Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Stony_tony

Verslag: Noob Klooit Wat Aan. (Meer Voor De Entertainment )

Recommended Posts

Let OP: Dit verslag kan voor de doorgewinterde kweker erg tegenvallen! Het heeft daarom ook meer een entertainment waarde.

 

Tips en adviezen zijn natuurlijk altijd welkom.

 

Het is allemaal als grap begonnen (meer info bij wie is wie -> http://www.wietforum...telt-zich-voor/ )

doordat de plantjes toch maar bleven groeien terwijl ik zonbeetje alle fouten maak begin ik het steeds leuker te vinden. Nadat de zaadjes waren ontkiemt heb ik ze in 15 cm potten met universele tuinaarde gestopt. Het blijkt een hardnekkig kruidje want het begon te groeien in de vensterbank waar ongeveer een uur of 4 zon op staat en een gemiddeld temperatuurtje van 18c.

dus ik het wereld wijde web op en zoeken als een malle over hoe dat nou eigenlijk moet met die wiet planten. Dan kom je al gauw op deze en andere sites met mensen die duidelijk weten wat ze doen. Na veel lezen was het me wel duidelijk, als ik dit ‘goed’ wil aanpakken dan moet ik ook in de buidel tasten… hmm.. daar voel ik weinig voor en daarbij heb ik geen geld maar spullen te over. Dus mijn zoektochtje richten zich meer op de essentiële, wat heeft die plant echt nodig. Daar legde ik mijn mogelijkheden naast zoals ruimte, budget en niet te vergeten plezier. Dus als eerste een oude doos die van binnen volgeplakt is met folie voor de licht weerkaatsing. Een balkje met 3 spotjes eraan en een oude buis met oude pc ventilator voor de lucht stroom.

 

 

gallery_42159_17423_2329864.jpg

 

 

 

gallery_42159_17423_11249.jpg

 

Tegen mijn verwachting in ging dat best aardig. Het was even lampjes proberen om op de juiste tempratuur uit te komen. De plantjes hadden nu ineens een betere plek dan die 4 uur daglicht vensterbank.

Na een weekje realiseerde ik me dat als ze groeien die doos natuurlijk nooit groot genoeg is.

dus met mijn creativiteit aan de slag gegaan en het onderstaande is het resultaat.

 

gallery_42159_17423_2253771.jpg

 

gallery_42159_17423_275097.jpg

 

gallery_42159_17423_826888.jpg

 

gallery_42159_17423_220458.jpg

 

De kast is niet groot, 90 breed 45 diep en slechts 90 hoog. Ten opzichte van de doos ineens een zee van ruimte… lol

de verlichting die ik gebruik is een combinatie van; 1x 11w g23 TL, 1 spot met 2700k spaar led lamp, 1 standaard 50w spot en 1x een 75w zonlicht lamp voor terrariums (6000k). hierdoor wordt het net iets over de 30c in de kast.

 

gallery_42159_17423_1511048.jpg

 

Door een oude PC ventilator op 12 volt te gebruiken komt er een goede stroom lucht binnen waardoor de tempratuur stabiel op 20c a 30c zit.

gallery_42159_17423_1082938.jpg

 

 

 

Met een tijdschakelaar ertussen die op een 12/12 ritme ingesteld staat beginnen de plantjes in de bloei te komen.

 

gallery_42159_17423_2329864.jpg

 

 

Inmiddels heb ik de plantjes over gezet in Zaai- en Stekgrond en voed ik ze met Groente en Kruiden moestuinmest. (bevat 7%stikstof - 3% fosforzuuranhybride en 10% Kaliumoxide)

 

dat vinden ze geloof ik wel leuk want de groeien lekker door.

zo stonden ze er een paar dagen geleden voor

 

gallery_42159_17423_2043021.jpg

 

gallery_42159_17423_2141422.jpg

 

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.

 

Kom maar op met die op en aanmerkingen.

uiteraard zijn tips en adviezen altijd welkom.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat heb je hieraan? Entertainment waarde? Je loopt risico en dat heeft geen entertainment waarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topic verplaatst naar de microsectie, hier zal je trouwens ook meer waardering krijgen voor je kweek.

Succes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultra low budget grow.

Ik vind het wel grappig maar die vouwen in je tafelkleed kunnen echt niet, kun je die niet even strijken? :/

 

Doet me denken aan mijn eigen eerste kast wiet.. letterlijk kast, 80% van de kast was nog als kast in gebruik met mijn stripboeken en onderin stonden twee kleine plantjes onder een spotje en een kleine TL-buro-lamp. Later had ik daar 2 kleine TL buizen boven,

koel wit en warm wit :) Ik had maar 2 plantjes, 1 was een mannetje :(

Gewapend met mijn Marijuana Groeiboek van Mel Frank en Ed Rosenthal uit 1978 :)

 

Als je er geen geld wilt insteken dan is dit 'the way to go'.

