Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Ozzoes

Kaskweek: Diverse Soorten.

Recommended Posts

Goedendag allemaal,

 

Aangezien ik nieuw ben hier is enige introductie misschien een goed idee. Ik kweek al een 5 jaar, waarvan 1 in de volle grond, planten gejat, 1 onder een afdek op een beschutte plek, planten niet gejat, 1 jaar op dezelfde plek, planten gejat... het laatste jaar heb ik van dit afdak een kas gemaakt en planten..... niet gejat! super oogst gehad!

 

Dit jaar een stuk land er bij waar nu een nieuwe kas op gebouwd is van 10 bij ongeveer 2, opgebouwd uit plexiglas. De vorige kas was zo'n 3x3 als ik ruim schat en opgebouwd uit doorzichtige golfplaten.

 

Okey, op naar het verslag:

 

De zaden:

4x bigbang van greenhouse.

8x auto jack van paradise seeds.

1x auto white van paradise seeds.

 

aangezien dit toch nie genoeg bleek wand ik had gedacht onderhand al gewortelde stekken van me big bangs te hebben nog wat zaden bij gehaald welke nu aan het ontkiemen zijn allemaal afkomstig van Royal Queen Seeds.

 

Medical Mix pack met daarin:

1 Dancehall

1 Painkiller xl

1 RoyalMedic

1 RoyalHighness

1 MedicallMass

En een aantal reguliere zaden:

2 Power flower

1 Shining Silver Haze

1 Bluematic/NL auto (was nie duidelijk op de verpakking..)

1 RoyalMoby

1 Ice

 

IMG_20140613_00053.jpg

1 Big bang had ik al eerder gezaaid, recent getopt begint zich nu mooi te ontwikkelen. wel wat problemen gehad met te veel water geven int begin..

 

IMG_20140613_00054.jpg

Het kleine zusje van bovenstaand.

 

IMG_20140613_00055.jpg

Auto Jack 1, de mooiste tot nu toe!

 

IMG_20140613_00056.jpg

Auto Jack 2, 2/3 dagen later gezaaid en een stuk minder ontwikkeld. licht gele basis van de bladere sinds ontkiemen zoals meerdere.. voeding is het probleem niet en ec ook niet.. misschien de temperatuur?? maar daar reageren ze heel anders op..

 

IMG_20140613_00060.jpg

Auto Jack 4, zelfde probleem sinds geboorte.. geen andere behandeling als Auto jack 1, sorry voor het niet draaien van de foto... geen idee hoe..

 

IMG_20140613_00064.jpg

Auto jack 6, duidelijk ook geel verkleurd.. groeit wel gestaag door gewoon.

 

IMG_20140613_00065.jpg

Auto white, gratis is altijd leuk!

 

IMG_20140613_00062.jpg

Vorig jaar wat gratis zaad gehad van een maat, allemaal hermas.. maar dit lijkt sterk op een kruising tussen een NL auto van vorig jaar en zo'n paarze bonen staak van vorig jaar. We gaan t zien.

 

De potten die jullie bij de planten zien staan zijn trouwens gevuld met water, suiker en gist voor wat extra C02, zelfs met de afzuigers aan blijft de temperatuur behoorlijk oplopen...en alle kleine beetjes helpen denk ik altijd maar + ik vind t leuk er mee bezig te zijn, dus waarom niet.

 

IMG_20140613_00066.jpg

de kas in volle glorie, alle tering zooi in kluis..

IMG_20140613_00067.jpg

en de aanzuiger voor wat extra frisse lucht.

 

Ik zal proberen dit verslag bij te houden. Als iemand tips of opmerkingen heeft, zijn deze natuurlijk altijd welkom!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een mooie kas heb je daar zeg, daar kan je flink wat planten in kwijt. Ik ben een groot liefhebber van goeie kaswiet en houd deze in de gaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi dat er in ieder geval interesse is! ik vond zelf dat er vrij weinig informatie was over het kweken van wiet in een kas.. ik weet dat het in America veel gedaan word maar in Nederland is het volgens mij binnen of in potten in de tuin. Zoals ik al beschreef heb ik hier helaas slechte ervaringen mee.. en de wiet uit de kas was de beste tot nu toe.

