Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Smeagul

Temparatuur Sensor Opticlimate Aansluiten

Recommended Posts

Hoi beste luitjes weet iemand mij te vertellen waar mijn temparatuur sensor aan kan sluiten dit is voor de opticlimate 6000

Er ligt namelijk een temp. sensor in het compartiment en die is aangesloten op A101 en er zou er als het goed is ook eentje aangesloten moeten worden of zijn op A104 maar die reageerd helemaal niet op mijn display wel die aangesloten is op stekkertje A101 maar ik vind die kabeltjes wel erg kort hoor dat iemand mij iets er over kan vertellen

Share this post


Link to post
Share on other sites

AI01 is je ruimtetemperatuur AI04 is voor dualroom (die reageert dus niet in een gewone ruimte)

 

Kabeltje kun je verlengen.

 

Mits het een nieuwe unit is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey racker

Ik heb een pro3 er zitten 2 sensor kabeltjes in het compartiment beide waren aangesloten 1 daarvan werkt niet en die op A101 zit wel..

Het betekent dan dat dat mijn temp sensor is en dat ik die in de tent naar binnen voer ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep, als je 1 tent hebt wel. En onder een afdakje.

 

Als je 2 tenten koelt met 1 opticlimate gebruik je ze alle 2. Een in tent 1 en de ander in tent 2. Om de 2 sensor werkende te krijgen moet je eerst dual room aanzetten in het menu.

 

De witte stekkertjes van links naar rechts zijn;

 

 

1)Ruimtetemperatuursensor (te zien op display in normaal bedrijf) Actuele ruimtetemp

2)Koelbloktemperatuursensor (te zien in het sensormenu als C:01) Tussen 5 en 15gr

3)Waterafvoertemperatuur (te zien in het sensormenu als C:02) Tussen 25 en 45gr

4)Dual-room temperatuursensor (te zien in het sensormenu als C:03) Min 40 of actuele dual-room tem

5)Temperatuursensor aangezogen lucht (te zien in het sensormenu als C:04) Nagenoeg gelijk aan ruimtetemp

6)Temperatuursensor uitgeblazen lucht (te zien in het sensormenu als C:05) Tussen de 8 en 16gr lager dan D:05

7)Temperatuursensor koelmiddel lage druk (te zien in het sensormenu als C:06) Nagenoeg gelijk aan C:01

8)Waterlekkagesensor

Edited by racker

Share this post


Link to post
Share on other sites

4,5,6,7 en 8 niet nee.

 

Tot pro3 a is AI04 dual room en waterlekkage tegelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker even een vraag over mijn water afvoer temparatuur die is nu 26,5... En dat vind ik best koel want toen de oc op een andere locatie aangesloten was was mijn afvoer water behoorlijk heet...

Nu geeft de oc 27,5 aan op het display maar in de ruimte zelf geven 2 andere temperatuur sensors 33 graden aan lijkt wel of hij gewoon niet koelt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal even mijn opstelling opgeven...

 

300x300x200 Secretjardin

4 x Gavita 1000 watt pro

1000 m3 filter + 1000 m3 afzuiger

Opticlimate pro 3

Plenumbox

45 smartpotten 39 ltr

 

Nu dan de aansluiting

 

4 x 1000 watt in de tent

filter boven tegen het plafond van de tent opgehangen

 

2 x 2,80 meter lang witte air buizen op gehangen die een diameter van 160 hebben dan ligt er op de tent een broekstuk waar deze air buizen op aangesloten zitten en dan 1 buis van de broekstuk naar de uitgang OC die is diameter 250 en heeft een lengte van 2,5 meter

 

Op de plenumbox is aan gesloten een buis van 250 diameter die onder in de tent naar binnen loopt deze heeft een lengte van 4 meter

 

Ik heb mijn water aanvoer diameter 16 gehouden en water afvoer het zelfde

 

De OC is aangesloten op een 25 amp zekering

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn sensors uitgelezen en geven volgende aan

 

C01: 4,5

C02: 33,5

C03: 24

C04: 25,5

C05: 7

C06: 3,5

 

