Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hallo mede forum genieters!

 

ik kwam pas in een winkeltje, en daar lieten ze me het volgende wonder middeltje zien:

 

main_image_01.jpg

 

http://www.halo-harp...m/en/index.html

 

 

 

en het belooft nogal wat:

  • Stimulates photosynthesis by upto 20% !!
  • Increases yield and fruit quality
  • Improves nutrient uptake
  • Helps plants fight disease naturally
  • Reduces incidence of Botrytis
  • Extends product shelf-life
  • Offers frost protection on blossoming crops
  • Increases fruit sugars, 35% increases have been demonstrated.
  • Increases calcium uptake by more than 20%
  • Reduces incidence of bacterial wilt
  • N.A.S.A. / Cornell University tested

Dus vroeg ik me af...:

 

-wat is Harpine? en wat zegt google er over..

-welke merken zijn er

-werkt het ook echt?

 

 

dit zegt wiki:

 

Harpine is een proteïne dat in de natuur geproduceerd wordt door Erwinia amylovora, de bacterie die bacterievuur veroorzaakt bij appel, peer en andere vruchten. Dit eiwit is een biologisch pesticide: als een plant ermee besproeid wordt, activeert het de natuurlijke groei- en afweermechanismen van de plant; het veroorzaakt een hypersensitieve respons[1]. Daardoor gaat de plant zichzelf beschermen tegen een brede waaier van plantenziekten, en tegelijk stimuleert harpine de opname van nutriënten en de fotosynthese, zodat de groei verhoogt en de opbrengst en kwaliteit van de oogst verbeteren.

Omdat harpine de pathogene organismen niet doodt of beschadigt, geeft het ook geen aanleiding tot de opbouw van resistentie in die organismen. Het kan dan ook gebruikt worden om organismen te bestrijden die resistentie hebben ontwikkeld tegen conventionele chemische bestrijdingsmiddelen. Harpine is getest op economisch belangrijke gewassen zoals katoen, tarwe, citrus, tabak, tomaat en pepers. Het is werkzaam tegen bacteriële en schimmelziekten en plantenvirussen zoals het mozaïekvirus, en het weert ook sommige insecten af.

Harpine is een zuur, hittestabiel eiwit met een moleculaire massa van ongeveer 44 kilodalton. Het is weinig tot niet toxisch voor dieren en breekt snel af in het milieu. Harpine is ontdekt door dr. Zhong-Mein Wei en zijn collega's van de Cornell-universiteit[2]. Het Amerikaanse bedrijf EDEN Bioscience ontwikkelde het commerciële product Messenger op basis van harpine[3]. In 2000 gaf het Environmental Protection Agency een toelating voor het gebruik van Messenger als een biochemisch pesticide in de laagste gevarenklasse, categorie IV. De toelating werd in 2002 voor onbepaalde tijd verlengd[4]. De productie op commerciële schaal van harpine gebeurt door een speciale, genetisch gemodificeerde vorm van Escherichia coli. EDEN Bioscience verkocht begin 2007 haar harpinetechnologie aan het bedrijf Plant Health Care, dat in 2008 een contract ondertekende met Monsanto voor de toepassing van harpine voor zaadbehandeling[5]. Pre-Tect, een vloeibare bladbemesting en groeibevorderaar van Plant Health Care bevat ook harpine[6].

 

dit zegt youtube:

eden bioscience messenger:

 

 

Axiom Harpin

http://youtu.be/cNm1BqcYHeM

 

 

allemaal dezelfde grote beloftes!

 

ik heb de volgende merken gevonden:

 

Eden Bioscience Messenger 3% harpine

 

Snel overzicht harpin eiwit 3% 97% inerte ingrediënten Formaat: 3 x 1g dosis: 1 g / L in blad pulverisación Messenger is een krachtige stimulator van bio natuurlijke afweer van de hennepplant en tegelijkertijd stimuleert alle stadia van zowel de groei als bloei tot vierde week, zonder de smaak of potentie van de plant.

 

Eden_Messenger_f.jpg

 

 

Axiom Harpin: 1% harpine

 

 

 

axiom-harpin-proteins-290x400.jpg

Verbetert de algehele groei en productie. Axiom is een Plant Health Promoter & Growth Stimulator dat een plant afweersysteem resulteert in een betere groei van planten en een grotere opbrengst activeert. Harpin Eiwitten worden in de natuur geproduceerd door bepaalde bacteriën. Planten ontwikkelen receptoren op hun bladeren om de aanwezigheid van Harpin Eiwitten hetgeen hogere planten opbrengsten en gezondheid detecteren. Axiom heeft multi-jaar universiteit en de praktijk geteste resultaten op een breed scala van verschillende gewassen en sierplanten.

