Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Thijs

Afstand Tussen Planten En Lamp

Recommended Posts

Alle begin is moeilijk en zoals waarschijnlijk velen onder ons heb ik ook de nodige beginnersfouten gemaakt.

Maar uiteindelijk mag het (voorlopige ) resultaat wel gezien worden. Alleen ...

Ik zit met een probleem :)

Een kleine 2 weken geleden (net voor ik mn planten in de bloei ging zetten) werd ik gedwongen opgenomen in het ziekenhuis (gesprongen appendix). Door bijkomende complicaties ben ik er langer gebleven dan voorzien. Gedurende die tijd heeft een vriend de planten voorzien van water en voeding (perfect verzorgd, een echte vriend dus ;)).

Die planten stonden toen nog in een kleine serre (hoogte 1.5m) en hebben het daar goed gedaan. Net iets te goed want bij mn terugkeer waren ze tussen de 120cm en 130cm.

Om af te bloeien heb ik een ruime zolder. LV, temperatuur en luchtcirculatie zijn ok maar de hoogte is een probleem. Van mn 600W HPS lamp naar de vloer heb ik 185cm. De planten staan sedert 2 dagen in de bloeifase en hebben nu nog een goeie 50cm ruimte tussen toppen en lamp. In de wetenschap dat ze nog een 2 a 3 weken zullen doorgroeien + verdere ontwikkeling zal ik in de problemen komen, niet?

De info ivm 'toppen', fimmen en suppercroppen heb ik gelezen. Maar ik denk dat ik met toppen en fimmen niet veel plaats zal winnen. Tenzij ik 'serieus' ga toppen. Meer 'snoeien' dus. :(

Het supercroppen bezorgt me kippenvel. Als beginneling al zo hard moeten gaan opereren ... :)

Vandaar mn vraag, wat raden jullie me aan te gaan doen om te vermijden dat mn toppen uiteindelijk gaan verbranden tegen de lamp?

Oja, de 2 soortjes die ik staan heb zijn White Skunk en Double gum.

 

Alvast bedankt

 

Thijs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knakken en buigen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je te laat bent voor knakken, buigen, toppen, .....

kan je nog altijd je takken met touw naar beneden trekken en ergens vastmaken, niet de beste, maar het is een noodoplossing!

 

succes iig!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reken op planten van 3 meter plus :P.

 

celremmer spuiten in jouw geval tweemaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen gek idee van Sensi.

Als je de planten helemaal plat bind zullen er op de stam en takken nieuwe uitlopers gaan groeien. Dan moet je hem wel goed horizontaal vastzetten.

 

Het is wel veel werk denk ik. Misschien makkelijker om nieuwe zaden- stekken te halen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Thijs, kijk eens in het topic van Miami (en het beest). Een bamboeconstructie waarop je gaat buigen en binden gaat je helpen om de hoogte van de plant enigzins te kunnen sturen, zsg maar een soort van scroggen, 4 bamboestokken met een scrognet erop gaat echt prima. Supercroppen (knakken)is echt niet moeilijk,gewoon het stammetje soepel maken op 1 plek (goed pletten tussen duim en wijsvinger) en knakken, je moet het gedaan hebben.

 

Groet Plantformer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zitten er mannetjes tussen? Anders word het zeker te vol. Ik zeg: Goed doorbuigen! Voorzichtig, maar als eentje volledig door knakt maakt het niks, dan kan je hem weg doen, het is toch te vol nu.

 

Niet alles weg doen, dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste mannen,

 

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn planten weg doen is geen optie. Het zou waarschijnlijk wel de makkelijkste oplossing zijn om volledig opnieuw te beginnen maar ik wil toch experimenteren en kijken wat ik ervan kan maken. Het kan alleen maar een goede leerschool zijn.

 

Ben gisteren van start gegaan met knakken. Lijkt goed mee te vallen.

Spijtig genoeg (spijtig??, ik zou blij moeten zijn :) ) zitten er geen mannetjes tussen. Bij het zaaien had ik gehoopt op 50/50 maar uiteindelijk lijkt het erop dat alle 8 plantjes vrouwtjes zijn. Zie toch overal haartjes verschijnen. Ik kijk dus wat ik maximaal kan buigen en vastmaken. Indien er toch eentje breekt ... meer plaats voor de rest.

Vandaag ga ik bamboestokken halen en een net en kijk om een vergelijkbare constructie te maken zoals Miami (bedankt voor de tip Plantformer ;) ). Gelukkig heb ik links en recht van mijn planten een vaste muur wat bevestigen gemakkelijker maakt.

 

Het zal me allemaal net ietsje meer werk bezorgen maar ah, het is zoals een hobby. Elk uurtje meer is een uurtje meer plezier. :D

 

Groetjes

Thijs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...