Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
JopiePopie

mapito vraagjes

Recommended Posts

Heb zojuist een kweekje op aarde afgerond wat aardig mislukt is en hoop het beter te kunnen doen op mapito. Ik zie heel weinig dingen die fout kunnen gaan als je gewoon precies bent dus ik ga dit denk ik proberen.

 

Na paar dagen alle topics van Schenkie, Irezumi en Cannaz te hebben doorgenomen zit ik met een paar vraagjes over het kweken met mapito:

1. Schenkie heeft het in een paar topics over 1 maal elke 3 dagen water te geven en in een ander topic om de dag. Ook las ik ergens dat Amnees het had over te beginnen met 1 maal elke 3 dagen en dan later om de dag. Wat is het nou precies en hoe kan ik zien wanneer de dames wat extra water willen hebben??

2. Is het noodzakelijk om een bak te maken? Of zou ik eventueel me vijvervolie in de tent kunnen leggen en een rand van 15 20 cm hoog kunnen maken en vastbinden met kabelbinders?

3. Hoe groot moet me watervat zijn? Volgens Rackers formule had schenkie een watervat nodig van 300x200x8.2 en daar 2/3 van kom je op de 328 liter uit terwijl hij het had over 180liter watergift en een drain van 90 liter elke keer.

4. hoeveel tijd ben je ongeveer met het spoelen bezig? als ik het goed heb begrepen is het toch vrij simpel? spoelen met kraanwater tot je een ec hebt van 0,8 en daarna voedingsvat aanmaken en ongeveer 2x inwateren met drain tot je op 1,3 ec 5,7 ph zit?

5. Is het een groot probleem als de tent niet op een helling staat maar gewoon netjes waterpas is? volgens schenkie maakt het niet zoveel uit want dat kleine beetje water wat overblijft verdampt tog wel maar ik las ook dat andere heel veel moeite doen om een kleine helling te maken?

6. Moet ik nog bepaalde ec aanhouden tijdens de kweek voor amnesia of is dat gewoon hetzelfde als op aarde?

 

Hoop dat de mapito experts me kunnen helpen. Jammer dat heel veel topics niet meer openen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. ligt een beetje aan grote van je krat/pot en grote van je plant. even je pot optillen om te kijken of 3 dagen weg kan blijven

2. heb zelf ook geen bak gemaakt (luiheid) en idd gewoon vast gebonden in de hoeken. alleen even in de gaten houden dat het niet los raakt.

3. hoe groot is je ruimte. 200 liter per 3 m2 kom je goed mee weg

4. nee, je hebt verouderde info gelezen. spoelen met kraanwater doet haast niemand meer. gewoon met voedingswater ec 1.4 ph 5.4 en dan net zoveel water gebruiker als de inhoud van je pot krat. dus 18 liter door elke 18 liter pot jagen, minimaal. en drain door het riool

5.helling? waterpas is mooi. je kunt je kratten wel op gootjes zetten zodat ze goed uit kunnen lekken en de ene nooit natter dan de ander staat

6. ec 1.4 (incl achtergrond leidingwater van ec 0.3) gedurende de hele ronde doet amnesia het super op. laatste 2 weken wel omlaag gaan. uitschietertje naar 1.5 in de volle bloei is ook niks mee mee

 

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Supernoob thnx voor je vlugge antwoord. Alle info is een beetje verouderd volgens mij. Welke voeding zou ik gebruiken? Als ik alle oude topics doorneem is iedereen gek op Hy-Pro. Ik zat te denken aan hy pro aangevuld met aptus voeding. Of is hy-pro ook verouderd?

 

ahhhhh en was nog vergeten te vragen. Wat is de beste mapito tegenwoordig? welk merk? atami of zal ik voor een andere gaan. Ik las veel dat ze niet heel erg blij waren met de cocos die erin zat omdat die de pomp verstopte

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Ik zat te denken aan die 32 liter kratjes die iedereen gebruikte.

3. heb op dit moment een tent van 2,40x2,40 denk dat ik het hierin ga doen.

4. nog simpeler! beter!

