Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BubbleBawler

Wandmeubel Kweekkast

Recommended Posts

Hi guys,

 

Ik ben de laatste tijd bezig met een eigen kast te ontwerpen. Ik heb al flink lang rond gekeken en ik denk dat dit verhaal redelijk goed in elkaar zit, al kan ik me natuurlijk vergissen!

 

Ik ben zelf wat meer visueel ingesteld dus ik heb het plan uitgetekend in het bijgevoegde plaatje.

 

Kast.jpg

 

Het enige waar ik nog mee zit is of dit haalbaar is en hoe ik het beste de verlichting kan doen. Ik heb 2 opties neergezet maar omdat ik een beginner ben weet ik niet wat specifiek beter/makkelijker/veiliger is.

 

Ik weet dat sommige mensen snel willen beginnen zonder echt onderzoek te doen en daarom in de problemen komen en de community uiteindelijk zo'n beetje alles aan het uitdenken is. Als jullie zeggen dus dat ik beter nog even wat onderzoek kan doen voordat ik hier begin, dan doe ik dat zonder problemen!

 

Groet,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig zo, in elk geval nadenken voordat je ergens aan begint. Al zal er straks toch een moment komen om te beginnen en gaandeweg tegen zaken aan te lopen die je dan och net even anders wilt hebben.

 

Even mijn puntjes voor nu.

 

De totale kweekhoogte wordt 70 CM, daar de potten af en de hoogte van de te kiezen verlichting, en afstand lamp=planten geeft niet heel veel speelruimte. Persoonlijk zou ik deze verhogen naar wat er mogelijk en wenselijk is. Maar toch wel iets van 30 CM erbij minimaal. Ook zul je ergens de afzuiger en/of het filter kwijt moeten. Als 1 van deze in de kast hangt scheelt dat meteen erg veel hoogte.

 

Ik zou voor de T-neon gaan, ik weet zo niet de afmetingen maar zorg dat er ruimte genoeg rond de armatuurtjes blijft om warme lucht weg te krijgen. Ik kweek zelf met T5 buisjes, dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

 

wellicht dat 2 kleine circulatiefan's niet voldoende zijn voor deze ruimte. Zeker in combinatie met de T-neon. Om de warmte weg te krijgen onder de kappen door.

 

De kastontwerp is natuurlijk ook afhankelijk van de keuze hoe te kweken, (Scrogg waarschijnlijk) En de soortjes die je wilt kweken. de een wordt wat groter dan de ander.

 

Verder zou ik gaan voor een dubbele bodem met veel gaten erin, waar de verse lucht binnen komt. Maar dat scheelt dan natuurlijk weer hoogte. Volgens mij heb je dan een betere verse luchtverdeling. Waterdicht is ook wel belangrijk dan onderin.

 

En denk even waar je wilt afblazen, en waar de verse lucht vandaan moet komen.

Als het kleine gaatje onder in de 40 CM ruimte de uiteindelijke uitlaat moet worden lijkt dat wat aan de kleine kant.

 

Succes met de plannen.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Dj,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Ik heb het ontwerp er naar aangepast:

 

Kast.jpg

 

Ik heb het verhoogd en een paar dingen wat duidelijker gemaakt zoals de inlaat en drainage. De drainage wordt gewoon een stop op het laagste punt in de bodem en de gehele ruimte wordt gecoat met een plastic laag zodat het helemaal water dicht wordt.

 

Door de groter inhoud denk ik dat geen enkel PC fan het meer aan kan. Ik heb daarom het volgende bij elkaar gezocht voor de afzuiging en circulatie:

http://www.growfellas.com/nl/filters-en-geluidsdempers-/19-can-filter.html#/afdichtdeksel_tbv_flens-350m179_flens_1608709_33cm

http://www.growfellas.com/nl/afzuigers-en-softboxen/14-ruck-buisventilator-rk100-190m.html#/ruck_buisventilator-rk_125_8709_ls_350m179_4_standen

http://www.growfellas.com/nl/ventilatie/16-blt-boxventilator-30cm-.html

 

het kastje waar de afzuiging in zit wordt gedempt en de buisventilator zelf wordt opgehangen in de kast. Hier komt ook de electra ook in uit maar dat zou geen probleem moeten veroorzaken.

