Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kweker1991

vraagje ph en ec meten

Recommended Posts

Nu ik wat serieuzer wil beginnen ga ik bij me volgende kweek ook de ph en ec meten.

nu stel ik waarschijnlijk een domme vraag, maar ik wat ik lees op het forum is dat je een monstertje van het grond moet mengen met demiwater van waarde ph 7.00, maar dat beinvloed dan toch dan gelijk de ph waarde? (Ik heb dit nog nooit gedaan, gebruikte altijd alleen kraanwater en voeding).

 

Ik lees dat de ideale ph tussen de 5.8 en de 6.3 ligt, en de EC opbouwend gedurende de kweek van 0,8 tm 1,8. Klopt dit?

 

Hoe doen jullie deze metingen? Met koffiefilter etc. Of steken jullie de pen gewoon in de aarde?

 

Tot slot, nog aanraders voor ph en ec meters, misschien ee n gecombineerde meter?

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat met koffiefilter en demiwater is gewoon gelul....

 

En ga je eens inlezen voordat je gaat vragen, dit is allemaal gewoon te vinden op het Forum.

 

Zo bestaan er ook voedingsschemas voor de voeding die je gaat gebruiken. Wij kunnen niet ruiken met welke voeding jij gaat werken. En dan nog is het altijd plant afhankelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ph en Ec meet je in je vat tijdens t aanmaken van het vat. Eerst voeding erin dan pas afzuren. Ec meten is niet een zo belangrijk als je verse grond/cocos hebt als je goed aan t schema houdt en liefst nog iets eronder.

5,8/6.3 en 0,8/1,8 klopt is een goede richtlijn maar wat Murdoch al zei... Per plant iets verschillend, je medium is ook belangrijk.

 

Gewoon 2 meters, komen zo'n 90€ p/stuk bij je lokale growshop

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt allemaal af van je voeding mineraal of bio

soort medium

welke planten

 

Meters kan je overal wel vinden growshop / conrad ....

Steek je geld wel niet in die stalen grond prikkers ,zijn onnaukeurig de eerste dagen en zijn omzeep binnen de eerste 2 weken

Heb er hier ook eentje die nu gebruikt word als inlaat buis houder ;)

Conrad heeft een mooi setje 40 a 50 euro voltcraft ph meter mooi in opbergdoos samen met ijkvloeistof

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

En ga je eens inlezen voordat je gaat vragen, dit is allemaal gewoon te vinden op het Forum.

 

 

 

Beetje hardleers volgens mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Demiwater heeft geen buffer (ec bijna nul komma nul nul), dus het neemt de waarde over van je medium (alle zouten, zuren, mineralen, whatever) en daarmee krijgt het een PH waarde.

 

Alleen je water meten om je voedingsfabrikant tevreden te stellen is m.i. onzin, want die data alleen zegt helemaal niks. Daar kan je geen beslissingen op baseren als je niet meet wat voor invloed die waardes hebben op je plant (en dus medium als dat er is). Gewoon wat discussie zoeken over 'drain' etc.

 

Voor 645,- ex heb je een mooie multi-meter die direct in je medium werkt.

 

http://www.agrotools.nl/meters-parameters/meten-van-grond-ph-ec-ea/index.php

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat met koffiefilter en demiwater is gewoon gelul....

 

En ga je eens inlezen voordat je gaat vragen, dit is allemaal gewoon te vinden op het Forum.

 

Zo bestaan er ook voedingsschemas voor de voeding die je gaat gebruiken. Wij kunnen niet ruiken met welke voeding jij gaat werken. En dan nog is het altijd plant afhankelijk.

 

ga jij jezelf is inlezen op het forum, dat komt van dit forum af sjaakie.

als je het teveel moeite vind om normale reactie op me vraag te geven antwoord gewoon niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Demiwater heeft geen buffer (ec bijna nul komma nul nul), dus het neemt de waarde over van je medium (alle zouten, zuren, mineralen, whatever) en daarmee krijgt het een PH waarde.

 

Alleen je water meten om je voedingsfabrikant tevreden te stellen is m.i. onzin, want die data alleen zegt helemaal niks. Daar kan je geen beslissingen op baseren als je niet meet wat voor invloed die waardes hebben op je plant (en dus medium als dat er is). Gewoon wat discussie zoeken over 'drain' etc.

 

Voor 645,- ex heb je een mooie multi-meter die direct in je medium werkt.

 

http://www.agrotools.nl/meters-parameters/meten-van-grond-ph-ec-ea/index.php

 

oke volgens mij snap ik, dus als ik een monstertje neem van de aarde en voeg hier demiwater aan toe dan krijg ik de juiste ph waarde van mijn aarde te zien? Ik hoef geen gemiddelde of iets te gaan berekenen?