Het groeit niet optimaal maar toch groeit het.

Maar misschien had je beter 5 tientjes voor een goede lamp kunnen besteden :)

 

Anywayz, keep on truckin' !!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk leuk .. maar bloei zie ik nog niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel zijn zo begonnen. Mijn eerste dame

Stond 20jaar geleden onder een 1000watt bouw lamp.

Licht was licht dacht ik.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat heb je hieraan? Entertainment waarde? Je loopt risico en dat heeft geen entertainment waarde.

men loopt immer en altijd risico, zelfs met vogelzaad in de tuin

Share this post


Link to post
Share on other sites

het doet me denken aan een oude film met Bill Murray waarbij een kast opengaat voor een jas ofzo, en er brandt een peertje in de kast met een mini wietplantje eronder

 

 

En dan nu het stuk text waar ik compleet door mijn panty ga

 

entertainmentwaarde is in de ogen van hobbyisten hierzo geen reden de kantjes eraf te lopen

 

je hebt er moeite voor gedaan , ook om de piccas te resizen

 

en wat wil je nu?

applaus?

een dikke oogst?

 

zal allemaal niet lukken denk ik

 

dit soort brandgevaarlijke taferelen is precies waarom het in dit land op straffe van huisuitzetting verboden is , om zelfs brandveilig voor eigen gebruik te telen.M.a.w.: je bent een benedengemiddeld ambassadeur voor onze passie. Liever had ik dat je je fotos offline haalde , voor er nog meer ramptoeristen op hetzelfde idee komen..

 

Muppets zoals jij zouden ze gelijk op het plaatselijke kantoor van de brandweer moeten neerkwakken voor een serieus gesprek van man tot kleuter.

 

veel entertainment gewenst

 

Pannekoek!

Edited by MeneerJansen
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

In vind dit juist mooi, natuurlijk is het wel gevaarlijk

en kan hij hier en daar wat verbeteren.

Maar zo zijn de meesten begonnen lijkt me,

of ben jij meteen bij de brandweer gegaan voordat je overwoog een plantje te nemen?

 

Met alle respect hij weet niet beter, geef hem dan wat op bouwende kritiek in plaats van em zo

aftebranden! Vind ik ongepast en zeker niet nodig ..

 

Gaat mooi hoor Tony komt vast wel wat te roken vanaf :dribble:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben zelf ook net begonnen maar heb er wel wat geld in gezet om minimaal lampen te kopen met reflector en voeding. Want je wilt natuurlijk iets bereiken. Je begint misschien als grap maar stiekem wil je er echt wel wat aan hebben.

 

Ik zelf heb (zie mijn verslag 'eerste kweek') nu ook een vogelkooi omgebouwd met aluminium folie op een kamer staan. Verder vind ik het een leuke hobby lekker beetje aankloten en kijken wat het doet met je plant, om hierna er van te leren.

 

Verder adviseer ik idd dergelijke lampen te kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dames en heren,

 

Ipv deze beste persoon eronderuit te halen kan je hem ook opbouwende feedback geven. Ik heb meer respect voor iemand die iets niet helemaal snapt en wel probeert om van zijn fouten te leren dan voor tokkies die hier maar aan het bashen zijn.

 

OT : probeer eerst wat topics door te nemen. Genoeg topics die ook low budget zijn maar toch verantwoord bezig zijn. Zou het jammer vinden als er brand of overige klote situaties zouden ontstaan.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

accoord

misschien dat het verbaal afbranden van een hokje niet zo goed overkomt

 

maar de topicstarter begint al met te zeggen dat we hem niet serieus moeten nemen

ik wil hem aan het verstand peuteren dat hij zichzelf en zijn brandveiligheid serieus moet nemen

 

een deken of lap als deur?

 

dat behoeft toch geen verdere opbouwende kritiek?

dat is vragen om brand

 

die hokken die wij bouwen bouwen we niet om applaus op een forum te krijgen , maar omdat het zo hoort, als je alle veiligheids aspecten , en klimaattechnische aspecten in beschouwing neemt.

 

het forum en alle stickies lezen en studeren overslaan , een hok inelkaar rammen , en hopen dat iemand er een RSI voor over heeft om alle minpunten op te sommen?

 

onbegonnen werk.

 

gewoon eerst lezen lezen en nog eens lezen

 

EDIT : @ supertramp : ik heb toevallig wel heel veel gelezen voor ik mijn eerste hokje bouwde.

ook over wiet , voor ik mijn eerste hijs nam.

Tot ik überhaubt genoeg ervaring had opgedaan liet ik me ook altijd op mijn verzoek door derden adviseren over aanleg een aansluiting. ( in de tijd dat je nog wel paar plantjes voor jezelf kom kweken zonder gezeik)

En nu nog heb ik bij de geringste twijfel liever een electrotechnicus die ernaar kijkt dan dat ik het verkloot.