 

En dan wordt de verlichting dit:

http://www.degrowshop.eu/stek-microkweek/t-neon-verlichting/t-neon-75w/

http://www.degrowshop.eu/stek-microkweek/t-neon-verlichting/lamp-grow/

http://www.degrowshop.eu/stek-microkweek/t-neon-verlichting/lamp-blooming/

 

Ik heb mensen horen zeggen dat boven de 150w je beter een VSA tussen de lamp en tijdklok kunt zetten. Zou dat hierbij nodig zijn? Want alles wat ik kan vinden is vanaf 250w... Zou die dan eventueel ook nog kunnen?

 

Het blijft een hok voor klein gebruik om nieuwe leuke soortjes uit te proberen, dus de opbrengst maakt me niet zoveel uit. Als ik het goed bereken zou het max uit dit hokje 30gram kunnen halen. Het oppervlakte is ongeveer 0,35m2 en dan met 150w zou er denk ik niet veel meer af kunnen komen. Zou het dan misschien niet beter zijn om 400w te pakken? Of zou ik dan ook de afzuiging weer moeten verhogen?

 

Alvast bedankt (en nog bedankt) voor de hulp!

 

Groet,

BB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je met eb en vloed werken, omdat je drainage maakt? met zo een klein oppervlakte kun je toch makkelijk gewoon water geven desnoods op een schotel. Een waterdichte bodem is dan wel weer een goed idee.

 

Qua verlichting zou er dus maar 1 armatuur inpassen, geen probleem maar wat minder planten. Wel houd je dan wat ruimte over voor de ventilator, die wel wat groot lijkt.

 

In de T-neon zit al een Evsa, dat is nodig om de lamp te laten branden. Ook een HPS heeft een VSA ongeacht welk wattage. Wat men denk ik bedoelt dat je een relais of schakelkastje (davin) moet gebruiken dat is veel veiliger dan een schakelklok. Persoonlijk zou ik zelfs voor een T-neon ook iets dergelijks nemen.

 

Op dit oppervlak is 400 watt IMO veel te veel.

 

als je 150 Watt verlichting hebt zou 30 Gram erg aan de magere kant zijn, maar dat hangt natuurlijk van vele factoren af waaronder je kweekkunsten. Maar met wat hulp is 75 of 100 gram zeker mogelijk. Dan zou je de kast ook langer kunnen maken, en een 2e armatuur erbij kunnen hangen, maar waar is de grens. Als je hem dan BV 80 x 60 CM maakt zou er ook een 250 HPS-je in kunnen denk ik.

 

Wat ga je gebruiken als fancontroller, of wil je de fan handmatig op een andere stand zetten? Een ruck afzuiger met een goedkope controller is over het algemeen vragen om een hele irritante brom.

 

Er zullen nog wel wat meer meningen langskomen dus je zult straks wel keuzes genoeg hebben om te maken.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi BB,

 

Goed op weg inderdaad, je kan beter 100 een nieuwe tekening maken dan 100 keer een nieuwe kast!

Heb zelf ook al wat verspijkerd in de loop der tijd.

 

 

Hogere kweekruimte zal je geen spijt van gaan krijgen in ieder geval.

 

Even wat punten van mijn zijde:

 

De T-Neon 75w x2 is 62cm breed, gezien je kweekruimte +/- 1 meter is zal deze aan weerskanten het oppervlak niet goed kunnen belichten. TL-PLL- of T-Neon heeft weinig dieptestraling en zal dus direct en zo dicht mogelijk op de plant gehangen moeten worden. Waar je nu aan weerskanten zón 19cm “onbelicht” laat.

 

VSA heb je voor de T-Neon niet nodig overigens(zit er al in), deze heb je wel nodig voor HPS of HPI lampen of als je een TL zelfbouw gaat doen.

 

Je zou ook kunnen overwegen om een 150w HPS of zelfs 250w HPS icm een (E)VSA.

 

Deze belicht dit oppervlak in de breedte veel efficienter, ik zou dan wel in SCROG gaan kweken ivm beperkte hoogte. Als je de planten iets te lang in de groei laat staan en je kweekt met een soortje wat bekend staat te gaan spurten in bloei heb je een probleem. Met SCROG kan je dit enigszins voorkomen.

 

Denk er ook nog even goed over of je de kast echt niet dieper dan 40cm wil maken, dit is wel heel smal en indien je voor HPS zou kiezen ook zonde van het oppervlak wat jouw lamp kan beschijnen. Uiteindelijk ook zonde van de hoeveelheid wattage niet in grammen omgezet kan worden.

