Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
papichuloo

Hoe De Bodemleven Van Je Mapito Verbeteren

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Heb maar eens weer een vraagje? Heb hier en daar gelezen hoe je je bodem kan verbeteren maar het gaat telkens over lava aarde etc. Hoe kan je dus al die mineralen die in lava aarde zit en de bacteriën etc allemaal in je mapito krijgen of mengen. Je gaat zwz geen aarde in je mapito mengen, maar wat zou je wel kunnen doen om je mapito van dit allemaal te voorzien??

 

Thnx

 

Papichuloo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peroxide erbij gooien zodat alle bodemleven dood is.

 

Op mapito kweek je niet met bacterien. Je geeft alles wat de plant nodig heeft in chemische vorm.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dat bio niet bio is als je er een lamp bovenhangt, maar dat terzijde.

 

Bacterien en schimmels zetten stoffen om in voeding. Op hydro ben jij de bacterie die voeding maakt. (met een ec en ph meter enz)

Share this post


Link to post
Share on other sites

GHE Biosevia, bio voeding voor hydro. Werkt prima. je gooit af en toe wat bacterien in je vat, ph en ec hoef je niet echt te meten, ec zo rond de 1 houden en ph onder de 7.

Alleen vloeden is aan te raden. Bij terugpompen je vat in wordt het een stinkbende zoals met sommige biologische toevoegingen ook wel gebeurd.

 

Heb op Rfx in kratten nog nooit zulke gezonde wortels gezien. Zitten tot helemaal bovenin in de vlokken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou bio ook afraden op hydro, je ph wordt er enorm onstabiel van

 

voor recirculatie is t idd sowieso een nono, dus als je stom bent om voor bio te gaan op hydro dan idd alleen vloeden.

 

bodemleven op hydro is een belachelijk idee.

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze stomme droogbloemist heeft het geprobeerd.

 

Natuurlijke voedingsstoffen die vrij snel worden afgebroken door af en toe een schepje microorganismen aan het water toe te voegen vind ik niet verkeerd klinken.

 

Vrij simpele manier van kweken, minder meten, minder bladproblemen hier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok

Ik gebruik zelf Flora Nova van Ghe en wortelstimulator en bloeistimulator van BAC want deze schijnen dezelfde te zijn dan de dure bio bloom en roots van GHE. Maar als ik de stekken in de mapito doe gooi ik een schepje pirhanja in en verder in het begin een beetje biomagic.

Wat voor bacteriën gooien jullie erin en wanneer (welke week)?

Tot nu toe zijn de resultaten aardig maar weet dat er meer uit te halen valt vandaar.

 

Thnx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me af hoe bodemleven kan gedijen op mapito, maargoed...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zullen denk ik microorganismen zijn die in het water gedijen. Er worden in vijvers en aquaria toch ook vaak nuttige bacterieculturen toegevoegd?

 

van de ghe site : In hydroponie moet Bio Sevia altijd samen met BM (Bacterien/Schimmels) worden gebruikt omdat deze nodig is om het natuurlijke verteringsproces van aarde in de voedingsoplossing te reproduceren

 

Waar ze zich ook bevinden, in een BioFiltre of rechtstreeks in het substraat, de micro-organismen gedijen zo lang hun omgeving van zuurstof voorzien wordt en vochtig is

 

Het is aan de ene kant wat omslachtig, aan de andere kant is het wel een geschikte manier om natuurlijke voedingsstoffen zoals vinasse, houtas, wormenmest, brandnetelgier, gesteentemeel en vleermuizenschijt aan planten op steenwol / hydrocultuur te geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom willen mensen zo graag poep in hun medium?

en dan maar praten over een "schoon biologisch wietje" :s snap er niks van

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker kort door de bocht. Die meststoffen worden toch afgebroken en omgezet net zoals minerale zouten...

 

Er zit toch ook geen calciumnitraat, fosfor en kalisulfaat in je hydro wietje?

 

Mest of kunstmest, allebei wat voor te zeggen. In de natuur halen planten hun meeste voedingsstoffen uit organische materie. Microorganismen zorgen voor of maken de mineralen in de bodem beschikbaar voor de plant. Een plant doet het prima, net zo goed of misschien wel beter op een dieet van kunstmest.

 

Komt neer op persoonlijke voorkeur als je onder gecontroleerde omstandigheden met planten aan de gang gaat en de natuur gaat nabootsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de natuur naboostst moet je van Mei tot Oktober wachten tot je plantje klaar is.

 

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow dan mag ik nog wel even..

 

:)

 

Peroxide erbij gooien zodat alle bodemleven dood is.

+1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, je kan ook een spaarbloeilamp binnen ophangen, die op je hometrainer aansluiten en zelf voor je groene stroom zorgen... Echt biologisch of veel milieuvriendelijker is het allemaal niet. Die Bio spullen zitten meestal ook in flessen of cans en moeten weet ik niet waar vandaan komen. De echte biokweker zal zn planten vast buiten of onder glas zetten, gaat met compost aan de gang, op de fiets suikerbieten en brandnetels plukken en schept zn mest uit de stal...

 

Binnen onder lampen een plant zo efficient mogelijk laten groeien en bloeien, wat organische voeding geven en het biologisch geteeld noemen klopt niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dus met andere woorden heeft het geen zin om bio op hydro te kweken.

 

Maar door gebruik van BM van GHE en een biofilter kan je wel de nodige bacteriën in je medium krijgen.

 

@racker . Jij kweekt toch al een tijd op mapito toch? wat gooi je allemaal in je vat en welke waardes hou je aan? Gooi je zelf geen schimmels in??

 

De rest mag tuurlijk ook antwoord op geven alles is welkom.

