Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Alchemistic

Micro Led 300 Watt Kweek/hobby Hokje

Recommended Posts

Zo gisteren mijn Micro hokje opgestart...

 

De afmetingen van het hokje zijn 120x 120 x 70.. (ik hoop dat ik niet in de knoei kom met hoogte vandaar heb ik gekozen voor led i.v.m. warmte...

 

verder staat het geval op wieltjes zodat hij verplaatsbaar bijft..

 

alles staat in 3 lagen verf ....

 

er hangt een LED van 300 watt in erg benieuwd naar de prestaties van het dingetje er komt iedergeval vollop fel en mooi paars licht van af.... als deze redelijk presteert zullen er nog 2 bij komen...

en zit nog een beetje te twijfelen of ik er nog een paar tl's bij hang...

 

momenteel alleen een actieve inlaat en er zal binnenkort ook een afzuiger (80 watt) met koolstof filter op komen... de inlaat is een badkamer ventilator....

de fans kunnen geregeld worden met de draaiknop op de zijkant ( zie foto's) zijn zo aangesloten dat straks bijde fans harder of zachter gaan draaien als je aan de draaiknop draait...

 

van de week de eerste zaadjes de grond in gezet afgezuurd op 6,2 met wat aptus startbooster in cocos...

ze staan nu nog in de propogator.. zodra ze alle 3 boven de grond zijn zal ik de kap verwijderen...

 

het soortje is een Fruit spirit van RQS dit waren freebees en vond het erg lekker klinken...

 

de temp in het hokje is nu 26 graden en lv 60%

 

het licht gaat meteen op 12/12 om de plantjes zo klein mogelijk te houden...

 

hoop dat jullie interesse hebben en vooral lekker commentaar posten...

 

gallery_41284_17312_358585.jpg

 

gallery_41284_17312_107170.jpg

 

gallery_41284_17312_1268502.jpg

 

gallery_41284_17312_488875.jpg

 

gallery_41284_17312_768689.jpg

 

gallery_41284_17312_1204179.jpg

 

gallery_41284_17312_582382.jpg

 

Gr. Alchemistic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes. Leuk kweekje.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

inmiddels 2 van de 3 zaadjes opgekomen... en de 2 die opgekomen zijn uit de propogator gehaald...

de led lamp produceert haast geen warmte erg mooi om te zien je wordt wel helemaal tuureluurs van het licht als je er ff in kijkt...

net ff gekeken lv 31% temp 24c dus moet toch maar mijn luchtbevochtiger in het hokje gaan zetten....

zal vanavond ff nieuwe fotos maken...

 

Gr. Alchemistic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk hokkie.

 

Dat je lv zo laag is zou best eens kunnen komen omdat je veel te hard afzuigt icm amper verdampen onder LED :innocent:

Beetje PC fan is al overkill voor LED koeling :whistle:

 

Valt me 1 ding heel erg op, foto 3 & 4:

een aan een stekker bungelend verlengsnoer waarop de elektra vd kast is aangesloten.

Leg dan vanuit die doos zelf een meercontact aansluiting aan, dit is groot risico op gedoe :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is wel 300W. Daar komt dan ook gewoon 300W aan warmte vanaf.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild ja bedanjkt ben ook blij met het hokkie en ben nog niet klaar.. dus de bungelende stekkerdoos zal binnenkort netjes gemonteerd worden (ik kon niet wachten het allemaal aan te sluiten en te zien werken :-p ) ik denk toch dat ik een fancontrol ga halen die dan als het goed is de fanns op minimaal toerental laat draaien omdat de temp toch niet te hoog wordt...maar thanx voor je oplettendheid en je commentaar ! alle info is welkom !! vandaag ook mijn luchtbevochtiger aangesloten op een schakelklok die iedere 3 uur een half uurtje aan gaat en het in de actieve invoer blaast... momenteel wordt er alleen nog maar lucht in het hokje geblazen en nog niet actief afgezogen...

 

@ wietefras nee de led produceert haast geen warmte met gesloten deuren en inlaat fann uit wordt het in het hokje 1,5 graad warmer... je kan je hand tegen de nderkant van de lamp houden en je voelt dan amper warmte...

 

ik ben zeer benieuwd hoe de led gaat preesteren ik hou jullie op de hoogte en binnenkort nog wat foto's !!

 

Gr. alchemistic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan best zijn dat de behuizing niet zo warm is, maar uiteindelijk komt er gewoon 300W aan warmte vanaf.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

lv nogsteeds erg laag... zal ik nog ff op moeten knutselen... ik denk hygrostaat aansluiten op mijn lucht bevochtiger... hier de 2 dames de 3e laat nog op zich wachten..

 

gallery_41284_17312_723869.jpg

 

gallery_41284_17312_1128443.jpg

 

gallery_41284_17312_1475178.jpg

Deze hangt boven in het hokje en geeft totaal andere waardes aan.... (kan ook komen om dat ie van de action komt :-p)

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag weer een update over het hokkie:

 

1 zaadje helaas nogsteeds niet uit gekomen.. (werd ongeduldig en heb hem op gegraven zaadje wel open gebarsten mar niet echt een wortel te zien..)

