Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
danee

Voorgroei Verlichting

Recommended Posts

Hoi,

 

Even een vraag over verlichting. Ik heb een aparte bloei en groei ruimte. Elke ronde staan er vijf planten in de groei en vijf in de bloei.

 

In mijn bloei ruimte heb ik 5 speciekuipen met daarboven 2 x 400 watt lampen.

 

Het groeien doe ik onder 1x400 watt. Om de kosten wat te drukken overweeg ik om een 150 of 250 watt lamp aan te schaffen.

 

Ik heb al eens tl geprobeerd (coolwhite). Heel kort op de planten. Maar daarmee kreeg ik toch wat last van dat de plantjes gingen rekken. Het is de bedoeling dat ze van zaad naar een plant van 60 cm tot 100 cm plant gaan in 8 a 9 weken.

 

Is 150 of 250 watt voldoende?? Of zouden jullie toch de 400 watt blijven gebruiken?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

150, 250 en 400 kunnen allemaal, ik zou een hpi of metal halide lamp gebruiken voor de voorgroei, deze bevatten meer blauw spectrum wat gunstiger is in de groeifase.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat er toch uiteindelijk om dat je voldoende licht voor het belichtte oppervlak hebt. Dus als de plantjes op een kleiner oppervlak staan, omdat ze klein zijn en dicht op elkaar gepakt, dan kun je met veel minder licht ook wel toe komen.

 

Mijn voorgroei hok is een kwart van de oppervlakte van de bloeitent. Dus als er 400W in het bloeihok hangt dan is 100W wel zat voor het voorgroei hok. Dan krijgen de planten in principe een vergelijkbare lichtsterkte.

 

Ik heb in mijn voorgroeihok een 2x55W T-neon hangen en tijdens de groei heb ik daar eigenlijk nog nooit strek onder gehad. Eigenlijk eerder dat ze te compact blijven. Pas als de planten groot worden is het TL/T-neon licht niet meer toereikend, maar dan staan ze al lang in het bloeihok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

op deze site staan fotos van voorgroei hokjes waar bijvoorbeeld alleen maar spaarlampen in hangen. in principe kun je stekjes in een propagator bakje met daarboven 2 x 20watt spaarlamp laten groeien. als je vijf of 10 plantjes hebt in kleine potten hun je ze de eerste weken ook onder een paar spaarlampen laten groeien. Ik zelf gebruik ook zon tl armatuur met 2x 55 watt erin. voor het kloontjes en voor de eerste 4 weken. daarna gebruik ik een 250watt hps, omdat mijn voorgroei planten 8 a 9 weken moeten voorgroeien. Vlak voordat ik mijn 5 planten in de bloei zet in de grote bakken , haal ik ongeveer 10 stekken ervan af , vijf daarvan worden uiteindelijk de nieuwe planten voor de volgende ronde bloeien en die moeten dus 8 a 9 weken in het voorgroei hok blijven. Ik pot ze ook een paar keer over en eindig in 18liter potten , als ik ze te snel in de 18l potten zet dan willen ze te snel groeien en passen ze niet meer in het voorgroei hok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...