Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
WillemJansen

Set Up

Recommended Posts

Hoi, na een tijdje te hebben rondgeplozen, zijn er voor mij nog wat dingen onduidelijk.

Ik wil beginnen met aanschaf van een tent, zat zelf aan homebox modular te denken vanwege uitbreidings mogelijkheden.. heb een budget van 800/1000 euro, en zou indien mogelijk twee x600 watt ophangen in 1,20x2,40.

Verder zou ik van een ervaren kweker, een makkelijke methode voor n beginner willen weten. Zat zelf aan PP in Sog te denken, maar sta open voor advies.

Bij voorbaat dank.. Willempie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Willemjansen,

 

Tent van 2.4x1.2m is al een serieus begin...meeste beginnen met een 90x90 ofzo.

Nu dit terzijde...wat heb je nodig:

 

Tent/Hok

Lampen (Reflector+ballast)

Afzuig (filter + afzuigbox of buisventilator)

Buisventilator of box voor inblaas (indien je actief gaat inblazen)

Schakelkast met timer

Ventilator

Potten + substraat

Voeding + additieven

Thermo/hygrometer

Ophanghaken voor lamp

Slangen

Regelaar voor afzuig.

Brandveiligheid

 

Je kan van die kant en klare kweektenten kopen bij de shops maar meestal zijn die samengesteld om het "goedkoop" te houden.

Niet altijd de beste materialen qua veiligheid. Best is het om zelf een set samen te stellen.

 

Heb je al een idee op welk substraat je wil gaan kweken?

Grond, Cocos, Slabs, Mapito, RFX,...??

 

Ikzelf ben met lightmix begonnen op de Bio manier.

Heel eenvoudig...niet liggen meten en aanpassen qua PH of EC.

 

Je kan altijd mijn verslagen eens nalezen (staan in mijn handtekening) en ik raad je aan ook om andere topics zeker ens door te nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf samenstellen is inderdaad een betere 'bang for your buck'.

Twijfel eraan of je voor dat budget alles aan kunt schaffen. 2 deftige lampen zijn al meer als dat... Tenminste, die dimlux en gavita beauty's zag ik staan voor 450... Da's niet misselijk, maar geloof dat de mogelijkheden wel stukken beter zijn daarmee.

Kweek zelf ook 'maar' met een ELT 600 watt vsa...

 

Maar kijk eens naar de kilo knaller van puk. Dat is nog wel aardig te overwegen geloof ik, wellicht grotere afzuiger/filter las ik ergens.. Maar kom je iig een aardig eind in de goede richting.

 

Ben zelf ook begonnen met een complete tent, maar als ik toen wist wat ik nu weet.... Zou ik dat iig nooit meer doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx voor je reactie..

Ik wil het in eerst instantie zo simpel mogelijk houden, en omdat ik gelezen heb dat PP vrij vergevingszind is, leek me dat een ideaal soort je om mee te stoeien.

Heb ook naar bodem type gekeken en mapito of cocos leken wel gunstig, maar wat ik van jou begrijp is aarde ook prima en prima te doen voor een newbie...

Wat zou je me aan raden, uit zaad of uit stek te kweken??

Ze hebben allebei voor en nadelen, maar begreep dat er aanzienlijk minder kans op spint is vanuit zaad.. Verder nog een vraag, zou je me veel plantjes 20 a25 aanraden of 9 en langer laten bloeien??

En als laatste, denk je dat mijn budget toereikend zal zijn om te beginnen? Er zit nog rek in...

 

Thanx Botsautobob...

Is het zo als ik een complete lampenset aanschaf, ik ze in mijn stopcontact (op aparte groep) kan stoppen? Of heb ik ook nog een schakelbord en of Va nodig? Of zit dat in die set??