 

de autoflowers van vorig jaar leverde veel meer op als beschreven, had toen NL auto's.

IMG00331.jpg

IMG00332.jpgIMG00333.jpg

 

waren veel groter geworden als beschreven, maar bloeide ook veel later als beloofd waardoor me reguliere planten vrij laat de grond in gingen, maar voorlopig rook ik nog steeds van deze dames!

 

IMG00174.jpgIMG00177.jpgIMG00182.jpg

 

en dit is de paarse plant van vorig jaar waarvan ik nu een mix heb staan die in de bloei staat.. deze smaakte overigens naar zeep sop.. maar heb ook buiten gestaan in de regen... de meeste thc was verdwenen, gigantische toppen dat wel. Ben van plan er hasj van te maken maar met alcohol of gewoon zeven leverde tot nu toe gewoon smerige troep op.. maar weg gooien is ook zo iets.. ga het nu proberen met een honey bee extractor samen met het andere knip afval uiteraard!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

echt fijne kas heb je daar

ben behoorlijk jaloers/ blij voor je

 

over verwerken van die zeepsoppurple: ik heb het idee dat bij butaan extractie de originele smaak van de wiet een beetje wegvalt

dat kan in jouw geval wel eens gunstig zijn

ik zou het volgende doen:

neem een partij knipafval van een lekkere soort . maak daar een skuff van. ( droogzeven)

en meng dat met een bho van de zeepsop-purple

dan heb je het extract van de purple een andere smaak gegeven.

 

en dankzij het droge skuffpoeder maak je de BHO makkelijker te hanteren ( door elkaar kneden , en je houd een kneedbare stuff over die niet aan het zakje kleeft.

 

tis maar een idee

 

succes en veel kweekpret dit jaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi dat er in ieder geval interesse is! ik vond zelf dat er vrij weinig informatie was over het kweken van wiet in een kas.. ik weet dat het in America veel gedaan word maar in Nederland is het volgens mij binnen of in potten in de tuin. Zoals ik al beschreef heb ik hier helaas slechte ervaringen mee.. en de wiet uit de kas was de beste tot nu toe.

Een maat van me kweekte vroeger ook in een kas en dat vond ik top spul. De nadelen zijn dat je het ruikt in een woonwijk en al gauw ongenode gasten aantrekt en uiteindelijk kweekt voor de rippers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha bedankt meneer jansen, ben er zelf ook ontzettend blij mee! hopen dat het straks terug te zien is in de opbrengst! in theorie zou die alleen maar beter mogen wezen als vorig jaar, maar vind ze nog wel eeeeerg klein maarja..

 

zat er inderdaad aan te denken om er BHO van te maken! die toppen zo weg flikkeren krijg ik nie over me hart en oproken nah... we blowen niet om te blowen he! Maar goede tip om er wat skuff door heen te flikkeren! Maar kank nie beter gewoon van al me knip afval BHO gaan maken? dan desnoods door elkaar mengen? Gauw zo'n ding bestellen haha.

 

 

Das inderdaad een groot nadeel, maar om geur hoef ik mij persoonlijk nie druk te maken! woon gelukkig in het buiten gebied dus buren heb ik niet! Rippers wel helaas.. hopen dat ze hem A niet vinden en/of B dat de alarm installatie ze afschrikt. Komt nog een toeter in te hangen met een sensor en waarschijnlijk wat schijnwerpers om de boel uit te lichten. En een kleiner toetertje in me slaap kamer natuurlijk. of gewoon in de kas gaan slapen:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat er mensen zijn die besluiten me te volgen! Hopelijk wijze mensen met wijze woorden haha.