 

Mocht je echt met TL willen kweken dan zou je ook nog voor een zelfbouwarmatuur kunnen kijken als je handig genoeg bent. Deze zijn er wel in lengtes van 1 meter bijvoorbeeld in T5 of T8.

 

Wel zo veilig om voor een schakelklok te kijken met relais die hogere wattages kan schakelen, de huis-tuin en keuken timers zijn hier niet voor geschikt en kan zelfs voor brandgevaar zorgen (ook met slechts 150w).

 

Het filter wat je nu gekozen hebt heeft een flensmaat van 160 terwijl jouw gekozen buisventilator een diameter 125 heeft. E.e.a. kan je met een verloop wel aansluiten maar gezien de geringe ruimte zal ik toch voor een filter zoeken met dezelfde flensmaat.

 

Tevens moet je er rekening mee houden dat de buisventilators vrij veel herrie maken en gezien je weinig ruimte hebt om hier een stuk sonodeck aan te zetten zal deze toch vrij veel lawaai maken.

 

Beter om een slakhuisventilator in een zogenaamde softbox te gebruiken, maar wel proberen wat slanglengte erachter te houden ivm demping. Voor de regeling van de fan zou je ook even moeten kijken naar bijv. een 5 standen trafo of als je zelf handig bent een variac. Je hebt goedkopere oplossingen maar die zorgen voor een vervelende brom als je daarmee dimt.

 

Verders ook even goed kijken hoe je de (passieve?) inlaat gaat maken, met name zorgen voor de juiste diameters en ook dat deze geen licht door kan laten. E.e.a. kan je doen met dubbele bodem in de kweekruimte bijvoorbeeld met een labyrint bijvoorbeeld.

 

Er is heel veel te vinden op dit forum en genoeg voorbeelden van zowel succesvolle TL als (micro) HPS kweekjes. Ik zou nog eens goed rondkijken voordat je gaat bouwen.

 

 

 

Succes

Edited by Smokem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Guys,

 

Super bedankt voor de input!

 

Ik heb nog geen tijd gehad om de tekening aan te passen maar hier alvast wat vraag en antwoord:

 

De drainage is gewoon een stop. Ik wil hem goed schoon kunnen maken na elke oogst en ook als er water in ligt (met nu dus een dubbele bodem) dat ik het makkelijk kan afvoeren. Lijkt mij wel handig maar daar kan ik me in vergissen.

 

Ik zit nu wel heel erg te neigen naar die T5 buisjes want ik zou in principe 4x39w er in kunnen hangen van 85cm. Nu kan het aan mij liggen, maar ik kan nergens een goede armatuur vinden. Ik weet niet of er een soort van go-to winkel is voor dat soort dingen maar ik kan niet op het forum zoeken naar T5 (te kort) en op internet vind ik telkens de dingen die het NET niet zijn (inbouw, aquarium, te groot etc.)

 

Nu begreep ik dat dit minder warmte af geeft dan de T-neon en omdat die filter nu zoveel ruimte in beslag neemt vroeg ik me af of er een kleinere filter + afzuiging nu mogelijk zou zijn...

 

Ik ga zo verder, ik moet heel even de deur uit!

 

Gr,

Edited by BubbleBawler

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat er wel meer naast elkaar passen. T5 is niet goedkoop hier BV lees anders eens wat bouwtopic's door van Torsten hier en daar vermeld hij wel eens waar losse onderdelen te kopen.

 

Als je met ca 7CM tussenafstand zelf een armatuurtje kan bouwen en eventueel reflectoren gebruikt kun je meer buizen kwijt.

 

of het minder warmte geeft weet ik niet, buizen van 54 Watt T5 worden ca. 70 graden en de Evsa's geven ook best wat warmte af.

Als je met losse armaturen zou werken kan de warmte wel weer makkelijker omhoog dan BV bij een dichte kap van een T-neon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay, daar ben ik weer!

 

Bedankt voor de hulp! Ik heb een paar dingen nu kunnen aftikken naar mijn idee maar ik heb nog een paar vragen...

 

Kast.jpg

 

Er komt een ScrOG scherm in en die is verstelbaar om de 10cm. Zo kan ik het een beetje aanpassen per plant of wat ik er mee wil doen. Ook komt er een houder voor wanneer ik het rooster niet nodig heb onderop.

