Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Coops

Wat Zijn Jullie Ervaringen Met Goed Opgezette Led Kweeks?

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik wil zelf misschien een paar medicinale planten gaan kweken onder LED licht.

Ben nu bezig om me goed in te lezen om tot de juiste keuze te komen.

 

Waarom LED?

 

Omdat het een stuk veiliger is dan de rest en in stroomkosten goedkoper is.

(HPS is de wederhelft fel tegen ivm brandgevaar en ik wil haar wel tevreden houden natuurlijk) ;-)

Wel duur bij aanschaf, maar het gaat wel weer lang mee.

 

Ik lees hier eigenlijk zeer weinig tot niets over LED kweeks, of heb ik een rubriek over het hoofd gezien?

 

Ik ben reuze benieuwd naar mensen met ervaring in LED. Wat op dit moment de beste lampen zijn en waar je deze kunt krijgen. Doet het veel onder aan HPS of valt dit mee als je goede lampen neemt?

Wat is er mogelijk?

 

Ik wil maximaal 5 grote, brede planten in een tentje kunnen kweken. Ik dacht zelf aan 120x120x200, heb ik dan voldoende plaats om goed aan de slag te kunnen met 5 planten inclusief materiaal? Wat voor lamp zou hier qua oppervlakte ideaal zijn in LED?

 

Ik hoor het graag!

 

Groeten Coops

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem dan t-neon.... maar vanwaar de aversie tegen hps?

 

evsa... al bekeken?

 

Waarom vertrouw je goedkope chinese pisbakkenleds wel...

 

Je kan gewoon een eitje koken op zo een unit hoor als ie een tijdje aanstaat... ze worden wel warm!

Edited by The-Predator
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je een hoop negatieve reacties krijgt over led.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wel duur bij aanschaf, maar het gaat wel weer lang mee

 

Wat is 'lang' als de petten na een week op de stoep staan? Kan me een bericht herinneren over een ruimte in Den Bosch die vol hing met LED. En dan is het ineens een hele dure hobby.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Led wel veel voordelen heel veel zelfs.

Kan maar 1 na deel vinden en dat is de prijs.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@The-Predator; ik ben nog een leek wat dat betreft, maar er is me verteld dat LED de veiligste optie is en dat vind ik wel erg belangrijk.Dat ik met een gerust hart mijn huis enkele dagen kan verlaten zonder dat de hel losbreekt.

Vandaar ook mijn slechte gevoel bij HPS, omdat daar meer brandgevaar bij is. Ik ben niet bekend met EVSA, maar zal het eens opzoeken. Als je er wat over wilt vertellen graag.... Ik ben misschien wat voorzichtig, maar dat zit er nu eenmaal in. ;-)

 

@BUZZ; ja daar had ik al op gerekend eerlijk gezegd, maar ik hoor graag de andere kant van net verhaal aan de hand van een duidelijke uitleg. Dan kan ik uiteindelijk een goede overweging maken voor ik te snel een keuze maak!

Nadeel is inderdaad de prijs, wil je me die voordelen eens opnoemen die het allemaal heeft, naast minder stroomkosten?

 

@Ponix; daar heb je gelijk in, maar dat is nu niet iets waar ik meteen vanuit ga! Lijkt me ook geen goed begin om je daar meteen op voor te gaan bereiden. Ik probeer het iets positiever te zien en bovendien wordt het maar een heel klein hobbymatig 5 planten kweekte dus zoveel lampen heb ik ook niet nodig.

 

Reacties hierop en overige tips zijn van harte welkom!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Coops een HPS hoeft niet gevaarlijk te zijn immers in de kassen hangen er duizenden .

Dit zijn wel de gesloten armaturen en natuurlijk goed aangesloten.

De meeste LEDS zijn echter niet gesloten (er zit vaak een ventilator in) en zoals alles met elektra het kan stuk gaan aangezien deze niet gesloten zijn kan er dus brand ontstaan. met een gesloten VSA of EVSA IS DIT NIET MOGELIJK (de brand blijft in het armatuur en dooft vanzelf er kan namelijk geen zuurstof bij.

Ik ben geen tegenstander van LED er komt prima wiet vanaf!! Maar veilig kan ik het niet noemen.

Groeten van Tuintjuh!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makkelijker stuurbaar klimaat.

Hoe prettiger je plantje is hoe beter het eindproduct.

Stroomkosten is de grootste onzin 1000watt blijft 1000watt.

Je planten verbruiken veel minder water.

Grootste voordeel is veel suiker op je toppen maar dit is een moeilijk om te bewijzen.

En type lamp the dominator bijvoorbeeld van lush lightning.

@tuintje

Hier moet ik je gelijk in geven.

Edited by BUZZ
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hok een paar dagen alleen laten is zoiezo nooit een goed idee.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat snap ik ook wel, maar het gaat om het idee dat het veilig is en je wel weg kunt zonder je zorgen te hoeven maken.

 

Bedankt Tuintjuh en BUZZ.

Dat van die gesloten systemen dat wist ik niet, dat er dan niets kan gebeuren.....

Ik hoop op meerdere ervaringen nog en ik zal alles nog eens goed doornemen.

 

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makkelijker stuurbaar klimaat.

Hoe prettiger je plantje is hoe beter het eindproduct.

Stroomkosten is de grootste onzin 1000watt blijft 1000watt.

Je planten verbruiken veel minder water.

Grootste voordeel is veel suiker op je toppen maar dit is een moeilijk om te bewijzen.

