Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Snaaiper

Zelf Aarde Mengen + Herbruiken

Recommended Posts

En gelijk de volgende vraag er maar achteraan, ditmaal over aarde.

 

Vermits ik enkel en alleen voor mezelf grow is het wat onnozel om voor een enkel zak aarde naar de GS te rijden. Das al snel 3 uurtjes karren over en weer.

Dus waarom niet zelf mengen en herbruiken? Op termijn goedkoper vermits je met een zak bloed- en beendermeel lang toekomt.

 

Aarde wordt zelden verzonden vanuit de GS, maar al de rest kun je wel bestellen of zelfs lokaal krijgen. Hier in Belgie heb ik in elk geval al bloed- en beendermeel gezien, perliet en kokos ook geen probleem en natuurljk kun je ook genoeg degelijke aarde krijgen. Aveve komt hier aardig in tegemoet.

 

Maar vermits ik geen concreet antwoord of topic vindt toch maar een nieuw. Dus wat doen jullie?

Ik vindt zowat overal dat bloed en beendermeel terug, wormen en vleermuis mest kom ik ook vaak tegen.

Schimmels uiteraard, wat nog? Wat kan/mag/moet er nog bij een goede basis aarde of zelf zaai/stek grond vermits die sowieso armer is en je dus meer naar eigen behoefte kan gaan opwaarderen.

Eventuele recepten en ervaringen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maerl(kalk) of gewoon een zak bio supermix door je oude aarde heen. Ik draai nu een rondje of 5 op dezelfde aarde met Bio-char van sannie en een bak complete organics of bio supermix erdoor per rondje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lava meel ook goed voor de bloei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde wordt zelden verzonden vanuit de GS,... moet je toch eens een andere shop opzoeken elke shop waar ik ooit heb besteld leveren 50 liter zakken zonder problemen ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, ik begin der niet aan voor 1 zakje per keer, liever recycleren en zelf maken dan.

 

Lavameel,ja idd ook al tegengekomen. Blij je weer een te horen Buzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bestel de zakken enkel wnr ik voeding of zaad bestel voor 1 zak de verzend kosten betalen doe ik ook niet aan mee

Mss dat ze er daarom niet zo moeilijk over doen ,als je enkel 2 zakken medium besteld geloof ik wel dat ze moeilijk zullen doen maar toch voor hun is ook elke omzet is omzet natuurlijk

 

Al zou het wel leuk zijn als we de zakken hier in de stad konden ophalen ergenst :D

De batmix doet je medium btw ook aardig opwaarderen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vindt je, in vergelijking met andere aardes vindt ik batmix eigenlijk rommel, te veel zand, klinkt te snel in, Koop ik nooit meer.

Atami growmix dewelk ik nu gebruik vindt ik dan weer veel te sponzig, lijkt wel pure kokos. Plantje in voorgegroeid en navenant het potje goed volgegroeid is viel het kluitje ei zo na nog uiteen. Toch liever gewoon aarde + een percentage kokos en de rest.

 

En daarom men vraag ook, zakken aarde kun je hier wel overal kopen enkel moet er nog.... en ..... en ... + .... en nog .... bij. Kost je dan iets meer als een zak in de GS maar je hebt nog genoeg supplementen over om er nog 4-5 te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bio supermix, niet teveel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik pak ook gewone tuinaarde en meng, er een handvol ca 5% plagron bio supermix doorheen.

Maar ik moet wel zeggen, dat ik hiervan nog geen studie heb gemaakt.

 

Dit was meer een hele snelle scan en goedgelovigheid ten aanzien van de aanbieder.

http://www.plagron.com/nl-nl/product/1/46/41/bio-supermix.aspx

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoppa das wel heel simpel. Gelijk ff door gegoogeld vermits Belgie toch weer flink aan het knoeien is tegen die rijstvreters

Verhouding is 1 op 40 tot 1 op 20 dus 5 liter van dat spul aan 13€ = 200/100 liter goede kweekgrond, wat perliet en kokos erbij en je bent klaar voor een rondje.

 

Soms is het leven toch simpel, thx Amnees en Ouwe

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar kan ik toch zo van glunderen hé.

Dat ik als noob,

3/4 jaar buiten ervaring en nu sinds een week binnen weer een goede oplossing kan aandragen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amnees was anders wel eerst hoor Ouwe, maar soms ben ik ook wel erg blij dat een antwoord soms zo snel gevonden is.

