Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Fabian

Gele randjes en kromme uiteinden (5 dagen oud)

Recommended Posts

Ik heb bijna alle topics van dit forum onderwerp, en diverse andere bekeken, nadat Google me niet echt kon helpen.

 

Vandaar mijn (mogelijke?) probleem hier maar eens neerleggen.

 

Binnenkweek

 

Soortje: PP

Week Bloei / Groei : Groei, 5 dagen

Zaaiing of stekje: Stekje

Medium(aarde/mapito enz): Aarde

pH van het medium : Afgezuurd naar 6.0 (1x bij plaatsen 1 LTR water per 11 liter pot gegeven, nog geen 2e voeding gehad)

EC van het medium : Light Mix (merk weet ik even niet) waar voldoende in zou moeten zitten voor de 1e en evt 2e week

Temperatuur : nacht 20gr en bij dag 28gr

Luchtvochtigheid : schommelt tussen 70 en 90%

Lampen : 600W (voor nu ingesteld op 70%)

 

Gisteren merkte ik dat van een aantal blaadjes het einde wat naar beneden begon te krommen.

Vandaag hebben meer blaadjes er last van.

Ik probeer een foto hier te plaatsen, maar ze staan ook op mijn profiel.

 

Ook zie ik dat een aantal steeltjes (niet de stam) licht paars is, sommige iets donkerder.

 

En het laatste probleem (en dat al in 5 dagen!?) is dat hier een daar een blaadje aan de buitenkant wat geel wordt (foto op profiel).

 

Wat ik zelf zou denken...maar ik zie voor het eerst deze plantjes van dichtbij...:

 

- De puntjes: mogelijk door de sterkte van de lampen op de kleine dames dat de eerste voedingsbeurt er snel doorheen gegaan is, oftewel, morgen een tweede voeding geven? (de aarde die ik uit de pot haalde voelt nog wel licht vochtig aan, maar miss onvoldoende?)

NB Ik heb per pot van 11 liter 1 liter water gegeven met worstelstimulator. Dit was bedoeld voor de 1e 7 dagen, en dan over naar 12/12.

 

- Paarse stengels : misschien wat stress? ik heb ze wat extra licht gegeven sinds vandaag, en vrijdag was er een storing waardoor ze korte tijd licht kregen (paar uurtjes) en toen ging het licht uit. Dat heb ik hersteld, dus na een paar uur kregen ze opeens weer licht. Ik zou er zelf ook chagerijnig van worden denk ik...

 

- De gele randjes : tja... kleinigheidje hou je??

 

Ik heb dezelfde problemen ook wel in andere topics gelezen, maar de antwoorden komen niet echt overeen met mijn situatie zo ver ik het heb kunnen beoordelen.

 

Mijn eigen conclusie:

 

Ik heb vandaag wat aarde, ongeveer onder de wortels, genomen en dit met demi-water weggezet. Morgen even testen op ph en ec.

Verder is het plan morgen de eerste reguliere voedingsbeurt te geven, oftewel water met wortelstimulator en PH afzuren tot 6.0

LV iets verlagen, naar 70-80% dag en nacht voor de komende week.

Tijd op 12/12

 

Dan is de groei dus geen 7 dagen (was het plan) maar 5 dagen.

 

Ben ik onzin aan het praten :execute (gebeurt vaker) of is het een idee om morgen al te voeden en naar bloei te gaan?

 

Tx :wave:

 

001 bladpuntjes Dag 5

002 bladrand geel Dag 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo te zien ligt de aarde open en bloot. Hoe dicht hangt je lamp op de dames? Grote kans dat je medium is uitgedroogd door verdamping.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je ph op aarde mag ook wel iets hoger. Ik houd altijd 6.5 aan op aarde....

 

Zou ook geen voeding meegeven. De lightmix bevat nog genoeg voedingsstoffen.

 

Lijkt wel of je kleintjes strak staan van de voeding

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo te zien ligt de aarde open en bloot. Hoe dicht hangt je lamp op de dames? Grote kans dat je medium is uitgedroogd door verdamping.

