Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

danee

Voorgroeien En Toppen Uit Zaad

Recommended Posts

Hoi, ik had al eens een dergelijke post gedaan bij de growguide discussie. Maar weinig respons vandaar dat ik het hier nog even probeer.

 

Ik kweek uit zaad. De zaden zet ik uit en zodra de planten rond 20 cm zijn begin in met toppen. Meestal top ik 2x. Na ongeveer 7 weken zijn de meeste dames rond de 30 a 40 cm hoog en zet ik ze in een speciekuip. Elke ronde 5 planten afbloeien onder 2x 400watt. Ik heb wat uitschieters gehad van 500 gram droog maar meestal zit ik rond de 350 gram.

 

De bloei gaat altijd prima. Mooie donkergroene bladen, nooit ziektes en prima toppen. Alleen is de opbrengst wat aan de lage kant volgens mij.

 

Nu mijn vraag. Ik groei voor onder een 400 watt lamp. Het vroorgroeien (van zaad tot ze in de bloei gaan) duurt 7 weken.

 

Neem ik te weinig tijd voor het voorgroeien wanneer ik 5 grote planten wil die onder 2x400 watt staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welk zaad gebruik je? soort, breeder etc. Ik vind 30 a 40 cm na 7 weken voorgroei wat klein. Wellicht andere genetica proberen of ipv toppen, buigen en knakken.

 

greetsTita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het "toppen" is toch enkel noodzakelijk als je niet in de hoogte kan groeien?

Qua opbrengsten maakt het niet veel uit toch???

 

Of zeg ik weer iets geks???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn gefeminiseerde critical zaden van Royal Queen Seeds.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn criticals waren na 2 weken al 30 cm

Wat voor grond gebruik je.

Voeding?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Light mix (merkloos) en gout voeding.

Ontkiemen doe ik als volgt: zaadje 24 uur in wat water laten weken. Vervolgens tussen 2 schoteltjes met vochtige "makeup verwijder" watten (zonder remover oid). Om de luchtvochtigheid hoog te houden doe ik er een cellofaan omheen. Zodra ze ontkiemt zijn doe ik ze in een klein potje 9x9. Die potjes zet ik in een kweekbak om de luchtvochtigheid hoog te houden. Ik geef de eerste keer 50 ml water mee zonder toevoegingen. En zet alles onder 400 watt maar dan de lamp op een flinke afstand.

 

Maar het kan zijn dat ik ze te laat overpot. Ze blijven bij mij soms meer als drie weken in die 9x9 potjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je topt te vroeg, pas gaan toppen als ze voorbij internode 6 zijn en je voorbloei hebt gezien, dan zijn ze in staat om de schade in te halen en later goed te presteren. Misschien dat je je eens moet verdiepen in buigen en knakken, dat is toppen mbv wat je normaliter weghaalt bij 'toppen'.

 

Meer als 3 wk op 9x9 kan soms maar een beetje zaailing beperk je wel, op moment dat je elke dag flink kunt wateren en potje al bijna droog aanvoelt uurtje of 10 later is het tijd om te verpotten, de penwortel moet ergens naartoe of je moet ze vet gaan voeden enzo, zo hb ik wel eens 5wk een stek op 9x9 potje gehouden, zaden nooit langer dan een week of 2.5.

 

Waarom lamp er ver vanaf?

zaailingen willen best wel wat licht, lv in orde houden en gaan met die banaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je, daar kan ik wel wat mee. Hoe lang heeft een plant nodig om te herstellen van het toppen voordat ze de bloei in kan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde 1 ruim week, sommige soorten groeien er bijna dwars doorheen (s5).

Hydro na een dag of 3 vaak al nieuwe uitgroei en kan je klok om gaan zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...