Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wietbladeren

Verschillende Manieren Stekken Maken

Recommended Posts

Goedemorgen,

Mijn interesse naar stekken maken groeit dit ivm met slechte kwaliteit van de stekken.

Ik hoop dat er genoeg animo voor is om deze topic ervoor te gebruiken om de verschillende manieren te laten zien voor het maken van stekken voor de leken op dit gebied.

De vragen zijn zoal de PH waarde's

Gebruik van verschillende stek pluggen en welke volgens jou de beste.

Stekpoeder of bv gel ?

Welke wortel stimulator en gebruik je ook nog ander soort voeding/bladvoeding ?

Gebruik je voor de moederplant coco's of aarde en welke EC/PH waardes gebruik je hiervoor.

Snij je je stek onder een bepaalde hoek (schuin snijden is volgens mij het beste).

Etc etc.

Mvg

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien beter 1st ff zoeken, flink aantal topics 'de manier' uitpikken en deze dan bundelen in dit topic?

 

Dikke discussies tussen steenwol en de bio guys over wat nu wel en niet goed zou zijn alsook heel veel gedoe over 'ideale' waarden want anders.. ja wat dan?

Zo krijg je niet van, ik doe zo en met 8dgn.. hahahahahaha ik met 5dgn want ik doe het zo..

ja maar geen bio dus bah en ik doe er 2wk over nou en?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien kunnen we de topic's daarover in 1 pinned topic doen of de linkjes in 1 topic.

Tis maar een idee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey.... Ik vind het wel een goed idee op zich.... Ik blijf maar zoeken op het forum naar de beste manier om stekken groot te brengen. De mooiste is, nog de eiland methode, maar dat mislukte n beetje bij mij.... :(

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat erom dat ze wortelen.

Er zijn veel verschillende pluggen en poeders op de markt maar zonder dit allemaal kan je net zo snel wortels krijgen.

Bij mij wortelen ze altijd op de 5 stappen methode welke ik toepas. Dit zonder een gel of poeder.

 

De 5 stappen methode

1. Steenwol, aarde of ander soort van plug inwateren met een ph van 5.5/5.8 met een wortelstimulator.

2. Stek afsnijden met volwassen blad met ruim 3/4 nodes eraan.

3. Onderste node of 2 van je stek eraf trekken en belangrijk is dat je het vliesje van je stam ook meetrekt. (daar komen de wortels)

4. Stek plaatsen in substraat met 1 of 2 nodes in de plug. (wortels schieten sneller uit nodes)

5. Wegzetten in een propagator bak met perliet en die plaatsen onder tl verlichting met een 24/0 cyclus en een bodem temperatuur van 21/24 graden.

 

Extra opties

-->> Sneetjes maken met een mesje in je stammetje zodat ze op meerdere plekken sneller wortels aanmaken (mocht je een node te weinig hebben).

-->> Grotere bladeren halveren voor je bladverdamping.

 

LV zo hoog mogelijk houden (rond 90%) en elke dag een minuutje de propagator deksel even los zetten voor zuurstof.

 

Zo heb je met een week worteltjes. :)

 

Maarja iedereen doet het weer op zijn manier. :wave:

 

Gr.

Edited by Cum Laude
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...