 

Nu had ik gisteren de grote big bang (volgend jaar echt eerder zaaien maar kas was nie eerder klaar..) geknakt. Ik had hem eerder al getopt en heb nu 3 mooie hoofd scheuten, maar ik had nog 2 scheuten die maar een paar cm lager zaten dus ik dacht knakken die 3 toppen en dan heb ik er waarschijnlijk 5. Dus ik gisteren geknakt, hingen mooi op een hoek van 45 graden.. kijk ik vandaag.. staan ze allemaal al weer vier overeind alsof er niks is gebeurd..IMG_20140615_00074.jpg

IMG_20140615_00075.jpg

 

Verder zijn werkelijk alle zaden van Royal Queen Seeds uitgekomen, TOP!

IMG_20140615_00071.jpg

Morgen verwacht ik de voorlopers te planten! In tegenstelling tot de meeste mensen die ik hier zie wacht ik altijd tot ze hun hulsje hebben afgeworpen voor ik ze in de grond zet. Vereist wat kundig vinger werk tijdens het planten maar op deze manier komt alles wat ontkiemt boven, wand het staat al boven. In tegenstelling tot de reguliere methode waarbij ik persoonlijk altijd veel pech heb. Vooral als ik ze direct in de volle grond wil rammen in me kas is dit een uitkomst, wand door de temperatuur droogt de grond snel uit.

 

Verder een bak gemaakt voor moeders d'r kruidjes en andere zooi, persoonlijk vind ik t wel een chique gezicht zo! Helpt ook wel dat t opgeruimd is.

IMG_20140615_00073.jpg

 

Maar nog een klein vraagje, ik zag vandaag dat de eerste auto jacks in de bloei komen en gek genoeg ook me auto white, deze is nog veel jonger maar okey.. hopen dat ze allemaal flink gaan doorgroeien wand ze zijn toch nog puur te klein! Maar aangezien ik nie kan spoelen zoals bij potten, kan ik gewoon direct overschakelen op bloeivoeding of moet ik eerst een aantal dagen normaal water geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat maakt niks uit

en het is normaal dat de eerste weken vd bloei de plant strekt

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hoop het oprecht.. ik weet nog dat ik vorig jaar dacht dat me auto flowers nogal klein waren toen ze gingen bloeien maar die bloei duurde bijna 8 weken en het werden redelijke reuzen, 1.5 m ongeveer. Dus we gaan het zien, morgen beginnen met de bloei voeding dan maar! is het eventueel wijs om de auto flowers die bloeien nu te toppen? Ik heb normale planten wel vaker getopt maar nooit auto flowers, gezien deze zo kort groeien is het wijs? Het zijn natuurlijk wel allemaal hoofdtop dominanten soortjes voor zover ik weet.

 

Kwa voeding gebruik ik trouwens canna. Canna groei en bloei voeding, PK13/14 en voor het eerst bloei stimulator. Daarnaast kreeg ik wat gratis C02 Tabs van NoMercy gratis bij een bestelling dus deze gebruik ik ook. Het water wat ik gebruik is trouwens regenwater, al begint het nu toch te stinken en er is geen nieuwe regen in het verschiet.. misschien eens bijvullen met kraan water.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Had ik maar de ruimte om zo te kweken ,mooi man zoals jij de ruimte hebt ,daar komt zat vanaf .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha het is maar goed dat kassen geen ego hebben wand t zou een onuitstaanbaar kreng zijn onderhand, maar bedankt mannen! Ben zelf ook erg trots op de kas! Heb dan ook wel een flinke duit mogen kosten, en dan heb ik nog een goedkopere optie genomen als regulier plexiglas!

 

In ieder geval weer een kleine update, het weer zit redelijk mee dus ze gaan lekker! Vooral de big bang floreert op het moment! Je ziet hem bijna groeien.

 

De Painkiler XL en Medicall Mass zijn onderhand geplant, ze hadden hun hoedje netjes afgeworpen en mogen zich nu gaan bewijzen in de grond! Heb ze voorlopig in mwa redelijk formaat potten gezet met plagron allmix, hopelijk gaan ze de volle grond in voor ze over gepot moeten worden.

IMG_20140616_00076.jpg

IMG_20140616_00078.jpg

Heb afgesproken dat ze een race gaan houden, dus dat moet goed gaan komen!

