Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
supernoob

Brand Voorkomen? Advies Gevraagd

Recommended Posts

Kom net in mijn hokje, en rook een licht verbrand plastic luchtje. Bij het elektra bord aangekomen alles gecheckt, bleek een hete stekkerdoos. Hierop aangesloten 1x davin met 4x evsa + 600 W. Schone groep, zit niets anders op. Dit heeft heel lang zonder problemen gedraaid.

 

1. Hoe zou dit komen, toch teveel 4 op 1 groep?

2. Wat kunnen de gevolgen kunnen zijn mocht ik dit niet op tijd ontdekt hebben.

 

 

3. Heb nu 3 lampen op een andere schone groep aangesloten en 1 op een andere groep met met enkel wat lichte randapp.

 

Zou het vervangen van de stekkerdoos en in het vervolg slechts belasten met 3 lampen afdoende zijn?

 

 

Ben blij dat ik regelmatig alles goed naloop.

 

Gr

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor stekkerdoos? 1mm of 1,5mm draad? Heb het zelf ook gehad.

Bij bouwmaat een goede stekkerdoos gekocht met 2,5mm draaddikte en nergens meer last van.

Denk dat je er dan al bent..

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet ik eerlijk gezegd niet, is door elektricien gemaakt, ben een supernoob. Ga die morgenochtend gelijk bellen. Ga er wel van uit dat de juiste dikte is gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je weet het he... nergens vanuit gaan!

"Assumpion is the mother of all fuck-ups"

 

Ik neem aan dat je een automatische brandblusser hebt hangen boven je schakenlbord? zo ja, denk ik dat je stoppen eruit waren geklapt nadat de blusser zijn werk zou doen. gevolg rook, stank van rook. Afblazer wel op een andere groep? Nog steeds zou die waarschijnlijk ook eruit liggen door de brandblusser, andere stank tot overmaat van ramp.

 

Vraagje zit de stekkerdoos NA je tijdklok? zo ja, nooit doen! Dan zal het de piekspanning zijn die je doos heeft doen doorbranden, echt gevaarlijk en onnodig.

 

Je kunt bij de GS speciale stekkerdozen krijgen waar twee stekkers uit komen, de ene steek je in het stopcontact, de andere in je tijdklok, er zit een relais in de stekkerdoos ingebouwd. Op die manier is het al een HEEL STUK veiliger, kost een tientje of vijf.

Edited by Groene Mug

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een stekkerdoos mag je continu max belasten met 10a of 2200 watt.

 

Laat je mannetje, als je deze nog vertrouwd de schone groep direct aansluiten op de hoofdschakelaar van het davin kastje.

 

Geen zwakke schakels ertussen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat om de meest rechts stekkerdoos dus. Randapp zit op een aparte groep, verdeeld over meerdere dozen.

 

gallery_32601_14324_21235.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat om de meest rechts stekkerdoos dus. Randapp zit op een aparte groep, verdeeld over meerdere dozen.

 

gallery_32601_14324_21235.jpg

dat zijn WCD's (WandContactDoos). vergeet mijn vorige reactie, ik dacht dat je met stekkerdoos een losse stekkerverdeeldoos bedoelde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat dacht ik ook idd.

Kan gwn aan dat wcdtje liggen hoor.

Haal een heavy duty bij een goede bouwmarkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vermoed dat er een draad niet goed vast zit in de klem. Losse contacten zijn vaak een oorzaak van warme componenten. En ook de kwaliteit van het materiaal speelt een grote rol hierin.

 

Kun je de WCD eens openschroeven? ben ook wel benieuwd hoe het eruit ziet. Dan kun je ook beter de oorzaak ontdekken,

Maar 4 x is best veel voor zo een lange belasting.

 

Als je zo een IR thermometer hebt kun je ook regelmatig je componenten meten, even langs alle onderdelen en je weet meteen of er iets warmer wordt dan zou moeten. Dan kun je gaan onderzoeken voordat je een "technisch luchtje" ruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik het goed zie zijn dat die goedkope gamma wcd's, ik heb ze ook gebruikt, werd met 3 x 600 al kokend heet.

 

heb nu een ander type bij de gamma vandaan en die doen het prima, waren wel een stuk duurder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah sorry voor de verwarring.

 

Ga hem vanavond eens openschroeven en dan zal ik idd eens naar een betere doos zoeken.

 

Toch is hij hiervoor nooit zo warm geworden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

juist,,,

 

we hebben dezelfde davin kast en had exact t zelfde probleem !!!!!!!

 

ik heb t stopcontact vervangen voor een enkel contact met schroefbevestiging ipv steekverbindingen .. en probleem opgelost !

 

en hier was het ook ineens , draden was niets aan te zien alleen t contact werd warm en de stekker naar de kast .

 

 

suc6 man !

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal zo ff foto maken .. kids moeten buiten spelen..voordat ze achter papa's geheimpje komen..;-)

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een stekkerdoos mag je continu max belasten met 10a of 2200 watt.

 

Laat je mannetje, als je deze nog vertrouwd de schone groep direct aansluiten op de hoofdschakelaar van het davin kastje.

 

Geen zwakke schakels ertussen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt inderdaad als een kabel(s) niet goed is aangesloten, en de wcd kan ook een probleem geven als het de wat goeikopere gamma spul is.

 

Je zegt het heeft altijd goed gewerkt, een kabel kan heel langzaam losglippen, kan maanden duren zelfs.

en denk daarbij ook eens aan het vochtgraad in de buurt van je electra. Te veel vocht veroorzaakt corrosie en kan allerlei vervelende problemen geven.

 

Het klinkt stom, maar ruik gewoon even aan alle apparatuur, de gene die toch wat smeulerig ruikt is hoogst waarschijnlijk je probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nooit geklemde wcd gebruiken, altijd schroefmodel. (liefst helemaal geen wcd)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...