 

Sorry ik ben slecht met me vragen formuleren maar waar ik over twijfelde was als je ph 7.00 van demi water bij je grond doet die bv 6.00 heeft en je voegt dat samen, dat die 6.00 dan niet ineens een ander getal bij de meting wordt door die 7.00 van het demiwater xp

Share this post


Link to post
Share on other sites

EC bouw je inderdaad op maar is afhankelijk van je planten. Er bestaat geen vaste EC waarde die je moet hanteren.

 

De pH waarde wordt bepaald in een oplossing. Die wordt gemeten door het aantal H+ of omgekeerd OH- ionen waar te nemen. De reden dat je demi water neemt is omdat hier geen ionen inzitten die er wel in kraanwater zitten. Neem je een kraanwater krijg je dus een meting die niet klopt.

 

Bij dit soort proeven die je scheikundig kan noemen gebruik je nooit maar één waarneming. Je voert deze minimaal in duplo uit. De tijd dat ik scheikunde studeerde (niet langer dan een jaar geweest :P) voerde we eigenlijk elke proef 6 keer uit. Daar neem je het gemiddelde van. Let wel op dat je bij alle metingen dezelfde volumes en gewichten neemt. Anders klopt het alsnog niet.

 

 

Om hem direct in de grond te steken heb je een speciale meter nodig.

 

Deze bijvoorbeeld

 

Toch staat dit allemaal al wel uitgelegd hier :whistle:

 

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat met koffiefilter en demiwater is gewoon gelul....

 

En ga je eens inlezen voordat je gaat vragen, dit is allemaal gewoon te vinden op het Forum.

 

Zo bestaan er ook voedingsschemas voor de voeding die je gaat gebruiken. Wij kunnen niet ruiken met welke voeding jij gaat werken. En dan nog is het altijd plant afhankelijk.

 

ga jij jezelf is inlezen op het forum, dat komt van dit forum af sjaakie.

als je het teveel moeite vind om normale reactie op me vraag te geven antwoord gewoon niet.

 

Ik zeg je dat dat gekut met demi water gewoon gelul is, natte vinger werk.....

 

De rest van je vragen kan je gewoon op het forum vinden. Tevens kunnen wij niet ruiken welke ec waarde je moet hanteren, dat is voeding, plant, medium en van de staat van je plant afhankelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja oke maar niet iedere plant heeft een andere ec en ph nodig toch?

maar aan jou reactie te zien meet jij dit helemaal niet??

ik wil gewoon dat me volgende kweek een succes wordt, en wil naast dat ik het voedingsschema van de fabrikant aanhou, gewoon dat ik alles optimaal doe. Ik lees of het forum veel over afgezuurd water geven, ec en vooral ph. Ik weet ondertussen wat dd begrippen inhouden, maar niet precies hpe dit toe te passen.

Het is me hobby en ik streef ernaar om alles perfect te gaan doen en alle hulp van jullie is welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom reageer je niet op mijn reactie?

 

Er wel degelijk verschil in voedingsbehoefte van verschillende soorten.

 

Sorry

 

Maar je weet duidelijk niet wat de begrippen inhouden en hoe deze toe te passen.

 

Lees je beter in!

 

Murdoch spreekt volgens mij uit ervaring en als dat niet zo is heeft hij zich zeker goed ingelezen.

 

Je leest je planten er is geen handleiding hoe je het moet doen aangezien er zoveel factoren meespelen en ook het doel verschilt. Deze manier van kennis vergaren werkt niet man. Pak het anders aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja oke maar niet iedere plant heeft een andere ec en ph nodig toch?

maar aan jou reactie te zien meet jij dit helemaal niet??

ik wil gewoon dat me volgende kweek een succes wordt, en wil naast dat ik het voedingsschema van de fabrikant aanhou, gewoon dat ik alles optimaal doe. Ik lees of het forum veel over afgezuurd water geven, ec en vooral ph. Ik weet ondertussen wat dd begrippen inhouden, maar niet precies hpe dit toe te passen.

Het is me hobby en ik streef ernaar om alles perfect te gaan doen en alle hulp van jullie is welkom.

 

Ja daar streeft iedereen naar.

 

Ik zou zeggen om te beginnen koop gewoon zwaar bemeste aarde en grote potten. Dan hoef je er alleen water in te mikken.

 

Anders houd je het schema aan van de fabrikant van je voeding.

 

Het is echt gewoon even uitproberen wat voor jou werkt en de doseringen etc. Dat doe je niet na 1,2 of 3 kweekjes perfect.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal vast niet de enige zijn maar geen zin om alle reacties te lezen omdat het zo laat is..