5. Me voer is mooi waterpas, dan verander ik daar in iedergeval niks aan.

6. ik ben nog een echte noob; die 1,4 is na toevoeging van alle voeding toch? en wanneer begin ik met het geven van pk? alle voedingschemas zijn voor 8 weken plantjes. doe ik het een week later omdat amnesia een 9 weken type is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou voor gold label hydro gaan incl additieven. schema vind je op hun site daar vind wanneer je met wat moet beginnen. tip: hou van de de additieven ( ultra pk en mg) de helft aan van de hoeveelheden die in het schema worden aangegeven. ec waardes in het schema niet op letten, gewoon je eigen plan trekken. is 100% minerale voeding, dus geen troep in je vat een stabielere ph en bevat veel chelaten. waardoor je voeding in een bredere ph range nogsteeds goed word opgenomen.

 

2,40 x 2,40 heb je een 400 liter vat nodig ( flexi tank aanrader)

 

1.4 is na toevoeging van voeding idd. eerst de additieven, dan aanvullen met a/b tot 1.4

 

je kunt atami pakken, werkt prima. koop een blauwe aquaking vlakzuiger om je water terug te pompen. of rfx, dit is zonder kokos. trekt wel wat sneller droog en geef je om de dag water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met RFX water je om de dag en met mapito 1xper3 dagen.

Voeding zal niet zo heel veel uitmaken het is maar net wat je fijn vind.

Vroeger werkte ik met hy-pro nu met PUK voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik dacht hy-pro want dan kan ik zoveel mogelijk de bekende mapito topics hiero kopieren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kopieren? Wat een lelijk woord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha idd ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

enkel kun je beter geen verouderde info stelen :P

 

 

 

@ lion. heb op pito met 18 liter potten toch wel kweekjes gehad waar ik om de dag moest eb vloeden, om mn amnezen tevreden te houden. op kratten heb je wel gelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

@supernoob als die verouderde topics dikke toppen maken vind ik het goed hoor

 

Ik zie dat de meest recente mapito topics van die opvouwkratjes hebben. ik wil gewoon ouderwetse curver bakken, waar kan ik die beetje goedkoop vinden? Online zijn die echt belachelijk duur. Te beginnen met 8 euro per stuk. dan ben ik 300 euro kwijt voor me 2,40x2,40 tentje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meeste gaan naar hornbach...

 

Dikke toppen met veel werk is toch echt anders dan dikke toppen met weinig werk.

 

Kwekers zijn van nature lui :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom zou je anders op mapito gaan als je niet lui bent? over een kweek of 2 kom ik bij je terug hoe die voedingscomputers en geautomatiseerde pompen bij je werken haha

 

afgelopen kweek moest ik me kortebroek aan doen van de hitte om water te geven in die jungle en alsnog was ik 5 kilo aan zweet kwijt

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

afgelopen kweek moest ik me kortebroek aan doen van de hitte om water te geven in die jungle en alsnog was ik 5 kilo aan zweet kwijt

 

Tsja, als je goed wil doen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

moet je het een ander laten doen (of automatiseren)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meeste gaan naar hornbach...

 

Dikke toppen met veel werk is toch echt anders dan dikke toppen met weinig werk.

 

Kwekers zijn van nature lui :whistle:

Lui? Niet iedereen over een kam scheren he? :argue

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij bent een unikum...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben de luiste der luien geworden

 

gewoon nog op 18 l potten, zonder extra gaten, zonder verhoging. ben te lui om kratten te kopen, gaatjes te boren en kabelgootjes te zagen.

 

ik zou eerder voor boodschappenkratjes gaan dan die curver kratten. maar de ultieme kratjes zijn mug kratjes.

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou eerder voor boodschappenkratjes gaan dan die curver kratten. maar de ultieme kratjes zijn mug kratjes.

Taadaaaa!

gallery_40063_16649_3612.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

vernoemd naar groene mug?

 

drogen die niet veel sneller uit? in een topic van prettig gestoord moet hij na een tijdje om de 2 dagen watergeven terwijl niemand dat probleem met die curver bakken heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dat je dat verkeerd ziet.

 

Sneller moeten watergeven zie ik als een voordeel, niet als een nadeel. (wel automatisch dan he)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...