Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

The Stig

Uitblaas Airco...filteren

Recommended Posts

hoi,

weet iemand of men een filter(koolstof) kan of mag plaatsen op de uitlaat van een airco.... :huh: en of het efficient zou zijn.

bij de fabrikant van het toestel staat geen vermelding over eventuele filtering van de uitblaas....

....in de praktijk is het te doen maar ik twijfel of het wel gezond is voor mijn toestel.i.v.m. tegendruk of zo.

 

alle raad of suggesties welkom

thx members

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je filter groot genoeg is zal het niet echt uitmaken lijkt mij bv 500m³ airco met een 750m³ filter zal niet teveel tegendruk geven

 

Maar waarom je de airco uitlaat uberhaupt zou willen filteren is mij wat onduidelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat je de aanzuig van de airco zou willen filteren kan ik me nog wel voorstellen, dat doe ik ook met m'n huidige actieve inblaas systeem. Zo hou je stof, beestjes en eventuele schadelijke gassen buiten de kweekruimte en buiten de rotor van je fan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik neem aan dat het om een mobiele airco gaat die zijn warme lucht ergens kwijt moet en daarvoor lucht uit de ruimte gebruikt.

In de gebruiksaanwijzing van die dingen staat vaak dat je de uitlaat zo veel mogelijk vrij van bochten moet houden om een goede uitstroming te behouden.

Als je dat niet doet kan de airco in storing slaan omdat hij zijn warmte niet goed/snel genoeg kwijt kan, met een filter erachter is er lijkt me veel te veel tegendruk.

Je zou het kunnen proberen, maar dan ongeveer het dubbele aan filter capaciteit nemen als dat die uitblaast, dan nog betwijfel ik of het gaat werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:jump: :dribble: :icecream:

 

sry hoor kon het niet laten.

 

Wat is nu een bijkomende eigenschap van een airco waar een koolstoffilter helemaal niet van houdt en hoeveel van die eigenschap bevat de lucht nu gedurende die paar maanden van het jaar dat je de airco nodig zult hebben?

 

Ruk maar een batteriij filters aan, denk dat je na een week of 2/3 al doorslag begint te krijgen omdat de filter vol zit :wave:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh, een bijkomende eigenschap is dat een airco ontvochtigd.

Dat vocht word opgevangen in een lekbak of iets dergelijks.

Hoezo zou je filter dan zo snel vol komen te zitten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

uiteraard ontvochtigd de airco wel, maar als deze ergens tussen 5-10 graden uit staat te blazen en je filter hangt in een te warme ruimte, kun je er 100% zeker van zijn dat dit condens op gaat leveren!! bye bye filter!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik neem aan dat het om een mobiele airco gaat.

119615_3.jpg

 

Die slang die je ziet is de uitblaas, daardoor word de warme lucht die de airco onttrokken heeft uitgeblazen.

Ik neem aan dat hij daar een filter op wil gaan zetten op de warme lucht uitgang.

 

Smellow, ik vind je verhaal een beetje vaag, als er door een filter geblazen word vanaf de airco, dan kan de lucht in je ruimte nooit aanslaan op je filter omdat er doorheen geblazen word constant.

Wat wel kan is dat als de compressor van de airco afslaat dat dan door de lucht die je airco door blijft blazen, die na een (korte) tijd dezelfde temp als de ruimte weer heeft, dat je filter niet snel genoeg opwarmt en daardoor gaat condenseren, maar of dat zal gebeuren is ook nog de vraag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan nog is op het moment dat de airco in werking is de lucht 5-10 graden! als de temp van het filter/behuizing te hoog ligt condenseerd deze zeker!

 

en het verhaal van een portable moet je gelijk door hetzelfde gat waar de warme lucht afgevoerd word naar buiten gooien...want hoe dan ook staat je compressor (die dus ook lekker 75 graden word) nog steeds binnen.

 

Maar dan nog zie ook ik het nut van door een koolstof-filter uitblazen niet.

 

als het om een portable gaat? bak van Pur plaat erop maken, flens erop, en daar je filter op.. that's it..

 

als ik iets op mijn werk afzweer is het wel een portable, maar dan nog zijn er ook voor dat soort situatie's altijd oplossing.