En type lamp the dominator bijvoorbeeld van lush lightning.

@tuintje

Hier moet ik je gelijk in geven.

 

Hoezo stroomkosten de grootste onzin? led, zegt men, is efficienter dan bijvoorbeeld hps oa omdat je geen onbruikbare lichtfrequienties uitstraalt dus minder stroom voor zelfde hoeveelheid bruikbaar licht. Dit is niet mijn ervaring, ik heb helemaal geen ervaring, maar dat is wat je overal te lezen krijgt. Wat klopt hier niet dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles is mogelijk, er zit wel een behoorlijke prijskaart aan en de ontwikkeling gaat sneller dan jouw planten groeien

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met LED moet je oppassen met het geven van water en voeding. Je hebt minder water nodig en meer voeding omdat een plant minder zweet. Daar gaat het dus mis bij veel mensen. Ongeveer 60% minder water geven als met HPS en de voeding verhogen met ongeveer 20-25%. Wel is het zo dat veel mensen over de 1 gram per wat behalen met LED.

 

Mvg,

 

Striker

Edited by Striker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dat zijn de uitlatingen vraag me dan wel af waar die mensen zitten...

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo zal me dan maar aanmelden dan.

Haal meestal tussen o.7 maar heb ook al 1.1 gehaald.

Mij lijkt nog steeds 300watt led of 300 watt hps blijft 300 watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is qua stroomverbruik en warmteproductie ja, maar qua lichtopbrengst natuurlijk niet.

 

Led kwekers halen toch doorgaans tussen de 0,3 en 0,7g/W Net zoals bij T-neon. Of nog veel lager, want plagen en voedingsproblemen nekken de led kwekers toch ook vaker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@buzz ik geloof best dat er onderhand leuk gekweekt kan worden met led maar de bewering dat de meeste led kwekers boven de gr/watt uikomen vind k nogal kort door de bocht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is wel representatief ja. Bijvoorbeeld dit oogst verslag:

https://www.youtube....i_h-Rh-G_LqGoog

 

De man blaat nogal en zegt weinig specifieks, maar even uitgezocht en het komt neer op totaal 408g oogst met een 700W Mars lamp (176g) en een 540W GrowBlu lamp (232g). Dat is dus 0,25g/W voor de Mars en 0,43g/W voor de GrowBlu.

 

Dus zeg maar een magere 250W HPS oogst met een LED lamp die een 600W HPS lamp zou moeten kunnen vervangen.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarschijnlijk zijn die lampen niet 700W en 540W .

LED makers liegen altijd.

Zo verzieken ze hun eigen markt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad alleen de som van het wattage van de leds. Die Mars II 700 heeft 140x5W=700W en de Apollo Growblu heeft 80x3W=540W. Die GrowBlu wordt op de site verkocht als vervanger voor een 600W HPS. Daar staat ook dat het gemiddelde verbruik 360W is, maar ergens anders op de site zeggen ze weer dat er 2,2W per 3W led gebruikt wordt. Wat op 396W zou komen als alle leds aan staan in de bloei.

 

Een T-Neon verbruikt overigens ook niet het wattage wat ze erop vermelden. Alleen bij de start wordt dat vermogen gehaald. Als het armatuur eenmaal op de ideale werktemperatuur is dan verbruikt mijn 2x55W T-Neon ook nog maar 90W ipv 110W.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waarom LED?

 

Omdat het een stuk veiliger is dan de rest en in stroomkosten goedkoper is.

(HPS is de wederhelft fel tegen ivm brandgevaar en ik wil haar wel tevreden houden natuurlijk) ;-)

Hps is net zo veilig, als je eens op het forum rond kijkt naar hoeveel kweekverslagen er afgebroken worden omdat er brand ontstaan is door een hps lamp, dan zul je zien dat die stelling onzin is. Het is belangrijk je electra gedeelte goed voor elkaar te hebben, met een relais kastje schakelen, draden aansluiten met adereindhulzen.

Ook is het verstandig om er altijd een automatische brandblusser boven te hangen, ongeacht wat voor lamp je aan schaft, er kan altijd iets fout gaan.

De stroomkosten zijn gelijk, 300w vervangt niet ineens een 600w lamp zoals soms beweerd word.

 

Wel duur bij aanschaf, maar het gaat wel weer lang mee.

Inderdaad, veel te duur bij aanschaf, daarbij gaan sommige led lampen niet zo lang mee, ventilatoren die stukgaan bijvoorbeeld en/of ledjes die uitvallen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben op een ander fora het verslag aan het volgen van ene TheKweker.

Hij heeft een Budmaster Led getest in een Hydro opstelling. Ben er wel van verschoten hoe goed het bij hem ging.

Hij gaat nog de eindscore doorgeven maar qua plantengroei en bloei zit het wel snor vind ik.

 

Je kan die grow ook op youtube volgen:

 

https://www.youtube.com/watch?v=NIjd8yvBgIA

Deze is van de eerste week...de andere weken kan je dan rechts vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In reclamefilmpjes van de verkopers van die apparaten gaat het inderdaad wel altijd beter met LED dan met HPS.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Led (ja ook de budmaster) heeft in mijn opinie nog steeds geen voordelen. (met de nadruk op NOG) Een led die een beetje in de buurt komt van een hps verbruikt net zoveel stroom, maakt nagenoeg net zoveel warmte en kost het 10 voudige. Kost hij niet het 10 voudige, gooi hem dan maar gelijk in de kliko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...