Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Klaas canna

Nieuw Bloeihok

Recommended Posts

Hobby time!

 

 

Na de laatste kweek gewerkt te hebben in een spint hok heb ik besloten alles eruit te slopen en opnieuw te bouwen. Was tevens ook de laatste keer met stekken omdat ik de afgelopen tijd alleen maar rommel krijg van die stekkenboer... Een voorgroei/droogruimte komt er op korte termijn dus ook..

 

Het hokje is 240x120x220 geworden en word volledig geïsoleerd met rockwool. De binnenkant word afgewerkt met gips platen en wit kalk. Aan de buitenkant een 6mm MDF plaatje voor de afwerking.

 

Voor het eerst zal ik ook gaan werken met een aardebak i.p.v potten, ik lees hier dingen over die me wel aanstaan. Vooral het sjouwen met aarde ben ik beu. Tevens geloof ik wel in een beter bodemleven en regulering in en grote bak. Water geven deed ik voorheen met druppelaars maar gaat nu met en drain-slang gedaan worden. Ik ga wel proberen dit te automatiseren doormiddel van een pompje op de minuten timer. Iemand ervaring mee?

  • 3x600 hamerslag
  • Davin schakelkastje
  • E.L.T vsa's (binnenkort toch maar eens wat evsa's aanschaffen denk ik)
  • 1500 m3 softbox met bijbehorden filter
  • Simpele toeren regelaar op de softbox welke binnenkort vervangen gaat worden voor een fase regelaar.
  • Sono connect slangetjes

Hieronder een aantal foto's met de vorderingen tot zo ver..

 

gallery_42190_17504_828164.jpg

Schetsen en tellen.. Een goed begin is het halve werk..

 

gallery_42190_17504_1324627.jpg

Grote deuren zijn altijd makkelijk

 

gallery_42190_17504_899333.jpg

Het begin van de aardebak, isolatie in de wanden en later ook op de vloer natuurlijk..

 

Hopelijk zit vanavond de gipsplaten ertegen en kan ik beginnen met afwerken.

 

Nu ben ik alleen nog aan het twijfelen hoe ik de frisse lucht naar binnen breng. Ik heb een paar opties:

  1. Ventilatieroosters in de deuren. Van die standaard 45x9 van de gamma, 4 stuks. Groot genoeg?
  2. 4 of 6 160mm slangen door gaten in het plafond in de hoeken en eventueel langs de lange kant in het midden langs de muur naar beneden brengen. Het nadeel hiervan lijkt me de verloren ruimte
  3. Airsok met actieve inblaas (heb nog een 1500 m3 over en een 500 m3 die niet te dimmen is) het nadeel vind ik het extra geluid aangezien mijn setup nu al redelijk stil is

Iemand tips???

 

zodra er vorderingen zijn zal ik deze delen!

 

Groet,

Klaas canna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand suggestie voor de inlaat?

 

De aarde zal tot ongeveer de hoogte van de deuren komen, normaal zou ik met een dubbele bodem gewerkt hebben maar deze keer wil ik een aardebak gebruiken.

 

Ik neig naar 4x160mm slang vanaf het plafond naar beneden laten hangen.. Zou het hierdoor te veel gaan tochten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sluit de inlaatslang aan op een geperforeerde pvc pijp om de lucht mooi te verdelen.

Zijn een aantal voorbeelden van op het forum.

Ziet er goed uit !

 

 

M.v.g Grondlegger !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt grondlegger, doe m'n best..

 

ik zag een vlakkanaal voorbij komen en dat lijkt me wel wat. neemt weinig ruimte in beslag, is wit, en goed te perforeren.

 

Weet iemand hoe ik kan berekenen hoeveel gaten erin moeten? Ik heb een 1500 m3 afzuiger. Ik kan de buis natuurlijk vanaf verschillende plekken binnen laten komen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tussen alle bedrijvigheid door heb ik ook nog wat tijd gevonden om m'n hobby ruimte wat verder af te maken.. Nog een deurtje en dan is de ruimte volledig geïsoleerd en afgewerkt met gipsplaat.

 

de luchtinlaat is toch gewoon in de deuren gekomen, vond het zonde om de toch al niet te grote ruizen ruimte nog kleiner te maken met buizen ed. Dus simpelweg 2x 90x9cm sleuf met rooster in de deuren. Zal wel volstaan denk ik, mocht dit niet genoeg zijn maak ik aan de zijkant nog wel wat gaten bij..

 

Nu sta ik weer voor en keuze.. Zoals beschreven heb ik de muren met gipsplaten afgewerkt. wat me de volgende opties overlaat:

 

1. Spiegelfolie (koop ik op de groothandel voor 100,-)

2. ZW folie (goedkoopste optie maar naar de centjes hoef ik niet pers te kijken)

3. kalk of tex..

 

Ik neig naar spiegelfolie maar word niet echt wijzer of dit nu echt voordelen heeft en beter geflecteerd.. Lijkt me wel gemakelijk met schoonmaken en dergelijke.. Iemand tips?

 

Foto's volgen!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

met dampdichte folie eerst al dat MDF inpakken want dat is waardeloos

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Murdoch, kun je dat onderbouwen? Ik vind alleen de informatie van de fabrikant online.. Of dat nou zo betrouwbaar is?

Over de spiegelfolie zijn daarentegen wel metingen te vinden hier op het forum. Komt er in vergelijking goed uit.

