 

De verlichting wordt vervangen. Mijn keuze is uitgekomen op een redelijk nieuwe lamp van dimlux.

 

http://www.puksuppor...ies-600W-EL-UHF

 

De oude afzuiger gaat fungeren als actieve inlaat, dit omdat de verse lucht een redelijk stuk moet afleggen. De nieuwe afzuiging moet gaan lijken op zo'n set:

 

http://www.puksuppor...ombi-pack-750m3

 

Op, of aanmerkingen?

Heeft iemand al ervaring met deze evsa en dit armatuur?

Edited by NoNonSense

Share this post


Link to post
Share on other sites

1000watter strak tegen plafond hangen.

Edited by Murdoch

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat werkt niet optimaal nee een hok van MDF

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is een ziekte, die uitbreidingen :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sensi, tumor hok!!! Nee dat klinkt echt verkeerd... :P

 

Voorkant + plafond zitten erin!

gallery_9715_4716_808096.jpg

Deurtje (komen nog mdf plaatjes op)

gallery_9715_4716_641963.jpg

Brandblussertje boven het geheel en pow de basis is gezet.

 

Ik heb toch maar besloten om nog een 400 watt aan te schaven deze te combineren met de al aanwezige 400 watt trafo. Waarom? 1000 watt is best duur en heb er het geld niet voor. Aangezien nieuwe afzuiger + controler ook best een uitgave is.

 

Ik had dit idee:

 

De nieuwe 1000 watt blablabla dimlux heeft een soft on/soft off functie. Zodat de temp en rv niet drastisch veranderen en het klimaat van dag naar nacht dus geleidelijk in elkaar overgaan. Kan ik dit nabootsen door de ene 400w een half uur eerder aan te laten schakelen en dezelfde een half uur eerder uit te schakelen? Dit resulteert dus in een 1 uur de helft minder licht, maar een geleidelijke overgang van dag naar nacht en vice versa.

Is dat rendabel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan dit gewoon doen ,het verkleint de kans op toprot.

 

als je warme lucht (licht aan) te snel afkoelt bereik je het dauwpunt , en slaat het vocht op je toppen.

 

Hoe geleidelijker de temp zakt , hoe beter ( eigenlijk alleen nodig laatste weken kweek)

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een klok horen luiden knakenpoetser???

 

Warme vochtige lucht, kan gewoon worden afgekoeld, mits je het mollier diagram maar kent.

Dat heeft niks met snel of langzaam te maken,

Maar met lucht, dat nooit meer dan 100% RV kan hebben.

 

Alleen, en daar zit de crux, warme lucht kan meer vocht bevatten dan koudere lucht.

En het zal altijd neer slaan op de koudste plek in het hok..

En daar heb je dan weer pech, want je plantjes zijn normaal altijd het koudst.

 

Ik heb spiegels aan de wand, en die zijn eerder afgekoeld, dan het plantje.

Dus mijn vocht zal neer slaan op de spiegels..

 

Zoek maar op Mollier diagram.

 

Tip. suggestie voor diegenen, die hier problemen hebben.

Zet eens een glasplaat in je hok, waar tegen de achterkant de koude (buiten) lucht tegen aanblaast en daar gaat je lucht condenseren ipv in je toppen.

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

blijkbaar

 

ik dacht dat als de lucht langzaam afkoelt de kans veel minder groot is dat je vocht neerslaat op bv je toppen.

 

ik begrijp dat dit een misvatting is? jij zegt maakt niet uit of je snel af langzaam afkoelt , als je maar het dauwpunt niet bereikt?

 

klopt het bovenstaande nu ?

 

bvd

 

ps : de slowcooldown functie van opti en de lampen langzaam dimmen van dimlux/gavita hebben dus weinig nut , veel beter om te starten met verwarmen voor licht uit gaat ?

of heeft het wel zin?

 

mvg

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

plus als je afzuiger ff door laat draaien (tijdens het geleidelijker afkoelen), voor je in tussen tijd veel lucht af ( met hoge rlv ) lijkt me dus dat mijn advies wel degelijk zin heeft.

 

maar volgens mij heeft "oude rocker " beroepsmatig veel kennis hierover , dus ben benieuwd wat hij er van vind

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heb je goed knakenpoetser..

 

Nononsens en jij hebben het echt wel goed hoor,

Rustiger aan afkoelen is gewoon beter voor de tomaten.

 

Alleen bij het condenseren had je het geheel niet goed begrepen.

Maar eigenlijk is het heel simpel te lezen hoor zo'n diagram.

 

Stel dat je lucht aan het einde van je cyclus 28 graden is met een RV van 45 % ofzo..

Die gaat pas bij een temp van 15.3 graden condenseren..

Als je je minimum temperaturen daar niet aan komen, nooit geen condens.. (rot is wel wat anders hoor, pas op!)

 

De kunst met condens, is dus weten wat je kritieke grenzen zijn.

Stel, dat je hokje altijd tussen 28 en 21 graden draait.

Ideaal dus, dan kijk je naar het max aan vocht wat 21 graden kan hebben.

Dat is,, 16 gram per kg. (1m3)

 

Dan moet je zorgen, dat je lucht op 28 graden, niet boven de 60 % zit.

Dan gaat het dus nooit condenseren.

Mocht je lucht, op 28 graden wel boven de 60% komen, dan laat je je temperatuur minder ver zakken.

 

Maar toprot kent meer oorzaken dan condens alleen hoor...

 

Hele lange draad hier over vochtigheid en zijn problemen/opticlimate

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks beiden voor het mee denken. Jullie denken dus ook dat het rendabel is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

die isolatie platen op vloer zien er wel top uit , wat zijn dat voor platen ? wat kost ze ? waar haal je ze? zijn die zacht of redelijk hard ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem aan dat je op de bodem ook nog gipsplaten gaat aanbrengen..

 

Op een zachte ondergrond zakt je pot een beetje naar beneden en daardoor kan je pot niet goed uitlekken

 

Lijkt me ook dat je zeil eerder lek gaat op een zachte ondergrond.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker. Het staat nu niet echt waterpas, er komt nog een plaat op die dat wel is. Daar over heen weer vijverfolie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb weer wat lopen knutselen. De vloer ligt er in, die totaal niet waterpas stond. Het scheelde 1,5cm. Nu is het gelukkig wel netjes waterpas. Afzuiger is er nu ook.

 

gallery_9715_4716_318314.jpg

gallery_9715_4716_296976.jpg

gallery_9715_4716_591426.jpg

Jezus wat is dat ding scheef. Vibraties worden er ook niet minder door, Misschien als ik er nog rubber onder zet.

gallery_9715_4716_1097254.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou bij je box buiten de T-reps ook nog met touw of iets vastzetten , mochten je T-reps breken dat je box wel blijft hangen.(na langere tijd warmte etc worden ze soms poreus en breken ze ineens)

 

Is dat isolatie onder je vijverfolie hard of zakt dat erg in als je er op staat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zit 1,5 cm lucht tussen de vloerplaat (2cm dik watervast verlijmde stukken hout - geen idee hoe dat heet- schilvers) en de isolatie. Je kan er op lopen en het zakt nog niet in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha..Lol

 

Ik heb ook een soort contruktie, waar mijn box aan hangt. alleen heb ik daarvoor een oude fietsband gebruikt ipv die oranje dingen en ty-rips en het geluid is absoluut 0.

 

Het enige wat je hoort, is de resonantie van de lucht die door de buis moet..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...