 

2 takken van de big bang heb ik wederom geknakt,IMG_20140616_00079.jpg

Hopen dat t nu wat beter gaat maar ben bang van niet, vanmorgen geknakt, in de avond op de foto genomen en hij staat nu al weer bijna overeind! gezond klote kreng haha! nja 3 hoofd toppen is ook leuk, of misschien nog maal toppen.

 

De (????) kruising NL auto/Purpel Sop smaak wiet (???) staat er mooi bij, hopen dat ie een mooie hoofd top gaat geven, is zwaar verwaarloosd geweest aangezien ik em had opgegeven toen ik las over de kans op vrouwen van hermas, maar ziet er 100% vrouwlijk uit.

IMG_20140616_00080.jpg

 

Iemand trouwens last van vliegen? zet potten met gist en suiker water weg, kunnen ze nie laten staan, en ruikt lekker naar brood haha!

IMG_20140616_00081.jpg

Ook apart hoe dit goedje al het chlorofyl uit het blad trekt maar het blad zelf met rust laat.

 

Maar nu nog 1 vraag, nu MOET ik morgen aarden gaan kopen en heb ik 2 leverancies gevonden, 1 in de buurt met alleen Canna tera proffesional aarde, en 1 met de plagrond allmix die ik normaal gebruik maar een stukkie verder weg. Nu gebruik ik altijd al Canna voeding dus dat zal elkaar niet bijten, maar heeft iemand ervaring met deze aarde? De verschillen zijn mij persoonlijk niet heel duidelijk en aangezien ik geen idee heb hoeveel (bij)voeding er niet of wel door me platen word opgenomen wil ik wel een goede aarde hebben natuurlijk.

 

en de kwaliteit van me foto toestel is wel echt zwaar ondermaats tering man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijd voor een update, er is weer een hoop gebeurd!

De Zaden van Royal Queen Seeds zijn stuk voor stuk allemaal uitgekomen en op 1 na staan ze in de grond. Dit laatste zaadje is wel ontkiemd maar lijkt nu weer terug in slaap gevallen te zijn! Nja is een power flower en daar had ik er toevallig net 2 van, dus dat is dan weer geluk, maar de hoop is er nog! De kleintjes staan allemaal natuurlijk al met hun koppie boven de grond eerder gaan ze er niet in, maar zijn nog te klein om fatsoenlijk op de foto te zetten met mijn geen kwaliteit kwaliteits fotos...

 

De autoflowers beginnen nu echt lekker door te bloeien, wel heel apart dat je jongste precies als eerste begonnen en de oudste (en mooiste,grootste) als laatste. Geef ze nu Canna Bloei voeding en Canna Bloeibooster en ze vinden het heerlijk.

IMG_20140618_00085.jpg

de haartjes in de oksels, de wazen op de foto;)

IMG_20140618_00082.jpg

en de Auto white van boven.

IMG_20140618_00087.jpg

De mooiste en grootste Auto jack, met de minste tekenen van bloei.

IMG_20140618_00088.jpg

3 van de 4 big bangs, vooral de groote geeft me iedere dag weer een grote smile! de 4 toppen die nu op gelijke hoogte zitten ga ik er binnen kort weer uit knippen om stekken van te maken.

De big bang in de emmer is eindelijk verlost van z'n veel te kleine potje, maar in vergelijking met die in de volle grond is ie niet kleiner.. apart..

IMG_20140618_00089.jpg

Mooi groot blad van de grootste big bang.

IMG_20140618_00090.jpg

en als een echte troste vader nog eentje van boven af;)

 

De (vermoedelijke) mix van NL auto x Purple Sop smaak wiet ziet er prachtig uit, lijkt 1 dikke vette top te worden, nie zo gek gezien die geen kans heb gekregen zij takken te maken, en de purple sop smaak deze neiging ook al had.IMG_20140618_00091.jpg

Kan een vrouwlijk bloeiende plant later nog mannelijke bloemen maken? ik vind het zo bijzonder dat van de 6 zaden die ik heb geplant van me eigen er maar 2 mannelijk waren. dacht dat die kans veel hoger was vooral bij zaad afkomstig van hermas.