 

@amnees, het mdf zit alleen tegen de buitenkant, van binnen gips daartussen 5cm rockwool.. De mdf platen binnen worden ingepakt met vijverfolie en vormen later de aardebak. Voorzie je hier een probleem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gebruik uit voorzorg nooit MDF, al is het alleen maar omdat je nu zoveel moeite moet doen om het in te pakken, en dan maar hopen dat het goed gaat.

 

die ORCA folie da werkt wel ja, net of je op het strand aan de Costa staat met dat felle licht van alle kanten.

Edited by amnees
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch weer eigenwijs geweest natuurlijk... Mdf laten zitten en de helft ingepakt met spiegelfolie.

 

Morgen de andere helft en dan de app. Aansluiten.. Stekken maandag bestellen en dan draaien maar!

 

 

Word vervolgd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondanks de weinige uurtjes die ik kan vrij maken toch weer wat gehobby'd

 

de folie zit er tegenaan op 2 banen na.. de folie leverancier kan niet tot 17 meten en leverde om die reden maar 14 meter.. klote dus..

 

Al met al blijft het nog lastig spulletje om alleen te plakken. Al valt het resultaat mee, is zo slecht nog niet. Het reflecteerd in elk geval als een malle.

 

deurtjes zitten erin en morgen de filter en lampjes aansluiten. Ook nog het een en ander licht dicht maken bij de deuren met name..

 

Hier de beloofde foto's, wel lastig met al die spiegel wandjes om er zellf niet op de te komen, sorry ook voor de slechte kwaliteit.

 

Laters!

 

gallery_42190_17504_751103.jpg

gallery_42190_17504_808224.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar zou giframp dan uit vrij moeten komen?

 

De binnenkant is afgewerkt met gipsplaat en spiegelfolie, enkel aan de buitenkant dun plaatje mdf om de steenwol op z'n plek te houden..

 

Kritiek is prima maar kunnen jullie iets specifieker zijn over waar de problemen door zouden ontstaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nat kan het niet worden, zit alleen aan de buitenkant. De aardebak heeft een rand van mdf maar word compleet afgesloten met dikke vijverfolie. Verder is de ruimte helemaal vrij van kieren en gaten en kan er alleen lucht door de inlaten bij de deuren naar binnen waar hij de lucht in de kamer aanzuigt.. Het gebruikte mdf word dus ook niet aan temperaturen boven de 30 graden op een hete zomerdag blootgesteld..

 

Ook denk ik dat de 1500 kuub afzuiger voldoende frisse lucht naar binnen haalt.

 

Bedankt voor de reacties

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar zou giframp dan uit vrij moeten komen?

 

De binnenkant is afgewerkt met gipsplaat en spiegelfolie, enkel aan de buitenkant dun plaatje mdf om de steenwol op z'n plek te houden..

 

Kritiek is prima maar kunnen jullie iets specifieker zijn over waar de problemen door zouden ontstaan?

Volgens mij zie ik mdf aan de binnenkant. Edited by Cum Laude

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hok, zeg!

Die evt gifdampen ben je toch wel kwijt als je ,m schilderd? Klinkt trouwens wel overdreven die gifangst!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hok, zeg!

Die evt gifdampen ben je toch wel kwijt als je ,m schilderd? Klinkt trouwens wel overdreven die gifangst!

Als iedereen alles overdreven vind gaan er veel hokken de lucht in. (meer als gewoonlijk) Edited by Cum Laude

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gifhok???

 

Er staat nergens dat hij gesloten gaat kweken toch? Zal wel mee vallen met de gifdampen als de buitenkant nog een grond en verf laag krijgt

 

Gr,

 

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt mij ook Worm.. Zal wel goed komen.

 

Ik heb weer wat geknutseld, filtertje opgehangen en kappen hangen ook... vanavond de boel aansluiten!

 

gallery_42190_17504_164221.jpg

gallery_42190_17504_164221.jpg

gallery_42190_17504_104498.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks hakiimo!

 

Vandaag heb ik ook weer wat tijd gemaakt om te hobbyén en alles afgekregen. Hieronder de fotos van het resultaat.

 

gallery_42190_17504_310094.jpg

 

M'n aardebak is klaar. Alles netjesin de vijver folie, afwerklatje erop... Onder het zeil ligt een dubbele laag isolatie om en om zodat er geen kieren in zitten, zp krijgen ze geen koude voetjes..

 

gallery_42190_17504_311383.jpg

 

Klein laagje zand erin en daarna de drainage slang gelegd. Wat een kut dingen om te leggen zeg.. Hopelijke ligt een beetje goed zodat er overal water in kan lopen.

 

gallery_42190_17504_142243.jpg

 

En dan gaat het snel...

 

gallery_42190_17504_783292.jpg

 

gallery_42190_17504_628183.jpg

 

En dan gaat het snel!

 

Ik zal een overzichtje geven wat ik heb gebruikt:

 

3x600 watt, vsa

1500 kuub afzuigertje

Presh filter

Sono connect slang vanaf buiten het hokje

Fan controller (weet merk effe niet)

2 Clip fans (ga ik vervangen voor een wand ventilator)

 

1000 liter Lightmix (pfff)

31x Amnesia haze (32.8 liter per plant omgereken)

 

Ik heb er zin in!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...