Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Klaas canna

Kunstmatig Gecontroleerd Rijpingsproces, Een Duitser En Bananen

Recommended Posts

Kort geleden sprak ik een Duitser welke erg bedreven was in onze hobby. Hij liet me een wietje zien zoals ik het nog nooit gezien had (loop al effe mee in het wereldje) en had bijzondere technieken..

 

Zo liet hij de panten lang groeien en topte de planten niet, wat hij deed was na 5 weken groei alles boven de vierde internode afknippen en daarna op 12/12.. Op de foto's zag ik 4 enorme cola's per pot

 

Voegde zwavel toe..

 

Drogen deed hij in 6 weken aan de tak en voegde ethyleengas toe.. Dit gas word ook gebruikt bij het gecontroleerd rijpen van bananen...

 

Vooraleer laatste vind ik interessant en zou ik wel wat meer over willen weten.. Iemand ervaring of info?

 

Groeten,

Klaas

 

Dat het word gebruikt bij zaden wist ik maar voor het rijpen nog niet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik zo gok, rijpt je wiet door zonder dat de plant actief leeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ethyleen is het natuurlijke afbloeihormoon van de plant en tegelijk ook de meest geproduceerde petrochemische stof ter wereld. (wiki etheen)

 

Het gas komt vrij bij rijpend fruit en ook wel bij rottende blaadjes. Ethyleen wil je niet in de buurt hebben van je gewas zolang het niet rijp is. Het versneld het afbloeien wat voor een mindere opbrengst kan zorgen.

 

Ethyleen toevoegen na de oogst heb ik nog nooit van gehoord. Zwavel gebruik je voor schimmelbestrijding.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker interesant!

 

Dat van dat terug snoeien kreeg ik ook als tip van Meneerjansen, en heb er ook wat over gelezen in het boek van Jorge Cevantes, Marijuana Binnen. Daar hadden ze het ook over terug snoeien naar 4 hoofd takken en dan op 12/12 rammen en de magie zien gebeuren.

Dat van dat zwavel en ethyleengas is zeker interesant al is het niet haalbaar voor mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zodra ik m zie neem ik een topje mee als foto model. Foto van zijn kweek zal niet gaan, tis niet bepaald een hobbyist ;)

 

Verder wel interessante gozer, met controversiële technieken en verbluffend resultaat! De topjes die ik gezien heb en gerookt zouden absoluut verboden moeten zijn.. Lijkt wel harddrugs man.. Niks voor mij maar wel boeiend!

 

Word vervolgd dus..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

meen dat er in Ripen ook zwavel zit? t zal ongetwijfeld invloed hebben op het geforceerd afbloeien

 

heb wel eens gehoord dat je je banaan moet weghouden bij ander fruit omdat het ethyleen wat vrijkomt en er voor zorgt dat de rest van je fruit eerder gaat rotten..

 

bron: http://edepot.wur.nl/94582

 

onder kopje ethyleen

Share this post


Link to post
Share on other sites

In (bloemen)kassen worden vaak rookpotten met zwavel opgehangen tegen o.a. trips, spint en meeldauw. Product in de buurt krijg een gele waas van de zwavel. Zwavel op je rijpe toppen? Dat wil je echt niet, daar word je (dood)ziek van.

 

Ethyleen is i.d.d. rijpingsgas. Soms gebruikt om rijping bij fruit te versnellen en soms als gas ongewenst. Rijp fruit namelijk (m.n. bananen) vormt ethyleen en om te snelle doorrijping te voorkomen wordt dit gas in de opslagcellen verwijderd door intensieve ventilatie. Dat is ook de reden om geen ander fruit bij bananen te leggen om te snelle rijping te voorkomen.

Ethyleen gebruiken als de toppen nog aan de plant zitten, zou extra (snelle) rijping kunnen geven. Als de toppen al geoogst zijn weet ik het niet. Als geoogste toppen nog doorrijpen (ik ben wat dat betreft nieuw, dus weet het niet) zou ethyleen mogelijk wel kunnen werken, anders niet. Op zich vind ik het een interessant idee, waar ik dieper in ga duiken.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

meen dat er in Ripen ook zwavel zit? t zal ongetwijfeld invloed hebben op het geforceerd afbloeien

 

heb wel eens gehoord dat je je banaan moet weghouden bij ander fruit omdat het ethyleen wat vrijkomt en er voor zorgt dat de rest van je fruit eerder gaat rotten..

 

bron: http://edepot.wur.nl/94582

 

onder kopje ethyleen

 

Zwavel en magnesium geloof ik in ripen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat met die 5 weken groei en daarna afknippen tot de 4e internode is wel interessant als je een aparte groeihok hebt.