 

Er zit een dubbele bodem in met een schermpje voor de inlaat zodat er geen (weinig) licht binnen kan komen. Ik weet alleen niet hoeveel m3 afzuiging ik nodig heb. Ik zit de hele tijd te kijken boven de 250m3 maar gezien de inhoud van het hokje maar 0,44m3 is (met mijn beperkte reken skills) lijkt me dat teveel, of niet? Verder is de effectieve ruimte in het zijhok maar 36cm en de enige softboxes die ik tegenkom zijn 36,5cm dus ik denk dat ik sowieso voor een hangende buisventilator moet gaan. Er komt sowieso een variac op te hangen.

 

Ik ga toch voor de T5 lampen en dan 4 stuks van 39w. Boven de 150w lijkt me een beetje overdreven want het oppervlakte is maar 0,35m2. Het enige waar ik mee zit is nog mijn relais en tijdsklok keuze voor het licht. De tijdsklok kan ik gratis van een maatje krijgen maar hij gebruikte hem op 600w, maakt dat iets uit?

 

Ik moet zeggen, ik het het gevoel alsof ik er bijna ben! Kan me natuurlijk vergissen maar het is allemaal wel een stuk duidelijk. :tu

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

plans in progress :specool

 

- weinig licht door je inlaat is niet oké, lichtdicht moet het zijn. labyrintje achter de inlaat en alles eronder zwart maken. filter voor de inlaat om stof en ongewenste beestjes buiten de deur te houden.

- Variac is oke

- Je kunt ook een losse Slak aanschaffen. Kastje heb je al wat islolatie erin.

- Tijdklok is prima, als je toch met een relais gaat werken. Zonder relais kans op kleven van de contacten, en je wilt wel dat je licht uitgaat als dat nodig is.

 

Een boxje zeker met een variac is erg stil. Als BV een 500 (of 250) Kuub koopt en deze dan terugdraait met de variac naar 40% hoor je hooguit de wind door de buis/slang heen. Een RUCK maakt gewoon meer geluid.

 

wat voor materiaal ga je gebruiken voor de kast? En wat ga je als reflectie op de wanden doen? Om nog maar even wat te noemen.

 

Dan nog wat knutselen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou toch ook voor een losse slak gaan, en zelf een kistje maken om zodoende het geluid te beperken (250m³ slak icm 300m³ filter moet voldoende zijn mits de ruimte waarin alles staat niet te warm wordt en over voldoende ventilatie beschikt).

Dat moet gemakkelijk kunnen in het linker kastje wat je getekend hebt.

  • Zoals je de luchtuitlaat hebt getekend met directe verbinding naar de zijkant zou zelfs met een slak nog vrij veel lawaai maken.
    Indien jezelf een box maakt voor de slakhuisventilator zou ik de uitlaat naar beneden richten met hieraan een stuk sonodeck om wat demping te creëren om vervolgens via de zijkant uitgeblazen te worden.
    Mocht je het erg zonde van de hoogte vinden in de kweekruimte vwb het filter kan je ook nog kijken naar een inline filter van phresh (300m³) http://www.puksuppor...lter-300m%C2%B3 en deze na je box zetten met een bochtje naar de zijkant.
    Het filter hoeft dan niet meer in de kweekruimte te hangen en tevens zorgt het filter ná de box voor wat demping.
    Maar, je moet de electra natuurlijk ook nog fatsoenlijk kwijt kunnen natuurlijk wat je waarschijnlijk had geplanned om onderin het linker kastje te gaan plaatsen.
    Misschien wat krap maar moet denk ik net passen al met al.
  • Ik zou er ook nog twee armaturen bij plaatsen - licht=gewicht!
    Zoals DJBroertje zei, wat voor materiaal ga je gebruiken? MDF is giftig voor de plantjes bijvoorbeeld, spaanplaat meen ik ook…..maar weet ik niet zeker.
  • Edit: Automatische brandblusser ook geen overbodige luxe, bijv. een 1kg poeder blusser (let wel dat deze alleen maar verticaal naar beneden gericht gemonteerd dient te worden) of een Mabo (kleiner, beter en gemakkelijk te plaatsen maar wel veel duurder)

Edited by Smokem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle verlijmde houtsoorten zijn giftig. Mdf,spaanplaat is allemaal rommel tenzij je het goed coat met een goede verfsoort die geen dampen aflaat als het in contact komt met de warmte van de lampen. Gebruik zelf gelanineerd mdf en dat gaat prima

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...