Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
poy

Kweek Verslag Van Twentse Bodem

Recommended Posts

Hallo stoners, kwekers en liefhebbers!

 

Sinds 2 jaar ben ik lid van dit prachtige forum.

Ik heb in die 2 jaar veel informatie kunnen vinden, die mij geholpen hebben bij mijn kweek.

 

Als dank daarvoor wil ik graag mijn resultaat tot nu met jullie delen!

 

 

In de zomer van 2012 ben ik voor het eerst begonnen met mijn eigen plantjes. Ik woonde voor het eerst op mijzelf en besloot kosten te besparen door mijn eigen wiet te gaan kweken.

Ik ben destijds begonnen met 10 zaadjes, waarvan er uiteindelijk 2 daadwerkelijk tot wiet zijn omgezet.. Een beetje een flop dus.

Gelukkig had ik een goede vriend die me een paar stekjes kon regelen, zodat mijn eerste oogst lang niet slecht was. Lees: ongeveer 500 gram biologische wiet met een lekker zoet smaakje.

 

Ik heb destijds een kas gebouwd met doorzichtig plastic. Maar al gauw was de kas te klein en het dak te laag, waardoor ik moest uitbreiden. Ook had ik problemen met vocht. Door te weinig ventilatie kreeg ik last van toprot, zodat ik een deel helaas moest weggooien. Al met al was ik wel tevreden.

Hieronder zie je de foto's van het eerste jaar:

 

Foto800-OLDBP7F6.jpg

 

Foto800-8VJ4AC3A.jpg

 

Foto800-D774TXTG.jpg

 

Foto800-JY7HAH6A.jpg

 

Foto800-YDZNVWLF.jpg

 

Foto800-ZGMQR73Q.jpg

 

Foto800-UVUCWYKB.jpg

 

Foto800-GM8PD6BG.jpg

 

Hier kun je zien dat de planten tegen het dak aan zaten, waardoor ik last kreeg van toprot in de bovenste toppen:

 

Foto800-CBUGYWPP.jpg

 

Foto800-X6I4AQMT.jpg

 

Een deel van de oogst aan het drogen:

 

Foto800-NUXUU6EG.jpg

 

Even ter vergelijking:

 

Foto800-DWOP6Y73.jpg

 

Zoals je kunt zien waren de toppen lang niet slecht! Ik was dan ook zeer blij met mijn eerste oogst en begon meteen met plannen voor het 2e jaar.

 

Toen ik vorig jaar begon met kweken, besloot ik direct maar met stekjes te beginnen. Het scheelt een hoop werk en ze schieten werkelijk uit de grond.

Helaas kreeg ik de stekjes pas halverwege mei en was ik daardoor flink laat. Hopen op een lange zomer dus, maar helaas het tegengestelde was waar. Ik had nog steeds mij kas van vorig jaar en had een paar kleine aanpassingen gemaakt, waardoor ik dacht dat het beter zou luchten.

De zijkant had ik deels open gemaakt en ik had een dakraam gebouwd voor extra ventilatie. Helaas bleek dit niet genoeg en dook weer de toprot op, waardoor zeker 25% van mijn oogst verneukt was. Ook bleek het hergebruiken van de grond van het jaar ervoor, ze geen goed te doen. Ik had wel bijgevoed, maar niet genoeg waardoor ik een magere oogst had. Ik was een beetje teleurgesteld, maar alsnog had ik zeker 300 gram tot mijn beschikking!

Hieronder de foto's van vorig jaar:

 

Foto800-NFX8GYJQ.jpg

 

Foto800-SXAUMS8D.jpg

 

Foto800-37PYNP4N.jpg

 

Foto800-SFWMYQVR.jpg

 

Foto800-QUIHMMUO.jpg

 

Ik heb de bovenste toppen begeleid naar opzij, zodat ze het dak niet zouden raken:

 

Foto800-HMLLEHZX.jpg

 

Foto800-UERUULMT.jpg

 

Foto800-E6SCSBVW.jpg

 

Een deel van de oogst in de droogkast:

 

Foto800-AJMBRYUE.jpg

 

Foto800-YWJMTUZE.jpg

 

Dit jaar heb ik besloten het anders aan te pakken. De toprot wil ik niet meer en heb daarom besloten de kas af te breken. Een vriend van mij bracht mij op het idee om alleen een afdak te maken. Ik heb 2 balken tussen de muur en de schutting geplaatst en er doorzichtig folie overheen gespannen. Dit zorgt voor aanzienlijk meer ventilatie waarmee ik de toprot hopelijk kan bestrijden. Tot nu toe lijkt alles op rolletjes te lopen.

Ik ben begonnen met stekjes, ik heb er veel ingeslagen de mooiste uitgezocht en de rest verkocht/weg gegeven. Ik heb er 7 voor mezelf gehouden.

3 deden het vanaf het begin al een stuk beter. Ze schoten werkelijk uit de grond en waren een stuk groter, sterker en langer dan de rest. Ze waren ook voller van kleur. Wat ik vreemd vond omdat ik voor alle planten dezelfde grond heb gebruikt. Inmiddels zijn ook de 4 kleine planten bijgetrokken en staan ze er alle 7 mooi bij en vol in de bloei! Dit jaar lijkt een topjaar te gaan worden, met meer wiet en grotere toppen!