 

de vraag is of de extra opbrengst opweegt tegen de extra stroomkosten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Product in de buurt krijg een gele waas van de zwavel. Zwavel op je rijpe toppen? Dat wil je echt niet, daar word je (dood)ziek van.

 

Ding moet je ook niet boven je gewas hangen. Er vallen gele snippertjes af die je idd niet op je toppen wil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt in kassen tussen/boven de bloemen e.d. Moet ook wel omdat de verspreiding van de zwavel vanuit een pot niet zo erg groot is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt in kassen tussen/boven de bloemen e.d. Moet ook wel omdat de verspreiding van de zwavel vanuit een pot niet zo erg groot is.

 

Zwavel is ook er zwaar tov gassen,....?

 

Fuck IOS !!!

 

Bert463, op 24 september 2014 - 13:19 , zei:

Hangt in kassen tussen/boven de bloemen e.d. Moet ook wel omdat de verspreiding van de zwavel vanuit een pot niet zo erg groot is.

 

Zwavel is ook erg zwaar tov een gas,...?

 

Fuck IOS !!!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is vaste zwavel die m.b.v. warmte gasvormig wordt gemaakt in zo'n zwavelpot (= rookpot). Zwavel wordt overigens steeds minder gebruikt omdat natuurlijke bestrijding steeds meer terrein wint, bijvoorbeeld Cucumeris tegen trips en roofmijten tegen spint. We hebben het dan wel over kasteelt, want op de volle grond is het lastig je natuurlijke bestrijders op hun plaats te houden. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb op dit forum nog een aantal topics gevonden over ethyleen gebruik en ook in andere wietfora, maar ook daar meer vragen dan antwoorden (antwoorden die dan ook allemaal zijn gegoogeld en niet echt uit eigen ervaringen zijn verkregen). Ga uit van mijn eigen ervaring als voormalig biotechnoloog met ethrel en ethyleen en denk dat met ethyleen de rijping alleen wordt versneld en niet per definitie leidt tot kwaliteitsverbetering. Opgeslagen fruit in cellen dat met ethyleen wordt behandeld is eerder rijp en kan dus eerder de markt op, maar is niet kwalitatief beter dan onbehandeld fruit. Of ethyleen tot een betere kwaliteit leidt bij drogen en curen ga ik uitzoeken, want ik weet niet wat er tijdens die processen qua biochemie nog gebeurt, dus een proefje er aan wagen kan altijd. Ik heb 2 planten en zal van 1 daarvan de opbrengst splitsen, waarbij ik 1 deel zal laten drogen en curen in een kast met rijpend fruit daarbij (ik ga in mijn huis echt niet met ethyleengas uit een cilinder lopen klungelen). Daarna bekijken (roken natuurlijk :likken: ) of er verschil is met het deel dat niet met ethyleen in aanraking is geweest (mijn gevoel zegt: geen verschil). Wordt t.z.t. vervolgd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

op een beurs in spanje een keer aardig in de maling genomen

een prachtig wietje rook naar sinasappel

proefde naar een echte orange bud, whooohaaaa

 

 

de derde keer dat die langskwam voor een dampie:

Bleek dat die had gedroogd boven stapels sinasappels!!

de terpenen waren dus vastgezet in de wiet,

was wel erg lekker.

 

persoonlijk kan ik weinig met het ethyleen en cannabis,

behalve dat je lekker bezig blijft, hehehehe

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk Weetje: hiermee breng je me ook weer op ideeën. Wiet op een natuurlijke manier aromatiseren zoals jij beschrijft lijkt me het proberen waard. Ik werk sinds een jaar wat minder en heb dus de tijd om lekker wat rond te klungelen en m'n kennis te vergroten. Zie straks mijn zoons al: "lekker mandarijnen blowtje ouwe, goed gedaan!" :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zou ik ze eerder bij de afbloeiende dames zetten

die zouden er sneller van afbloeien

door de feromonen als ik me goed herinner

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat afknippen zou ik wel willen zien, ik geloof hydromnesia deed ook zo iets een vette buds

 

Ethyleen wil ik niet in me bananen en dus ook niet in mn wiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moet je geen bananen (en ander fruit) meer eten, want dat komt vrij bij de rijping er van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meen dat er in Ripen ook zwavel zit? t zal ongetwijfeld invloed hebben op het geforceerd afbloeien

 

heb wel eens gehoord dat je je banaan moet weghouden bij ander fruit omdat het ethyleen wat vrijkomt en er voor zorgt dat de rest van je fruit eerder gaat rotten..

 

bron: http://edepot.wur.nl/94582

 

onder kopje ethyleen

In Ripen zit geen zwavel zwavel is tegen meeldauw *tip van tuintjuh* CLEAN LIGHT = perfect tegen schimmels enandere bacterien en het werkt plantversterkend

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...