Dit is met 4 x 1000 watt aan

Wie kan mij vertellen of deze waardes oké zijn ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_41042_17284_1121862.jpg

 

 

gallery_41042_17284_496134.jpg

 

gallery_41042_17284_1274442.jpg

 

gallery_41042_17284_377820.jpg

 

gallery_41042_17284_545606.jpg

 

gallery_41042_17284_257469.jpg

 

gallery_41042_17284_922594.jpg

 

gallery_41042_17284_316745.jpg

 

gallery_41042_17284_740876.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn sensors uitgelezen en geven volgende aan

 

 

 

Dit is met 4 x 1000 watt aan

Wie kan mij vertellen of deze waardes oké zijn ?

 

C01: 4,5 = te laag, aan je plaatjes te zien is inlaat veel te klein waardooe er niet voldoende warme lucht doorstroomt

C02: 33,5 = ok maar mag wat hoger. Je verbruikt erg veel water nu.

C03: 24 = Deze sensor gebruik je niet

C04: 25,5 = Temperatuur aangezogen lucht. Deze moet nagenoeg gelijk zijn aan je ruimtetemperatuur (33?) Als deze lager is dan zuig je de door de oc gekoelde lucht aan waardoor ook c:01 daalt en je ruimtetemp stijgt.

C05: 7 = Je blaast 7 gr in je ruimte. Mede door C:01, veels te koud.

C06: 3,5 = Ook erg laag.

 

Conclusie;

 

1) Je inlaatslang is veel te klein en heeft teveel weerstand

2) Je ruimtetemperatuursensor hangt niet onder een dakje waardoor je verkeerde waardes meet

3) De oc zuigt zijn gekoelde lucht zelf weer op.

4) Gebruiksaanwijzing op wc leggen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey racker goeimorge

 

Top dat je me zo goed hierin helpt Wadeer ik veel!

Als conclusie zei je dat mijn inlaatslang te klein is... Is dat de inlaat naar do OC of die 2 slagen die naar de tent gaan.?

Ik vind de kracht dat uit die witte air slangen komen heel weinig...

Kan ik misschien niet beter 1 witte air slang nemen door het midden van de tent heen ? Welke maat ? Hoe groter hoe beter ?

En die vanuit mijn tent naar de OC loopt moet die ook groter of misschien 2 slangen van dia 250 en op de plenumbox ?

En een afdakje maak ik boven de temparatuur meter die 33 gr aangeeft toch ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker

Ik heb 2 witte air buizen diameter 250 gehaald en een luchtslang diameter 250 van 5 meter

Nu ga ik die 2 witte air buizen van diameter 160 vervangen voor 2 van 250 en een extra luchtslang van 250 vanuit mijn tent naar de plenumbox... Zal dit betere resultaten geven denk je ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minimaal 1x250 naar plenum als t een 3500 is. Slangen zo weing mogelijk knikken en zo kort mogelijk houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een conventionele ruimte wordt altijd geadviseerd om een passieve inlaat 3x zo groot te demensioneren als de uitblaas.

 

Hetzelfde geld ook voor een opticlimate, de passieve inlaat is hier de slang naar de plenum. Je uitblaas is 250mm.

 

1x250 naar de plenum is dus echt te klein.

2x250 naar de plenum zou net kunnen

3x250 is het beste maar waarschijnlijk lasig in deze opstelling.

 

Als er teveel "wind" door het witte condenswaterpijpje naar binnen jaagt, is je inlaat iig te klein.

 

Ik benieuwd naar je nieuwe temperaturen na de verbouwing.

Edited by racker

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker

Ik heb vandaag 2 luchtbuizen 2500 provisorisch de tent in gekregen ik ga morgen een paar plastic flensen en plastic ringen halen dan maak ik een paar gaten in de tent en monteer die flensen en ringen met boutjes en moertjes zodoende kan ik dichter bij de plenumbox uitkomen zonder bochten..

Ik heb 1 witte air buis in de tent hangen van 2500 en heb er nog een liggen maar moet even een constructie maken zodat ze beide netjes naar binnen lopen waarschijnlijk ook doormiddel van 2 flensen aan elkaar schroeven en dan het gat eruitsnijden.. Zou ik dit zo hoog mogelijk moeten doen of net gelijk of onder de lampenkappen ?

