Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
HollandsHope

Jackberry X Madscientist Bladprobleem

Recommended Posts

Goeiedag mede growers/blowers!

 

Ik had een vraagje omtrent me 2 Jackberry X Madscientist (Freebee's van sannie)

 

znlpft.jpg

 

Zijn ze gewoon verbrand of een kalk / calcium tekort? agezien ik las dat je dan ook bruine puntjes kan krijgen maar aan de ene kant lijkt dat me ook weer sterk agezien ze nog niet eens 2 weken oud zijn?

 

 

Ik kweek met sannies tabs, mycro en perfect start en ze hebben ookal hun eerste douchebeurt gehad met yucca (10minute voor het licht uitging, vonden ze heerlijk trouwens!)

Tevens gooi ik ook me PH omlaag naar rond de 7,3 (gewoon uit de kraan is het hier tussen de 8,5 en 9,5, en ik heb wel is gelezen dat dat te hoog voor de buffertabs)

 

Greetings,

HollandsHope

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je watergeven is niet op orde, te nat waarschijnlijk en dan ook nog lekker (te) warm gaan ze lastig doen.

 

Zo jong echt geen tekort en verbrandt ook niet, vd rest zit je goed met ph icm buffertabs.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, ik geef ze nu namelijk om de 2 a 3 dagen een liter water verspreid over heel de pot (3 gallon smart pot). om ik heb namelijk ook ooit is gelezen dat de aarde ook niet te droog mag staan omdat het bodemleven dan kan verstoort worden .

Maar ik moet dus dan nog minder water gaan geven? om meestal geef ik ze gewoon wanneer het een beetje droog aanvoelt..

tijd voor een tensiometer denk ik :whistle:

 

Bedank voor de info in iedergeval lostchild!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaak blijft de kern van de smartpot een stuk natter dan de rest, in de zomer verdampt er veel water en gebruiken velen daarom plastic potten omdat je met dit fenomeen jezelf in de vingers kunt snijden (naast enorm oplopen lv door dat verdampen).

 

Til je pot eens op (moet je daarna wel weer wateren): krijg je al een stuk meer inzicht denk ik.

 

Ik gaf na het inwateren vd smartpotten een dag of 3 geen water, goed nat maken weer en vanaf dat moment de aarde vochtig blijven houden, makkelijkste ging dit met de pot zelf water op laten nemen via een schotel waaar ik met inwateren en die keer erna, water van boven gaf.

 

Door van onder te wateren gaan de wortels snel richting onderkant pot en settelt de plant zich sneller/beter en kan meer hebben.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, je raad me dus aan om ze in een lekbak te zetten en dan 1x van onder en dan weer 1x van boven en dan om en om doorgaan?

 

Ik zal het eens proberen en als het me bevalt ga ik het ook met me 5 sannies jack proberen in me andere tent!

 

Nogmaals bedank voor alle moeite lostchild!

 

EDIT: is het geen idee om bv. met een plantenspuit afentoe de boven laag een beetje vochtig te spuiten voor tegen uitdroging? dan verzuipen ze ook niet lijkt mij

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_37300_16626_2649144.jpg

 

Heb het ook gehad ,

 

Je hebt hem te nat staan .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, bedank voor de bevestiging cupp0!

Ik zal ze wat droger laten staan en ook beginnen met vanaf onder water geven denk ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de planten nu wat droger laten staan echt randje nat / droog ze krijgen om de 2 a 3 dagen water maar het word alleen erger, kan het niet zijn dat er iets anders aan de hand is? ik begin me nu wel zorgen te maken om me kleine rakkers.. ze worden ook steeds dover

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat wordt erger?

Vergeeld hele blad vanaf de punt en verbrost?

Komen er nog uberhaupt nieuwe takkies bij of staan ze helemaal stil?

Hangt het blad of staat het strak omhoog?

 

Hebben alle planten die je hebt te maken met hetzelfde of zijn het er een paar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De groei lijkt wel minimaal de laatse dagen, maar de bladeren staan nog wel omhoog...

 

kbpv21.jpg

 

2d7tpxz.jpg

 

Ben ook op jou advies overgestapt op vanaf onder water geven vandaag, bij het tuincentrum een paar schotels gekocht die precies perfect pasten.

Maar moet ik meer water geven als ik ze vanaf onder water geef en wanneer hoeveel?

Halve liter van onder eens in de 3 dagen en afentoe van boven?

ik kweek trouwens op 3 gallon smart pots (16liter)

 

EDIT: het zijn alle 2 de planten ja, het is tevens ook de eerste keer dat ik smart pots gebruik gebruikte hiervoor altijd 11 liter plastic potten

Share this post


Link to post
Share on other sites

het begint nu ook bij de bovenste bladeren, maar het lijk ook wel of ze vanacht n groeispeurt hebben gehad! niet normaal misschien door het vanaf onderwater geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan zomaar zijn dat de hele pot beter doorwaterd is geweest waardoor meer kans vd wortels wat je boven de grond ook meteen merkt.

 

12ltr smartpot, kleine plant en via onder:

gooi 600ml in de schotel en kijk hoe snel dit opgezogen wordt (let ook ff op geluiden), is dit meteen weg dan kan je er nog 300ml achteraan gooien en kijken hoe snel dat weg is.