IMG_20140618_00092.jpg

En de laatste big bang ook eindelijk overgeplant in een 12 liter emmer met plagron growmix;) wel een aparte vergroeing als het waren van de stam, hij gaat als een spiraal de grond in, waarschijnlijk te danken aan de manier van ontkiemen en planten die in hanteer, maar hij doet t voorlopig nie minder;)

 

Nog 1 vraag voor ik afsluit: Zaad wat bijna geen embryo blaadjes heeft na het uitkomen kan ik dat nog een beetje helpen of gewoon z'n gang laten gaan? miss lichte blad bemesting?

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha danku danku! de plantjes lijken er ook blij mee! al benk benieuwd of ik weer net zoveel van de autoflowers ga halen..

 

Toch nog even een kleine klein mini updatje,

 

Nu was ik gisteren bezig met de tig maal daagse inspectie en een takje viel mij zo mooi int oog van de grote big bang..

een mooi klein nutteloos takje, om weer een stekkie van te trekken.

Ik had reeds de plant getopt en deze geprobeerd te stekken maar dit is helaas mislukt.

Nieuwe poging met een veeeeeel dunner takje, de top die ik de vorige keer heb proberen te stekken had een diameter van bijna een centimeter.

IMG_20140619_00096.jpg

Het takje in kwestie, helemaal aan de achterzijde van de plant en zaar onder ontwikkeld. Kijk maar eens naar de diameter van de tak aan de andere zijde van de stam. een klein verschil als het ware..

 

Zelf een stuk rockwool flink gespoeld in schoon water, gaatje er in geprikt, dotje Clonex (de stek gel die ik gebruik) erop. Takje bijgewerkt, afgeknipt en hoppa de clonex in, vervolgens in de rockwool gestoken en hier een stuk plastic om heen gedaan om de boel wat strakker te maken.

IMG_20140619_00097.jpg

Vervolgens dit geheel op een schoteltje, op een pot met aarde gevuld, puur om de bamboe stokken te houden, en een plastic zak er overheen getrokken. Nu maar hopen dat het deze keer beter gaat!

 

De vorige keer ging het waarschijnlijk mis omdat ik een te sterke concentratie voeding heb gebruikt om de plant nat mee te houden (had er toen geen zak omheen) en een luchtbel die gevormd is.

 

We gaan het beleven!

 

Mogt iemand nog aanwijzingen hebben wat betreft het stekken, ze zijn welkom. Ik heb me helemaal de blubber gelezen wat dit betreft maar ieder jaar gaat t weer mis... geen talent denk ik. Is wel het eerste jaar dat ik Gel i.p.v. Poeder gebruik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okey kleine update.

Dit kweekverslag zal een verandering ondergaan, mijn telefoon is namelijk overleden in de nacht van vrijdag op zaterdag. Voor de eerste keer B.H.O. gemaakt en vrijdag dus eindelijk gerookt, maar was nie zo goed idee om dat knetter stoned en aardig waggelend uit te proberen. Telefoon heeft dus een avond bad genomen in een emmer met een zeker goedje... gek genoeg kon die hier niet tegen.

 

Maar het resultaat hiervan is dat er voorlopig geen updates met foto's zullen verschijnen. Ik zal het geheel nog wel een beetje bij houden en uit eindelijk komen er vast weer foto's, maar da kan wel een week of wat duren.

 

De 5 auto jacks (5 uit het blote hoofd) die in bloei staan vorderen mooi. wel een groot verschil tussen de gene die ik als eerst gezaaid en geplant heb, zo'n 60 cm en de gene die ik als laatste heb gezaaid, zo'n 80cm, blijft me verbazen! Denk wel dat de kleinere meer op gaat leveren, maar ze hebben nog een meter te groeien alst ff kan!