 

Mijn sensor metingen

 

Huidige temp: 28,5

 

C01: 5

C02: 34,5

C03: 25

C05: 7,5

C06: 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadat ik een afdakje heb genaakt voor mijn temp/lv meter geeft hij 29,5 aan dus een graat meer dan mij OC warmte sensor... Maar dat os dan toch een valse meting... Want de bladeren van de planten krijgen de volle lading van de lampen en dus de graden van het warme licht..

Is er een manier om de absolute temperatuur te meten? Misschien via een ouderwetse kwik meter die je ophangt in de tuin of op het balkon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je waardes zijn al beter.

 

De temperatuur meet je altijd in de schaduw. Je plantje zal het goed doen ergens tussen de 28 en 30gr. Deze temperatuur is de temperatuur van de lucht in je ruimte.

 

Het knmi meet ook in de schaduw en je plantje meet helemaal niks. De huidmondjes die aan de onderkant (schaduw) van je blad zitten kunnen hier wel op reageren.

 

In de zon of onder je lamp meet de sensor ook het infrarood licht (lees warmtestraling) mee. Dat geeft een vertekend beeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aah op zo'n manier ;)

Mare is het normaal dat de OC op volle toeren draait en niet lager kan dan die 28,5 graden

Het is immers een pro3 6000 kw

En ik verbruik aan licht 4000 kw hij zou toch beter moeten koelen ?

 

Welke temp meter moet ik aannemen die van de OC of die van dat 15€ kostende witte temp/lv metertje ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er komt lucht uit van 7,5gr. Het is aan jou om dat daar te brengen waar nodig.

 

Temperatuur op juistheid controleren doe je met een geijkte meter. Elke sensor is immers anders.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racker

Even een vraag ik kwam een foto tegen die jij gepost had en die foto liet zien hoe een OC naast een tent wert geplaatst daarbij zag ik dat de retour luchtslang naar de plenumbox vanuit de tent aan de bovenkant eruit kwam en niet uit de onderkant van de tent

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opgelost !!! Kan nu de temperatuur van mijn tent alle kanten op gooien ik hoorde van andere en ging er vanuit dat de aanzuig van de plenumbox box van beneden uit de tent moest komen... Maar ik ging zwetend onder mijn oksels de slangen verschuiven en probeerde de aanvoer voor de OC vanboven uit de tent te nemen en wablief het doet wat het moet doen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

:tu

 

Warmte stijgt en kou zakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks racker voor je hulp !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep, als je 1 tent hebt wel. En onder een afdakje.

 

Als je 2 tenten koelt met 1 opticlimate gebruik je ze alle 2. Een in tent 1 en de ander in tent 2. Om de 2 sensor werkende te krijgen moet je eerst dual room aanzetten in het menu.

 

De witte stekkertjes van links naar rechts zijn;

 

 

1)Ruimtetemperatuursensor (te zien op display in normaal bedrijf) Actuele ruimtetemp

2)Koelbloktemperatuursensor (te zien in het sensormenu als C:01) Tussen 5 en 15gr

3)Waterafvoertemperatuur (te zien in het sensormenu als C:02) Tussen 25 en 45gr

4)Dual-room temperatuursensor (te zien in het sensormenu als C:03) Min 40 of actuele dual-room tem

5)Temperatuursensor aangezogen lucht (te zien in het sensormenu als C:04) Nagenoeg gelijk aan ruimtetemp

6)Temperatuursensor uitgeblazen lucht (te zien in het sensormenu als C:05) Tussen de 8 en 16gr lager dan D:05

7)Temperatuursensor koelmiddel lage druk (te zien in het sensormenu als C:06) Nagenoeg gelijk aan C:01

8)Waterlekkagesensor

Dank je voor dit overzichtelijke lijstje! daar heb ik wat aan! sowieso is de handleiding die bij mijn nieuwe OC zat niet kloppend, die gaat uit van een ouder model, beetje knullig van Air Supplies als je het mij vraagt! gelukkig hebben we jou ter ondersteuning ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...