 

Heb je water in de schotel gedaan en staat dat na verloop van tijd (tussen 30-60min later) nog steeds in de schotel dan hebben ze zat en als je water gaf en dit gebeurt dan staan ze te nat.

 

Waar je op moet letten is dat er nieuwe uitgroei blijft komen en dat de kleur van deze uitgroei wel goed is en dat dit in gestaag tempo gaat, duurt het eeuwen en worden de grotere bladeren die er nu aan zitten niet wat beter van kleur dan wordt het lastig.

 

Hoeveel tabs had je in de pot gedaan?

Als er 3 in zitten en je gaf veel water speelt dit ook mee.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zitten inderdaad 3 tabs in de aarde..

 

en een halve liter water slurpen ze zo op zonder enige moeite en geluid, de bovenste bladeren staan er wel mooi bij alleen de randjes beginnen dus te verdrogen/verkleuren.

 

En nogmaals bedank lostchild! zou niet weten wat ik zonder je zou moeten op het moment haha!

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is de temperatuur?

kan mogelijk door warmte dat er onevenredige voedingsafgifte is, en dat de plant moeite heeft om de worteldruk op te brengen

 

even geen voeding geven , en mogelijk ietsje meer water , zoals al eerder aangeraden

met dit weer is de bladtemperatuur vaak hoger dan de meesten denken....

dit in combinatie met te snelle afgifte van zouten door de aarde heb je een plant die er ongeveer uitziet als die van jou

 

maar ik kan er natuurlijk naast zitten,.,

Edited by MeneerJansen
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temp. kom meestal niet hoger dan 26 a 27 (kweek met led en 350kuub afzuiger die altijd gwn op stand 1 staat)

Voeding krijgen ze helemaal niet agezien ik op sannies way kweek ze krijgen alleen afentoe een beetje wortelstimulator maar nu ook niet meer.

zou het kunnen komen omdat ze afentoe s'nacht (10min voor het licht uitgaat) een mini douche geef met 1ml yucca en 1ml Plant vitalty?

 

Anyway, thnx voor de input!

 

de nieuwe scheuten staan er trouwens wel mooi bij maar die eronder worden wel slechter (wel minder als eerst het is echt minimaal) misschien even aankijken of er al verandering in is gekomen agezien ik ze nu ook bijna alleen maar van boven water geeft en afentoe met zo'n spuitbus waar je normaal gesproken gif meespuit hou ik de boven kant nat

 

EDIT: ik denk toch dat het de 3 tabs i.c.m met afentoe n litertje water van boven is :whistling thnx lostchild!

Share this post


Link to post
Share on other sites

met warm weer is de verhouding verbruik voeding versus water anders: meer water wegens hogere verdamping

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar zou het verdampen niet meevallen agezien ik met led kweek en nooit echt boven de 27 graden komt en LV van 36 gemiddeld

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan hebben ze nog steeds een andere verhouding van opname , met slechts een zeer geringe tolerantie voor teveel e.c.

ze verbruiken zowieso idd al minder voeding met led dan hps

maar de lv is erg laag bij jou , dus per saldo heb je erg waterrijke en voedingsarme bewatering nodig

 

ik gok erop dat het een combo is van te hoge ec voor de dames, getriggered door zowel hoge medium temperatuur als baldtemperatuur, en te lage lv.

 

hele probleem is al een stuk minder als je een paar beurten alleen afgezuurd water gebruikt , en de lv in de growkast ietsje opweet te krikken

Share this post


Link to post
Share on other sites

de planten krijgen helemaal geen voeding alleen eens in de 2 weken bacto of een douche met bladvoeding, maar ik zal opletten met het water geven en de luchtvochtigheid zal wel een natte theedoek ofzo erbij leggen. en de EC is gewoon zoals het uit de kraan komt 0.50, en het water zuur ik af naar 7.2.

 

Thnx voor de support guys!

Share this post


Link to post
Share on other sites

....ga eerst een lezen

 

Ahh kijk een reactie waar we tenminste nog wat aan hebben!

 

/sarcasm off

 

Verklaar je nader?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HollandsHope

 

zo een persoon moet je niet serieus nemen al redelijk wat onzin gedropt

Onder ander dat stekken nooit ballen of baantje kan krijgen.

Ook zie je in meerder reply dat die weinig kaas van bepaalde genetica heeft.

Komt bij dat de persoon 0 verslagen heeft dus gewoon niet serieus nemen.

 

Ik dacht dat de ph op 6.2 moest houden op aarde maar ik meet nooit dus kan het ook fout hebben.

Edited by kuro-neko
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet niet of murdoch het niet tegen microshoopje had?

 

gewoon altijd zorgen dat er water in het schaaltje staat, met voldoende voeding

 

Cursus hoe verzuip ik me plant en maak het haar tijdens haar leven zo lastig mogelijk :book:

Canna prefereert wat drogere voetjes, helemaal tijdens slapie doen.

 

@kuro

op bio zuur je meestal niet aan tot beneden de 6.5, liefst nog wat hoger houden anders krijgt bodemleven het steeds zo te verduren als je water geeft.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...