 

Weet in elk geval wat ik mot bestellen nou.

Easy, bij het tuincentrum zakje aarde scoren, litertje Mix en een klets perliet/kokos erdoor en gaan met die banaan.

En vermits ik maar een plant per keer doe hoef ik ok geen 5 zakken aarde te proberen maar gewoon men eigen mix uitvogelen.

Wat we weeral minder onafhankelijk maakt van een GS.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

uhhh Titatovenaar zei het al, toen ik op aarde kweekte deed ik een jaar met aarde. vanalles geprobeert, ook met bio supermix een hoop geleerd. vooral niet teveel erbij doen. eerst deed ik 50Liter/3000Liter, daarbij verbrandden de wortels gelijk zodra de stekken erin gingen, eens met de shop gepraat, en die adviseerden 10Liter/3000Liter, dat ging super, probleemloze rondes daarna. Dat is met laatste 2 weken water geven, en direct starten met ec 1,2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bijna 2 jaar ook gered op soortgelijke wijze. had misschien wel langer gekund, maar dat was me niet gegund

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd Tita was eerst mar zonder de naam plagron erbij nou ja, in elk geval iedereen bedankt.

 

Amnees, das dan 1 liter op 300l liter, das da amper 0.15 liter opeen zak van40 liter aarde, das knap zuinig aan 13€/5ltr bij Desjop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog eens ff navragen:

 

Ik plan te mengen

40L zaai/stek aarde van boerenbond

50L Kokos, idem

10L gewoon metselzand (zorgt voor betere drainage lees ik)heb er 3 ton van liggen.

Perliet (wat ik nog in huis heb, zijn we daar ook weer vanaf, zal een litertje of 2 zijn)

en de Bio Supermix.

Plagron zegt 2.5 to 5 L per 100L aarde, ik meende het op 1L te houden.

 

Slim plan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bodemactivator van ecostyle er bij?


  • ECOstyle Bodemactivator brengt nieuw leven in de bodem. Deze unieke bodemactivator is rijk aan nuttige bodembacteriën en -schimmels, gisten en zeewier. De speciale bestanddelen zorgen ervoor dat de bacteriën en schimmels zich optimaal kunnen ontwikkelen.

  • Een rijk bodemleven stimuleert de ontwikkeling van gezonde wortels van de plant. Daarnaast zorgt het ervoor dat de plant beter in staat is de beschikbare meststoffen en water op te nemen. Een rijk bodemleven verhoogt de weerstand van de plant.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens plagron zit dat er al bij, doe bij vullen pot uiteraard nog extra schimmels erbij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plagron mega worm, moet je eigenlijk hebben voor opwaarderen; ze adviseren bij hergebruik aarde ook kalk niet te vergeten, voor de ph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

THX GF maar ga nu eerst zelf mengen, herbruiken is voor later

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel kalk voeg jij dan toe groenefingers en nog een speciaal soort?

 

Bij hergebruik dan hé.. :likken:

 

Ik heb me wel eens wijs laten maken, dat kippemest er door mengen ook goed zou zijn??

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

AZ Kalk van ecostyle, gebruik in de potten buiten. Ja theelepel per 5 liter; iedergeval ook weer niet teveel.

Binnren heb ik tabs, die hebben kalk in de samenstelling.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is beton molen in je bezit hebben toch een handig iets als je aarde gaat draaien.

 

Het is geworden:

50L zaai/stek aarde

37.5L kokos (tja 2 blokken per verpakking zouden 75L moeten zijn)

10L Lavagruis wat ik tegenkwam bij het zoeken naar perliet bij enkele handelaars in de regio. Geen perliet gevonden maar dus wel dit lavagrit met korrels 0-3mm al lijken die 3mm wel wat ruim beschreven. Ideaal spul dus voor zowel luchtigheid als absorptie vermogen man men mengsel.

1L Plagron BioSuperMix

en tenslotte

een dikke liter perliet wat ik nog liggen had, pas op het laatste erbij gegooid zodat ik aan de hand van de witte perlietkorrels kon zien of het mengsel netjes verdeeld was. Wat uiteraard zo was dankzij de betonmixer.

 

2 zakken gevuld en nou ff weggezet om ff te rijpen. Bij het vullen van potten nog een beetje Mycho schimmels erbij en dan zou dat goed moeten komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om de meng kwaliteit te beoordelen, okay.

Maar waarom zou je er nog perliet aan willen toevoegen met bijna 50% kokos?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...