Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Ozzoes

Vraag Mbt Ventilatie In Een Kas.

Recommended Posts

goeden dag allemaal,

 

Ik zat eigenlijk met een kleine vraag, en ik denk dat ik die nog het beste in de indoor sectie kan stellen.

 

Ik kweek in een kas, wat toch een behoorlijke mix tussen indoor en outdoor is in mijn ogen. En zodoende zit ik natuurlijk ook vast aan ventilatie. Ik heb een kas met een afmeting van zo'n 2m breed bij 10 meter lang bij 2 meter hoog. Momenteel zuig ik 200 m3 af aan 1 zijde (5x per uur de inhoud van de kas) en voer ik 200 m3 verse lucht toe aan de andere zijde, inlaat op 2 verschillende plekken dmv tunnel ventiltoren.

 

Nu is mijn vraag, zou iemand met zijn indoor ervaring mij kunnen vertellen of ik mijn hele oogst straks ten onder zie gaan aan budrot?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou er het 10 dubbele tegen aan gooien denk ik.

zonder gein kun je best met een paar duizend kuub werken.

en lekkere wapperwindjes heb je nooit genoeg(circulatie ventilatoren)

 

ik ben absoluut niet jaloers,

Weetje

 

Zem0p

 

 

30 keer vervangen per uur

40m3 x 30 = 1200 kuub

Share this post


Link to post
Share on other sites

tering dat is nogal wat..

Nou thanks in ieder geval. Zeeer benieuwd of ik pa hiertoe kan overhalen

 

Ik moet trouwens wel even toevoegen dat er over de gehele lengte van de kas een spleet van zo'n 20 cm breed loopt (waterdicht afgesloten) welke zo ie zo voor natuurlijke ventilatie zorgt, de kas is dus niet lucht dicht afgesloten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is iemand op het forum die hier meer ervaring mee heeft :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

aiiij maar zover ik weet is die niet meer actief helaas, en zijn ruimte was vele malen groter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je niet luchten met je raampies?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn geen ramen in aangebracht omdat van te voren zo ie zo al bepaald was dat er een fan in zou komen. Het gaat me dan ook nie zo zeer om de warmte (dit is redelijk onder controle) maar meer om het vocht straks in de nazomer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

luchtvochtigheid wil stijgen

dus dan kun je ook 5 x 200 in je dak zetten

nu is de lv aan het einde van de tunnel het hoogste

ook als je meeldauw of andere shit hebt, loods je dat lang al je andere gewas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me vooral af hoe je de temperatuur onder controle kunt houden met zo weinig luchtverversing. Bij mij in de kas loopt, ondanks dat alle luchtramen maximaal open staan, de temperatuur gemakkelijk op tot 35-40 graden Celsius.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaar dat ik aan een paar duzend kuub zat te denken, aquar.

je moet echt een zware airflow krijgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks allemaal voor de imput!

 

Ik was al niet helemaal tevreden met de grote fan die in het begin van de kas hing maar nu deze is vervangen door de tunnel fans word het puur warmer heb ik vandaag gemerkt (eerste dag dat het goed warm is buiten, de warmte was dus redelijk onder controle sorry Aquar, had even nie helemaal nagedacht ). Waar ik eerst rond de 30 bleef hangen liep t vandaag al gauw op tot in de 37. (Ik weet dat 30 ook al nie de optimale temp is maar okey.) Heb de tunnel vans wel omgedraaid zodat er nu 400 m3 word afgezogen op 3 verschillende plekken in de kas. (geen 1200 in totaal :thumbsdown: )

 

Met dit alles in het achterhoofd ga ik toch nog maar een keer met me vader in gesprek (hij betaald dus beslist). Heb al even rond gekeken op marktplaats en kwam een mooi slakkenhuis van 1000 m3/uur voor maar 50 euro tegen (de tunnel vans waren nieuw net zo duur per stuk), dat moet toch een goed argument zijn lijkt me. Voor zwenk ventilators zal ik even gaan zoeken naar een leuke optie, hopelijk is tie dan toch nog te overtuigen!

 

Een ruit eruit halen is niet echt een optie gezien de manier dat de kas opgebouwd is, Maar bij me dak afzuigen moet toch ongeveer t zelfde resultaat geven, als het vocht er maar uit gaat?

 

Nog maal ontzettend bedankt voor de imput! vorig jaar in het oude kassie heb ik ook behoorlijk last gehad van budrot en meeldauw en hoop daar dit jaar verschoond van te kunnen blijven of minimaal een stuk minder last van te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als eerste kijk je hoe de wind meestal staat,

deze bepaalt de hoofds-wind-stroom

die je positief wilt beinvloeden.

en mechanisch wilt versterken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meeastal op de deur, dus dat is een voordeel. Alstie op de voorkant staat vab de kas zijn er spleten tussen dak en wand waar de wind door kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of het nu gebruikelijk is om een oud topic van jezelf nieuw leven in te blazen met een vraag welke ontopic is, of een compleet nieuwe te lanceren, maar ik doe het gewoon maar even zo.

 

Immidels zijn we een jaar verder, en dit jaar zal er wel voldoende ventilatie komen. Aangezien ik mij herrinderde dat weetje 2000m3/uur aanrade was ik eigenlijk daar naar opzoek, maar zie nu dat het maar 1200 m3/uur was..

 

Maar om alles uit te sluiten, de dauw goed te kunnen verwijderen in de ochtend, lijkt 2000m³/uur mij niet overdreven. Misschien kan ik dan de temp ook wat meer onder controle houden namelijk, vorig jaar was het gewoon onprettig warm in de kas hartje zomer.

