Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Boshoer

Over Stekjes En Symmetrische Noden..

Recommended Posts

Tijdje geleden dat ik hier nog eens heb gepost; mijn eens 'vergeten' hobby wederom eens het licht laten zien;

om te beginnen heb ik een bijzonder vreemde vraag:

 

Als je een wietplantje vanaf het zaadje opkweekt, dan zijn de onderste vertakkingen van de plant symmetrisch; dit tot zo'n 7-8 noden -heb ik mij laten wijsmaken- waarna het vertakken asymmetrisch wordt.

 

Men zegt ook dat als je stekjes neemt van de onderste vertakkingen -die tot de groep van de symmetrische vertakkingen behoren- deze kloontjes ook nog enkele noden symmetrisch zullen blijven. Wanneer je een stekje neemt vanboven ergens in de plant, dan zouden de stekjes asymmetrisch zijn.

 

Mijn vraag: als je een zaailing -van enkele weken oud; zo'n 5 à 6 noden groot- net boven haar 3de node afknipt (toppen) en deze top kloont, dan zal deze kloon ook nog wel waarschijnlijk een tijdjes symmetrisch vertakken. Maar als je nu vervolgens ook een paar weken later -wanneer de kloon op haar beurt gegroeid is tot 5 à 6 noden groot- deze kloon gaat toppen net boven haar 3de node, zal de nieuwe kloon (de 2de kloon) dan nog steeds enkele symmetrische vertakkingen hebben? Indien je dit proces blijft herhalen -tot in het theoretische oneindige- zouden de klonen dan telkens terug symmetrische eigenschappen vertonen op de onderste noden; ja of nee?

 

 

Ik ga dit binnenkort in de praktijk uittesten dus moest niemand het antwoord weten; geen erg! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik in een ver verleden heb gelezen (dacht in een topic van Atmosphere of rataplan), dat het asymetrische betekend dat de plant volwassenheid heeft bereikt. En eenmaal volwassen zou dat zo blijven IMO.

 

Maar waarom zou je dat willen weten, of uitproberen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

aah ja ik denk dat dat klopt wat je zegt; ik denk dat ook ergens gelezen te hebben.

 

Ik ben op het internet een eigenaardige techniek tegengekomen genaamd "main-lining" (http://www.growweedeasy.com/manifold)

 

Door gebruik te maken van symmetrie kan bij het toppen van planten een soort evenwicht gecreëerd worden inzake energieverdeling; dit resulteert in een evenwichtig bladerdek en in een later stadium, erg mooie toppen vandezelfde grootte/gewicht. Je moet die link maar eens doornemen. Heel interessant.

 

Mijn idee was om een micro-kweekje op gang te zetten volgens het principe van main-lining waarbij ik telkens 1 plant in veg. modus heb en 1 plant in flower modus. Tijdens het creëren van die manifold moet je telken je plant toppen. De afgesneden top zou ik dan telkens willen recycleren. Op die manier heb ik 2 kastjes: 1 veg. kastje en 1 flower kastje. Terwijl de moeder aan het afbloeien is, kan ik het stekje prepareren volgens die main-lining techniek. Op die manier elke 40-50 dagen oogsten :)

 

Als mijn kastjes klaar zijn zal ik een growlog topic starten in de micro/fluo sectie en mijn bevindingen delen.

 

Ah ja en om de maximale oppervlakte te benutten van mijn petieterig kastje ga ik ook verticaal kweken. Op diemanier wordt het rechtstreekse licht van de lamp 100% benut.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat ik in een ver verleden heb gelezen (dacht in een topic van Atmosphere of rataplan), dat het asymetrische betekend dat de plant volwassenheid heeft bereikt. En eenmaal volwassen zou dat zo blijven

 

vroeg het me altijd al af hoe het kwam...

 

leuk om te weten, en fijn omdat ik dus altijd dacht het misschien met ongewenste strek te maken had.

maar gelukkig dus iets wat niet valt te voorkomen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik praat ook maar iemand na, maar wel hetzelfde geconstateerd.

 

Ben benieuwd naar je verslag Boshoer, Heb het niet helemaal gelezen maar we zien het wel verschijnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat "main-lining" is een tijdrovende en arbeidsintensieve klus.

 

Kan je niet beter met gewoon wat stekken snijden en ze in een SCROG laten groeien?

 

Ok scroggen is een rug brekende klus maar je krijgt het zelfde resultaat als main lining mbt bladerdek en bud hoogte daar komt bij dat een scrog minder (groei) tijd kost.

 

Gr,

 

Worm

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarschijnlijk kruipt er wel wat tijd en moeite in; maarja gelukkig maar, anders was het nogal een saaie hobby :P

Nee ik weet niet. Het kan zijn dat het niet zo'n efficiënte manier is; maar dat zal ik dan wel aan den lijve ondervinden :) ik vind het gewoon een leuk concept om alle energie even te verspreiden dmv een manifold. Maar ik zal wel zien. Als het tegenvalt, doe ik wel iets anders :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dat main-linen ook een keer gedaan. Leek me makkelijker en minder werk dan scroggen. Plant staat toch ook gewoon vrij in een pot. Het voorgroeien duurde qua doorlooptijd wel weer vrij lang, maar met twee kastjes heb je daar dan niet zo'n last van inderdaad.

 

Ben benieuwd hoe het jou gaat bevallen.

 

Nugbuckets heeft ook een handliding voor main-lining met stekken:

http://www.growweede...ones-nugbuckets

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mainlinen is volgens mij niet echt nuttig ofzo. Het enige is dat je je planten in een cilinder vorm hebt gestuurd en dat ze makkelijker te plaatsen zijn in een tent. Het is echter wel heel erg mooi. Het is gewoon een leuke manier van kweken, voor de kleinschalige hobbyisten.

 

Ik heb het vorige zomer gedaan, en het is best gelukt vind ik:

gallery_36153_16837_315328.jpeg

 

gallery_36153_16837_1941576.jpeg

 

gallery_36153_16837_518133.jpeg

 

 

Het is het best om 8-heads of meer te creëren. De 4-heads gaan namelijk vroeg beginnen met zijtakken aanmaken en dan heb je geen hoofdtoppen meer. De gemiddelde diameter van een 8-head is 45cm trouwens ;-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was ook wel minder knipwerk, omdat je eigenlijk alleen een aantal hoofd cola's overhoudt. Dat was ook het doel erachter volgens mij.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...