Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Carl Johnson

Pl-L Of Hps

Recommended Posts

Beste collega's, eindelijk kan ik na ruim 3 jaar weer een hobbykast gaan bouwen.

Ik heb de beschikking over een vrij onopvallende kledingkast.

 

gallery_30240_17309_2802388.jpg

 

 

De kast bestaat uit 4 'vakken'; de bovenste 2 zijn 57cm diep, 48cm breed en 120cm hoog.

Deze 2 vakken zijn samen te voegen.

De onderste vakken meten 57cm diep, 48cm breed en 68cm hoog.

 

Mijn vraag aan jullie is, zouden jullie voor 4x 75watt Tneon gaan of een 250watt HPS?

HPS ervaring is aanwezig, TL totaal niet.

 

Mijn kritieke punten zijn;

  • Temperatuur
  • Geluid van de afzuiging
  • Alle hardware moet in de kast verwerkt worden

Ik hoor graag jullie meningen, bij voorbaat dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb Zelf een kast met bijna dezelfde afmetingen en daar krijg ik de temp niet lager dan 29/30 met een 250w hps en winflex afzuiger. Dus zou je voor een grotere afzuiger gaan en willen dan is het te doen. Andere voor tneon gaan,daar worden leuke resultaten mee behaalt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

57cm is net niet diep genoeg voor T-neon.

 

Dit zijn de lengtes van de armaturen:

 

2x36watt: 445mm. (deze zou dus wel passen)

2x55watt: 575mm. (past niet)

2x75watt: 620mm. (past niet)

 

Als je het tussenschot verwijdert, heb je een ruimte van ± 96 x 57 cm.

Deze afmeting is niet ideaal te belichten met T-neon en ook niet met 250watt HPS, maar wel met T5.

Ik zou dan zelf een armatuur maken met 8x39watt T5. Deze buizen zijn 85cm. lang, dus perfect voor de afmeting van jouw kast.

 

In dit topic van Torsti heeft hij heel duidelijk uitgelegd, hoe je zelf zo'n armatuur maakt (i.p.v. PLL neem je dan T5 ;) ).

 

Groeten Beaker

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag ik jullie bedanken voor de reactie's.

Het idee is om het 'tussenschot' boven weg te halen, zodat er een ruimte van ± 96 x 57 cm ontstaat.

 

Gezien de warmteontwikkeling gaat HPS dus afvallen (Tneon kan ook aardig warm worden?).

Ik weet dat het verstandiger is bij TL en Tneon om te scroggen, wat ik nog nooit heb gedaan.

Erg moeilijk lijkt mij dit niet.

In het topic van Torsti had ik inderdaad gekeken, en hier vanaf afgekeken mocht ik voor TL/Tneon kiezen.

 

@Beaker Als ik 4 Tneon's van 2x36 watt naast elkaar hang, is dit dan nog steeds een slechte keus?

 

Groeten en fijne dag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo een Scrog bij TL of PLL kweken?

Zet 1st maar eens wat planten onder het TL licht en bloei deze normaal af, goed scroggen heb je wel wat kweekervaring voor nodig.

 

250W dimmable EVSA is er ook nog.. is het te warm draai je op 200W en tevens erg veilig die dingen.

 

@Beaker

8x39W.. euh da's ruim 300W in dat kassie kerel, dat gaat HPS voorbij aan warmte plus dat dan de prijs van het geheel ook al flink gaat worden, helemaal tov wat PLL kant & klaar of een 250W EVSA en dimmen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 stuks Tneon van 2x36watt is helemaal geen slechte keus hoor. Ik heb zelf een oud keukenkastje met 2 stuks Tneon van 2x36watt en dit gaat perfect.

Let er dan wel op, dat je de armaturen precies verdeelt in je kast, zodat de kappen niet tegen elkaar aan komen (anders blijft de warmte onder de kappen hangen)..

Deze armaturen zijn 21cm. breed. Als je dan 2-3cm. ruimte tussen de kappen aanhoudt en zorgt dat de armaturen de wanden van de kast niet raken, is dit een goed alternatief voor een zelfbouw T5 armatuur.