 

vandaag water gegeven (van onderen) afgezuurd naar 6.4 aptus startbooster erbij to ec 1500 (is volgens mij Amerikaans en staat gelijk aan e.c. 1,5 iemand hier iets meer info over ?)

aarde was behoorlijk droog door het actief inblazen...

 

een tl balkje er bij gezet omdat je dan toch beter de kleur kunt zien van de plantjes 2x18 watt (cool white) dit verhgoogt de temp wel en twijfel of ik hem niet weg zal halen omdat ik dan minder goed kan zien wat nou daadwerkelijk het resultaat is van de led lamp..

 

lucht bevochtiger in het hokje er bij gezet maar deze was leeg gegaan dus heb nog niet echt een nauwkeurige meeting van wat het nou met de lv doet...

 

een van de plantjes vertoont een geel streepje (heb dit nog niet eerder gezien bij mijn plantjes)zie de foto's

 

de actieve inlaat aan een slang geprutst zodat deze frisse lucht van beneden zuigt i.p.v. droge warme zolder lucht...

 

nou hier weer wat foto's :

 

gallery_41284_17312_1174417.jpg

 

gallery_41284_17312_1814715.jpg

 

gallery_41284_17312_1066745.jpg

 

gallery_41284_17312_2134061.jpg

 

gallery_41284_17312_81111.jpg

 

gallery_41284_17312_441832.jpg

 

disco disco :innocent:

commentaar is welkom !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor meter heb je?

1 met PPM schaal of een EC schaling die je nog moet omrekenen?

Google ff. er is een conversie tabel en tussen de verschillende meters zitten er grote verschillen (ook van zelfde merk) hoe je mag interpreteren wat de meter aangeeft.

 

Denk dat die 1500 eerder een EC richting of zelfs over de 2 is, hier op PPM is een EC van 0.24 200PPM en ik heb een Hannah meter die redelijk is in meting dus ik hoef geen conversie te doen maar had ik nu een ander type Hannah dan weer wel.

BEst wel stoer dat die meter van mij EC en PPM afleest, met PPM kan iknet die kleine verschillen die ik op EC schaal nooit zal zien ontdekken en op acteren als ik wil (heb heel zacht water hier dus moet soms wel).

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat laatste zie ik niet. Wat maakt het nou uit of de meter 1500uS of 750PPM laat zien? Of 240uS ipv 120PPM.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cheap dingetje... heb gegoogeld maar snap er de ballen van....

voor een e.c. van 1.5 moet ik volgens mij 1500 afmeten klopt dat ?

 

 

gallery_41284_17312_615430.jpg

 

gallery_41284_17312_595699.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan geeft het display 150 aan en knippert de X10 indicatie dat het over de 999 zit.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat laatste zie ik niet. Wat maakt het nou uit of de meter 1500uS of 750PPM laat zien? Of 240uS ipv 120PPM.

 

Ken je deze tabel dan niet Wietefras?

Zie ook hoe de PPM waarden boven de EC 1 steeds sneller ver uit elkaar komen te liggen, best wel handig om te weten met welke meter je dan in je handen staat dacht ik zo.. je zal maar een Eutech hebben, dan denk je dat je zwaar aan het overvoeden bent als je niet beter weet en zomaar uit de losse pols converteerd naar een EC waarde.

 

Mooi leesvoer

 

Hij heeft een TDS meter overigens

Share this post


Link to post
Share on other sites

Steeds sneller verder uit elkaar liggen? Echt niet. Er zit gewoon een lineaire vermenigvuldiging tussen. Wat moet ik met die tabel of dat "leesvoer"? Gewoon de EC waarde vermenigvuldigen met 0,5, 0,64 of 0,7. Ofwel de uS waarde bijvoorbeeld door 2 delen.

 

Maar goed, terug naar mijn vraag op basis van deze opmerking:

BEst wel stoer dat die meter van mij EC en PPM afleest, met PPM kan iknet die kleine verschillen die ik op EC schaal nooit zal zien ontdekken en op acteren als ik wil (heb heel zacht water hier dus moet soms wel).

Waarom is het dan beter om te zien dat het 120PPM is ipv 240uS? Of als je van grote gaten houdt, 750PPM ipv 1500uS

 

Wat dat betreft geeft de uS meting dus zelfs nog de grootste getallen ook en dus juist meer (schijn)nauwkeurigheid dan PPM.

 

Vergeet ook niet het verschil tussen resolutie en nauwkeurigheid. Die dingen zijn doorgaans maar op 2% nauwkeurig. Dus als de meter 1500uS aangeeft dan ligt de feitelijke waarde ergens tussen de 1470 en 1530. Wat dat betreft is het dus al kansloos om te reageren op die laatste 2 cijfers.