 

Ja de aarde ligt 'open en bloot'... Bedoel je dat het zaak is de aarde af te dekken dan?

De lamp hangt 160 boven rand pot.

 

Je ph op aarde mag ook wel iets hoger. Ik houd altijd 6.5 aan op aarde....

Zou ook geen voeding meegeven. De lightmix bevat nog genoeg voedingsstoffen.

Lijkt wel of je kleintjes strak staan van de voeding

 

Geen voeding meegeven maar wel Water (met wortelstimulator) geven vanavond? Of helemaal niets geven?

Overigens, in mijn 'schema' heb ik week 1 een Ph van 6.0 en daarna iedere week 6.2. Maar dat is wat aan de lage kant begrijp ik..

 

 

Is het wel oke als ik naar 12/12 ga vandaag? Ze hebben dinsdagavond voor het eerst licht gekregen, ofwel 5 dagen nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De potten zijn maar half vol?

 

als je maar 6 liter (ofzo) grond in de potten hebt gedaan en dan 1 liter water hebt gegeven hebben ze waarschijnlijk veel te nat gestaan.

 

De potten aanvullen tot boven aan toe, proberen in te schatten of het nu te droog staat, eventueel lichtjes inwateren de bovenkant van de aarde even afdekken.

 

Ik zou ze nog niet op 12/12 zetten. eerst zorgen dat ze weer gezond aan het groeien zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De potten zijn maar half vol?

als je maar 6 liter (ofzo) grond in de potten hebt gedaan en dan 1 liter water hebt gegeven hebben ze waarschijnlijk veel te nat gestaan.

De potten aanvullen tot boven aan toe, proberen in te schatten of het nu te droog staat, eventueel lichtjes inwateren de bovenkant van de aarde even afdekken.

Ik zou ze nog niet op 12/12 zetten. eerst zorgen dat ze weer gezond aan het groeien zijn.

Ja de potten zijn idd niet helemaal tot de rand gevuld. Bleek gewoon te weinig aarde te hebben gehaald.

Zal alsnog wat bijhalen en tot de rand gaan vullen!

Thanks.

 

Nog wel een opmerking: Ik heb vanmorgen wat foto's bekeken van 'gezonde' PP'tjes.

Ook daar zie ik wel bladeindes die wat gekromd zijn, maar toch enthousiaste reacties.

Is het wel een symptoom van een probleem, van die blaadjes, of hoort het er ook gewoon een beetje bij?

 

Ik wacht nog even met 12/12 en zal nog even niets doen vanavond.

Tenzij het licht aangaat en ze 'er niet uit zien', al weet ik in dat geval niet wat het beste is te doen...

 

Water geven met nog wat worstelstimulator?

Volgens mijn schema zou ik ze dan (vanavond??) 500ML geven per plant, wat genoeg moet zijn voor 3 dagen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ph en EC uit de aarde net gecontroleerd.

Hoe: gisteren 60ML aarde uit de pot (onder wortel) gehaald en 120ML ged. water toegevoegd.

Zojuist ge(koffie)filtert en gemeten:

 

potje 1: EC 1.11 en PH 6.6

potje 2: EC 1.06 en PH 6.7

 

De EC moet zijn (mijn schema) 1.3 dus lijkt me veel te laag.

Er moet toch voldoende in de LightMix zitten, want ik zit pas op dag 5 groei... raar?

 

De PH is mega hoog??

Ik had het voedingswater afgezuurd tot 6.0 en in de aarde blijkt het 6.6/6.7.... raar?

Edited by Fabian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sluit me bij Djbroertje aan.

 

Het is eerst veel te nat geweest. Daarna waarschijnlijk te droog.

 

Je moet het schema gebruiken niet stipt aanhouden. Gebruik het als een indicatie.

 

Als je wat constanter water geeft en je potjes tot de rand vult komt het wel goed.

 

Inderdaad nog niet in de bloei gaan.

 

Over die waardes die je hebt gemeten in het monster zou ik me niet te druk over maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sluit me bij Djbroertje aan.

Het is eerst veel te nat geweest. Daarna waarschijnlijk te droog.