 

en ja, als je dan toch al 30+ uit staat te blazen maakt dat filter ook niet uit...

 

(sorry voor de verwarring, in mijn vak is de uitblaas juist de koude lucht)

 

Grtz smell

Share this post


Link to post
Share on other sites
dan nog is op het moment dat de airco in werking is de lucht 5-10 graden! als de temp van het filter/behuizing te hoog ligt condenseerd deze zeker!

Sorry maar volgens mij werkt het net andersom.

Warme lucht condenseert als het iets raakt wat onder het dauwpunt zit, dus als de temp van het filter lager is dan het dauwpunt van de lucht+ relatieve vochtigheid die er door geblazen word, dan krijg je condens.

 

En het nut van uitblazen door een filter, de lucht die je airco gebruik om zichzelf te koelen komt ook uit de ruimte waar de airco staat, als die in je hok staat met lekker ruikende planten dan is het best handig die lucht te filteren.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker een metalen oppervlak wat 30+ is.. en je blaast daar koude lucht doorheen? wat gebeurd er dan bij dat opeervlak? en dat warme lucht condenseert op een te koud oppervlak klopt ook... maar dat verhaal werk met geforceerde koude lucht precies hetzelfde. je wilt iets wat 30+ is 16 graden maken. krijg je toch hetzelfde vehaal...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een metalen oppervlak wat 30 graden is waar je koudere lucht doorheen blaast koelt af.

 

Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht, daardoor kan het gebeuren dat als je warme lucht op een koud voorwerp blaast dat het gaat condenseren, dat komt doordat de temperatuur van het koude voorwerp dan onder het dauwpunt zit, maargoed dat vertelde ik net ook al.

Ben benieuwd naar je uitleg hoe dat in zijn werk gaat volgens jou met een warm voorwerp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom hebben we airco? niet voor de temperatuur! maar de LV! koude lucht kan gewoon minder LV bevatten omdat de lucht compacter is. zelfde temp en een lagere LV maken het een aangenamer klimaat. maar op het moment dat je koude lucht minder LV heeft dan je warme lucht zal deze toch echt aan de warme zijde gaan condenseren.. (ik heb het in sommige kantoren bijna zien regenen omdat de LV en temp veel te hoog lag ten aanzien van de aangeboden lucht) dit mede door totaal verkeerde uitblaas (koude lucht) roosters..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahh nu snap ik wat je bedoeld, als je koude lucht in een hok blaast met een hoge temp en hoge vochtigheid dan kun je zoals je het omschrijft wel bijna regen krijgen, of dat precies zo werkt weet ik niet maar dat klinkt wel logischer.

 

Maar als je nu een warm voorwerp neemt zoals een filter en daar blaas je koude lucht doorheen gaat dat never nooit niet condenseren.

 

Als je een radiator hebt die warm is, daar komt toch ook geen vocht op als je er koude lucht tegen aan laat stromen?

 

En een airco hebben we voor de temperatuur trouwens, een bijkomstigheid is dat die ook vocht uit de lucht onttrekt.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

proefrondje voor je... :) sluit eens een slangetje aan van je Ac naar je pc,,, btw,,, nope... je LV.. voor airco dan... we hebben het hier niet over een opti... 32 graden hier? of 32 graden turkije? wat heb je liever? dan toch maar goed dat daar de LV een stuk lager ligt.

 

De bedoeling komt er wel een beetje raar uit... maar blij dat je het snapt... zitt hier voor de lol niet voor een discussie maar een mening..discussie hebben we vast allemaal al genoeg in dit leven..

 

let's just smoke.. :) Smell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Smellowmellow, ik vroeg je om uit te leggen hoe dat dan werkt met koude lucht op een warm voorwerp.

Ik gaf je als voorbeeld een radiator die warm is, als ik daar koude lucht op uit laat komen word die radiator echt niet vochtig.

 

En in een kweekruimte gebruiken we een airco om de temperatuur naar beneden te halen.

In een woonhuis gebruikt men een airco om de temperatuur naar beneden te halen.

Wil men minder vochtige lucht pakt men geen airco, want een airco is om te koelen en heeft als bijkomstigheid dat die ook vocht uit de lucht onttrekt, maar pakt men een ontvochtiger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het gaat hier nog steeds nog een koudebrug van koud naar warm... elk groot temperatuurverschil. t.o.v. welk materiaal dan ook levert nog steeds een koudebrug op.

