Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

lime

Aeroflow

Recommended Posts

hahahaha zit al te wachten op de berichtjes dat je beter opbouwende kritiek kan geven ipv gelijk af te branden

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke laat ik het anders vraagen zit te denken om zelf zo iets te bouwen met pijpen

maar nu vraag ik mij af of je echt sproeier s moet gebruiken daar voor of ken je ook gewoon pompje aan zetten en laten stromen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okey laat ik t ook anders zeggen dan..... eerst zoeken en dan lezen er staat al aardig wat over geschreven op t forum.

 

Nee alleen een pompje gaat niet werken

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dankje wel dat wou ik weeten .

Dan ga ik maar bouwen

foto's en de manier hoe ik ga doen zal ik

hier wel bij posten

idee zijn welkom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, hier wat 'ideeen' ;)

 

Voor de wortelbuis pak je 200mm afvoer PVC. Boor je om de 30cm een gat en precies daartussenin boor je weer gaten voor je sproeiertjes. Pak je de gatenboor en die zet je op 'achteruit' en dan boor de je plantgaten uit.

 

Kant waar geen reservoir onder komt moet een dop op en die moet hoger. Maak je een paar windingen dichtingstape om de buis, ram je een eindkap er over. Kan je er altijd nog in als je de wortels er niet uit krijgt of wat dan ook. Kant waar het reservoir komt een knietje plaatsen op de buis, want een 'drainage gat' in de buis gat verstopt zitten, een knietje van 200mm neverste nooit niet.

 

Koop je van dat gardena micro drip spul wat connectors, dunne tubing en tig sproeiertjes 360graden. Maak je van tyleen een drukleiding (ringleiding leggen), filtertje en terugslagklepje erbij, pompje dat 4 bar kan leveren, boel aansluiten, reservoir eronder en sproeien als een dolle. Enige dat ontbreekt is de seconde timer om de pomp te sturen, dus die heb je ook nog nodig.

 

Vort, vort! Paar uurkes hobbyen en je hebt iets. Enige dat ik wel even moet zeggen is dat je al die handel na het boren eerst heeeeeeel goed moet uitspoelen en er even met een doek doorheen moet, want dat plastic boorsel is statisch als een dolle.

 

En dat sproeien maakt aldus sommigen 'teveel' geluid. Dus als je in een houten flat woont, dan is het een afrader. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ja, ik zeg het meer omdat er hier iemand heel enthousiast was. Die bouwt zo'n ding nav wat tips en hints, zet 'em aan, en vind toch dat het teveel herrie maakt. Ik ervaar dat persoonlijk anders, maar toch zuur als je daar wat goeie centjes in stopt om het goed te doen en je komt tot de conclusie dat je er niks mee kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herrie zal bij mij geen probleem zijn hok is goed geluid dicht is een kamer waar ik weer een hok heb in gemaakt met isolatie er tussen en is dubbel wandig ken je een bom in afsteken niemand die het hoord

maar in ieder geval bedankt

ponix

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik was van plan om met die pijpen te gaan doen ja 4 stuks en dan 2 en halfe meter lang

En twee keer 600 wat er boven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt gelijk phonix maar iets in mij zegt me dat hij toch gaat bouwen en investeren zonder zichzelf goed in te lezen.

Beetje geld maken en ooit eens iets gehoord over aeroflow lekker goedkoop en geen gezeul met medium enzo

 

Als je idd een bom in dat hok kan afsteken zonder dat iemand iets hoort kan je dr ook gewoon een domina erin zetten. En 250 euro per uur vragen. Als je dan ook nog een donkere dame neemt heb je black domina in je hok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al het een en ander over aerflow gelezen maar kon er niet zo snel uit halen of het ook zonder sproeier s

kon en wat ik zat te denken is dat als je nouw grote bos wortels er in heb hangen sproeit

Het dan nog wel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan toch ook wel zonder sproeiers? Ik heb ook wel van die systemen gezien waar schotten in de pijp het water niveau wat hoger houden. Al is het dan meer een soort circulerend DWC geworden en geen echte Aeroflo meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik zelf al zat te denken een laagje water door te laten lopen en dan zon bruis slang er in te leggen met een goede lucht pomp

Dan krijg je ook kleine druppels en zuurstof bij de wortels

 

Is maar een idee hoor of zijn hier mensen bekend mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of een NFT setup. Dan loop er ook water door buizen heen zonder sproeiers.

 

Voordeel als je wat water laat staan (DWC) vind ik zelf dat als de pomp uitvalt je niet met een paar uur al dooie planten hebt. Al zijn daar vast ook wel andere oplossingen voor te bedenken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan altijd NFT doen, maar goed, er is een reden waarom ze in de grote commerciële teelt geen vruchtdragend gewas op NFT (en DWC) doen. Het is nl een gegeven dat vruchtdragend gewas beter opbrengt als het op een nat/droog cyclus staat. En bij sla en dat soort spul is het precies andersom en daarom zie je dat wel op grote schaal op DWC/NFT.