Verkrijgbaar in twee maten - 3 x 2g en 2 oz packs.

ACTIEVE INGREDIENTEN

Harpinαβ Eiwit ..... 1,00%

ANDERE ingedients ..... 99.00%

Bewezen ProefResultaten

• grotere opbrengst: opbrengst toeneemt van 10 - 30% in groentegewassen

• Verbeterde Plantgezondheid: Vermindering van nematoden met een gemiddelde van 50%

• Verhoogde Houdbaarheid: Verhoogt de houdbaarheid van vers gesneden groenten met 5-7 dagen

• Versnel Plant Development: verhoogde wortels, fruit grootte en aantal;vroege bloei, vruchtzetting, fruit rijping

Voordelen

• Stimuleert een gezonde plantengroei

• Helpt beschermen tegen plantenziekten

• Verhoogt wortelstelsel

• Verbetert fabriek uithoudingsvermogen en kracht

• Bevordert bloei & fruit grootte

GEBRUIKSAANWIJZING:

Planten kunnen worden gespoten, beslagen, doorweekt, of dimlicht. Niet meer dan van toepassing; product is systemische (eenmaal aangebracht op de plant, zal een volle plant respons te genereren). Axioma is compatibel met een breed scala aan andere producten. Voeg altijd eerst, voeg dan andere producten. Niet gebruiken met oxidatiemiddelen

Meng 2,0 g per liter water en breng met een spuitbus: 1.000 sq ft van de dekking.

Meng 2.0oz per 50 liter water en breng met een spuit: 1 acre dekking.

Tip teler:

Voor de beste resultaten, van toepassing om de 2 weken in vegetatieve en reproductieve fasen en een keer tijdens de laatste week.

Halo Harpin

 

halo-harpin-group.png Mix one sachet with 500ml of water and spray. Apply 2-4 times throughout the growth cycle. Spray directly onto leaves at low light levels or just before growlights are switched off. Treatments are recommended around critical crop physiological growth stages such as exponential vegetative growth, flower induction and 1 week before harvest.

Top Tip: Let tap water stand for 24 hours before mixing with HALO

 

 

Dit zijn dus de comerciele harpine producten..

 

dan zijn er ook nog harpine producten van "nederlandse" bodem

 

Pre-tect minder dan 0,4% harpine

normaal_1548290%20PHC%20Pre-Tect.jpg

 

Het eiwit Harpine ontlokt een complex van natuurlijke defensiemechanismen in planten.

Terwijl de meeste pesticiden de belagers doden, ontlokt het eiwit Harpine - in tegenstelling tot pesticiden -

een beschermende reactie aan de plant waardoor deze in staat is zichzelf te verdedigen tegen insecten,

schimmels, bacteriën en virussen. Eiwitten beschermen de plant tegen belagers door verhoging van de

weerstand (SAR= systemisch verworven weerstand). Het eiwit Harpine wordt van nature in de plant

aangemaakt als gevolg van een 1e

aantasting door ziekteverwekkers.

 

Risico vermindering en verdediging. Het natuurlijke eiwit Harpine werkt niet rechtstreeks op

ziekteveroorzakers. PreTect® kan niet worden ingezet om ziekten te stoppen of te onderdrukken. Door

toepassing van PreTect® wordt het gebruik van bestrijdingsmiddelen aanmerkelijk verminderd, waardoor

planten minder last hebben van groeiremming door deze middelen. Het risico voor residuvorming neemt

daardoor evenredig af. PreTect® zal de reguliere bestrijdingsmiddelen niet volledig kunnen vervangen.

Uitgebreid onderzoek heeft echter aangetoond dat er reducties van 70% op het gebruik van chemische

middelen kunnen worden behaald, waardoor er ook minder resistentie zal optreden.

 

PreTect® draagt bij aan de opname en mobilisatie van Calcium in de plantencellen. Als Calcium aan de

buitenzijde van plantencellen aanwezig is geeft dit wel bladstevigheid maar draagt het Calcium niet bij aan

de belangrijke interne waarschuwingssystemen (secundair metabolisme) die planten van nature hebben.

Door PreTect® wordt het Calcium ( Ca2 + ) zeer snel door de cellen opgenomen. Ook een goede opname en

verdeling van Calcium in de plantencellen draagt bij aan een sterke en weerbare plant

 

 

Frostect

 

medium.jpg

 

 

 

ik heb dus even gemaild naar een fabrikant van frostect/pre-tect

 

met de vraag of er daadwerkelijk harpine in pre-tect zit

en dat ik nieuwsgierig was geworden na alle spectaculaire beloftes of hun harpine producten de zelfde eigenschappen bij gezonde planten zouden opwekken... vroegere/meer bloei verhoogde photosynthese etc..

