Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

mymedicine

Kweekruimte Bouwen

Recommended Posts

Hallo

Na veel zoeken kijken en lezen op internet is de bouw van mijn hok begonnen.

ik weet met welke apperatuur ik wil gaan werken en hoe ik mijn hok wil gaan inrichten.

Omdat ik een houten schuur heb waar ik in ga kweken ga ik een eextra wand plaatsen met daartussen knauf isolatie met een R waarde van 4,55.de wanden timmer ik af met underlayment.

 

omdat het voor mij vele jaren geleden is dat ik gekweekt heb wil ik beginnen met een makkelijke plant nortthen light

ik wil 5 planten op aarde gaan kweken onder een 600 watt digitale balast van lumii.

Ik wil biologisch gaan kweken met een setje van sannie.

Een sofbox van 1000 kub met goede climat controller die zorgt dat het spul niet bromt.

als reflector wil ik gaan gebruiken de Northstar reflector van hortiline.

Ik ga de ruimte verwarmen met vloerverwarming.

 

20140818_190347.jpg

isolatie met een hogere R waarde kon ik niet vinden

20140818_212048.jpg

het is een rot werk met dat jeukende spul maar zeker de moeite waar hoop dat ik op deze manier de temepatuur onder controlle kan houden

 

20140819_202938.jpg

de eerst underlaymetplaat is een feit achterwand is klaar. zijwanden zijn geisoleerd en kunnen ook beplaat worden.

 

 

wordt vervolgd

 

 

groetjes

Ed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk, en veel succes..

 

Breng ons eens op de hoogte van je beoogde maten en apparatuur.

En natuurlijk je kweek materialen. enz...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

De afmeting van het hok worden 1,55 breed 1,00 m diep en is nu nog 1,80 hoog maar ik heb tegels liggen in de schuur en ben van plan de vloed in het hok nog 20 cm uit te graven zodat ik aan de 2,00 kom.

 

wil in totaal 9 stenen lager ingraven waar de planten komen.

 

20140818_193026-1.jpg

 

De kweek spullen

 

Ik ga op aarde kweken met een 600 watt digitale balast van lumii

ook wil ik graag de nothstar reflector kap.

en goede softbox van 1000 kub

en de ruimte ga ik verwarmen met elektriche vloerverwarming

 

Ik wil 5 planten in 18 liter potten plaatsen is de ruimte met 1,80 dan voldoende of toch wel uitgraven tot min 2,00

Ik wil ook de vloer nog isoleren met tempex en daaop vloerverwarming.dat afdekken met vijverfolie.

 

 

mvg

ED

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er al mooi uit hoor, dan zou ik idd wat meer moeite doen voor dat vloertje, ga je later alleen maar plezier van hebben :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een kleine update..

 

de wanden en plafonds zitten erin en het graaf werk is begonnen. wat ik wel had verwacht met dit extreem natte weer dat ik snel wat grondwater tegen zou komen. ik blijf doorgraven maar als het te gek wordt wacht ik even met graven en hoop dat het water snel zakt.

ivm met het vele grondwater ben ik van plan toch een bak te gaan maken van betonplex zodat echt alleen het water dat ik ze geef bij mijn plantjes terecht komt.

 

mvg

Ed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je water onder de vloer hebt dat vriezen kan in de winter dan is het een aanrader de vloer een beetje beweging toe te staan. De dichtheid van water verandert met de temperatuur. Als het vriest kan de water slecht ergens naartoe. Er kan een enorme druk ontstaan die de vloer kan beschadigen als er niet genoeg aandacht voor is tijdens het bouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het niet een idee, om ipv wat dan ook in die vloer te storten, daar je kweek medium in te doen.

Win je hoogte en je hebt het effect alsof je in volle grond kweekt??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf zat ik te denken een bak te maken van undrlayment deze helemaal bekleden met EPDM dan bak isoleren houten plaat erin daar vloerverwarming op dan weer bekeleden met EPDM en laagje cement of egaline eroverheen.

 

Moet wel even uitzoeken of EPDM bestand is tegen 80 graden elektrische vloerverwarming.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update

 

Het valt me echt tegen wat hoeveelheid grond eruit komt had niet zo veel verwacht 1 kleine groenbak en en halve heb ik nu vol.

en ben nog niet op de helf van wat ik van plan was.