 

 

Ik had die kiloknaller gezien, maar omdat ik in een later stadium een derde voorgroei/droog tent eraan kan zetten neig ik naar die modular... die komt rond de driehonderd... twee lampen 600w.dan ongeveer 400€ dan zou ik drie vierhonderd de rest moeten doen.. wordt krap denk ik..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen eerste keer altijd aarde! En pp is zeker een goede keuze! Heb op mijn nieuwe spot zelf nu pp stekken en de eerste keer zaad. Stekken gaat veel sneller maar brengen vaak wel ellende met zich mee. Had ik met zaad nergens last van met stekken had ik spint... Maar dat duurde totaal wel meer dan 3 werken langer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Red je niet als je fatsoenlijk spul wil....

 

Begin klein maar met goed spul als dat je budget is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor paar meier meer heb je een kilo knaller...

 

Kijk bij puk of greensell.

 

 

Gr,

 

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet NOOIT je ballast zonder een schakelklok met relais.

Want als die lamp aangaat trekt die een piekstroom van het net (in het beste geval springen steeds de zekeringen...in het slechtste geval mag je dag zeggen tegen je huisje)

Zo een relais zorgt ervoor dat deze piekstroom niet meer komt (technische uitleg erachter laat ik aan andere over)

 

Kijk anders eens naar :

http://www.greensell.nl/a-26144181/complete-kweektenten-pro-lijn/dark-room-120x120x200-met-gavita-pro-600/

Dit is een complete kweektent in jouw prijsklasse.

 

Deze is groter en van een betere kwaliteit maar iets duurder:

http://www.puksupport.eu/Mammoth-mobile-climate-room/Complete-climate-rooms/mammoth-elite-150-q

 

Anders moet je zelf één samenstellen en baseer je op de voorbeelden hierboven voor de verschillende onderdelen.

Ik denk als je zelf één gaat samenstellen met deftig materiaal dat je duurder zal uitkomen.

Ik ben met een 120x120 begonnen met deftig materiaal en heb me over een periode van 2jaar verbeteringen/nieuwigheden aangekocht.

 

Als je wil uitbreiden kan je altijd een 2de tent kopen om voor te groeien en/of te drogen.

Op de 2de handsmarkt komen regelmatig tenten van 90x90 of 120x120 te koop te staan.

Voorgroeien kan perfect onder een Tneon lamp, en voor te drogen heb je enkel afzuig met filter nodig en een ventilator.

 

Ik werk liever met zaad (ook omdat je hier geen stekken kan vinden), het duurt mss iets langer maar hé...ik heb tijd.

Wat ik lees van stekken is dat ze veelal vol zitten met beestjes. Of natuurlijk zelf moeders kweken en stekken nemen dat kan ook nog.

 

Aarde is voor een beginner zeker een aanrader.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties, na "intensief" speurwerk kwam ik langs EU Growshop, en zag daar een complete set met 2x600 ETI in een 2.40×1,20 staan voor 800...

Zit er een groot verschil in hps of ETI?? En zou ik daar mooie resultaten mee kunnen behalen?? Aangezien ik naast digibeticus ook technisch beperkt ben kan ik geen link ie plaatsen.. ze hebben tevens de mogelijkheid de lampen te upgraden.. kan iemand zijn "licht" erop laten schijnen??(slechte woordgrap) BVD...

Edited by WillemJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Willem,

 

Die ETI is een ballast waar je de spiegelkap op aansluit en waar je een HPS (in dit geval de G.E. ) bulp indraait.

Ik heb het vermoeden dat je je al wel hebt ingelezen maar je ontbreekt nog enkele essentiële inzichten.

Dit even terzijde.....

 

Mag ik je eens vragen wat je bedoeling juist is? Growen als hobbykweek of wil je er "vlug" geld mee verdienen? Graag je eerlijk antwoord

Deze setup die je daar hebt gezien kan je best gebruiken om in te growen....MAAR!

Zoals andere en ikzelf hierboven hebben beschreven is zo'n setje samengesteld uit 'goedkopere" materialen.