 

Nu is mijn vraag dus:

Ik heb 2 ventilatie openingen welke uit komen in de kas door de muur van het aan liggende gebouw. Dit is een groot gebouw waar het altijd koeler is als buiten, zelfs hartje zomer. Vanuit hier zal dus koele lucht worden gezogen. De boxventilatoren komen in basis direct tegen de muur te staan. Er is echter 1 bottleneck, en dat is de opening naar buiten. Deze is namelijk slechts 180 mm breed en kan niet even verder uitgehakt worden (verzakking in het metselwerk). Dus nu is mijn vraag. kan ik beter een boxfan pakken welke een lagere capaciteit heeft maar geen hinder zal ondervinden van een vernauwing in het kanaal, of een boxfan met een hogere capaciteit maar een vernauwing in de uitblaas?

 

Ik dacht aan deze van 1200 m³:

http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttechniek-geurbestrijding/box-afzuigers-staal/afzuiger-in-stalenbox-1200m3/

 

En anders word het waarschijnlijk zo iets..:

http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttechniek-geurbestrijding/box-afzuigers-staal/afzuiger-in-stalenbox-750m3/

En dan heb ik alsnog een milde vernauwing van het uitblaas kanaal nodig..

 

ben benieuwd wat jullie gedachtes hier over zijn, aangezien het voor mij een behoorlijke investering is (de kas levert geen geld op, enkel rook waar.).

 

Alvast hartelijk bedankt dat je een kijkje hebt genomen,

 

Ozzoes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zal naar mijn idee toch niet veel meer kunnen afzuigen dan er door de vernauwing kan, misschien dat er wat meer geluid door ontstaat..

maar ik weet niet wat voor muur het is maar er kan altijd wel een gat gemaakt worden, boren is het beste, je kan altijd bij boels oid een diamant boor huren tot maten van 250, daar schiet je meer mee op..

 

maar een kas van 10 bij 2.. als je die vol hebt staan dan moet je met je hele familie er van roken lijkt me om door die voorraad heen te komen..

 

het lijkt me dat je in een kas meer buiten plante idee hebt staan, daar komt over het algemeen meer van af dan een binnen plant alleen staat deze een stuk langer dus zal je waarschijnlijk maar 1 draai per jaar kunnen doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey Jaap.

 

Geluid is niet zo'n probleem. de ruimte waar de afzuiging komt is een ruimte waar niemand wat heeft te zoeken..

 

Het pand is letterlijk gebouwd als een bunker, dus even een gaatje boren word lastig.. lol voel nog steeds t gat dat ik gemaakt heb voor de voedingskabel... misschien rond 10 mm..

 

Die kas van 10x2 kent slechts 10x1 meter aan beplantbare ruimte. Ik ben nog zoekende naar de beste soorten voor mijn kas met de meest gewenste effecten en smaak, dus voorlopig staat hij inderdaad voller als nodig is om een jaar lang te kunnen roken, om een jaar lang LEKKER te kunnen roken is hij misschien net vol genoeg.

 

Zodra de soortjes gevonden zijn zal ik idd meer op maat gaan kweken zonder al te veel overproductie.

 

Het plan is 1 auto draai en 1 photo draai. de photos kunnen al mooi opgekweekt worden in potten namelijk, en de auto's is enkel een gegarandeerde oogst.

 

Denk dat ik voor de eerste ga van 1200m³ en dan opzoek naar het gladste verloop ter wereld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt beter door een opening zuigen dan persen.

Bv met zoiets

R8261326-01.jpg

 

Dan schroef je twee van die op de twee gaten.

Dan ben je wel heel vooruitstrevend bezig hoor!!

Het vergt wat uitzoekwerk.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

@knakkenpoetser Dat een buisfan meer druk opbouwd tov een slakkenhuis is niet waar

Edited by homegrower1967

Share this post


Link to post
Share on other sites

de veel gebruikte slakkehuisafzuigers voor hokken bouwen weinig druk op inieder geval ( zo had ik het moeten schrijven , want er zijn ook slakkehuisafzuigers die wel veel druk opbouwen)

 

bedoel je het zo @homegrower?

 

 

http://www.wietforum.nl/topic/50326-editorial-ventilatietechniek-voor-dummies/

 

Het verschil zit hem in de druk die beide ventilatoren in staat zijn om op te bouwen. Dat hangt af van het type ventilator en de gebruikte motor. De eerste ventilator is een buisventilator (een Ruck 200L), de tweede is een slakkenhuisventilator. De druk die de slakkenhuisventilator opbouwt is laag. Maar de slakkenhuisventilatoren zijn wel in veel grotere capaciteiten te krijgen en bouwen dan ook voldoende druk op. Conclusie: Gebruik een buisventilator als je bij kleine capaciteiten toch veel druk nodig hebt.

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

@knakenpoetser

 

precies! De slakkenhuisafzuigers voor hokken hebben voorwaarts gebogen waaiers, de waaier schept de lucht. Als er in een slakkenhuis ventilator een waaier geplaatst is met achterover liggende schoepen deze slaan de lucht, dan kan deze hogere drukken opbrengen.

 

http://www.systemair...-5980-enin.aspx

 

de link verwijst naar een slakkenhuis die bij 380m3 per uur een 580pa opbrengt.

 

een buisventilator 125l doet 380m3 per uur bij 0pa!

 

Als deze ventilator wordt ingezet voor de ventilatie in een kas dan zal de weerstand geen 580pa zijn maar een stuk minder. Hierdoor gaat de luchtstroom omhoog. Bij 100pa weerstand zal de ventilator 3.200m3 per uur verplaatsen.

Edited by homegrower1967

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...