Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

RuW.NL

Plant Die Zich Zelf Topt

Recommended Posts

Dag mede kwekers. Ik heb een vraag over een plant die ik achterhuis heb staan. Van het voorjaar met het uitruimen van een kast kwam ik drie zaden tegen ooit gekregen bij sannie's seedshop (Freebees). Deze heb ik ergens midden Mei in de grond gestopt twee kwamen er boven.

 

Maar met een plant is iets raars aan de hand, volgens mij topt hij zich zelf? Of het moet door een hagelbui zijn gekomen in het begin van de groei. Maar een poos later doet zij het weer. zonder dat er iets raars is gebeurd. Hopelijk zijn er hier mensen die het antwoord weten

 

Hier wat foto's van de plant

2014 08 22 15.11.34

2014 08 12 19.53.21

2014 08 22 15.11.16

 

Gr RuW.NL

Share this post


Link to post
Share on other sites

foutje van de natuur. ze zien er verder prima uit

als er maar toppen aan komen toch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de toppen doen we het voor toch :).Ik heb al heel wat kweekjes uit zaad gehad, maar dit had ik nog nooit mee gemaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is idd iets verkeerd in de celdelingen van de plant. Dit verschijnsel wordt ook wel "flat stem" of "fasciation" genoemd. Google beide maar eens op afbeeldingen.

 

Het kan ook best zijn dat de nieuwe takken na het punt waar de plant zichzelf getopt heeft, triploïde zijn. 1 van de 2 takken kan ook triploïde zijn en de ander normaal. Volgens mij zie ik dat terug op foto 2. Op foto 1 zie je ook dat het bovenste stuk van de rechter stam geen gerangschikte nodes heeft maar gewoon wat random zijtakken een bladeren. Dat is ook een teken van fasciation/flat stem.

 

Letterlijk vertaald is flat stem vlakke stam, dat kun je hoogstwaarschijnlijk terug zien net onder de plek waar de plant zichzelf getopt heeft, daar is de stam dan vlak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Unpredictable

 

Dat laatste wat je zegt klopt als een bus, kijk de foto.

IMAG0337

Bedankt voor de info!!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Strainhunters 'Morocco Expedition' zag ik daar ook iets over voorbij komen. Volgens hun was het een erfelijke afwijking.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, grappig. Heb ook een keer zo'n flatstem gehad. Die gaf bij mij een hele leuke "kroon" boven op de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een luxe probleem hahaha. Ik me maar de blubber knippen en die van jou doet t vol automatish!

 

Op een serieuzere noot, ik zie volgens mij wel wat plekjes meeldauw of zie ik da verkeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ozzoes Ik hoop dat je het verkeerd ziet! Kan je me zeggen op welke foto je dat ziet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De laatste foto die je gepost heb zie ik een soort van wittige vlekken precies bij je vingers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grrr waarom werkt het forum nu niet mee. Kan geen foto uploaden bizar.Ik moet zo naar het werk. Als ik morgen een foto van de plek post, zou er is naar willen kijken?Alvast bedankt

Edited by RuW.NL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben geen expert hoor by anymeans. Maar meldauw is goed te herkennen dus zal zeker een kijkje wagen. In de tussentijd komt er vast ook nog wel iemand anders een kijkje wagen:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nu lukt het wel :) Heb een foto van de plek gemaakt. Hoop dat het niks is.

IMAG0345[1]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meeldauw zit op de bladderen niet zo zeer de stam, dus op deze foto zie ik geen meeldauw. Ik had t over de witte plekken op het blad precies bij je vingers. Heb je meer van dit soort witte plekken? Of is het misschien gewoon het licht dat op een bepaalde manier valt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ozzoes De bladeren zijn allemaal mooi groen, kan er gelukkig niks aan zien.

Maar bedankt voor het kijken :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had bij mijn flatstem wel last van rot overigens. Al die bladeren in de top maakte er nogal een dichte natte boel van (als het geregend had).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...