 

Alle geplante zaden doen het prima, 1 power flower heeft het niet gehaald. Deze heb ik conventioneel geplant enzo en dat werkt toch echt nie bij mij.. nja had er gellukig 2 van! De jonge auto jacks gaan nog steeds voor geen meter helaas, ben benieuwd hoe dat zal eindigen.. volgend jaar geen zaden van paradise seeds meer voor mij. Rare verkleuringen direct na het ontkiemen en tot nu toe tegen vallende resultaten. we zullen de oogst moeten afwachten uiterraard

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer man van de foto;s mooi kas maar dat wist je al :P

 

probeer volgend jaar is auto mazar bluemazar of xtreme geven mooie planten met wiet. moeten echt boompjes worden in zon kast

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebbie daar een linkie van? Aan de grote van de autos van dit jaar worden het er 20 in plaats van 10 volgend jaar, maar de autos van vorig jaar( NL auto van greenhouse) werden 1.5 meter!

 

een kas van (goedkoper) plexiglas moet toch per definitie beter zijn als een kas van doorzichtige golf platen, deze staat ook nog is op een betere plek..

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.dutch-passion.nl/nl/cannabis-zaden/product/blue-automazar-autoflower-zaden/

 

http://www.dutch-passion.nl/nl/cannabis-zaden/product/autoxtreme-seeds-by-dutch-passion/

 

http://www.dutch-passion.nl/nl/cannabis-zaden/product/blue-automazar-autoflower-zaden/

 

staan ook over foto's bij ingezonden door kwekers van het jaar ervoor. ook een project van dutchpassion zelf. dat is de kaskweek foto's van xtreme.... moet erbij gezegd worden dat de xtremes in spanje zijn geteeld in een kas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie kas heb je daar Ozzoes,

 

Hoop dat je snel weer een paar plaatjes kan schieten :whistle:

Ik houdt je in elk geval in de gaten!

 

Supertramp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er zeker smakkelijk uit, wel behoorlijk aan de prijs! Maarja da zien we dan volgend jaar wel weer. In ieder geval bedankt!

En zo lang mag t toch nie duren dat we hier een spaans klimaatje gaan krijgen? Lang leven de hummers haha! en Co2 doet onze plantjes ook nog goed! zou zeggen stoken met die kolen!!

 

Oh god, Supertramp! Nu maar hopen da t hier verschoond blijft van een vreselijk irritant filmpje haha! Maar leuk dat je me volgt. T goede nieuws is dat er een nieuwe telefoon op komst is dus ook fotos!

 

De auto jacks gaan onderhand lekker, 2 stuks maken al kleine toppies, 1tje bloeit wel maar lijkt nog niet tevreden te zijn met z'n figuurtje, en de ander doet een combi maar dan de hoogte in. De rest blijft heerlijk achter... foto's volgen nog uiteraard.

 

De grote Big Bang hangt bijna voor de afzuig van, kan dit problemen gaan geven? hij zal er nie ingezogen worden ofzo.. maar in verband met overmatige transpiratie ofzo? Hij zal zo ie zo nog een keer getopt worden en vervolgens toch een net er boven hangen denk.

 

De stek is traditie getrouw, overleden.. geen idee wat er nu weer verkeerd is gegaan maar okey.. volgende keer weer beter.

 

De zaden van royal queen seeds doen het allemaal prima! geen problemen, geen gele verkleuringen.. toch wel anders als de autos van paradise seeds...

 

De kleine big bangs doen het alle 3 ook goed, wel apart dat er totaal geen verschil is tussen die in pot en in de volle grond. En nog wat weinig zij takken naar mijn smaak, maar dat dacht ik ook van de grote dame. Heb 1 van de big bangs naar beneden gebogen en deze begint nu wel duidelijk zij scheuten te maken, nog maals, fotos volgen.

 

Verder vond ik nog 4 zaden tussen een paar toppen low ryder van vorig jaar die nog op zolder hingen (schande!). Maar kon het niet laten ze te ontkiemen, ze kennen desnoods in de ouwe kas van vorig jaar alst mannen blijken te wezen.