Ik zou bvb nooit een ETI ballast aankopen...kijk eens naar die aansluitingen van die ETI en dat van bvb een Gavita of Lumatek eVSA ballast.

Bij een eVSA zijn de onderdelen allemaal mooi in een behuizing verpakt met koelingsvinnen erop en deftige aansluitingen voor je kabels.

In de set heb je een buisafzuiger van 790m³...je hebt 2 X 600W aan lampen en dat in kombinatie met die afzuiger dat zijn garantie problemen met je temperaturen.

 

Dus mijn conclusie:

Kan je in dit setje growen?...JA

Zou ik het kopen?...NEEN Neen en nog eens neen.

 

De leuze is Goedkoop=Duurkoop

 

Is het de bedoeling dat je eenmalig gaat growen is dit een optie (Maar doe het voorzichtig)

Als je echter ervoor gaat om dit veel te gebruiken dan raad ik je aan om andere setjes te bekijken (zoals ik reeds had aangegeven in een vorige post) of het best van al is zelf een set samen te stellen.

Je kan met je bedrag al een heel eind komen om te starten en je kan over tijd je setup aanpassen door telkens vernieuwingen aan te kopen.

Edited by Tune

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel Tune, dat je de tijd en moeite hebt genomen op mijn onwetendheid te reageren.

Over mijn motieven om zelf te gaan kweken kan ik duidelijk zijn, na 18 jaar water naar de zee te hebben gebracht, of geld naar de CS. Leek het mij verstandig om het anders te doen.. Tuurlijk zou ik onder de streep wat over willen houden, maar heb niet de illusie of het streven om rijk ervan te worden, maar een beetje lucht in een tijd van broekriem ophouden en economische malaise is mooi meegenomen.

Je boodschap is helder en duidelijk overgekomen en zal dan ook luisteren naar iemand die er wel verstand van heeft om waar mogelijk fouten te voorkomen.

Het zal waarschijnlijk pas volgende maand zijn dat ik tot daadwerkelijk aanschaffen over ga, dus blijf ik lezen en probeer ik een methode te bedenken die mijn in staat stelt te leren en tegelijkertijd resultaat op zal leveren.

Nogmaals bedankt, en mocht ik wat te binnen schieten zal ik niet schromen jouw deskundigheid aan te halen. Groenten Willem

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Willem, super plan.

Ik ben zeker niet de persoon die alleswetend is want ikzelf blijf ook lezen en informatie vergaren langs alle mogelijke kanalen om mijn grows beter te laten verlopen.

Ik vind goed dat je je eerst wil informeren naar de mogelijkheden van het kweken toont dat je er echt mee begaan bent.

Er zijn hier zeker mensen genoeg die je willen helpen met je vragen. Ik kijk deze sectie niet elke dag in dus moest ik niet reageren stuur me dan maar een pm of andere zullen je wel een antwoord geven.

 

Voor de rest kan ik je aanraden om verschillende topics in te lezen van kwekers hier:

http://www.wietforum.nl/forum/31-indoor-kweekverslagen-fotos/

 

Er zijn er die grote opstellingen hebben met opticlimate enz... die zijn leuk om te lezen maar niet representatief voor wat jij wil doen.

Ik heb de verslagen van Krasi ook eerst allemaal doorgenomen....echt een top kerel die al menig watertje heeft doorzwommen en mensen graag verder helpt.

El oro verde , Botsautobob, Lord Imotep, Miami, Critical Widow, Bosrand, B100 en nog vele andere hebben ook mooie verslagen.

We zijn allemaal ooit eens begonnen zonder te weten hoe het juist moet en hebben fouten gemaakt (ik maak er nog steeds).

Maar verliezen doen we nooit...ofwel win je ofwel leer je bij.

Succes kerel en kijk misschien ook eens op de 2de handsmarkt daar kan je ook nog mooie dingen vinden en voor een fractie van de nieuwprijs.

Zo heb ik trouwens mijn spullen bij elkaar gekregen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...