PC fans tussen de planten en de kappen laten blazen is ook geen overbodige luxe, want de temperatuur onder PLL lampen kan ook behoorlijk oplopen.

Als afzuiging zou ik een 500m³ softbox nemen en deze een flink stuk dimmen. Een 250m³ zou ook wel volstaan, maar deze zou je dan al veel minder kunnen dimmen (= meer geluid). Voor het regelen van je afzuiging, kan ik je een Variac of een S-vent trafo regelaar aanbevelen. Met deze kun je bromvrij dimmen.

 

Groeten Beaker

 

Edit: @lostchild

8x39 = 312watt, wat neerkomt op 570watt/m². Niks mis mee toch?

Zoals ik hierboven ook al aangeef, kan de temperatuur onder PLL behoorlijk oplopen, maar dat is met de juiste afzuiging goed te doen.

Ik vind een kast van 96cm breed zelf te breed voor een 250watt HPS (ik zeg niet dat het niet kan) en de TS heeft het niet over zijn budget gehad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wederom bedankt voor jullie input!!

Ik vind werken met een budget altijd tricky; besteed liever wat meer geld aan kwalitatief goede spullen c.q. veiligheid.

Als ik dan een maandje langer bezig ben met de bouw, so be it.

 

Het idee van de dimmable Evsa was mij compleet ontschoten, hierdoor staat HPS weer op de kaart als optie.

Enige wat mij rest is even kijken wat mij de beste optie lijkt in mijn situatie.

Moet zeggen, bij alle 3 de optie's (PL, TL en HPS) goede argumenten gehoord.

 

Op dit moment lijkt mij 4x 2x36watt Tneon de beste optie, gezien het feit deze zo goed als kant en klaar geleverd worden.

Een mooie 8x 39watt TL opstelling behoeft toch nog enige bouw- en klus werkzaamheden, maar de lampen zijn wel makkelijk te verkrijgen.

De 250watt HPS set is al wat lastiger te vinden, een aantal GS waar ik ben geweest hebben deze niet in het assortiment, en bestellen vinden ze maar wat moeilijk.

 

Zodra ik een keuze heb kunnen maken zal ik uiteraard een topic van de bouw bijhouden.

Groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke TL 39 wat had je dan in gedachte? Als ik even zoek op T5 39 W zijn deze buizen 849 MM lang

dat past dan niet echt volgens mij.

 

zelf wat maken is dan wel weer leuk om te doen, maar alles bij elkaar zitten er best wel wat kosten aan een T5 armatuurtje..

 

Succes met de keuzes en straks het knutselen.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een 250W EVSA gaat dimmen heb je weinig meer aan de HPS of het feit dat het 250W is, en warm wordt ie toch.Doe maar lekker Neon (t-neon TL t5 of 8), das toch sowieso koeler en gemakkelijker te koelen.+ je lampen gaan veel langer mee als HPS.Destijds stond ik voor de zelfde keuze, en ben blij dat ik voor neon ben gegaan.En inmiddels ook al enkele malen feedback van het feit dat die neon idd niet zo gek is, zeker als de barometer en thermometer deze zomer alle kanten op swingen en de tent al bij al nog best koel te houden valt.En bekijk idd Torsti's, Blowsterke's en Dj's kasten + verslagen maar eens na. Komt prima waar uit hoor.

Edited by Sniper78

Share this post


Link to post
Share on other sites

60x60 is op zich een pefect oppervlak voor een 250W HPS (of nog iets breder). HPS is een stuk efficienter dan TL (T5 of T-Neon). Een 250W HPS levert 33000 lumen en 4 stuks 2x36watt T-neon slechts 23000. De HPS levert dus bijna de helft extra aan licht. Alleen heb je daar met 120cm niet de hoogte voor. Of je moet een van die horizontale planken eruit kunnen halen. Heb zelf een tentje van 160cm hoog en dat past net met een 250W HPS.