 

tijdens het graven ben ik op een soort steunbalk van de schuur terecht gekomen en ben nu verplicht mijn bak kleiner te maken.

ben zelf van plan de bak in zijn geheel te gaan verkleinen.

De bak wordt 90x90x50 dan komt er 10 cm dikke isolatie op de bodem daarop nog wat hout EPDM,vloerverwarming en cement dus reken er 10 bij. Ik ga ik 18 literbakken kweken en zijn 30 cm hoog dus de plant krijgt ruimte zat.voor naar boven. De bak is wat klein mischien voor de potten maar krijg er wel 5 in al moet ik mijn isolatie dikte van de zijkant wat verdunnen van 10 cm naar 5 cm om zo wat ruimt van de zijkanten te winnen. ik ga kweken voor eigen gebruik en voor hobby dus als ik er zelf goed van kan roken ben ik tevreden en of de te kleine ruimte me iets in de opbrengs scheelt neem ik voor lief.

 

De boosdoener

20140828_190257.jpg

 

verder schiet het al aardig op.de tegel bij mijn schien gaat er nog iut en wordt formaat bak.

20140828_190316.jpg

 

de inlaat is 16x11 cm en wil een pasieve inlaat als dat kan, later wil nog wel een slakenhuiis maken voor licht en dat de koude lucht niet gelijk op de plantjes terecht komen.

20140828_190322.jpg

mvg

Ed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me de fundering maat..

 

En waarom heb je hem niet eerst uitgegraven en daarna pas begonnen met bouwen?

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me de fundering maat..

 

En waarom heb je hem niet eerst uitgegraven en daarna pas begonnen met bouwen?

 

 

had achteraf handiger geweest maar toen ik begon was ik nog niet vanplan de boel zo diep uit te gaan graven.

en hoe het ook went of keert mijn hokje zal er komen :spliff:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo even weer een kleine update...

 

Het project druppelt door druk bezig geweest met graven komt veel meer zand uit als verwacht.

De bak waar de planten in komen is wat aangepast 90x80 en dat is de bak waar de planten instaan als ze groter groeien hebben ze meer ruimte.

De hoogte is nu 2,30 Dus heb er 40 cm hoogt mee gewonnen (mischien toch nog ooit amneesjes)

 

Om de bakwaterdichty te maken heb ik een goede vriend die plaatwerker is gevraagd een bak voor me te maken van rvs waar een dubbele bodem inkomt zodat de vloerverwarming de plaat erboven verwarmd.

 

Hoe ik die dubbele bodem ga maken moet ik nog even bedenken advies en ideen zijn welkom.

 

 

 

GROEIHOK

De spullen voor mijn groeihokje heb ik besteld een lummi 125W spaarlamp wit licht met lumii maxi reflector cap.

ook de gefeminiseerde northern lights zijn besteld 6x

Zit er hard aan te denken om een verwamde propogator de kopen vor het ontkiemen van de zaadjes.

 

dit was ff de update foto's volgen snel weer ook van mijn groeihokje

 

groetjes

Ed

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil 5 planten op aarde gaan kweken onder een 600 watt digitale balast van lumii.

En nu bestel je een lummi 125W spaarlamp wit licht ???

 

Die mag je me uitleggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil 5 planten op aarde gaan kweken onder een 600 watt digitale balast van lumii.

En nu bestel je een lummi 125W spaarlamp wit licht ???

 

Die mag je me uitleggen?

 

Die 125 watt is voor in mijn voorgroeihok. de grote kweekruimte is nog niet klaar hoop in een paar weken. en ben nu bezig om mijn voorgroeihok in orde te krijgen zodat ik dadelijk grotere gezonden plantjes van een week of 4 geklijk in de bloei kan zetten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo tijdje weg geweest maar daar ben ik weer... wel wat tegen slagen te voorduren gehad maar hoop toch echt binnen enkele weken klaar te zijn nu. ik bouw het rustig aan heb aardige maar ook nieuwschierige buren die graag alles willen weten wat er in de buurt gebeurt.

 

De bak van rvs is klaar tegels zitten erin vloerverwarming eronder alleen veel last van regen water dus ga ik eerst een laag epdm neerleggen daarin leg ik rubbere tegels omdat de bak scherpe randen heeft. De ruimte tussen de bak en epdm pur ik vol met isslerende pur.

 

Kan ik elke pur soort gebbruiken daarvoor? ik wel eens gelezen dat het belangrijk is alleen zuurvrije kit te gebruiken mischien heeft pur ook een eigenschap die van invloed is?