 

als antwoord kreeg ik het advies om fros-tect te gaan gebruiken

 

ik heb dus zelf een 200gr harpine gekocht..

 

ik wil er dus een "test"/experiment mee gaan doen om te zien of het echt werkt

en dit graag met jullie delen!

 

morgen meer hierover!

 

Greetz Skunkmonster

:vape:

 

natuurlijk klinkt het als een temooi om waar te zijn verhaal

 

vond ook dit op google:

 

The Myth of the Magic Bullet

http://puyallup.wsu.edu/~linda%20chalker-scott/Horticultural%20Myths_files/Myths/Harpin.pdf

 

 

we zullen zien ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frostect is van PHC (Plant Health Care), een mooi bedrijf met mooie producten.

Nederlands drinkwater wordt tegenwoordig met uv gefilterd en niet meer met chloor, dus deze hoef je niet 24 uur te laten staan.

Vergeet niet dat je de Frostect 30 to 45 minuten moet roeren voordat je het gaat verspuiten, gebruik dus wat warmer water anders koelt deze te ver af wat de planten niet fijn vinden.

 

Klinkt idd als een 2 good 2 B true story maar ik zeg.....put it to tha test. ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je ook wel eens naar wetenschappelijk gepubliceerde onderzoeken gekeken?

 

Ik hoop dat het een goed product is maar eerlijk is eerlijk; twee dingen die me niet aan staan zijn: Monsanto en genetisch gemanipuleerd. Waarom genetisch gemanipuleerd en waarom een patent als het een 'biologisch' product is.

 

Ik wacht verdere informatie verschaffing en/of testjes af. Misschien ga ik zelf ook nog wel even rondneuzen...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@krasi: :tu

 

@city:

 

nope, als dyslect kan ik vaak de motivatie niet vinden om lange lappen tekst door te spitten,

 

wel las ik dat er in praktijk een stuk minder effecten worden waargenomen als ze claimen in het lab te hebben gezien..

maar goed.

 

en in het stukje: The myth of the magic bullet word zowat alles ontkracht

 

maar als PHC het in huis heeft heb ik er wel vertrouwen in,. ja Monsanto, ben ik ook zeker geen fan van!! maar die lui van monsanto zullen het vast niet gebruiken omdat het Niet werkt :P

 

ik ga het gewoon zelf proberen,

 

en hou jullie op de hoogte!

 

Greetz

:vape:

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvast bedankt voor het delen in ieder geval, als iedereen dat zo een beetje doet blijven we met z'n allen mooi op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke, deze is een beetje dood gebloed

 

ik heb momenteel extra stekken gesneden.

 

ik ga de test over 2weken weer op-pakken

 

dit gaat gebeuren in 2 fases:

 

in eerste instantie ga ik kijken wat het extra brengt in de vegetatieve-fase oftewel de groei periode:

 

van de 2 planten zal er 1 met harpine worden behandeld om die te kunnen vergelijken met de "controle" plant

 

en de (negatieve) effecten van een moeder plant bespoten met harpine..

 

(ben erg benieuwd of het triggeren van het Sar response nadelig invloed heeft op nageslacht)

 

 

later zal ik pas gaan kijken of er in de bloei ook voordeel mee te behalen valt...

 

 

ik heb eerst nog een hoop te lezen en een hoop vragen over het product..

zal ook eens kijken of ik een ander merk erbij kan kopen

 

 

kom hier later op terug :tu

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat, om een beter beeld te krijgen, je wel een paar meer stekken moet plaatsen. 5 om 5 lijkt me al vrij minimaal. Verder ben ik nog steeds benieuwd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

HALO Harpin,

 

te koop bij greensell..... http://www.greensell.nl/a-38078062/nieuwe-producten/halo-harpin-100-gram/

 

Ook heb ik bericht gekregen dat "pure" Harpine zometeen ook op de webshop van www.bioplantenvoeding.nl komt te staan ;) :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harpine zou het "SAR"respronse moeten triggeren... :nerd

 

"systemic Acquired resistance"

 

http://en.wikipedia....ired_resistance

 

wat de volgende beloftes waar zou moeten maken:

