Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Whitelabel

Heeft Iemand Een Idee Hoe Ik Mijn Plant Kan Beschermen Tegen Toprot?

Recommended Posts

20-9-14




Ze staat in me tuin en is nu hoogstwaarschijnlijk in de bloeiperiode. Ook is ze wat groter geworden dan verwacht ik dacht namelijk eerst om ze uit te graven maar dat gaat hem denk ik niet worden. Naast het gedeelte waar de plant in staat zit ook onze tuindeur.... Iemand een idee hoe ik het slimste de plant kan beschermen tegen de regen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behalve haar zo gezond mogelijk houden???

Dat zou een revolutie zijn zeg..

 

Top rot ontstaat door hoge luchtvochtigheid, een stervende plant (ze is immers aan haar eind) en dus dichte toppen.

Het enige wat je kunt doen, is de plant dus zo gezond mogelijk houden en beschermen tegen regen etc.

Maar ook zonder dat ze verregend, zul je als de condities niet optimaal zijn een verhoogd risico op Top Rot hebben.

 

Het geluk wat je hebt, is dat dit meestal pas aan het einde zich zal ontwikkelen.

Maar dan gaat het wel heeeeeel snel.

 

Sommigen knippen zo gauw als ze rot spotten dit weg om verspreiding te voorkomen, al geloof ik zelf niet zo in de effectiviteit hiervan. De schimmens en bacteriën zijn al verspreid.

 

Heel goed je plantje verzorgen, dagelijkse inspectie en veel geluk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb me wel eens laten vertellen dat planten met groene bladeren (dus gezonde planten) geen toprot hebben, ongeacht de fase waar ze in zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan idd dilago.

 

Basis voorwaarde en eigenlijk het enige wat er is tegen toprot zijn kern gezonde planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Ik heb me wel eens laten vertellen dat planten met groene bladeren (dus gezonde planten) geen toprot hebben, ongeacht de fase waar ze in zitten.

Dat heeft niks met gezonde planten te maken ,natuurlijk zal dat wel iets toevoegen maar niet veel ,toprot onstaat door vocht ,dauw dat is het meest klote ,regen natuurlijk ook ,als het geregend heeft en de wind kan er niet door blazen dan worden de toppen nooit droog ,dan ontstaat schimmel in de toppen ,je kan er ook tegen spuiten m,aar of dat helpt dat weet ik ook niet .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met bovenstaande helemaal eens, maar ik zou er nog aan toe willen voegen: probeer beschadigingen te voorkomen. Botrytis (toprot) ontstaat vaak op beschadigingen waar celvocht bij vrijkomt. Op deze (vochtige) beschadigingen kunnen de botrytissporen de plant binnendringen. Een soort die in dat opzicht wat gevoeliger is (genetica) en een hoge luchtvochtigheid en het is gebeurd (geldt overigens voor alle planten/groenten).

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is inderdaad botrytis. Moeilijk te behandelen. Beste schimmelbestrijder hier tegen is Hermosan. Het werkzame bestandsdeel hiervan is Thiram. Deze kun je kopen in Belgische Aveve winkels. Misschien ook via internet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb in mijn loopbaan met Thiram gewerkt. Echt supertoxisch is het niet, maar alle toelatingen voor dit middel betreffen groenten en fruit, dus consumptie. Wiet rook je en op toppen die bijna klaar zijn zou ik geen Thiram willen hebben (geen enkel middel overigens).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...