 

 

Alles om de zaden te ontkiemen is klaar maar wacht nog even met het starten tot het hok verder af is.

 

ik hou jullie op de hoogte

 

mzzls

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch even een paarfoto's plaatsen maakt het allemaal wel een stukje duidelijker.

 

 

 

 

 

 

Dit is de onderkant van de bak en bestaat uit 2 delen. hiering komen de zijwanden te staan.

 

 

 

 

 

 

rvs bak geisoleerd met 5 cm dik q-board deze zijn geschikt voor vloerverwarming en kunnen ook direct betegeld worden.

 

 

Met speciale rekbare waterdichte tegellijm is de bak betegeld en vloerverwarming geinstaleerd.

Nog even voegen en dit gedeelte is klaar.

 

 

 

 

 

 

water overlast kan ik echt niet gebruiken en als het hok klaar is en de bak staat erin. krijg ik deze er nooit meer uit zonder het hok weer gedeltelijk af te breken.

daarom ga ik het gat bekleden met EPDM en daarin leg in rubberen tegels om het EPDM te beschermen.

 

De ruimte tussen het EPDM en de bak vul ik op met isolerende pur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suc6 kerel.

En wat vertel je je nieuwsgierige buren??

 

Toen ik mijn hokkie bouwde, heb ik ze wijs gemaakt, dat ik een ruimte aan het aftimmeren was voor de wasmachine>>>... :)

 

Oja, knip en plak nou de BBC code in je verslag.

Kijk zo veel gemakkelijker je foto's..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de schuur helemaal leeg geruimd was ecth nodig en gezegd dat ik lekkage heb gehad en een stelling ga bouwen voor mijn gereedschap. De bak is in de woonkamer in elkaar gezet en toen rond 23:30 de lichten uit waren hebben we de bak naar de schuur verplaatst.

 

Ook zit ik nog te denken over mijn inblaas het gat wat er nu zit in 11x16 cm en is te klein om passief te gebruiken evt iets vergroten zou wel gaan maar meer gaten maken zie ik niet zo zitten.

Ik heb een mooie actieke inlaat gevonden ben alleen benieuwd naar hoeveel geluid heeft iemand ervaring met deze set?

 

http://www.greensell...chtslang-160mm/

 

en is er een manier om het geluid van de inblaas te dempen zodat je niks eigelijk niks van kan horen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de inlaat maar groot genoeg maakt heb je geen inblaas nodig. Waarom kun je de inlaat niet vergroten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwemvis heeft een punt, en kun je die om 1 of andere reden niet vergroten die link die je poste heb ik zelf ook en die zijn vrijwel geluidloos helemaal als je hem in een slang bouwt grtzz Smoke!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet onmogelijk om het gat groter te maken maar wordt wel ff k#t klusje. Als ik hem passiev hou maak ik aan de onderkant een gat erbij want nu zit deze boven en dan krijgen ze van verschillende kanten frisse lucht.

 

 

Mooi om tye hore dat ze echt stil zijn hoor je ze ook niet zuigen als je in de buurt van de inlaat staat aan de buitenkant. Ik zit namelijk in een schuur en zit vlak bij de brandpport. Deze wordt niet veel gebruikt maar 1 iemand is genoeg om je te verraden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol/....

 

Knutselen in de woonkamer....

Ik zou willen, dan mijn vrouw dat goed vond....:)

 

Passief is in principe voldoende..

Je moet dan <3x de oppervlakte hebben van de uitlaat.

 

Het beste werkt dat vanuit de tegenovergesteld hoek, als waar je uitblaast.

Dus meestal onderin.

 

Ik zelf, heb 4 x de oppervlakte en dan van boven, maar wel met pijpen naar beneden geleid tot onder het bladeren dek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals ik al verteld heb ga ik kweken in een schuur deze is van zichzelf nauwelijks geisoleerd. het is daar binnen net zo koud als buiten.

Ik moet nog 1 wand plaatsen en heb dan 2 ruimtes kweekhok en schuur en in de schuur blaas in ook mijn afzuiger uit.

Die zit rechtsboven in en maak de inlaat links onderin

 

het is niet goed om je verse zuurstof uit de ruimte te halen waar ook je afzuiging op uitkomt maar als ik in de wand van de schuur in de buurt van de inlaat een extra gat maak is niet zo erg denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...