Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
smokey4life

Wie Past Stengel-Training Toe Vindt Het Belangrijk En Waarom ?

Recommended Posts

Stengel-training vindt ik belangrijk omdat mijn stam sterker wordt en kan het dus meer zwaarte van mijn top hebben. En de ruimtes tussen mijn nodes verkleint en blijven mooi compact waardoor de toppen mooi naar elkaar groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je stengels gewicht laten heffen of zoiets?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die eerste zin nodigt wel uit voor hele flauwe grappen smokey..

 

maarre wat dacht je van wind? Van buiten van nature, binnen mag je zelf god spelen. Gewoon af en toe met een bezemsteel ofzo over je planten heen strijken denk ik.. wordt wel hard werken op die manier maar kost verder niks. Ben benieuwd of er indoor peeps zijn die zoiets doen. Ik bedoel, als er gekweekt wordt met roterende lampen om de zon na te doen, dan is dit ook niet zo een gek plan.

Je kan het eenvoudig testen toch, graag hier posten dan. Zorg wel voor een test en een controlegroep, anders heeft het geen zin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dit een leuk topic!

 

Ik heb wat wetenschappelijke info gevonden. Er is zo te zien weinig bekend over dit onderwerp. Reden dus om hier eens bij stil te staan!

 

http://edepot.wur.nl/77875

"Elke beweging of aanraking vervormt de celwand. Die is verbonden met de celmembraan. Zodra die vervormt, openen zich kanaaltjes die calcium doorlaten. De verhoogde calciumconcentratie beïnvloedt het eiwit calmoduline, dat ervoor zorgt dat de expressie (het tot uiting komen) van bepaalde genen verandert. In dit geval gaat het om genen die coderen voor groei. Ze zorgen dan voor kortere cellen met dikkere celwanden. Dit geldt natuurlijk niet voor cellen die al uitgegroeid zijn. Die veranderen niet meer. Het effect wordt alleen zichtbaar in nieuwe of zich ontwikkelende cellen."

"De weinige praktijkervaringen in Nederland bevestigen de onderzoeksresultaten dat sommige soorten heel goed reageren op aanraken – ze blijven mooi kort – en andere nauwelijks of helemaal niet. Er kan zich ook nog een ander effect voordoen: zodra je stopt met de behandeling, gaan de platen juist harder groeien."

 

Het kan dus zeker de moeite waard zijn om in het begin van de groeifase stengeltraining toe te passen om de plant sterker te maken en kort te houden en hem daarna in een groeispurt te zetten door te stoppen met aanraking, bijvoorbeeld zodra de bloeifase start. Aanraking kan ook een remedie zijn tegen strekkende plantjes! In dat geval is het misschien beter om juist in de tweede helft van de groeifase met aanraking te beginnen? Ik heb momenteel maar één annorexia-dametje dus ik heb geen controlemogelijkheid maar ik ga het zeker toepassen.

 

Lijkt me een fijn plan om in dit draadje eerst de testmogelijkheden te inventariseren en vervolgens samen wat testresultaten te verzamelen. Ik wil het liefst fotootjes van strekkende dames zonder en met aanraking zien en wat het uiteindelijke resultaat aan het eind van de bloeiperiode is.

 

http://www.scientias...id-voelen/84290

http://www.waterweze...bewegende-plant

 

Sticky?

Edited by Shemi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...