Lemonade 105 Posted September 22, 2014 (edited) Hey, Afgelopen week heb ik een klein growkastje gemaakt, met het doel om deze zo stealthy mogelijk te maken. Niet iedereen hoeft te weten dat er gekweekt wordt.. Hoewel ik nog nooit indoor gekweekt hebt sta ik zeker open voor suggesties en eventuele verbeterpunten! Om het makkelijk te houden begin ik met 1x BigBang Autoflower en 1x Lemon Autoflower. Ze vertonen inmiddels al een klein worteltje, maar ik wacht nog 1 – 2 dagen totdat de wortel ongeveer een halve centimeter is. Aan de volgende punten heb ik aandacht besteed: Kast De kast zelf is gemaakt van MDF met afmetingen van 60x40x70cm (Breedte x Diepte x Hoogte), waarbij er 2 grondlagen zijn aangebracht en 3 goede verflagen. Hierdoor gaat het MDF hopelijk minder vocht opnemen. De voorzijde is voorzien van 2x 80mm gaten met een koolstoffilter van 5mm voorgespannen. Dit is een passieve inlet. De achterzijde heeft een 125mm gat voor de koolstoffilter. Deze is aan de onderzijde geplaatst omdat ik anders niet met de ruimte uit kom. De buitenkant van de kast is voorzien van matzwart celrubber, zodat het niet opvalt dat er een houten kist staat ^^. Hierop staat nog een printer, en eromheen wat lege dozen zodat het geheel uit het zicht valt. In de kast moet ik nog een 80mm of 120mm computer fan plaatsen om een luchtstroom te genereren. Afzuiging + filter In de kast ligt een Rhino 300m3 / uur koolstoffilter, met daarop aangesloten een 125mm flexibele plastic slang. Aan het uiteinde een afvoerfilter dat normaal in een badkamer wordt opgehangen. Deze heeft een afzuighoeveelheid van 185m3 . Volgensmij is dat dezelfde die ook in de DHS shop staan. Op deze afzuiger heb ik een vermogensregelaar geplaatst, zodat ik de snelheid traploos kan instellen. Zodoende kan ik ook de temperatuur (tot op zekere mate) regelen binnen de kast. Bij teveel warmte ontwikkeling gaat ie simpelweg harder blazen. De geluidsproductie komt gelukkig niet/nauwelijks boven het geluid uit van mijn computer, die vlak naast de kast staan. Dan valt het in iedergeval niet op dat er iets staat te blazen J. Licht Eerst was ik van plan om de wanden en bovenkant van de kast te voorzien van eigen fabrikaat LED paneeltjes van 10x10cm, met een effectief vermogen van 3W per stuk. Door er ongeveer 30 te gebruiken zou ik op 80 a 90 Watt vermogen zitten, maar aangezien mijn LEDjes en printplaten vast zitten bij de douane in China heb ik net nog bij DHS een bestelling geplaatst voor 2x 36 T-Neon lampjes + armatuur (2x bloei, 2x groei). Aan de binnenzijde zijn 2 haakjes aan de bovenkant waar ik de lamp aan op kan hangen. Ik ga geen HPS gebruiken, omdat ik geen hoge warmte ontwikkeling wil hebben in mijn houten kastje. Onderstaand het ontwerp van de LED paneeltjes, maar worden nog niet gebruikt. Misschien bij de 2e kweek om het te vergelijken met T neon. Reflecteren / Isolerende wanden De binnenkant van de wanden zijn bekleed met reflecterende radiatorfolie, en heeft gelijk een isolerende werking. Ook is alles waterdicht afgetaped. Temperatuurmeting, vochtmeting, webcam Met een zeer brede electronica kennis heb ik ervoor besloten om een eigen meetsysteem te maken met een Arduino of Raspberry Pi. Deze controllers worden gebruikt om een aantal temperatuur en vochtsensoren uit te lezen. Het gaat hierbij vooral om de grond-temperatuur, temperatuur op planthoogte, de mate van vochtigheid in de grond en de relatieve luchtvochtigheid in de kast zelf. Ook zit er een webcam in de kast, zodat ik de plantjes kan bekijken zonder de kast open te trekken. Waarom? Omdat het kan J. Pot, medium en voeding De pot die ik gebruik is effectief 34x36x14cm en goed voor ongeveer 17 liter. Deze is uit Plexiglas lasergesneden en voorzien van gaten in de onderkant. Het overtollige water zal met behulp van een onderliggende schuin plateau af worden gevoerd naar een aantal keukenrollen. Wellicht ga ik dit nog uitbreiden zodat ere en opvangbak komt voor het water.. net iets handiger. Een transparante pot heeft verder geen voordeel, maar ik hoop de wortelontwikkeling te kunnen zien in deze vrij lage pot. Als medium gebruik ik universele potgrond, verrijkt met hydrokorrels. Deze is de laagste bemeste potgrond die ik kon vinden, en hopelijk niet direct schadelijk voor de zaadlingen. Als voeding heb ik Plagron grow en bloom. Ben van plan om van dag 15 tot 25 groei voeding te geven, en daarna over te gaan op bloei voeding. 1 Week voor het oogsten stop ik met voeding, en krijgt ze alleen nog maar water. Doe ik dat goed zo? Elektra Alles is aangesloten op een geschakeld stopcontact, welke direct uitschakeld als het opgenomen vermogen boven de 500W uitkomt. Dit zal het alleen bereiken als er ergens een kortsluiting is. Zoals wellicht bekend is schakelt een normale groep pas uit bij vermogens boven de 3600W. Ik ben namelijk niet aan het wachten op een afgebrand huis. Zo, flink verhaalt. Mochten jullie nog verbeterpunten zien, dan hoor ik dat graag! Misschien dat ik er een kweekverslag van ga maken, maar dat moet nog blijken of de zaailingen het overleven Edited September 23, 2014 by Lemonade Quote Share this post Link to post Share on other sites
VenaSnar 156 Posted September 24, 2014 Mooi werk, een verslagje zou leuk zijn Quote Share this post Link to post Share on other sites
Lemonade 105 Posted September 25, 2014 Thanks . Ik heb nog een gat achterin de kast gemaakt waar alle electra naar buiten wordt gebracht, en uiteraard afgedekt en lichtdicht gemaakt met zwart celrubber. De Lemon skunk zaadjes zijn helaas allebei niet uitgekomen, en de big bang gelukkig wel. De 2e big bang is nu ook aan het ontkiemen, en al een klein worteltje zichtbaar. Een snelle test wijst uit dat de temperatuur in de kast op 25 graden is bij licht aan, met een relatieve vochtigheid van ca. 45%. Liever had ik een wat hogere vochtigheid, maarja dat is lastig te regelen in een klein kastje. Als ik de afzuiging overigens uitzet komt de temp rond de 28-29 graden. net wat aan de hoge kant . Kweekverslagje ga ik volgende week opzetten als ze plantjes boven de grond zijn Quote Share this post Link to post Share on other sites