  • Stimulates photosynthesis by upto 20% !!
  • Increases yield and fruit quality
  • Improves nutrient uptake
  • Helps plants fight disease naturally
  • Reduces incidence of Botrytis
  • Extends product shelf-life
  • Offers frost protection on blossoming crops
  • Increases fruit sugars, 35% increases have been demonstrated.
  • Increases calcium uptake by more than 20%
  • Reduces incidence of bacterial wilt

grotere opbrengst: opbrengst toeneemt van 10 - 30% in groentegewassen

• Verbeterde Plantgezondheid: Vermindering van nematoden met een gemiddelde van 50%

• Verhoogde Houdbaarheid: Verhoogt de houdbaarheid van vers gesneden groenten met 5-7 dagen

• Versnel Plant Development: verhoogde wortels, fruit grootte en aantal;vroege bloei, vruchtzetting, fruit rijping

Voordelen

• Stimuleert een gezonde plantengroei

• Helpt beschermen tegen plantenziekten

• Verhoogt wortelstelsel

• Verbetert fabriek uithoudingsvermogen en kracht

• Bevordert bloei & fruit grootte

 

 

 

oftewel een hoop beloftes!

 

ik heb de frostect in huis. deze is in verhouding het goedkoopst, daar je zuinig moet zijn in de dosering!

 

heb nu 2 tentjes die ik op 12/12 ga laten draaien voor dit testje.

 

 

kan me voorstellen dat de investering op kleine schaal misschien niet uit kan

maar 1 gram per plant extra kan op 500 planten al de moeite waard zijn... (misschien beetje simpele vergelijking die voor mij dan ook niet op gaat..)

is maar net hoe je het bekijkt denk ik..

 

persoonlijk wil is deze test gewoon om te kijken of voor de simpele jan lul zoals ik het een meerwaarde heeft... met de knullige omstandigheden waarin ik kweek...

 

ze doen lijken alsof harpine een wondermiddeltje is waarbij je een aanzienlijk verschil zou moeten zien.. dat is de indruk die op mji word gewekt..

 

ik wil dan ook met eigen ogen zien in hoever het baat heeft in een klein tentje zoals bij mij..

zoiets :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens laat Skunk nu gewoon zijn topicje bijhouden. Wat is er mis met nieuwe dingen proberen? Niemand hier weet exact hoe het met Monsanto zit, wij weten alleen dat wat zij willen dat wij weten. Evenmin als we weten wie Willem Alexander allemaal neukt weten we wat er in de media te vinden is over Monsanto. Skunk doet gewoon hard zijn best iets te testen en dat te delen met ons.

 

 

Ik zei het toen al; ik ben benieuwd. Wanneer denk je resultaten/foto's te hebben?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_8687_3968_967075.jpg

 

thnx city,

 

maar hoop dat zodra ik deze test ga beginnen een mod de boel ff oopschoont,

 

ik ben nu bezig met de boel aan het opzetten...

 

2 gelijke tentjes, zelfde opstelling, zelfde genetica, enigste verschil is dat ze om en om 12/12 draaien..

 

maar heb een verwarming en ontvochtiger op hygrostaat om het klimaat zoveel mogelijk gelijk te houden

 

 

 

verder heb ik al aardig wat ondernomen:

 

er moest een nieuwe tent komen voor mn moeders: (de linkse van de 3)

 

gallery_8687_3968_1186666.jpg

 

 

moest mn huidige tent clonen: (oftewel een extra set-up)

 

gallery_8687_3968_1081048.jpg

 

 

 

 

moest er een nieuwe afzuiger komen:

 

gallery_8687_3968_842192.jpg

 

 

moest ik mn huidige schakelbord uit elkaar slopen om ruimte te maken voor een extra digistar,

 

gallery_8687_3968_1527034.jpg

 

heb meteen mn schakelkastje opnieuw bedraad, en een extra relais op het wisselcontact van mn timer gezet, zodat ie 12/12 om en om kan schakelen:

 

gallery_8687_3968_748916.jpg

 

 

heb een ontvochtiger moeten regelen omdat met 2 tentjes de lv anders te hoog oploopt:

 

gallery_8687_3968_1121586.jpg

 

heb ik nieuwe aarde moeten kopen:

 

gallery_8687_3968_1011509.jpg

 

 

 

ik moet alle slangen en filters vervangen vanwege toprot vorige ronde en wil schoon beginnen,

 

ik moet alles nog schoon maken en desinfecteren

 

ik heb alle smart-pots moeten wassen op 90 graden

gallery_8687_3968_1585260.jpg

 

stekken zijn alvast gesneden:

 

gallery_8687_3968_2409456.jpg

 

 

 

en heb nog het volgende in bestelling staan voor dat ik kan beginnen..