 

Iemand trouwens ervaring met paradise seeds en int bijzonder de Auto Jack variateit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

over stekken wil ik je graag wat info delen

want als ik naar jouw stek-experiment kijk heb ik het idee dat je benadering niet ideaal is

 

als ik een stek maak is dat niet een takje in een medium zetten alleen

dat takje moet bewerkt worden

er gaat wat aan de onderkant af , ik offer wat zijtakjes af , ik haal de onderste grote bladeren eraf , en zowieso grote fanleafs op lange stelen

waar ooit vertakkingen zaten , kan je mits diep genoeg gestekt extra wortel uitlopers verwachten

ik rasp met het mesje de huid wat op ( is me verteld dat dat wortel aanzet bevorderlijk is, en lijkt ook zo te zijn

ik houd 1 medium formaat bladm en daar knip ik de punten van af zodat de bladeren stomp zijn

uiteindelijk is het de groeipunt waar de power heen moet

 

jouw stek ziet er uit alsof al die boven beschreven delen nog aan zitten

zonder al die delen is de verdampin wat minder, en droogt de stek niet uit , en kan de wortelgroei ook de verdamping snel zelf bijbenen

 

zet zo'n teer jong stekkie wat beschermder in een propagator of een glazen pot ( wel ontsmetten eerst)

(1 week de propagator dichthouden na dat je ze erin zet is veilig om even te kijken hoever ze zijn.

dan stel je de klepjes van de propagator iets open ,

zodra de blaadjes te snel gaan hangen doe je de kleppen weer iets dicht

na 10 dagen tot 14 dagen moeten de stekken wel wortels hebben

niet gelijk buiten zetten - even langzaam afharden door elke dag iets langer in het volle licht te zetten

meestal is dit met wat handig heid te berieken door kleine tere plantjes in de schaduw van een grotere plant ofstruik te zetten en elke dag de plant iets verder in het open licht te zetten

 

 

ideaal maak je ook een paar stekjes tegelijk zodat je snel een selectie van de beste stekken kan nemen.

 

om te voorkomen dat de stekken snel uitdrogen terwijl je aant stekken bent zet je ze na het snijden direct in een glad water

dan heb je ook sneller wortelende stekken

 

na het snijden even dippen in stekgel, en in een klein potje stekaarde zetten die al van te voren ingewaterd was met water een drupje biologisch afwasmiddel (uitvloeier heet dat ; het breekt de oppervlakte spanning van water zodat je kurkdroge (zaai en stek-)aarde perfect evenredig kan inwateren.als potje gebruik ik danoontje-kuipjes, daar kan je ook mooi steenwol in zetten, zodat de steenwol beschermed is

onderin de propagatorbak zet je een paar cm uitgespoelde perliet of schoongewassen aquariumgrind en een laagje water

 

misschien dat er mensen zijn die hier nog wat op aan te merken hebben

ben benieuwd, want bij mij lukt ook niet elke stek even goed.

 

 

 

veel succes

Edited by MeneerJansen
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoek eens naar lid plantkas :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje dankje Meneer jansen! Toevallig zou ik eigenlijk vandaag stekken trekken maar hier kwam iets tussen, dus net op tijd haha! En echt ontzettend bedankt voor de heldere en duidelijke uitleg! ben vandaag ook in de growshop geweest en die vertelde mij juist geen internodes in de grond rammen, maar dit deed ik tot dus ver ook niet en geen sucses. Dus ga jouw methode eens aanhouden! Maakt het nog verschil of je de stekken in de avond of in de ochtend trekt?

 

Ik ga echter mijn vader nooit meer overtuigen da ik ook nog een propagator nodig ga hebben + stekken die nu nog aan slaan zijn eigenlijk bonus, er staan al 25 planten:P

Maar was plan morgen nog ff een stekke bak in mekaar te flansen van wat rachels, en huishoudfolie, maar als ik deze gewoon op me vensterbank zet op een muur die het zelfde georiënteerd is als de kas dan moet het toch ook goed komen? of ga ik er echt een tl boven moeten hangen?

 

 

En thanks Whazzup, had al wat rond gesnuffeld bij z'n topics, wel jammer dat hij niet meer actief is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...