 

Vergeet ook niet dat van een vergelijkbaar wattage aan T-Neon of T5 ook een bult warmte komt. Wat dat betreft zie ik geen verschil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

250 Watt in een tentje van 60x60 is wel bijna 700 Watt per m2. (250/(0,6*0,6)) Wordt dat niet te warm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is toch een standaard maat tent voor een 250W HPS?

 

Dat komt op 1100 umol/s/m2. Al zou ik het zelf dus in dit geval iets breder nemen en dan zeg 57x80 nemen ofzo. Of zo'n V scrog doen. Dat zie je ook wel vaker in dit soort kasten.

 

Heb zelf altijd onder TL (T-neon) gekweekt en nou met 250W HPS. Als ik zie hoeveel beter die 250W HPS werkt zou ik echt nooit meer terug willen naar TL..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Genoeg afzuig power en dan is temp geen probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke TL 39 wat had je dan in gedachte? Als ik even zoek op T5 39 W zijn deze buizen 849 MM lang bijvoorbeeld.

dat past dan niet echt volgens mij.

Met een kastbreedte van ca. 96cm zou het moeten gaan lukken.

De Evsa's kan ik elders plaatsen, zoals in het topic van Torsti/Blowsterke.

 

En bekijk idd Torsti's, Blowsterke's en Dj's kasten + verslagen maar eens na. Komt prima waar uit hoor.

Ik had een aantal verslagen van deze growers gelezen, en er komt inderdaad mooi spul uit.

 

Vergeet ook niet dat van een vergelijkbaar wattage aan T-Neon of T5 ook een bult warmte komt. Wat dat betreft zie ik geen verschil.

Als ik me het goed kan heugen heb ik hier een discussie over gelezen.

Kan helaas het topic niet meer vinden.

 

Genoeg afzuig power en dan is temp geen probleem.

De geluidsproductie van de afzuiging is voor mij een puntje van aandacht.

Ik ben me bewust van het feit dat er altijd een geluidsniveau aanwezig zal zijn, maar mij gaat het meer om welke mate ervan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Carl

Hier hebben ze alles mbt 250W, zelfs een bulb die geschikt is wat de laatste tijd echt een ramp is.

 

Als je een 250W EVSA gaat dimmen heb je weinig meer aan de HPS of het feit dat het 250W is, en warm wordt ie toch.

 

En bekijk idd Torsti's, Blowsterke's en Dj's kasten + verslagen maar eens na. Komt prima waar uit hoor.

 

Waar haal je die wijsheid vandaan dat dimmen zorgt dat je weinig meer aan HPS hebt?

Doe eens een side by side kweekie zoals ik gedaan heb, HPS beats Tneon eg wel (jammer genoeg).

 

Overigens kweek ik met HPS, t5, t8 en ook nog PLL (TNeon) en hoe lullig ook om te zeggen:

HPS doet zijn ding waar kweken onder diffuus licht meer vd kweker verlangt.

 

@Tjoe

Genoeg m3 aan afzuiging doet helemaal niks als de lucht die je aanvoert niet te regelen valt.

Een 500m3 afzuiger op zo'n klein hokkie voluit zorgt voor een heel verkeerd klimaatje.

 

250 Watt in een tentje van 60x60 is wel bijna 700 Watt per m2. (250/(0,6*0,6)) Wordt dat niet te warm?

 

Valt best mee hoor, kweek al een jaartje of 2 op die manier waar ik 1st in die DR60 een 220W PLL armatuurtje had hangen.

Verschil afzuiging tussen de PLL en 250W is 1 standje op mijn fancontroller, daar doe je het voor niet :hug:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is toch een standaard maat tent voor een 250W HPS?

 

 

250 Watt in een tentje van 60x60 is wel bijna 700 Watt per m2. (250/(0,6*0,6)) Wordt dat niet te warm?

 

Valt best mee hoor, kweek al een jaartje of 2 op die manier waar ik 1st in die DR60 een 220W PLL armatuurtje had hangen.