 

zou je thuis een systeem door je huis laten installeren met ongeisoleerde pijp welke continu die 5 graden blaast? denk niet echt dat je muren en plafonds dat fijn vinden.. ook al is alles op dat moment de zelfde temp...

 

zit 8 jaar in de AC.. hoef me niet te verdiepen in dauwpunt of condensatie...google is easy... maar ervaring spreekt wel echt beter... (sorry, gewoon rare dingen meegemaakt betreft uitblazen op een warm voorwerp) uitleggen is nogal lastig als je te weinig rookt op het moment.. maar dan nog? in de winter airco in je hok.... temp goed... LV te laag... tot je lamp aangaat en je de temp op gaat voeren... lamp aan, zelfde temp... hoger LV?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat vocht wat eventueel op je plafond terecht komt kom doordat er relatief te veel vocht in de lucht zit dat door koude lucht toe te voegen ergens heen moet en op diverse plekken gaat condenseren.

 

En het filter kan aan de buitenkant, als het filter kouder is dan de omgeving en onder het dauwpunt komt, eventueel condens bevatten, maar dat zal niet ten nadele werken van het filter, of het moet echt heel veel zijn. Maar dan condenseert de warme lucht tegen de buitenkant van het eventueel koudere filter aan. Als het filter warm is en je blaast er koude lucht doorheen koelt het filter af, meer zal er niet gebeuren in dit geval.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken er 1, en die deed het gewoon. Mobiele airco in het hok gezet, en aan het einde van de slang een groot filter 1500m3 ofzo (filter staat dus in andere ruimte). Die beste man zei dat ie nooit probleem met klimaat heeft gehad. Op en top heeft kunnen draaien, totdat ie geript is. Toen is maar gestopt.

 

Natuurlijk zijn er veel betere en professionelere oplossingen om te koelen. Maar dit werkte wel voor hem.

 

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik bedoelde is niet de condensering maar 'ja ontrekt ook vocht en opvangbakje':

hoeveel vocht extra zomers trek je via airco weg en hoe snel zal dat vochtbakje 'vol' zijn en werkt het zelfs als bevochtiger wat je filter, die omdat hij met licht uit minder belast wordt en onderheviger is aan opname vocht wat in de lucht zit--> zomer.. en dan weer 8u 60% via de airco?

 

Zoiets werkt alleen maar goed als de lv niet al te hoog oploopt in je hok (en de ruimt waar filter hangt) en met een airco zuig je minder optimaal af of je mot een hele dikke airco hebben en een hele overmaatse filter (zoals een 1500 voor een 400W hokkie ofzo, dan moet je 1 rondje weg kunnen komen met je 1500, GS man blij, jij niet, 1500 filter is best flink.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor alle reply's........meningen verdeeld..en zo moet het..en zoals green2day last post..... :specool

iedereen zijn setup-configuratie is anders.en iedereen probeert op e andere manier zijn lady's het beste klimaat

voor te schotelen,wat bij mij best lukt ......sinds ik met airco werk.

toch weer wat wijzer geworden en goede info vernomen.....thx for all

oja bosrand,leuke foto van cooler........slang.uitblaas hangt( letterlijk!) in het niets....... :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die uitblaas hangt in het glas. ;)

Maar het ging om een mobiele airco dus en om de warme uitlaat te filteren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

yoo..topic dood? :) hier even topic-reanimatie dan..

 

ik dacht eraan om een klein secret garden tentje op te zetten, airco erin om van het kleine tentje een iglo te maken, via de bovenkant ''tentflens'' de lucht met een 500m3 buisfan --------> tent, mischien met een beetje modificatie van de tent ivm wellicht te hoge onderdruk .... maken of breken? en ik hoor niemand over geluidsoverlast ....of bestaan er ook stille? ombouwen in een geisoleerde softbox idee?

 

 

kutwarmte....

 

..airco uitblazen vanuit je hok ...ongefilterdd...NEE

 

deze slimmerik heeft het eens gedaan... verse wietlucht in t gezamelijk trappenhuis wil niet meemaken als je thuis kom van werk.. :dribble:

Edited by leon911

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...