Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Mijn buitenkweek bestaat uit 1x Master Kush en 1x AMS. Laten ontkiemen op vrijdag 6 juni (was er dus vrij laat bij). Ze groeien goed (ze krijgen voldoende voeding en ze staan in potten met 30 liter aarde, de Kush is vandaag (28/8) 120 cm en de AMS 97 cm) en ik heb verder geen problemen, maar wel een paar vragen.

 

Hier en daar zie ik wat witte haren verschijnen (al een paar weken), maar ik had verwacht dat ze inmiddels al verder zouden zijn in de bloeifase. Ook blijven ze maar flink doorgroeien.

Vraag 1: zouden ze inderdaad verder moeten zijn in de bloei (ben ik niet te laat begonnen) of ben ik te voorbarig?

 

Verder lees ik het e.e.a. over de nacht/donker. De planten staan in de achtertuin met helaas een paar straatlantaarns in de buurt.

Vraag 2: Verstoort dat mogelijk het goed inzetten van de bloeifase of nogmaals, ben ik te voorbarig?

 

Ik heb een garage die aardedonker is.

Vraag 3: Is het een idee om ze 's nachts daar te zetten of maakt het niet zo veel uit? (als dat gesleep niet nodig is, liever niet natuurlijk).

 

Graag wat advies van ervaren kwekers.

 

Opmerking: ik heb wel een paar foto's gemaakt, zie verderop.

 

Alvast bedankt,

 

Bert 463

Edited by Bert463

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan over die master kush weinig vinden... alleen dat die gevoelig is voor schimmel onder vochtige omstandigheden, dat word opletten dus.

Die AMS zou eind september geoogst moeten kunnen worden lees is, dus dan zou ze wel vol in de bloei moeten zitten lijkt me...

 

Zou goed kunnen dat die straatlantaarn er iets mee te maken heeft, ''licht in het donker'' kan voor dit soort problemen zorgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ze net in de garage gezet en daar gaan ze vanaf nu elke avond in voor de zekerheid. Prachtige planten, maar geen opbrengst wordt ik ook niet zo vrolijk van. Laat wel even weten of ik verbetering ga constateren.

 

Bedankt voor het meedenken.

Edited by Bert463

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder goede foto ga je hier 10 verschillende adviezen krijgen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de straatlantaarns er voor zorgen dat ze je tuin verlichten(dus niet aarde donker) doe je er verstandig aan om ze idd in de garage te zetten.

12 uur lang buiten en 12 lang in de garage,dan zullen ze snel dikker worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen idee hoe ik foto's in deze topic krijg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is gelukt. De vraag is dus of mijn planten achterlopen en dus in het donker moeten 's nachts. Kijk ook s.v.p. nog even naar de laatste foto met de bladverkleuring (alleen op oude bladeren, maar wel bij zowel de Kush als de AMS). Duidt dit op voedingstekort of -teveel? Met een loep kan ik geen beestjes vinden en ook zit er geen besmetting o.i.d. op of onder het blad, dus ongedierte/plaag sluit ik uit.

 

gallery_42363_17410_2184362.jpg

De Master Kush

 

gallery_42363_17410_426143.jpg

De top van de Master Kush

 

gallery_42363_17410_2106575.jpg

De AMS

 

gallery_42363_17410_1958888.jpg

De top van de AMS

 

gallery_42363_17410_2727683.jpg

De bladverkleuring (zowel bij de Master Kush als de AMS).

Edited by Bert463

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraatschade en tekenen van (eerder) te nat hebben gestaan, niet zo gek ook met al die regen die is gevallen.

Die schade aan de randen weet ik zo niet, vermoedt van te nat, morsen voedingswater en eerder teveel voeidng oid,

ik zie wel wat trips spoortjes her en der, vooral op laatste foto aan de bladpunten, die als het ware zilveren spoortjes.

 

Normaliter mooi op schema met in bloei gaan volgens mij maar het is een k u t zomer vd buitenkweker, veel te laat en amper in de bloei lees ik veel, hopen op een drogere periode voor je en je kunt ze een handje helpen door ze te verduisteren maar dat moet je dan wel vol houden.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die dooie randjes is niks om je zorgen over te maken,de rest van de plant ziet er goed uit is waarschijnlijk van het weer.

 

De master kush kan ik je niks over vertellen of ze achter loopt,maar alle buiten planten zouden zo langzamerhand wel al in bloei moeten staan.

De AMS,als het de AMS van de greenhouse is da loopt ze achter die had zeker al dik op de helft moeten zijn.

 

Dus

Als de straatlantaarns er voor zorgen dat ze je tuin verlichten(dus niet aarde donker) doe je er verstandig aan om ze idd in de garage te zetten.

12 uur lang buiten en 12 lang in de garage,dan zullen ze snel dikker worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaliter mooi op schema met in bloei gaan volgens mij maar het is een k u t zomer vd buitenkweker, veel te laat en amper in de bloei lees ik veel,

 

Zo echt hé.

Ik ben normaal ook een verwoed buiten kweker.

Al was het alleen al, omdat je als je wil 30x per dag naar je plantjes kunt gaan staren.. :icecream:

Ik heb mijn plantje een week of 3 geleden onder de lamp gezet om haar af te bloeien.

En ik heb buiten planten gezien, waar nog geeneens voorbloei is..

En ook al veel herma's gezien..

 

@Bert463

Ik heb het idee, dat het je eerste poging is?

Je hebt dan dus vet pech met dit seizoen.

Volgend jaar gewoon opnieuw proberen, maar dan wel iets eerder.