 

Mvg,

 

Papichuloo

Share this post


Link to post
Share on other sites

In wat voor zin moet het zin hebben?

Heeft het zin? Ligt er aan wat je wil.

 

Ik wilde organische plantenvoeding proberen met de hydro setup / spullen die ik had.

Kun je zoiets misschien beter op aarde doen? Ja.

Kan het met een inert medium zoals steenwol? Ja.

 

Voor mij heeft het wel zin, een ander zal het stom en zinloos vinden.

 

Up to you Papi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komen heel wat aannames voorbij hier.

 

Bio Sevia is bio minerale voeding, amper wat bio/organisch aan behalve dan dat het goed reageert op de BM die als nitricficeerder werkt en je daarom ook bij moet geven anders gaat het dus niet goed.

 

Hoezo wil je bio op hydro waar je zo schoon mogelijk moet werken, bio is troep wat dat aangaat.

 

@papi

BAC hetzelfde als de bloom en roots van GHE omdat het ook 'bio' is?

wijze kennis...

Share this post


Link to post
Share on other sites

BioBizz heeft een Hydro pack. Al zit daar dan weer geen Grow bij, dus hoe je dat dan compleet krijgt vraag ik me af.

 

Leek me op zich wel grappig om een keer te proberen, maar ik lees er eigenlijk alleen maar slechte verhalen over van de kwekers die het geprobeerd hebben. Instabiele pH en het geeft een troep in je systeem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn aanname dat dat Biosevia spul organisch / biologisch is baseer ik op de beschrijving en etiketten van de fabrikant, Lostchild.

Waar baseer jij je mening, die je als de beterwetende waarheid presenteert, dat het biomineraal spul is op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

A en B en pero.

 

Ec hangt van vele factoren af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn aanname dat dat Biosevia spul organisch / biologisch is baseer ik op de beschrijving en etiketten van de fabrikant, Lostchild.

Waar baseer jij je mening, die je als de beterwetende waarheid presenteert, dat het biomineraal spul is op?

 

Je vroeg erom, lees eens wat meer dan een etiket :rolleyes2:

 

Om de stempel Bioponic te dragen, moet een voedingstof vloeibaar zijn of perfect oplosbaar. Het moet snel afbreekbaar zijn en vlot beschikbaar zijn voor de plant.

 

Dit ene zinnetje dekt de lading voldoende, verdiep je er 1st meer in ipv met tegeltjeswijsheid te smijten, bio mineraal is qua samenstelling zo dat het over breed ph en ec bereik zijn werk blijft doen, flikker je er geen BM bij gaat dat hele soep gebeuren op de loop.

 

BAC is ook bio mineraal (de bio lijn dan, net zoals die BioBizz zal zijn), wil je echt bio moet je rotten en bodemleven peppen, dat gaat niet met hydro kweken, blijft niks van je medium over en alles raakt verstopt/aangekoekt.

 

Bio componenten ed maakt iets echt nog niet 'bio'.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild, wat een brakke manier van discuscieren heb je.. :rolleyes2: Leg mij met mijn tegelverstand eens uit hoe die zin de lading dekt. Mineraal lijkt mij in de context biomineraal die je aanhaalt synthetische mineralen te zijn.

 

Die zitten niet in dat spul.

 

Gesteentemeel en andere in de natuur vrij voorkomende mineralen volgens mij wel. Als jij dat biomineraal vind , prima..

 

Rotten en bodemleven peppen?? :rolleyes2: Gebeurd hier in de voedingsoplossing..

 

Waar roep ik dat zoiets biologisch telen is.

Misschien kun je wat beter lezen.

 

Hier wordt het uitgelegd.

 

http://www.ghe-blog....strange-hybrid/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bio-mineraal is een marketing term voor minerale voeding. Dat heeft pas niets met "bio" te maken. Hooguit in de zin dat het niet verboden is om het in een bio teelt te gebruiken.

 

BioSevia is organisch in de zin dat het bestaat uit louter organische componenten. Al zijn ze al deels afgebroken/fijn gemaakt zodat ze sneller oplossen, sneller afbreken, sneller opneembaar zijn en dat het hydro systeem niet verstopt raakt. Je moet ook bacterien aan het water toevoegen om de voeding af te breken tot de mineralen die de plant kan opnemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild, wat een brakke manier van discuscieren heb je.. :rolleyes2: Leg mij met mijn tegelverstand eens uit hoe die zin de lading denkt. Mineraal lijkt mij in de context biomineraal die je aanhaalt synthetische mineralen te zijn.

 

Die zitten niet in dat spul.

 

Gesteentemeel en andere in de natuur vrij voorkomende mineralen volgens mij wel. Als jij dat biomineraal vind , prima..

 

Rotten en bodemleven peppen?? :rolleyes2: Gebeurd hier in de voedingsoplossing..

 

Waar roep ik dat zoiets biologisch telen is.

Misschien kun je wat beter lezen.

 

Hier wordt het uitgelegd.

 

http://www.ghe-blog....strange-hybrid/

 

1e, je gebruikt 'organisch' toch op hydro en zegt dat het wel kan in 1 van je eerdere posts...

 

Mineraal lijkt mij in de context biomineraal die je aanhaalt synthetische mineralen te zijn.

 

Yep, en dat kan volgens jouw dus helemaal niet:

als je je, voordat je weer met een GHE link komt, daar nu 1st een beetje in verdiept merk je dat wat Wietefras schrijft ook maar deels klopt.

 

KLIK

 

The organic components in these fertilizers are selected according to the same exacting standards as with the strict DCM Organic Fertilizer formulas but are homogenized with high quality mineral components before granulation to assure uniform organic and mineral nutrient composition in each granule.

 

Waar haalt oa GHE de mosterd nu?

Bij een DCM of aanverwant :innocent:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...