 

Daarnaast heb je met NFT een EC verloop en als je daar dus een diepwortelend gewas op plempt, dan is dat best drastisch en dan krijg je dus een 'schuin' verloop in je gewas. Dus die planten die bij de inlaat staan die pakken al het goede uit je voedingswater en die paar die bij het einde staan die krijgen constant 'minderwaardig' (gebruikt) water. Dat inspuiten tussen de planten heft dit op.

 

De spoeiers komen bovenin de buis te hangen. Je wortels gaan onderin de buis een mat vormen maar die komen echt niet 20cm hoog. Nog niet misschien.

 

Maw. Gewoon inspuiten en nat/droog (eb/vloed) doen. Is bewezen, werkt en al het andere is leuk voor andere gewassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat vruchtgewassen een nat droog cyclus nodig zouden hebben, heb je daar een link naar een onderzoek van?

 

Het gaat meer om logistieke verschillen waarom kwekers kiezen voor een bepaald systeem. DWC is in een kas veel makkelijker te doen met kleine plantjes als sla inderdaad. Die laten ze dan drijven op piepschuim platen. Dat kan je met vruchtdragende gewassen weer niet doen omdat die al snel te groot groeien. Dan moet je met planten in vaste bakken water gaan werken en dat is weer niet handig in een kas.

 

Dat zie je met wietkwekers ook. NFT systemen zijn vooral voor SOG kweken met veel kleine plantjes. De tree grows voor grote planten met enorme opbrengsten gaan op DWC. Eb & Flow zit daar een beetje tussenin. Dat al die system werken voor wiet kweek is ook wel bewezen in honderden kweekverslagen overigens, maar goed ik lees graag je bewijs dat het niet werkt.

 

Tomaten gaan in commerciele kassen overigens ook massaal op NFT.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke daar heb ik wat een en ken ik ook wat mee dus gewoon gaan sproeien in de buizen

ga ik daar rustig aan beginnen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ken het altijd nog zo maken dat ik er water in ken laten staan wel stromend

en dan kijken wat er gebeurt

ga het gewoon alle twee bouwen en dan kijk wat het beste werkt

ben het toch aan maken dus ken ik er ook mee rommel

Ga jullie op de hoogte houden

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ wietefras

 

Wie zegt 'nodig'? Ze presteren er gewoon beter op met minder issues (wortelrot, ziekte verspreiding). Daar zijn vast wel linkjes van te vinden.

 

Maar stuur even per PM dat adres van die kas waar tomaten op pure NFT staan hier in Nederland aub. Ben reuze nieuwsgierig!

 

Ik ken wel wat jongens die op speciaal gecompartimentalizeerde goten zitten met een druppelaars per plant (riep daar iemand EC verloop? :D ). Die gebruiken dat mukwater om de wortelkamer op temp te houden, dus dat stroomt om het wortel-compartiment heen. En die kweken een heel snel groeiende komkommers (veel water en water=gewicht bij dat soort komkommers, lekker sappig!). Noemen ze idd NFT, is het simpelweg niet.

 

Er staan leuke DWC kweekjes hier op het forum. Ik ben niet tegen DWC. Ik ben niet tegen NFT. Ik zeg gewoon dat als je buizen neemt, dan is mijn advies uit de praktijk met het kweken op buizen, dat je beter met sproeiers kan gaan werken en een nat/droog cyclus en dat is een goed bedoeld advies. DWC in een buis vind ik simpelweg niet intellegent omdat je beter een bak ofzo kan pakken voor DWC. En met NFT heb je dus met EC verloop te maken, dat is een gegeven.

 

@ lime

 

Stel je gaat met zaad bomen kweken op buizen (wat heel goed kan hoor), dan heb je aan 2 buizen genoeg. Ik schakel zaad over zo'n 4-5 weken na ontkiemen (keertje toppen in week 3-4) en dan is 4 dames per 1.2m2 ruim voldoende. Meer en je krijgt een jungle met hoogte issues of je moet gewoon eerder om en niet toppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, je hebt dus niets. Was ik al bang voor. Het is nu ineens ook dat ze het er "gewoon beter" op doen door allerlei andere oorzaken in plaats van dat er een nat/droog cyclus nodig zou zijn. Dat is een gegeven.

 

Wageningen heeft NFT onderzocht voor tomatenteelt. Of ze nou druppelaars verspreid over de goot hebben doet er niet toe. Die kassen met NFT staan naast de kassen waar ze een AeroFlow systeem hebben voor de tomaten. Dat is een gegeven.

 

De grootste oogsten (2,35g/W) heb ik gezien in een SOG kweek op buizen waar een paar cm water in stond. Geen sproeiers die verstoppen of verlepte/dooie planten opleveren als de pomp een tijd stil valt. Gewoon een normale pomp om het water omhoog te pompen zodat het weer terug loopt door de buizen langs de wortels van deplanten. Als je gewoon genoeg water in de buis pompt heb je geen last van EC verloop. Als de pomp uitvalt doen de planten het nog makkelijk een paar dagen op het water wat er in staat. Ook dat is een gegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...