Je moet het schema gebruiken niet stipt aanhouden. Gebruik het als een indicatie.

Als je wat constanter water geeft en je potjes tot de rand vult komt het wel goed.

Inderdaad nog niet in de bloei gaan.

Over die waardes die je hebt gemeten in het monster zou ik me niet te druk over maken.

 

Bij de eerste waterbeurt (de 1 LTR/stek) kwam er ruim water onder uit de pot.

Als het idd te veel was, en daarna te weinig, hebben ze dus NU te weinig...

 

Oftewel; straks water geven? ik ga dan uit van 500ML...

 

ps ja het schema is niet alles idd, maar het is mijn eerste keer dus van mijn ervaring moet ik het nog niet hebben :thumbsdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als planten niet gezond zijn kunnen zo niet veel voeding hebben.

 

Ga je de potten niet meer vullen met aarde?

 

Ander zou ik ze 300 ml geven per plant. Til de pot even op voordat je ze water geeft. Zo weet je hoe deze voelt als hij weinig water bevat. Kijk dan de volgende dag weer of de pot net zo licht is als de dag ervoor. Als deze dan weer helemaal droog is geef je water. Is dat niet zo, geef je geen water. Ze moeten nu ook zeker niet te nat staan want dan maakt de plant geen goed wortel kanaal aan.

 

Wat gaat er in je water als toevoeging?

 

Dek ook zeker de bovenkant van je medium af! Als het te droog is bovenin blijven de wortels daar zitten. Als het te nat is gaan ze niet naar water zoeken en daardoor niet genoeg toenemen in omvang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@NoNonSense

 

Ik wil er nog wel aarde bij doen maar dat kan ik vandaag nog niet halen. Wordt helaas morgen dus.

Ik ga straks 300ML water geven, maar zet de pot eerst op de weegschaal. Morgen en overmorgen opnieuw ff wegen dan om verschil te zien.

In het water gooi ik worstelstimulator...

 

Zal (als ik er aan denk) een foto maken straks met licht aan, en dan evt nog eentje aan het eind van de 18uur, of morgen, om het verschil evt te zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schema's zijn een leuke richtlijn, maar je kunt beter je plant "lezen"

Als je bladeren geel worden en naar beneden buigen hebben ze teveel water,

Beter laat je ze nu uitdrogen anders krijgen ze nooit geen fatsoenlijk wortelstelsel.

Als je er aarde bij gaat doen haal dan de plant omhoog in de pot je zou de plug net moeten kunnen zien.

De paarse steeltjes die je ziet zijn die kleur omdat ze jong zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voeding de eerste week van nieuwe aarde?

Aarde bevat genoeg van zichzelf lightmix min 1 week alleen water.

28 graden bij stekken, beter rond de 21.

En 1ltr water in een half gevuld 11ltr potje.

Laat de volgende x je pluggen goed vollopen in een bak met 2@3cm water met stimulator en gooi 1 glas water bij je plantjes.

Je stekken nemen het grootste deel met hun bladeren op niet met hun wortels dus je lv is goes maar kijk wel uit, je filter kan zijn werking verliezen boven de 80%.

Deze wortels hebben zich nu hoogst waarschijnlijk afgesloten voor water omdat ze te nat hebben gestaan dus nu water geven maakt het alleen maar erger.

Edited by ikwilmaarzeggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm... lastig....

ik lees dat ze te weinig water hebben en 300ML wordt geadviseerd.(djbroertje en nononsense)

tegelijk lees ik ook dat ze beter niks kunnen krijgen. (ikwilmaarzeggen)

 

tja, dan kan ik alleen maar gokken, want ik moet zelf nog leren het plantje te lezen...

ik ga dan voor GEEN WATER vandaag, om te bekijken of ze er beter bij gaan staan.

 

Al blijft de hoofdvraag natuurlijk of er uberhaupt iets echt MIS is? :rolleyes2:

Ik zie meer jonge plantjes op fotos (en ook grotere trouwens) met de puntjes naar beneden gekruld.

Ik zal nog een paar foto's posten vanavond...