Verschil afzuiging tussen de PLL en 250W is 1 standje op mijn fancontroller, daar doe je het voor niet :hug:

 

In de beschrijving van mijn SJ 80x80 tentje (oud type) staat als aanbevolen verlichting een 250 Watt HPS. Vandaar mijn opmerking.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat 70x70 optimaal is voor een 250W HPS, maar die zijn nauwelijks te vinden. 80x80 is net te groot en 60x60 net te klein. Al kan het allemaal toch wel. Zo nauw luistert het toch allemaal ook niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

DR60 staat ook 250W bij als ik me niet vergis.

DR80 beter maar die is vervangen voor een 90cm bij mammoth en SJ of je moet rev 1 willen van SJ en hogere rpisj dan een rev 2,5 DR90 (nee dank je).

 

Belichting meet je in driehoeken ivm lichtbeeld verandering door vorm vd kap, aan de kopse kanten komt er minder licht uit de kap.

70x50 was het met 250W volgens mij, 600W was 1 meter bij 80 meen ik.

 

Vooral de kap is grootste obstakel in een DR60, er blijft veel warmte onder hangen, niet zo gek ook gezien een hamerslagje een cm of 45 bij 25 is en je 60 hebt, je moet daar wel rekening mee houden met hoe je kweekt, 25cm is dan te dicht op bladerdek, 35cm komt eerder in de richting om de boel niet te doen verbranden/doorstrekken.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het ff gecheckt bij secretjardin.com. Inderdaad wordt daar 250 Watt HPS geadviseerd voor een DR60. (60x60) Er achter staat wel 'Cooled', weet niet precies wat ze daar mee bedoelen. Geen CoolTube schijnbaar, want daar zijn geen Socks voor.

 

Voor de DS60, zelfde maat natuurlijk, geven ze een 150 Watt HPS op als advies, met daarachter 'Open'?

 

http://www.secretjardin.com/Telechargement/Advised%20configuration/Tents%20Configuration%20Advised.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Offtopic;

Er achter staat wel 'Cooled', weet niet precies wat ze daar mee bedoelen.

 

Ik meen dat dit 'Open' kappen zijn of de inderdaad lucht gekoelde lampen...

 

Ontopic;

 

Helaas ben ik er nog steeds niet uit welke keuze ik ga maken kwa licht.

Nog aan het afwegen wat voor mij de beste optie is, Tneon of HPS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Aquar

DS is minder omdat je daar nog niet eens de helft aan ventilatie mogelijkheden hebt van een DR (Pro bij Mammoth) uitvoering.

120W DS Style: 1 ventilatie rooster waar mijn L er 2 heeft en de W er zelfs 3 + dan nog sockets onderin, bij de L bovenin ook nog 2.

 

Mijn DR60 heeft 3 passieve en 2 socks + afzuig socket.

 

Cooled zal in dit geval actieve inblaas zijn, een luchtgekoelde kap heb je geen plek voor, knik in slang en rare bochten in een DR60.

Open staat dan voor passieve ventilatie vd tent allemaal open (dan wil je eg wel een Pro of DR dus.. zoveel mogelijk).

 

@Carl

Wat je moet kiezen weet ik niet, elk voordeel heb ze nadeel.

Met tneon zit je wat ruimer in je jasje qua klimaatbeheersing omdat de warmte ontwikkeling net wat anders verloopt en je krijgt een ander type wiet dan onder HPS vandaan omdat de plantprocessen anders verlopen onder diffuus licht wat TNeon is.

 

Wiet onder diffuus heeft diepere geur en smaaktonen en de uitwerking is 'relaxter' als bij HPS.

Onder HPS binnen kweken staat voor turbo plantje grootbrengen waar diffuus meer natuurlijk patroon benaderd.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

interessant topic, ik zit ook met een dr60, mij hadden ze een 150 watt hps aangeraden ivm met energieverbruik en beste prestaties.. wat past daar het beste bij van afzuiging dan (zo weinig mogelijk geluid)

Share this post


Link to post
Share on other sites

minimaal softbox 250, of liever 350 en lekker dimmen, 500 is misschien over kill maar het kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...