Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hallo leden,

Ik zit met een vraag:

Ik vindt dat er teveel geluid uit mijn afvoerbuis naar buiten komt. Ik heb een kastje van 2,5m3. Hier hangt een 365m3 buisafzuiger in met een 500m3 koolstoffilter. Dit alles is aangesloten met normale ventilatie slang. Alles is 125mm. Als ik nu voor alles sonodeck slang neem, en een geluidsdemper, zal dan het probleem minder zijn? Buiten mijn kast is het ongeveer 3 meter tot de slang naar buiten gaat. Hier zitten 2 bochten in van 90*.

Al het advies of commentaar is welkom.

 

Bedankt alvast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De normale/combideck afzuigslang maakt idd meer herrie dan een sonodeckslang.

De combideck is echter wel nodig tussen filter en afzuiger, deze slang is luchtdicht en de sonodeck heeft kleine gaatjes, dus om ongewenste luchtjes te voorkomen de combideck tussen filter en afzuiger.

Dit stukje combideck zo kort mogelijk proberen te houden zonder hoeken of bochten ivm weerstand en geluid.

 

De sonodeck dan vanaf de afzuiger, dit scheelt al een hoop, wil je toch nog een geluidsdemper kan dat altijd nog, hier zo weinig mogelijk bochten en .hoeken, hoe langer de slang hoe meer demping maar ook meer drukval, 1,5mtr is meestal genoeg voor mooie demping van geluid.

 

Succes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De normale/combideck afzuigslang maakt idd meer herrie dan een sonodeckslang.

De combideck is echter wel nodig tussen filter en afzuiger, deze slang is luchtdicht en de sonodeck heeft kleine gaatjes, dus om ongewenste luchtjes te voorkomen de combideck tussen filter en afzuiger.

Dit stukje combideck zo kort mogelijk proberen te houden zonder hoeken of bochten ivm weerstand en geluid.

 

De sonodeck dan vanaf de afzuiger, dit scheelt al een hoop, wil je toch nog een geluidsdemper kan dat altijd nog, hier zo weinig mogelijk bochten en .hoeken, hoe langer de slang hoe meer demping maar ook meer drukval, 1,5mtr is meestal genoeg voor mooie demping van geluid.

 

Succes.

 

Hallo Krasi

Dit is precies wat ik zocht. Bedankt voor je snelle reactie en super advies.

 

Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Krasi,

Naar aanleiding van je advies op mijn vragen, heb ik nog een vraag. Wat is het verschil tussen sonoconnect slangen en sonodeck slangen? Is het gewoon het merk, of zit er wel degelijk verschil tussen?

 

Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed lezen.

De normale/combideck afzuigslang maakt idd meer herrie dan een sonodeckslang.

Dan googlen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, ik had al een poosje zitten zoeken, maar wilde het nog even bevestigd hebben van een kenner.

Bedankt. Het word sonodeck slang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De normale/combideck afzuigslang maakt idd meer herrie dan een sonodeckslang.

De combideck is echter wel nodig tussen filter en afzuiger, deze slang is luchtdicht en de sonodeck heeft kleine gaatjes, dus om ongewenste luchtjes te voorkomen de combideck tussen filter en afzuiger.

Dit stukje combideck zo kort mogelijk proberen te houden zonder hoeken of bochten ivm weerstand en geluid.

 

De sonodeck dan vanaf de afzuiger, dit scheelt al een hoop, wil je toch nog een geluidsdemper kan dat altijd nog, hier zo weinig mogelijk bochten en .hoeken, hoe langer de slang hoe meer demping maar ook meer drukval, 1,5mtr is meestal genoeg voor mooie demping van geluid.

 

Succes.

 

@Krasi en andere belanghebbenden; voor super praktische en super ware adviezen over Combi/Sonodeck zie hierboven!

 

SILENCE!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ook spirobuis gebruiken, is stiller en minder interne weerstand (i.v.m. je bochten) dan losse slang

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Capo; is een spirobuis tussen softbox en muurflens werkelijk stiller dan geisoleerde Sonodeck?

Bedoel je dan wel geisoleerde Thermoduct spirobuis?

Of is deze slechts bedoeld om warmte te isoleren en overbodig wanneer het om extra geluidsisolatie gaat?

Dus stiller en ook nog eens redelijk betaalbaar zag ik zojuist.

Interessant, alvast dank voor je reactie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel gewoon normale spirobuis zoals onderstaand ;

spirobuis-ventilatiekanaal-75cm_1_1_1_1.png

 

Als het daadwerkelijk stiller is dan geïsoleerde sonodeck kan ik niet uit eigen ervaring zeggen maar

voordat ik me kast ging bouwen heb ik het er met Johan van Greensell over gehad en uiteindelijk voor spirobuis gekozen.

Enige geluid dat ik hoor is waar nog een stukje slang zit welke voor de volgende ronde alsnog vervangen word voor buis.

Thermoduct spirobuis is nog stiller / geïsoleerder volgens ventilatieland maar in mijn mening niet nodig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spiralo is inderdaad stiller, wel word aangeraden zo min mogelijk bochten te gebruiken en zo nodig dan 45gr bochten, ook helpt het om de spiralo zo groot als mogelijk te nemen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jaap123; adviseer jij de enkelvoudige spirobuis of heeft de geisoleerde Thermoduct spirobuis echte meerwaarde als het gaat om geluidsdemping?

In advance many THX

Share this post


Link to post
Share on other sites

ligt er helemaal aan hoe stealth je wilt zijn, wil je het stilste resultaat dan altijd de geisoleerde pakken, wil je het gewoon stiller dan wat je nu hebt met flex dan is spiralo al een hele verbetering.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan ga ik voor stealth dus Thermoduct wil ik zeker gaan proberen.

Super bedankt voor adviezen man!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...