 

tx! :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ikwilmaarzeggen, die potjes zijn nu zo langzamerhand wel uitgedroogd. Dus als er nu de juiste hoeveelheid water gegeven wordt. En de aarde afgedekt komt het wel goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal de pot voelen en proberen te achterhalen of er nog veel vocht in zou zitten.

Als gezegd, de aarde voelde gisteren wel vochtig aan, maar ik weet niet of dat automatische betekend dat er dus geen water bijhoeft.

Dat het zeg maar echt volledig droog zou moeten zijn voordat ik opnieuw water geef.

 

Hoe zit het eigenlijk met het afdekken van de aarde.

Als de bovenkant droog is, en de onderkant van de pot vochtig, dat is toch juist wat je wilt?

Tenminste, als de wortels naar beneden moeten groeien, lijkt me dat het onderin vochtig moet zijn, en boven in niet....

Of is dat een verkeerd beeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik alleen potten van 33x33cm en dan doen goede stekken er ongeveer een week over tot de wortels onder uit de pot komen en van onder af water krijgen.

Nu heb je onderin geen wortels dus zal de bovenkant wel vochtig moeten zijn al dek ik zelf nooit wa af.

Gooi je water om de plant heen niet tegen de plant aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanavond even gekeken, en niets veranderd. Geen water of wat ook. Het lijkt momenteel wel iets minder te worden met het kromtrekken.

Wel zit er verschil in kleur. Het ene blad is duidelijk lichter dan het andere.

 

Ik heb gewogen en het gewicht is 5kg per pot.

Volgens google weegt tuinaarde per 60 liter, 20 kilo.

Mijn pot met 9 liter (want niet helemaal vol) weegt dan 3kg....

Er zit nog 2kg aan vocht in zou ik zeggen...

 

Nog geen water geven dus :)

 

Daarbij tel ik op de grotere bladen 9 tot 11 vingers, wat wel oke is toch?

Misschien dat het allemaal nog best meevalt, al is het voor een eerste keer gewoon spannend en onzeker of het allemaal lekker gaat...

 

3 foto's van zojuist... Redelijk onder controle of toch nog zorgelijk zoals de kenners het zien?

 

001 Dag 6

002 Dag 6 11 vingers

003 Dag 6

Thanks :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je foto's maken als de lamp net uit is gegaan? De kleur wordt nu niet goed weergegeven door de lamp.

Edited by NoNonSense

Share this post


Link to post
Share on other sites

de flitser op mn tel werkt niet (krijg dan geheel witte foto) dus met licht uit wordt lastig.

kan het proberen met een zaklamp...

maar wordt morgen dan, als de dames weer naar bed gaan...

 

ik maak dan foto vlak voor ze wakker worden, en een foto als ze net uit bed zijn...

misschien zien ze er weer anders uit dan nu.

 

het gaat best snel, want gemiddeld zijn ze toch al rond de 20centimer, gemeten van af de aarde.

bij plaatsen rond de 8cm schat ik.

 

ik weet niet hoe snel het meestal gaat, maar het lijkt me dat ze ieder geval wel lekker de lucht in gaan toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik alleen potten van 33x33cm en dan doen goede stekken er ongeveer een week over tot de wortels onder uit de pot komen en van onder af water krijgen.

 

ik had in twee potten een extra stekje staan, als 'back up'.

de kleinste er uit gehaald. ik zag wel wat worteltjes, maar die waren maar een paar centimeter uit het blokje gekomen...

 

lijkt me niet echt top dan.... als ze normaal gesproken na een week onder uit de pot moeten komen... boven de aarde gaan ze wel de lucht in, maar niet naar beneden blijkbaar...

 

28 graden bij stekken, beter rond de 21.

 

ik hou voor de groei 26 graden aan en in het donker 20... LV 80-90%

voor de bloei (morgen eigenlijk) 28 graden, tov 22 graden... LV dan 70-80%

ze zijn morgen denk ik wel een goeie 25 centimer vanaf de aarde.

hoog genoeg voor bloei toch?

 

ik heb uit verschillende schema's hier voor gekozen.

maar lijkt je veel te warm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...