Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mymedicine

Geaard Stopcontact Nodig?

Recommended Posts

Hallo

Ik ben heb een lumii 125watt groeilamp en wil hier een groeihokje voor maken alleen het stopcontact wat er in de buurt zit is niet geaard. is dit echt noodzakelijk bij zown lage wattage om je stopcontact te aarden?

 

Ik ga kweken op zaad dus luchtvochtigheid hoeft niet echt heel hoog te zijn.

 

Mvg

Ed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Ed,

de wattage van jouw lamp is niet belangrijk!

De aardlekschakelaar zorgt ervoor dat bij een Fi (Lekstroom) van 30 mA de installatie uitgeschakeld wordt.

Ongeacht de 125 watt van jouw lamp kunnen nu nog steeds 16 Ampère x 230 volt door jouw lichaam

schieten, de duur van deze stroomstoot is hierbij afhankelijk van der tijdstip (traagheid van de zekering) van het "doorbranden" van de zekering.

 

Het is dus niet aan te raden.

 

Groetels

Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd aarde !!

 

Tenzij dubbel geïsoleerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het goed aansluit en geen losse draadjes aanraakt is geaard werken niet perse nodig. Bij mijn twee laatste kweken was niets geaard en op mijn nieuwe locatie heb ik vandaag de elektra niet geaard aangesloten maar als ik de mogelijkheid had zou ik het wel doen. Doordat ik een opleiding in elektronica heb weet ik wat ik doe, als je niet weet wat je doet: niet aan beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

... kunnen nu nog steeds 16 Ampère x 230 volt door jouw lichaam schieten

Dat ligt er aan. Het stopcontact hoeft niet geaard te zijn om toch achter een verschilstroomschakelaar te zitten.

Bijvoorbeeld in mijn huis zijn alleen de stopcontacten in de keuken geaard en de stopcontacten die ik zelf heb aangelegd. Alle andere stopcontacten zijn niet geaard.

Wel zitten alle groepen op aardlekautomaten (verschilstroomschakelaars). Dus als ik ergens bij een ongeaard stopcontact stroom vastpak zal de aardlekautomaat afschakelen zodra de lekstroom door mij hoger is dan 30mA.

Misschien is dat bij TS ook wel het geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zwemvis wat je wel vergeet is dit als je geen aarding hebt op je lampkap /vsa en er is een kortsluiting in de unit /lamp/draad dan gaat je aardlek ook niet uitschakelen want alle stroom loopt wel terug

Op dat moment ga je enkel afhangkelijk zijn van je zekering ,en er zijn meerdere kortsluitingen mogelijk waarbij je zekering het niet meteen gaat begeven

Raak jij op dat moment iets ervan aan ,good luck 99x gaat het goed maar niet altijd

 

Wnr je setup geaard is slaat deze meteen af traag brandende 16 amp zekering ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er kan 16A door mijn vinger ja dat klopt. Ik reageerde op de opmerking "16A door het lichaam schieten". Dat kan als ik met de rechter hand aan de fase zit en met de linker hand aan de nul.

Ik vind het knap als je dat lukt maar het kan wel dus jullie hebben gelijk.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het goed aansluit en geen losse draadjes aanraakt is geaard werken niet perse nodig.

Doordat ik een opleiding in elektronica heb weet ik wat ik doe.

 

Ben ik geheel niet met je eens dilago..

Elektronica is toch net ff anders dan elektriciteit.

 

Wanneer er ergens iets om welke reden dan ook sluiting gaat maken dan zorgt je aarde draad, dat je stop "springt".

Daarmee wordt de stroom afgeschakeld.

Dat kan het verschil zijn tussen brand of net geen brand...

 

Elektronica is zwakstroom. dat zal echt niet zo gauw brand veroorzaken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had dit probleem ook geen aarde op de locatie aarde kabel trekken bleek toch niet eenvoudig voor mij.

Op de badkamer vond ik wel een aardekabel die ook verbonden was met de meterkast ik heb deze maar door getrokken leek me wel een goed plan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het goed aansluit en geen losse draadjes aanraakt is geaard werken niet perse nodig. Bij mijn twee laatste kweken was niets geaard en op mijn nieuwe locatie heb ik vandaag de elektra niet geaard aangesloten maar als ik de mogelijkheid had zou ik het wel doen. Doordat ik een opleiding in elektronica heb weet ik wat ik doe, als je niet weet wat je doet: niet aan beginnen.

 

k vind dit eigenlijk wel een verkeerde opmerking.. dat het kan tuurlijk. Maar is het wenselijk dat er een noob die bevestiging zoekt

dit leest als "aardlek is onzin" .. ik zou t niet durven te zeggen zo iig ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er in koeienletters bijgezet 'als je niet weet wat je doet: niet aan beginnen' en als iemand het dan alsnog interpreteren wil als verkeerd noem ik dat spijkers op laag water zoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil geen spijkers op laag water zoeken hoor dilago.. :hug:

 

​Ik werd getriggert door de suggestie, dat het wel zou kunnen.

Dat vind ik dus absoluut niet., om de daarvoor gemotiveerde redenen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...