Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

leuke Hobby

Goede Co2 Meter?

Recommended Posts

Heeft iemand een goede CO2 meter in gebruik zodat je kunt checken of bijvoorbeeld je maxi controller nog wel goed werkt?

 

Had vergeling en nameten met een andere Co2 meter gaf aan dat de CO2 dosering 300 PPM hoger zou zijn dan ik dacht.

De maxicontroller gaf aan 690 PPM en de andere meter 997 PPM.

 

Nu is de handmeter niet van industriele kwaliteit maar de vergeling verraad wel dat er ergens (met de CO2 dosering) iets niet helemaal goed zit dus dat de maxicontroller niet klopt geloof ik wel. Nu wil ik een goede CO2 meter kopen waar je vanuit kunt gaan en evt. de maxicontroller mee kunt ijken.

 

Wie heeft een goede betrouwbare meter in gebruik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan hem natuurlijk ook even buiten houden dan moet hij ongeveer 350/450 aangeven zo niet even kalibreren

ik heb er wel 1, maar pm even waar je woont het moet niet te ver weg zijn natuurlijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het aanbod.

 

Ik wil er echter 1 kopen (een goede) zodat ik altijd zeker ben van de juiste PPM.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedoelde ook om te testen hang je meter in de buitenlucht dan moet hij 350/450 aangeven de maxicontroller heeft namelijk een kalibreer functie erop zitten. Na enkele ronden leg ik hem ook steeds even 24uur buiten om te kalibreren.

Hem langs brengen bedoelde ik ook om te testen :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het punt is dat als er een afwijking in zit, die hoe hoger de PPMs gaan steeds groter kan zijn.

 

Zeg zonder Co of buiten 340 PPM tegen 300 op de maxicontroller. Dat kan 1000PPM gemeten tegen 1300 PPM echte waarde zijn.

 

Met Co2 is een afwijking vaak funsest voor een goede opbrengst vandaar dat ik een meter ernaast wil hebben waar ik 100% van op aan kan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan er natuurlijk nooit 100% van op aan. Die wohler CO2 meter heeft een nauwkeurigheid van + of - 5%.Calibreren doe je waarschijnlijk in de buitenlucht en dat is ook al niet echt tegen een vaste waarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.woehler.d...er-produkt.html

 

Deze doet alles en goed !

Deze heb ik ook en ben er ook zeer tevreden over. hij komt behoorlijk goed overeen met de waardes van zowel de OC als de MC, ook kan je er leuke grafieken uithalen (logging) om het te visualiseren, erg interessant om even naar te gaan zitten 'staren' ;)

Post #487 (http://www.wietforum.nl/topic/110437-kweekverslag-updatehok-groene-mug-6x600w-dimlux-opticlimate-co2-54x-amnees-ebvloed-rfx/page__st__480) geeft een mooi voorbeeld van hoe zo'n log-grafiek eruit ziet.

Edited by Groene Mug

Share this post


Link to post
Share on other sites

en dat bedoel ik ook juist je kan de waarde aanpassen in je maxicontroller.

Elke CO2 sensor zal af gaan wijken na een tijdje ondanks dat de Dual Beam sensoren 2 sensoren in 1 waarvan de meetsensor periodiek gecorrigeerd wordt door de tweede sensor.

Doordat de tweede sensor maar 5 minuten per maand actief wordt verouderd deze niet en treedt er geen drift op.

Ik heb die van mijn 3x moeten kalibreren in drie jaar.

Het kan ook zijn dat je CO2 kachel te groot is voor je ruimte waar door pieken te hoog zijn dan moet je de modulatie veranderen,dit staat allemaal in je handleiding.

En hoe weet je of een andere CO2 meter goed aangeeft??? dit weet je alleen door de sensor even buiten te leggen

 

hier een linkje

http://www.growcente...ding-dimlux.pdf

Edited by lion61

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de woehler gekocht in de winkel. Goed apparaat inderdaad en handig dat je met de USB de waardes via je computer kan uitlezen over een bepaalde periode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En? Is de woehler accuraat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En? Is de woehler accuraat?

@Racker: Woehler accuraat? Weet ik niet en kan ik geen makkelijk antwoord opgeven. Wat ikzelf heb ervaren staat hieronder, wellicht dat dit je een idee geeft.

 

CO2:

ten opzichte van mijn Dimlux CO2 sensor wijkt de Woehler 30ppm af, echter welke dichter bij de absolute waarde zit weet ik niet, aangezien ik niet van dergelijke exacte en gecalibreerde meetapparatuur bezit.

 

Temperatuur:

de temperatuur wijkt hooguit 1 graad af t.o.v. OptiClimate sensor, de Dimlux temperatuursensor heb ik +1graad moeten afstellen om gelijk uit te komen op de OptiClimate. wat ik heb gedaan is de Woehler, Opticlimate en Dimlux MC allen aflezen en vergelijken (hierbij had ik ook nog een IR-temperatuurmeter welke ik op de tempsensor (metaal) richtte om een vergelijking te maken van deze 4 sensoren. Wat mij toen opviel dat er drie binenn een halve graad van elkaar zat, daarvan heb ik het gemiddelde aangehouden als 'geijkte' temperatuur. Wel moest ik daardoor de MC aanpassen met +1 graad.

 

RV/LV:

Qua RV (LV?) wijken de Woehler en de Dimlux MC bijna continue een 10% tot 15% meetwaarde van elkaar af. de Woehler geeft bijvoorbeeld 43% aan terwijl de MaxiController 56% aangeeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarmee gezegt is dat dit.......

 

 

Nu wil ik een goede CO2 meter kopen waar je vanuit kunt gaan en evt. de maxicontroller mee kunt ijken.

 

 

......niet erg zinvol is.

 

Gewoon buiten calibreren. Geeft de sensor buiten 400 aan en binnen iets anders, ga er dan maar vanuit dat het binnen idd echt de waarde is die hij aangeeft.

 

Temperatuur moet kloppen, maar co2 maakt zoveel niet uit. Als je je controller op 800ppm zet en het is feitelijk 750 of 850ppm.....het zal de plant worst wezen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De nieuwe extra meter werkt prima. Ik kan de maxicontroller ermee checken.

Buiten check ik even of hij 380-400 PPM aangeeft en dan hang ik hem naast de maxicontroller sensor.

 

De maxicontrollers weken 190, 110 en 100 PPM af binnen. Nu staan ze allemaal weer op de juiste waarde.

 

Handig van deze meter dat je een grafiek kunt uitdraaien op de computer met het temp, RH en C02 verloop over een bepaalde periode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...