Ik richt me op planten, de rest houd ik zo simpel MAAR VEILIG mogelijk

Edited by MeneerJansen
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een boel Leuke reacties, leuk. :)

 

Ik vraag inderdaad om niet helemaal serieus genomen te worden omdat de meeste adviezen die gegeven worden het zelfde zijn en dat is namelijk een paar honderd euro uitgeven om het als een pro aan te pakken. Ik krijg dan een beetje het gevoel dat het de enige manier is een plantje te laten groeien in NL.

(Vraag me dan toch af hoe ze dat elders doen waar ze niet al die spulletjes kunnen kopen...)

 

Wat ik wel kan waarderen is de bezorgdheid over het brand gevaar.

Toen ik dit schreef heb ik niet aan gedacht de brandveiligheid te beschrijven.

Ik wil natuurlijk niet die pannekoek zijn die de boel laat afbranden.

Of mensen op ideeën brengen terwijl ze niet goed weten wat ze doen.

Veiligheid boven alles!!

 

Wel wat jammer dat er dan naar een foto gekeken word en zonder verdere kennis allerlei aannames te doen. Want ik weet dan niet veel over planten maar op electro gebied weet ik wel waar ik mee bezig ben.

Is er iets specifieks wat zo gevaarlijk is? Of gaat het puur om die "kleed" die je gezien hebt?

 

Allereerst het "kleed" dat is namelijk een brand werende/vertragende gordijn. Die tevens een isolerende functie heeft. (over van een babykamer waar alles 3x dubbel gezekerd was, ivm veiligheid voor de kleine)

De kast is gemaakt van hout, dat is zeer brandbaar (bij +/-250c) dus moet je daar rekening mee houden als je met elektriciteit aan de gang gaat.

De electriek, lampjes enzo, is echt wel goed aangesloten, dit trekt niet meer stroom dan een gemiddelde pc of cv in eco modus. Daarbij zit het boeltje op een geaarde stopcontacten met overspanningsbeveiliging. De warmte die het boeltje genereert komt niet in de buurt van het ontbrandingspunt van het hout. In de verste verte niet, kom amper boven de 60c.

De kartonnen klep/deur is het enige wat een lager brandpunt heeft.

In de afgelopen week word het karton niet warmer dan 24c dus dat zit wel goed.

En zoals gezegd trekt het stroom niet zo veel, de geïsoleerde kabels worden amper warm, en dan heb ik 1 kabel in de buurt van de spots zodat ik de hoogte kan aanpassen (daar had ik namelijk niet over gedacht. Dacht dat 95cm hoog wel afdoend zou zijn. Dus die staat bovenaan m'n lijstje, in hoogte verstelbare verlichting. En dat is wat je ziet op de foto)

 

Maar over de plantjes zelf, ik zal nog wel wat foto's te maken.

Het is zo mooi om te zien, er komen gewoon ieniemini topjes aan de plantjes.

Ik zit dagelijks vol bewondering erna te kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Www.watbenjedan.nl

Edited by urbangrower
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zit dagelijks met verbazing te kijken.

het is prachtig om ze te zien groeien.

 

dit was voor het weekend

gallery_42159_17423_1387479.jpg

 

Dit was gisteren

gallery_42159_17423_253245.jpg

 

en dit is vandaag

gallery_42159_17423_79910.jpg

 

de plantjes groeien goed door.

en ik vind ze er leuk uitzien.

plantje 1

gallery_42159_17423_2360398.jpg

 

plantje 2

gallery_42159_17423_1129024.jpg

gallery_42159_17423_293911.jpg

 

en plantje 3

gallery_42159_17423_1306893.jpg

 

zelfs het stekje die ik gemaakt had )om plantje nr2 naar twee toppen te laten groeien groeit door. lol

gallery_42159_17423_1977124.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn leuk maar erg gestrekt. Lamp wat dichter bij hangen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kweekvirus heeft hem te pakken! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de gewone spot, en wellicht ook de daglichtlamp vervangen voor een zo hoog mogelijk wattage spaarlampen.

Deze lampen geven te veel warmte en erg weinig bruikbaar licht voor je planten.

En daarna lekker dicht erop zetten.

 

Minder energiegebruik en meteen iets beter voor de plantjes qua strekken en bloeien.

 

Komt er ook nog een filtertje?

 

Wacht maar tot het echte kweekvirus je te pakken krijgt, dan gaat het vast even wat anders.

 

Veel plezier met de dames,

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

goh waarom sommige mensen zo negatief doen snap ik niet.

Dit kan een interessant projectje zijn om wietplanten te observeren en er uit te leren.

Uiteraard is veiligheid belangrijk, maar zoals je aangeeft blijkt dat wel snor te zitten.