Hieronder een aantal foto's van dit jaar:

 

Foto800-MBR7RXUI.jpg

 

Deze foto is afgelopen week gemaakt:

 

Foto800-VNKLCHQC.jpg

 

Zoals je kunt zijn zijn ze volop in de bloei en staan ze er lekker bij! De kas afbreken was het beste idee tot nu toe voor mijn oogst :)

 

Voor diegene die geïnteresseerd zijn, ik gebruik een mengeling van wormenhumus en gewone potgrond. Ik gebruik simpele biologische voeding van de Hema. Een klein wit potje waarop staat: voeding voor kruiden en herbs :)

 

Nog een paar weken en dan kan ik gaan oogsten. Ik zal nog een aantal foto's uploaden zodra de oogst klaar is. Ik hoop dat jullie hebben genoten van het kweekverslag!

Jullie in ieder geval bedankt voor alle nuttige informatie die ik via dit forum heb verkregen!

 

De groeten vanuit het altijd mooie Twente!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er leuk uit! Maarre.... Warsteiner- Heineken- Schultenbrau? Das toch geen combi? En volgens mij laatste foto ook nog Bavaria?? Make up youre mind! :-p

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie opstelling die je daar gemaakt hebt! Zulke toppen krijg ik niet voor mekaar.

Wat moet het heerlijk zijn om je tuin binnen te komen, en dan die jungle te zien haha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dropshot: Ja, we hebben nog wel eens een feestje bij ons thuis :) Woon met nog 2 huisgenoten! Maar als trotse tukker, schaam ik me toch een beetje voor dat kratje Heineken!

 

@Wietisgezond: Zeker! En ik moet zeggen dat het echt een leuke hobby is! Goed tijdverdrijf :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En zoals beloofd heb ik nog een aantal foto's voor jullie. Ik heb ze nog steeds staan en het gaat alsmaar beter! Mede dankzij het lekkere weer van de afgelopen tijd en ook vandaag weer. Het zonnetje schijnt volop en ik heb nog steeds geen last van rot o.i.d.

 

Ik hoop dat ik ze nog een kleine 2 weken kan laten staan. En tot nu lijkt het er op dat dat gaat lukken!

Als jullie nog tips hebben voor de laatste 2 weken, zijn die altijd welkom!

Hieronder foto's van vorige week en van vanochtend.

 

Vorige week:

 

Grotefoto-IRESVAWN.jpg

 

Grotefoto-VZ36XSKX.jpg

 

Grotefoto-ESMZME88.jpg

 

Vanochtend:

 

Grotefoto-SD638MQF.jpg

 

Grotefoto-XUG6OX3A.jpg

 

Grotefoto-6Z7WHDYN.jpg

 

Grotefoto-3QLZL6KM.jpg

 

De zon schijnt volop op dit moment :)

 

Grotefoto-8V3Z47IE.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excuses, de laatste foto is niet van vanochtend.

Dit is het zonnige plaatje van vanochtend:

 

Grotefoto-PFYQIB3G.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er verdomd lekker uit!

 

Ga zo door :showoff:

 

Pas wel op voor meeldauw, mijne staan ook dicht op elkaar vandaag wat meeldauw gespot......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk werkje heb je er van gemaakt leuk om te zien ook altijd technieken van verschillende mensen zo leer je nog wat haha en meeldauw is een ramp dit jaar heb het al veel gelezen ook en had er zelf ook last van groetjes kush

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er erg mooi uit en dat afdakje is een best slim idee misschien iets voor volgend jaar bij mij in de tuin. Veel knip plezier gewenst de aankomende tijd

 

Greetz Punisher

Share this post


Link to post
Share on other sites

top verslag ! :jump:

 

strenge plant selectie ....

 

en

 

niks geen kas......yes.....wel een dakkie !! :showoff:

 

en

 

LOW BUDGET !

 

 

 

ik zeg........... STIKKIE !!!

 

Gr :dope:

Carpe

Edited by carpe_diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit allemaal.

Heb je er nog steeds plasticfolie boven hangen? Nog geen last gehad van dat er vijvers ontstaan op je dak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties!

Inmiddels ben ik begonnen met knippen, wat altijd weer meer werk is dan je denkt!

Ach ja, ik weet dat het voor een goed doel is, dus dat geeft je doorzettingsvermogen :P

Zodra ik klaar ben, zal ik nog een aantal foto's van het eindresultaat posten!

 

@Nismo84, Gelukkig geen last van gehad. Zag vorige week wel voor het eerst kleine stukjes rot, dus ik ben maar begonnen met knippen!

 

@dutchope, Om heel eerlijk te zijn weet ik het niet precies.. Mijn leverancier zei dat het iets in de richting van PP was. En ik moet zeggen dat ze er ook aardig PP uitzien!

 

@Zwemvis, Ik had er wel een beetje last van, maar een paar extra nietjes doet wonderen! Het is inmiddels wel aardig verkleurd en er komt niet meer zoveel licht doorheen, dus volgend jaar even een nieuw laagje!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit ik dan met me dure kas... veel meer problemen haha.

 

Ziet er goed uit man!! Benieuwd wat je score gaat wezen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.greenspan.nl/folie.htm

 

dit is een van de beste kasfolies....laat zeer veel licht door....zie de specs...

 

mooiste is en blijft natuurlijk direct zonlicht... ;)..dus indien mogelijk....demontabel dakkie.... :excl:

 

licht = gewicht

 

 

Gr :dope:

Carpe

Edited by carpe_diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...