 

3x clipfan

2x web-it (SJ)

tensio meter

hygro/thermosmeter

digistar 600w + enhanced 600w & 400w lamp

verloop 125-160

combi 160 10mtr

ductape

alutape

bamboe

plak-kaarten-geel/blauw

buisverwarming

rhino filter

en nog wat klein spul.. wat ook zo alweer 4,5 Meijer is..

 

verwacht over 10/15 dagen het lijstje af te kunnen strepen zodat we kunnen beginnen :tu

 

oftewel t testje begint eindelijk vorm te krijgen

Edited by skunkmonster
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben een poosje weg geweest, maar het lijkt ook alsof jij weg bent geweest. Nog geen nieuwe bevindingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op verzoek van TS het topic enigszins opgeschoond, graag de Monsanto discussie voortzetten in een daarvoor geopende topic.

 

Ik ben ook benieuwd Skunk, mooie stekken btw.

Waarom heb je gekozen voor Frostect en niet voor Pretect als je toch voor PHC gaat?

Je zei het al eens tegen me, neemolie triggert ook het SAR-response en ik las op THC Farmer dat wormenmest dat ook doet.

Humic en fulvic acids schijnen dit effect te versterken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen behoefte om iets te zeggen over Monsanto Krasi. Ik weet daar niets van af.

 

Ik heb die vraag Frostect vs Pretect ook eens beantwoord willen zien. Nu begreep ik dat Frostect qua samenstelling hetzelfde is als Pretect maar Frostect een hogere concentratie harpine bevat. Maar daar weet TS waarschijnlijk meer van!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frostect is volgens mij speciaal voor vrieskou bescherming van planten.

Volgens mij hebben ze voor de rest dezelfde werking.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik leefde in de vooronderstelling dat hij bescherming geeft tegen vrieskou omdat de concentratie harpine hoger is. Maar goed ik kan alleen raden naar de redenen van TS. Hij zal zijn visie binnenkort wel geven!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

het "was" de bedoeling om enkel het effect van harpine-eiwit te "ontdekken"

 

daarom heb ik gekozen voor de fros-tect omdat deze enkel harpine bevat.

 

verschil tussen frostect en pre-tect:

 

is de concentratie van harpine inderdaad!

 

Pre-tect: 0,4%

fros-tect: 1,0%

 

daar pre-tect een bladvoeding is met nog wat nuttige spoor-elementen zoals ijzer,mangaan,koper,zink. magnesium

 

en frostect enkel de harpine met een "draagstof"

 

maar ook ik ben een beetje afwezig geweest hier op WF, andere shit aan om kop.

 

de test is Weer stil komen te liggen :P

 

typisch uitstel gedrag wat bij het wiet-roken hoort....

 

k heb de boel wel draaien maar geen harpine.

 

de tenten draaien 12/12 om en om... maar het verschil in klimaat tussen de twee tenten ligt teveel uit elkaar.

en ze gaan daarom ook niet mooi gelijk op ;)

denk dat het dan ook een verknipt beeld zou geven van de test.

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

het "was" de bedoeling om enkel het effect van harpine-eiwit te "ontdekken"

 

daarom heb ik gekozen voor de fros-tect omdat deze enkel harpine bevat.

 

verschil tussen frostect en pre-tect:

 

is de concentratie van harpine inderdaad!

 

Pre-tect: 0,4%

fros-tect: 1,0%

 

daar pre-tect een bladvoeding is met nog wat nuttige spoor-elementen zoals ijzer,mangaan,koper,zink. magnesium

 

en frostect enkel de harpine met een "draagstof"

 

maar ook ik ben een beetje afwezig geweest hier op WF, andere shit aan om kop.

 

de test is Weer stil komen te liggen :P

 

typisch uitstel gedrag wat bij het wiet-roken hoort....

 

k heb de boel wel draaien maar geen harpine.

 

de tenten draaien 12/12 om en om... maar het verschil in klimaat tussen de twee tenten ligt teveel uit elkaar.

en ze gaan daarom ook niet mooi gelijk op ;)

denk dat het dan ook een verknipt beeld zou geven van de test.

 

En?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

typisch uitstel gedrag wat bij het wiet-roken hoort....

 

excuses voor deze dooie mus.

 

het (duur betaalde)zakje ligt hier nog steeds

nooit aan toe gekomen

 

ik zie dat het nogsteeds houdbaar is ( vanaf productie datum: jan 2013 5jaar houdbaar)

als je wil mag je het van me hebben boef :)

Edited by skunkmonster
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig dat jullie er net weer over beginnen want ik heb me d'r laatst nog eens in verdiept maar testen is natuurlijk beter dan theoretische verdieping :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...