Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
swagggy

Water Geven Aan Net Geplante (Ontkiemde) Zaadjes

Recommended Posts

Hoi allemaal

 

Enkele dagen geleden heb ik 6 zaadjes een kleine week laten ontkiemen in een glas water.

Gisteren heb ik ze in kleine potjes met doorgespoelde lightmix geplant, de aarde was nog een beetje vochtig toen ik de zaadjes plantte. Ik heb de potjes in de schaduw van een 400W hps lamp in mijn tent gezet. de temperatuur is 32° in de schaduw dus ik schat dat de aarde ongeveer 28° is, wat volgens mij een goede temperatuur is. vandaag voelen de potjes al zeer licht aan, heb ze vandaag al enkele keren wat besproeit met water, met een plantenspuit.

 

maar wat ik nergens op het forum vind is of de ontkiemde zaadjes nu natte, vochtige of vrij droge aarde nodig hebben??

en welke fouten heb ik gemaakt met het platen van men zaadjes?

 

ik hoop dat hier iemand een duidelijk antwoord op, en dat ik m'n kweek niet verpest heb voor hij goed en wel begonnen is

 

alvast dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

als de aaarde redelijk nat was toen je het plante, kun je ff wachten.

aan de andere kant verdampot het wel heel snel bij jou met die temps.

het moet vochig blijven, niet droog vallen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naar mijn idee is de temp te hoog voor nieuwe starters.

Ik zorg er altijd voor dat de rv 70 tot 80% en de temp op 25 graden.

je moet er voor zorgen dat je medium niet te nat word. beter te droog dan te nat. Als er maar voldoende lucht in je medium zit en je ze niet verdrinkt is alles goed. en ik hou altijd in mijn achterhoofd hoe meer zuurstof bij de wortels hoe sneller jou plant gaat! (bij mij wel dan B)

 

Gr Frosty :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@FrostyNugs Er zit veel lucht in de aarde, maar wat ik kan doen om de temperatuur te verlagen weet ik niet meteen. Ik zou mijn lamp wel naar 250W kunnen zetten, ik gebruik een gavita evsa dus dan zou geen probleem mogen geven toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zolang je ventilatie goed zit moet je temp gewoon te regelen zijn :) maar ik weet niet wat je allemaal heb staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een afzuiger staan, maar die heb ik nog niet opstaan. moet ik dan maar eens doen.. zie net dat er al wel een aantal plantjes hun hoofd boven steken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

da's waar was nog iet goped wakker hehehe

temp is inderdaad te hoog, waardoor grote verdamping uit aarde.

toch maar wat tientjes uitgeven aan een fan controller met thermostaat?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik jou was zou ik dat allemaal aanzetten. En dan gewoon zorgen dat je de juiste temp regelt en dan je aarde goed in de gaten houden of het te droog of te vochtig is en aan de hand daarvan gewoon water geven en evt. voeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kleine tip. als je je aarde bewaterd hebt, kun je er nog een blaadje of zwart/witvolie overheen leggen zodat je medium minder snel verdampt.

met een gat dus in het midden zodat daar je plantje doorheen groeit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom, zou je een zaadje, wat in de donkere aarde zit van boven licht geven??

 

Pas als ze boven is is er licht nodig.

Ik doe het zelf altijd rechtstreeks in de van te voren bevochtigde aarde.

Hou ze lekker warm en broeierig en na 3 dagen gaat het spul in de propergator.

Dekels er op en lamp aan. Niet te zware lamp uiteraard en er dicht onder.

 

Daar blijven ze een week op doorgaan en krijgen ze 2 x een scheutje water met wortel stimulator.

Na een week (boven dus) gaan ze over in een ruimere pot en krijgen ze alle dagen zo'n 100/150 ml water+.

 

Vanaf dan gaat het hard en gaan ze ook voedig nodig hebben.

Voor die tijd, haalt het plantje alles wat het nodig heeft,

a/uit zijn schil

b/uit de arme aarde.

 

Het is mijn ervaring, dat je daar stevige gezonde plantjes mee kweekt.

En ja. in die eerste 2,3 week kun je veel verpesten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@weetje fancontroller met thermostaat heb ik ook liggen hoor, weet alleen niet zo goed waar ik de thermo ergens moet hangen in me tent :innocent: ter hoogte van me plantjes, in schaduw, in het volle licht?

 

@messiah Heb er net alu-folie overheen gedaan, idd veel minder verdamping nu!

 

@oude rocker Ik had me lamp opstaan voor de warmte :jump: , plantjes staan namelijk in een soort tuinhok. en hoezo zet je je lamp er dicht op, heb nu men HPS op 90cm hangen, wil hem nu elke dag zo'n 10cm verlagen tot 50cm. klinkt dat goed……..? :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meesten van ons maken een soort dakje boven de thermometer/thermostaat.

Dat kan al heeeeel simpel met een stukje papier ofzo er boven.. dat is dus de schaduw die vinni bedoeld.

Dat uit de "wind"??

 

Het jonge plantje heeft behoefte aan licht zo dicht mogelijk er op.

Je moet alleen opletten dat de kruin, niet te warm wordt.

Dus is de hoogte afhankelijk van de kracht van je lamp en de temperatuur die het uitstraalt op de kruin.

 

Daarom, hang je je thermometer/thermostaat ook ter hoogte van de kruin,

En laten velen van ons een windje direct onder de lamp doorgaan om die stralingswarmte zo snel als mogelijk weg te blazen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...