 

Mijn antwoord:

Demi water gebruik je om een grondmonster te meten uit een plant die in aarde zit. Je doet 1-to-1 schepje grond met even veel water en laat dat 24u staan, daarna zeef je de aarde eruit met een koffiefilter en je meet de waardes van de water. Dit heet een grondmonster meten. Meestal doe je dat als je vermoedt dat er problemen zijn met zoutophoping of afwijkende PH waardes van je medium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfff geef dat advies nou niet, het is bullshit, maar word nu WEER naar boven gehaald in een topic omdat hij zekerheid wil, gaan er WEER mensen zeggen dat het zo moet...

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjongejongejonge, volgens mij weten jullie hetzelf allemaal nietmeer hoor.

zo moeilijk is de vraag niet ik wil gewoon weten hoe je ph moet meten.

E waarom zegt iedereen dan dat een ph van rond de 6 goed is.

Als voor elk soortje een andere ph is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En die 5.5-5.8 die een deel van dit forum op oa pito placht te geven dan?

Op aarde ph en ec gaan meten heeft ook echt zin, 'dit is de methode' is compleet natte vinger werk en slechts ter indicatie meer niet.

 

Wil je in de grond meten (waar je toch niks op kunt sturen) dan heb je een grondprobe nodig die bij je ph/ec meter past of een apart setje daarvoor van oa Voltcraft, kost je dik € 100 en wat heb je dan aan die waarden... precies, helemaal niks want wat moet je nu aan ph en ec gaan geven dan?

 

Planten lezen komt het dan op aan en die relatie heb je nog niet ontdekt, je probeert van waarden iets te maken en vergeet wat factoren oa het medium waar je op kweekt wat geen sturing toe laat anders dan plant lezen, wil je wel sturen ga dan lekker hydro doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke ik geef het op.

Als het allemaal bullshit is ga ik ook geen geld uitgeven aan zo, n meter...

Planten lezen probeer ik ook maar zo goed ben ik daar niet in na pas 4/5 kweekjes verspreid over 3 jaar.

Maar ik lees vaak dat ph van kraanwater eigenlijk te hoog is, moet ik die dan niet naar beneden halen? Zo ja moet ik dit niet meten?

En als dat ook alweer bullshit is dan heb ik veel zitten lezen voor niks :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@iedereen

Weer een geval klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt.

Water (voedingswater of drainwater) meet je gewoon met een ec- en een ph meter.

Grond (veen/cocos) meet je ook met dezelfde ec- en ph meter.

Je moet alleen het monster even voorbereiden.

Neem wat grond druk dat aan, voeg 1,5 maal het volume van de grond, demiwater toe.

Vijf minuten schudden en dan (met bv een koffie filter) filteren.

Het water wat je overhoud meten, en je weet het.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@iedereen

Weer een geval klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt.

Water (voedingswater of drainwater) meet je gewoon met een ec- en een ph meter.

Grond (veen/cocos) meet je ook met dezelfde ec- en ph meter.

Je moet alleen het monster even voorbereiden.

Neem wat grond druk dat aan, voeg 1,5 maal het volume van de grond, demiwater toe.

Vijf minuten schudden en dan (met bv een koffie filter) filteren.

Het water wat je overhoud meten, en je weet het.

zoiets dacht ik ook ja,

maar nu hoor ik van iedereen dat dat bullshit is.

wachtmaar tot amnees het verhaal van de koffiefilter leest haha :P

 

Ik bedoel murdoch

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.wietforum.nl/topic/17130-het-meten-van-ph-en-ec-in-je-aarde/

 

Als je dit topic wat verder leest dan de eerste post blijkt het allemaal toch niet zo simpel te zijn ....

 

Je water wat je geeft meet je door je ph meter in dat water te steken en de waarde uit te lezen ,verwacht dat je dit wel wist maar weet nooit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar dat schijnt toch bullshit te zijn volgens iedereen? Want ja wat heb je aan die waarden......

Pfff..

Als ik nou een vat aanmaak met voeding, en ik steek die ph meter erin en ik heb een ph van 7,5... dan kan ik toch ph- erbij doen en blijven meten tot in ongeveer 6 heb? Ik weet dat iedere plant iets anders nodig heeft maar 7,5 lijkt me een beetje te veel??

Of praat ik nou weer stierenstront zoals altijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pffff 96 posts...........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo stoer man! Jij hebt er 700?! Ey dat is echt mijn droom man...

Vertel me aub, hoe doe je dat? Ben je nu echt goed? Staat 1 post gelijk aan 1 zetel of wat?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...