 

en ja wat djbroertje zegt zou ik ook doen. Gwn spaarlampen halen en ze er dicht opzetten.

Is ook al weer een stuk veiliger qua warmte.

 

succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd...al valt hier niets van te leren ....

Hoe t niet moet weten we allang ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

goh waarom sommige mensen zo negatief doen snap ik niet.

Het lijkt hier inderdaad wel een ziekte te zijn de laatste tijd. We zijn toch allemaal liefhebbers van hetzelfde plantje? Sommigen hier kweken zeer professioneel, anderen wat primitiever. Dat boeit toch helemaal niet?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mee eens,voor de ervaren kwekers valt hier niks te leren,maar voor de topic starter des te meer.

Met weinig geld is er ook een rokertje te verkrijgen. Als hij het geld dat hij bespaart in de coffeeshop uitgeeft aan zijn kastje,komt het best goed. Velen zijn zo begonnen. Mijn eerste kastje was in me schuur,gemaakt van tengels en zwart wit folie, met een keuken afzuigkap plat tegen de wand geschroefd.

 

Gewoon doorgaan zo en volgende ronde koop je knappe lampen ofzo. Elke rondje wat nieuws.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

action leuke spaarlampen 1140 lumen ofzo en 24 watt

2,49

jou planten zijn op zoek naar licht wel humor om te zien zon lange tak :spell:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips. :tu

ik ben langs de action geweest en ook bij de praxis.

en wat zag ik tot mijn geluk, een spaarlamp Sencys 11525 Lumen warm wit 2700k 20w (=87w) van 6,- voor slechts 2,-

is dat ff een leuke meenemer.

dus 1 lamp van de action en 2 van de praxis erboven gehangen, de badkamer tl en de warmte (zonlicht 6000k) lamp heb ik weg gehaald.

 

het resultaat is

gallery_42159_17423_2153011.jpg

 

gallery_42159_17423_969294.jpg

 

2 plantjes staan direct eronder op een centimer of 6. zoals je op de foto kan zien heeft ieder plantje een eigen lamp.

de 3e lamp staat boven de kleine plantjes en de 2 spotjes schijnen wat bij waar nodig.

 

er is nu amper nog warmte wat van de lampen af komt, de achterste spotje word lichtelijk lauw. mijn broekzak voelt warmer aan.. :)

probleem (denk ik) is wel dat de tempratuur in de kast gezakt is van een 30c naar 25c eerder 24c en in donker uren gaat het dan dus onder de 20. 19c-18c. volgens alles wat ik gelezen heb zit ik dat toch een graadje of 5 onder de ideale tempraturen.

iemand suggesties? misschien toch de zonlicht lamp terug hangen? ik heb ook nog een nachtgloedlamp die voor warmte bedoeld is.

 

de plantjes doen het voor mijn begrippen verbasend goed.

er komen mooie toppen aan en de harsdruppels zijn mooi te zien.

het is nu wachten op de verkleuring zodat ik kan oogsten.

 

de foto's :)

gallery_42159_17423_680092.jpg

 

gallery_42159_17423_246227.jpg

 

gallery_42159_17423_1117655.jpg

 

Plantje 2

gallery_42159_17423_640746.jpg

 

gallery_42159_17423_996310.jpg

 

gallery_42159_17423_410781.jpg

en topje nr 2

gallery_42159_17423_2547246.jpg

 

en de kleintjes, de overblijfsels van het verstekken, en de plantjes waarvan ik dacht dat ze verloren waren.

het zijn een beetje de zielige achterblijvers. haha

ik ben nog op zoek naar een manier om ze omhoog te zetten omdat ik de lampen niet kan laten zakken op dit moment.

(ik kan dus wel hierboven de warmte lamp ophangen, of nog een extra spaarlamp... wat denken jullie? of heeft het nu geen zin meer omdat er al links en rechts een haartje donker wordt)

 

gallery_42159_17423_636916.jpg

 

gallery_42159_17423_1993399.jpg

 

voor een heel klein topje, toch nog een leuk topje.

gallery_42159_17423_477005.jpg

 

al met al overtreft het al mijn verwachtingen en verzorg ik "de dames" dagelijks met plezier.

 

is het gek dat ik de geur die de planten afgeven lekker vind?

misschien doe ik er toch even een filter tussen te zetten om evt. overlast voor de buren te voorkomen.

je ruikt het alleen in de kamer waar de kast staat, en nergens anders in huis.

 

nu heb ik nog een noob vraagje, ik kan me niet herinneren hoe de wiet genoemd werd toen ik het kocht.

is dat aan de hand van de fotos een beetje te benoemen? niet dat het belangrijk is, maar gewoon leuk om te weten.

volgens mij is het in ieder geval een autoflower aangezien het blijft groeien ondanks de fouten die ik gemaakt heb en nog steeds maak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...