Zeker als je uit zaad kweekt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap 1 ding niet. Kut weer betekend toch nie da planten wel ofnie in de bloei gaan? Dat heb toch enkel te maken met het aantal lichturen?? Of heeft dat te maken met t feit dat er minder schaduw is bij bewolkt weer?? Ik zelf zie gewoon voorbloei bij mijn planten, en bloei bij de vroege bloeiers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk heeft aantal uren licht ermee te maken maar er zijn nog zoveel meer factoren, een plant die het niet zo naar de zin heeft wil ook niet lekker in de bloei komen en vd week was het hier zelfs 6C s'nachts :thumbsdown:

Voorbloei is normaal verschijnsel wat elke volwassen dame gaat tonen en als je langer wacht met in de bloei zetten zit ze onder ermee, ze kijkt je aan met van die * ogen, bezwanger me nou pls?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

die bladverkleuring is een fosfor tekort

bloeivoeding ietsje ophogen dus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals iets boven al vermeld zijn de meningen nogal verdeeld, maar ik wil wel even reageren op een paar opmerkingen. Kunnen we misschien weer van leren. Het is inderdaad mijn eerste poging met wietplantjes, maar weet wel het een en ander van bloementeelt, voeding en plagen. Ze hebben absoluut niet teveel water gehad, want bij veel regen gingen ze naar binnen in huis voor het (achter)raam en daar hebben ze ook een paar nachten gestaan. De AMS liet zelfs af en toe zijn top iets hangen door vochttekort. Met een gieter water stond hij (zij eigenlijk) dan binnen een kwartier weer rechtop, dus vochttekort lijkt me meer voor de hand liggen.

 

Ook met de voeding heb ik voorzichtig gedaan. Pas na 6 weken gaan voeden, in de groeifase met stikstof als hoofdbestanddeel en nu ze sinds een paar weken wat witte haren krijgen met fosfaat als hoofdbestanddeel. Die middelen haal ik overigens gewoon bij het tuincentrum: er zijn zoveel soorten en samenstellingen dat er altijd wel iets bij zit dat geschikt is voor de groei- of de bloeifase.

 

Mogelijk een slechte zomer voor wiet (het is mijn eerste keer dus ik heb geen referentie), maar de door de warme julimaand en begin augustus ging bij mij de groeifase bij beide planten als een trein. Ik heb verder bloemen, fruit (frambozen, kruisbessen), tomaten en kruiden staan (deels in pot en deels volle grond) die het allemaal prima doen. Ik heb mijn wietplanten nu 2 nachten 12 uur in donker gehad en er zijn toch wel wat knoppen zichtbaar. Op onderstaande foto's iets te zien.

 

gallery_42363_17410_13292.jpg

Top Kush op 30/8/14

 

gallery_42363_17410_719724.jpg

Top AMS op 30/8/14

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plant met echt water tekort laat grote schutbladeren hangen om verdamping te verminderen en zowat al het blad hangt dan slap aan de plant om verdamping te verminderen, alleen de top die hangt kan ook wat anders mee spelen.

 

Dat ze eens een keer wat meer water krijgen is (gezien gezondheid planten verder) helemaal niet erg, ik gaf aan dat dat bladprobleem wat je postte een probleempje was en niet is al is het wel een ideaal oord voor de trips di je hebt, vochtige groene omgeving.

 

Hoop voor je dat je ze mooi af kan bloeien, verduisteren helpt in ieder geval een boel.

Houdt de trips in de gaten, het kan een plaag worden.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik houd ze in de gaten, maar kan (en kon) geen trips vinden m.b.v. de loep. Als ik trips vind op planten spuit ik altijd met pyrethrum. Is vrij natuurlijk, niet schadelijk voor bijen en mag op fruit tot 2 dagen voor de oogst toegepast worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet spuiten als ze vol in de boei staan he.

 

2 dagen voor de oogst gaat bij wiet niet op,fruit kan je af spoelen voor je het op eet,wiet niet voor dat je het oprookt. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekker verder gaan met verduisteren, kan nu heel hard gaan. Hoop dat je veel zon in je tuin hebt, in lengte dan, he! succes Ze zien er mooi uit! :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet spuiten als ze vol in de boei staan he.

 

2 dagen voor de oogst gaat bij wiet niet op,fruit kan je af spoelen voor je het op eet,wiet niet voor dat je het oprookt. ;)

 

Ik geef hiermee alleen aan dat pyrethrum geen zwaar gif is. En ik zal bij de wiet een termijn van 2 weken aanhouden (als ik al moet spuiten voor trips). Zal er allicht altijd nog wel een regenbuitje overheen komen. Twee weken zonder regen in de herfst lijkt me vrij onwaarschijnlijk. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik probeer aan te geven dat je gewoon beter niet kan spuiten met iets als wiet planten in de bloei staan.

Je weet nooit hoe snel dat spul afbreekt of weg spoelt door eventuele regen.

 

Het maakt niet uit wat het voor spul is biologisch of puur gif,je wil het gewoon niet op je toppen of in je joint of longen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog eens goed gekeken en ptvrdk, toch trips gevonden met de loep. Ik heb beide planten net bespoten met pyrethrum.

 

Harry, kijk eens hierop: http://www.plantaard...an-pyrethrinen/

 

Ik ben het met je eens: niet spuiten is beter, maar ik zal toch wat aan de trips moeten doen en dit middel gebruik ik al jaren als meest veilige keuze. Overigens heb ik voor mezelf al uitgemaakt dat dit de enige bespuiting zal zijn, omdat ik de toppen inderdaad zo schoon mogelijk wil houden :) . Echter ik verwacht niet binnen de komende 4 weken te kunnen oogsten :( . Ik denk niet dat er dan nog een spoortje pyrethrum op de toppen zal zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt gelijk Bert.

In dit stadium kan het nog best.

Maar hierna niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...