 

Hij heeft overigens ook een uS meter inmiddels dus. Heeft hij net een foto van geplaatst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft deze led lamp ook een groei en bloei(boost)stand? zoja waarom heb je de bloei(boost)stand aanstaan (paars/roze licht)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey HH, nee deze heeft slechts 1 stand... maar draai wel meteen op 12/12

 

Op het ec verhaal kom ik nog terug als ik achter de pc zit

 

groet

 

zal ook nog ff de kleuren van de led posten later

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beter?

Onderscheid omdat je op andere schaal meet hebben we het over en het terugconverteren daarvan naar een simpelere schaal die de EC is.

Zo moet je het zien, niet als het ene is beter dan het andere, je krijgt meer inzicht.

Stellen dat ene beter is dan de andere met al dat meter gekloot in achterhoofd zou wel heel erg zijn niet?

Je hebt zat van die meters die 2min nodig hebben om temp compensatie te doen :thumbsdown:

 

Heb je EC op je meter mooi daar blijven, wil je converteren omdat PPM of uS op jouw meter dan paar dingen in de gaten houden (zie tabel) maar waarom niet de EC naar de PPM of uS omrekenen en daarmee verder gaan ipv dat converteren.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dus precies het punt, het is geen andere schaal. Krijg je meer inzicht als je snelheidsmeter ook mph aangeeft naast de km/h? Of een lineaal die in inches en cm aangeeft, geeft dat meer inzicht? Handig misschien als je geinteresseerd bent in die andere waardes zodat je niet hoeft te converteren, maar "meer inzicht" geeft het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke oke....

 

leuke discussie... (zeker omdat ik soortgelijke discussie had met maatje).....

maar uiteindelijk snap ik nogsteeds niet wat de waardes zijn die ik afmeet met mijn blauwe metertje....

vandaar dat ik de ec meter van mijn maat heb gebruikt en de volgende vergelijkingen heb :

 

gallery_41284_17312_1945257.jpg

Gewoon kraanwater zonder toevoegingen (10x indicatie uit)

 

gallery_41284_17312_177732.jpg

Met een beetje voeding (10x indicatie aan)

 

gallery_41284_17312_1293028.jpg

met nog wat meer voeding en een ec van 1,5 bereikt (met 10x indicatie aan) 2850 op de blauwe meter dus

 

@ Hollandshope :

hier zijn de kleuren vanm de leds deze zijn dus onderling niet aan of uit te zetten de lamp is voor de hele groei en bloei periode

 

630nm(90 Degree)-Red, 630nm(120 Degree)-Red, 660nm(90 Degree)-Deep Red ,660nm(120 Degree)-Deep Red,610nm-Orange,470nm Blue,460nm Blue,430nm-Violet Blue,380nm-UV,730nm-IR,12000K White

 

Groet !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is EC 1.5 niet veel te veel voor je kleine mini plantjes (net ontkiemde zaailingen)? Gele strepen op de groeischeuten? juist ja, rustig aan met die startbooster.

Succes verder, greets Tita

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ene geeft uS en de ander mS toch? Dat zou alleen een factor duizend moeten schelen. Al is dat volgens sommige een heel andere schaal dan :)

 

Zal er toch iets niet goed gecalibreed zijn. Een meter of beide. Zit zo te zien wel een linear verband tussen die twee. Die kleine blauwe geeft altijd net iets minder dan twee keer zo hoog aan.

 

Een flesje calibratievloeistof is toch echt wel noodzakelijk als je zeker wilt weten dat je goed zit.

 

Dat gedoe met die X10 vond ik nooit zo handig, maar goed met een beetje voeding erbij zit je toch al snel over de 1EC dus hij gaat bijna altijd wel aan.

 

Een EC van 1.5 lijkt me ook wel wat hoog voor zaailingen inderdaad. Wou je ze dat gaan geven of gaat het je meer om hoe de meters werken? Die zaailingen hoeven sowieso pas na een paar weken voeding te hebben toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De voeding was inderdaad als voorbeeld... en voor mijn buitenplantjes bedoeld... maar met het inwateren van de kokos heb ik volgens mij ook een ec van 1.5 aangehouden... zal er voldoende meer rekening mee houden...

 

En wietefras je laat me twijfelen ik dacht dus ook dat het dus x1000 was en verder geen ingewikkelde omreken tabellen....maar als ik naar de tabellen kijk blijkt Dit toch niet altijd zo te zijn....

 

Zal morgen nog ff wat foto's uploaden... vind dat de plantjes niet heel snel gaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, je moet iets bedenken om die meter te calibreren. Ze moeten toch echt gewoon dezelfde waardes aangeven. Zou wat dat betreft eerlijk gezegd eerder die dure Milwaukee meter vertrouwen en dan die blauwe meter daarop gelijk stellen met het stelschroefje.

 

Die maat van je zal zijn dure Milwaukee meter toch ook wel calibreren?

 

Een flesje calibratievloeistof kost een paar euro en dan weet je het gewoon zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uhm néé die milwauke ligt al een tijdje in de schuur... en dat blauwe ding heb ik voor 12euro uit China besteld... kijken of er ergens waardes zijn te vinden van bijvoorbeeld cola (iets wat overal hetzelfde is)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...